Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

culturele toe-eigening

Hasse88 schreef op 13-07-2021 om 15:51:

Ik begreep het nooit zo goed, tot ik een interview las met een Afro-amerikaanse vrouw. Op haar werk werd van haar verwacht dat ze haar haar niet in een afro droeg, of in vlechtjes, want dat was niet de juiste uitstraling dat het bedrijf wilde hebben, en eigenlijk nogal ghetto. Dat gold ook voor zogenaamde 'Afrikaanse' prints op kleding, sjaaltjes en wat dies meer zij. Eigenlijk werd zij gedwongen door het bedrijf om zo wit mogelijk over te komen in kleding en persoonlijke stijl. Ik snap dan dat het héél zuur voelt als je vervolgens een optreden ziet van - ik noem maar een - Justin Bieber, en iedereen jubelt over zijn haardracht, die jij als zwarte vrouw niet mag dragen en dat je op zijn minst achter je oren krabt waarom er met twee maten gemeten word.

Ja nou dat is wel met meer dingen hoor. Niet alleen dit. Bedoel ik werk in een geuniformeerd beroep. Zelf houd ik van tattoos en gekke kleurtjes haar. Moet ik dan maar in de relmodus omdat ik van mijn werk geen zichtbare tattoos mag of dreadlocks of roze haar maar een artiest wel? Appels met peren vergelijken en om dan ook nog die racisme kaart constant te trekken komt mijn neus uit. Ik mag op mijn werk geen dreads of cornrows maar donkere mensen / van kleur/ zwart/ * (geen idee wat je nog mag zeggen tegenweurdig) die hebben gewoon een afro of kroeshaar hoor. Of inderdaad een weave, blond haar en noem maar op.

Die hele discussie over haardracht vind ik sowieso stom. Mijn hoofd. Als ik op een niet werkdag vlechtjes in wil dan mag ik dat toch lekker zelf weten? Slavernij is ook van alle tijden. Zullen we dan maar bloot gaan lopen want o jee in de Romeinse Tijd hadden ze ook kleding aan? Klinkt wellicht als heel overdreven van me maar als we alles erbij gaan slepen kunnen we helemaal niks meer aan. En kunnen we modetrends ook maar verbieden.

Eigenlijk wordt er nu gewoon gezegd Bepaalde haardrachten mag je niet dragen wánt je bent wit. En als je dan aangeeft van Wacht...dus eigenlijk zeg je.... ...nou dan ben je niet woke en ben je een racist. Ik pas daar écht voor.  Whats next. Allemaal weer aan de stamppot en niemand meer naar yoga?

WandaVision schreef op 22-07-2021 om 17:20:

Klinkt wellicht als heel overdreven van me maar als we alles erbij gaan slepen kunnen we helemaal niks meer aan. En kunnen we modetrends ook maar verbieden. 

Er is ruimte tussen ‘alles erbij slepen’ en ‘het nooit ergens over hebben’. Je kunt gewoon overwegen om te luisteren naar de verhalen van mensen over hoe ze dit beleven en daar dan enigszins rekening mee houden. Als ik graag dreads wilde, zou ik dat doen geloof ik. Maar ik zou me wel wat meer verdiepen in de Rastafari cultuur dan ik in mijn tienerjaren gedaan had als ik me zo’n haardracht had laten aanmeten. Niet omdat het per se moet van de identiteitspolitie maar omdat ik me er meer bewust van ben dat uiterlijkheden iets kunnen betekenen wat voor mensen waardevol is. 

Mija schreef op 22-07-2021 om 17:45:

[..]

Er is ruimte tussen ‘alles erbij slepen’ en ‘het nooit ergens over hebben’. Je kunt gewoon overwegen om te luisteren naar de verhalen van mensen over hoe ze dit beleven en daar dan enigszins rekening mee houden. Als ik graag dreads wilde, zou ik dat doen geloof ik. Maar ik zou me wel wat meer verdiepen in de Rastafari cultuur dan ik in mijn tienerjaren gedaan had als ik me zo’n haardracht had laten aanmeten. Niet omdat het per se moet van de identiteitspolitie maar omdat ik me er meer bewust van ben dat uiterlijkheden iets kunnen betekenen wat voor mensen waardevol is.

Wie zegt dat ik me nergens in wil verdiepen? Ik vind het gewoon een kwalijke zaak dat nu dus wordt gezegd Jij mag je haar niet zo doen want vroeger.... etc. En dat vind ik een beetje gek. Ik ontken het verleden niet. Maar het verleden is nogal ehm breed. Zoals iemand al aangaf. Vikingen met vlechten. Waar kom de tattoo vandaan. Cultuur evolueert. Mensen 'lenen' al sinds de mensheid bestaat dingen uit elkaars cultuur. Ik heb tattoos ja. Is het dan belangrijk dat ik precies weet hoe laat en waar de eerste tattoo op aarde is gezet en met welk doel? Ik heb me globaal verdiept in bepaalde stijlen en daar een keuze in gemaakt voor mezelf. Maar ga me er geen proefwerk over geven.

Dat Victoria Koblenko haar excuus ging aanbieden voor die vlechten vind ik echt zwaar overdreven.

Volgens mij zitten wij wel op dezelfde lijn hoor Wandavision. Ik vind ook niet dat er een studie naar hoeft te worden gemaakt en dat hele veroordelende is aan mij ook niet besteed. Bewustwording lijkt mij veel waardevoller dan veroordeling. 

Mija schreef op 22-07-2021 om 17:55:

Volgens mij zitten wij wel op dezelfde lijn hoor Wandavision. Ik vind ook niet dat er een studie naar hoeft te worden gemaakt en dat hele veroordelende is aan mij ook niet besteed. Bewustwording lijkt mij veel waardevoller dan veroordeling.

Ja maar ik merk dat doordat er nu zo wordt gedaan dat je amper meer wat kan zeggen want altijd is er wel iemand beledigd, dat er juist sneller wordt gedacht 'daar heb je dat woke gezeik weer' in plaats van dat mensen van elkaar gaan leren. Door op alle slakken zout te leggen, werkt het juist averechts.

WandaVision schreef op 22-07-2021 om 17:58:

[..]

Ja maar ik merk dat doordat er nu zo wordt gedaan dat je amper meer wat kan zeggen want altijd is er wel iemand beledigd, dat er juist sneller wordt gedacht 'daar heb je dat woke gezeik weer' in plaats van dat mensen van elkaar gaan leren. Door op alle slakken zout te leggen, werkt het juist averechts.

Eens, ik word er recalcitrant van. En kan me voorstellen dat bijvoorbeeld mannen dat ook worden van te ver doorgetrokken feminisme.

Rockstar schreef op 22-07-2021 om 18:01:

[..]

Eens, ik word er recalcitrant van. En kan me voorstellen dat bijvoorbeeld mannen dat ook worden van te ver doorgetrokken feminisme.

Wat versta je onder te ver doorgetrokken feminisme? 

[..]

Ik denk dat toch wel op zijn minst 95% van de donkere bevolking in het westen die dread locks hebben, dat niet doen vanwege rastafari cultuur. 
Rastafari dreads zijn ook heel anders dan korte, nette gedraaide dreads. Bovendien hoort er bij de rastafari cultuur een hoop dat de meesten echt niet zullen naleven (geen alcohol drinken, ital spijswetten etc).

Hasse88 schreef op 13-07-2021 om 15:51:

Ik begreep het nooit zo goed, tot ik een interview las met een Afro-amerikaanse vrouw. Op haar werk werd van haar verwacht dat ze haar haar niet in een afro droeg, of in vlechtjes, want dat was niet de juiste uitstraling dat het bedrijf wilde hebben, en eigenlijk nogal ghetto. Dat gold ook voor zogenaamde 'Afrikaanse' prints op kleding, sjaaltjes en wat dies meer zij. Eigenlijk werd zij gedwongen door het bedrijf om zo wit mogelijk over te komen in kleding en persoonlijke stijl. Ik snap dan dat het héél zuur voelt als je vervolgens een optreden ziet van - ik noem maar een - Justin Bieber, en iedereen jubelt over zijn haardracht, die jij als zwarte vrouw niet mag dragen en dat je op zijn minst achter je oren krabt waarom er met twee maten gemeten word.

Als ik in dat bedrijf zou werken en graag Volendamse haardracht zou dragen en oud Hollandse jurken, zou dat ook niet op prijs gesteld worden.

Er zou van mij ook een bepaalde look verwacht worden.

Julali schreef op 22-07-2021 om 18:03:

[..]

Wat versta je onder te ver doorgetrokken feminisme?

Op Youtube/Tiktok komen nogal eens belachelijke dingen voorbij. Ik zag laatst een man die een gebruikt maandverband op zijn gezicht had getaped om met zijn vriendin die aan het menstrueren was mee te leven. Ofzo. Of een man die verkondigt dat mannen niks waard zijn omdat er al technologie zou bestaan voor vrouwen om zonder mannen bevrucht te worden en dat mannen dus gaan uitsterven en dat dat maar goed is. Van die extremen dat je denkt...Jezus.

Oh nou ja dat helpt écht tegen mijn PMS en buikkramp als een vent een spatlap op zijn smoel plakt. Whahahaha what the actual fuck.

[..]

Er is ruimte tussen ‘alles erbij slepen’ en ‘het nooit ergens over hebben’. Je kunt gewoon overwegen om te luisteren naar de verhalen van mensen over hoe ze dit beleven en daar dan enigszins rekening mee houden. 

Dat is ook hoe ik erin sta. Als iemand last heeft van wat ik doe of van hoe de maatschappij werkt, dan probeer ik me erin te verdiepen en als ik iets kan doen om die last te verminderen en ik heb die ruimte, dan probeer ik dat te doen. Oordelen en veroordelen beide kanten op levert alleen maar meer pijn op, maar soms kunnen mensen (tijdelijk) niet anders. Als je ergens veel last van hebt, als iets pijn doet, dan reageer je nu eenmaal niet altijd handig. Als de ander dan de ruimte heeft om te reageren zonder veroordeling terug, dan is dat mooi. En als dat niet lukt, dan is dat ook gewoon menselijk. Hopelijk lukt het dan iemand anders ergens verderop wel en wordt het heen en weer kaatsen van veroordelingen weer doorbroken. 

Je kunt ook niet bij voorbaat van elk individu weten wat pijn zal doen, ook al hoort iemand bij een bepaalde groep. Wat de een prettig vindt, vindt de ander kwetsend. Met geïnteresseerd in elkaar zijn en de moeite nemen om iets uit te leggen kom je vast verder dan met veroordelen. 

Piratenkoningin schreef op 22-07-2021 om 19:16:

[..]

Dat is ook hoe ik erin sta. Als iemand last heeft van wat ik doe of van hoe de maatschappij werkt, dan probeer ik me erin te verdiepen en als ik iets kan doen om die last te verminderen en ik heb die ruimte, dan probeer ik dat te doen. Oordelen en veroordelen beide kanten op levert alleen maar meer pijn op, maar soms kunnen mensen (tijdelijk) niet anders. Als je ergens veel last van hebt, als iets pijn doet, dan reageer je nu eenmaal niet altijd handig. Als de ander dan de ruimte heeft om te reageren zonder veroordeling terug, dan is dat mooi. En als dat niet lukt, dan is dat ook gewoon menselijk. Hopelijk lukt het dan iemand anders ergens verderop wel en wordt het heen en weer kaatsen van veroordelingen weer doorbroken.

Je kunt ook niet bij voorbaat van elk individu weten wat pijn zal doen, ook al hoort iemand bij een bepaalde groep. Wat de een prettig vindt, vindt de ander kwetsend. Met geïnteresseerd in elkaar zijn en de moeite nemen om iets uit te leggen kom je vast verder dan met veroordelen.

Maar door mensen meteen uit te maken voor racist, het hebben van privilege, culturele toe-eigening, cancelen op sociale media, schreeuwen dat zp dood moet etc gaan mensen écht niet luisteren naar wat je te zeggen hebt.

Dus dat. Ik weet het als simpele ziel ook niet meer. Zwart mag niet. Wit weer wel. Blank niet. Van Kleur en dan nog het hele LGBHIQTABCDEFG alfabet en ik kom niet meer verder dan HEE JIJ DAAR want je mag niks meer. Humor, komieken, alles is Not Done. Ik ben geen racist. Echt niet. En ik vind het idioot dat mensen met een niet Westerse achternaam minder worden uitgenodigd op sollicitatiegesprekken. Ik vind het verschrikkelijk wat er in de USA gebeurt qua politiegeweld. Maar dat nu iedereen zich gediscrimineerd lijkt te voelen (wat volgens mij gewoon nog harder aangewakkerd wordt door algoritmes op social media) gaat me écht te ver.  Ik erken dat slavernij vreselijk was. Tegelijkertijd kan ik daar nu niks aan doen. Ja ik ben wit. Dan zou ik dus een privilege hebben. Zelf zie ik dat anders hoor. Want ik ben ook vrouw. En dan loop je ook vaak zat tegen poep aan van mansplainers tot ongewenste intimiteiten op de werkvloer. Ik werk bij een werkgever die niet discrimineert. Die alle kleuren aanneemt en ook mensen van 50 plus nog kans geeft op een baan. Ik vlak niet uit dat bepaalde groepen het moeilijk hebben. Maar dat het echt helpt dat NS nu Beste reizigers omroept geloof ik gewoon niet. Ik vind echt dat er een hele generatie van special snowflakes wordt gekweekt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.