Nieuws en actueel
appeltje_
13-07-2021 om 15:04
culturele toe-eigening
*even een wat serieuzere discussie tussendoor..*
Het valt mij op dat er de laatste tijd steeds meer ophef is mbt culturele toe-eigening.
Wat is culturele toe-eigening?
Culturele toe-eigening of cultuurkaping (Engels: cultural appropriation) is de overname of het gebruik van elementen van een bepaalde cultuur door een andere cultuur. Sommige personen bekritiseren culturele toe-eigening, voornamelijk wanneer stijlelementen van een sociaal-etnische minderheid gebruikt worden door leden van de dominante cultuur. bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Culturele_toe-eigening
Een recentelijk voorbeeld is Victoria Koblenko die onder vuur kwam te liggen omdat ze de haren op een specifieke manier had laten invlechten en ook Justin bieber ontving een hoop kritiek op zijn dreads. Beiden hebben hiervoor excuses aangeboden, wat ik heel symphatiek vind. Het pijnpunt wordt erkent en serieus genomen lijkt het.
Toch vraag ik mij af of het selectief verbieden van culturele gebruiken wel de oplossing is voor het probleem wat men probeert te bestrijden (stereotypering, ongelijheid, racisme..)
Ben benieuwd naar jullie mening omtrent dit onderwerp.
Mlah!
21-07-2021 om 20:45
En dan heb je de straatcultuur/jongerencultuur. Zij creeeren zelf hun eigen cultuur en mixen stijl en taal, Nederlands, Surinaams, Turks, Engels, alles wordt gemengd. Ze lijken ook allemaal op elkaar: zelfde kleding, zelfde schoenen, zelfde muziek, zelfde kapsels, zelfde tattoo's. Hun cultuur.
Welke cultuur telt dan zwaarder en waarom? Ontzeg je de jongeren hun cultuur?
Mija
22-07-2021 om 11:44
appeltje_ schreef op 21-07-2021 om 19:12:
[..]
Over de term racisme en dat ik het ongepast vind donkere mensen racisme te verwijten in deze discussie, is niet gebaseerd op mijn gevoelens en emoties, maar wat er zich aantoonbaar zich afspeelt in de samenleving. Je zou het kunnen vergelijken met een vrouw die belaagd wordt en vervolgens de belager wegmept met haar tasje.
Je zou haar een geweldpleger kunnen noemen en dan is dat feitelijk juist, maar er zit een verhaal achter die wel degelijk net het verschil maakt mbt hoe je iemand bestempeld.
Goede metafoor. Maakt denk ik ook duidelijk waarom veel witte mensen zich zo gekrenkt voelen door dit onderwerp. Ze vinden dat zij min geslagen worden omdat iemand anders de vrouw in het verleden heeft belaagd. Dat is in de meeste gevallen ook nog zo. Dit is geen individuele ‘schuld’ maar een collectieve. Veel mensen zien niet in waarom ze die persoonlijk op zich zouden moeten nemen. Daar zit best wat in maar je er helemaal aan onttrekken, is ook niet zo realistisch, vind ik. Andersom ook niet. Alle mannen executeren omdat je er ooit door een bent aangevallen, is ook wat overdreven. Als mens zul je toch wat het midden moeten zoeken en moeten schakelen tussen de verschillende perspectieven.
Mija
22-07-2021 om 12:27
DanGun schreef op 22-07-2021 om 12:18:
En toch waarschuwen ouders hun dochters voor mannen.
Ja, en dat is ook begrijpelijk. Als ik ‘s nachts in mijn eentje over straat loop, ben ik op mijn hoede voor iedere man. Terwijl ik echt niet denk dat iedere man een verkrachter is.
Ik snap dus ook heel goed dat gekleurde mensen soms wat wantrouwend zijn naar witte mensen. En ik ben ook bereid te overwegen of daar wat in zou kunnen zitten, als ik dat persoonlijk tegenkom. Het zijn zulke diepgewortelde generalisaties. Waarom zou ik daar nou helemaal niets van hebben meegekregen? Dat is gewoon niet zo logisch. Ik ben geen hyperbewuste heilige!
Madamecannibale
22-07-2021 om 12:54
Mija schreef op 22-07-2021 om 11:44:
[..]
Goede metafoor. Maakt denk ik ook duidelijk waarom veel witte mensen zich zo gekrenkt voelen door dit onderwerp. Ze vinden dat zij min geslagen worden omdat iemand anders de vrouw in het verleden heeft belaagd. Dat is in de meeste gevallen ook nog zo. Dit is geen individuele ‘schuld’ maar een collectieve. Veel mensen zien niet in waarom ze die persoonlijk op zich zouden moeten nemen. Daar zit best wat in maar je er helemaal aan onttrekken, is ook niet zo realistisch, vind ik. Andersom ook niet. Alle mannen executeren omdat je er ooit door een bent aangevallen, is ook wat overdreven. Als mens zul je toch wat het midden moeten zoeken en moeten schakelen tussen de verschillende perspectieven.
“Collectieve schuld”, ook zo’n mooi woord. Waarom zou een individu schuldig kunnen zijn aan de acties van een ander individu. Dan krijg je hetzelfde gedoe als na de tweede wereldoorlog, dat een kind van een NSB-er schuldig zou zijn aan de acties van de ouders. Als je eens kijkt naar een land als Nederland dan zouden er ook heel wat volken en rassen een “collectieve schuld” richting ons kunnen hebben. En hoe lang geld zo’n schuld dan, gaan we daar honderden jaren mee terug? En wat houd dat in dan, een “collectieve schuld”, dat er tot in de eeuwigheid rekening gehouden moet worden met misstanden uit het verleden?
Madamecannibale
22-07-2021 om 12:55
Mija schreef op 22-07-2021 om 12:27:
[..]
Ja, en dat is ook begrijpelijk. Als ik ‘s nachts in mijn eentje over straat loop, ben ik op mijn hoede voor iedere man. Terwijl ik echt niet denk dat iedere man een verkrachter is.
Ik snap dus ook heel goed dat gekleurde mensen soms wat wantrouwend zijn naar witte mensen. En ik ben ook bereid te overwegen of daar wat in zou kunnen zitten, als ik dat persoonlijk tegenkom. Het zijn zulke diepgewortelde generalisaties. Waarom zou ik daar nou helemaal niets van hebben meegekregen? Dat is gewoon niet zo logisch. Ik ben geen hyperbewuste heilige!
Vind je dat andersom dan ook begrijpelijk, dat witte mensen wantrouwend zijn naar gekleurde mensen? Of vind je dat racisme?
Julali
22-07-2021 om 12:59
De voorouders van de meeste wittte Nederlanders waren zelf straatarm. Zij waren keihard aan het werk op boerderijen en in fabrieken om maar iets te eten te hebben. Ze maakten oorlogen mee en waren al blij als ze niet plat gebombardeerd werden, of verhongerden.
Ik vind het een beetje gek om deze mensen de schuld te geven van de slavernij. Laat staan dat je hun kinderen, de kinderen van hun kinderen, of daar weer de kinderen van verantwoordelijk kunt stellen.
DanGun
22-07-2021 om 13:00
Natuurlijk is er sprake van collectieve schuld. Witte mensen profiteren immers nog steeds van privileges die gekleurde mensen niet hebben?
er.is.maar.1.Pino
22-07-2021 om 13:05
DanGun schreef op 22-07-2021 om 13:00:
Natuurlijk is er sprake van collectieve schuld. Witte mensen profiteren immers nog steeds van privileges die gekleurde mensen niet hebben?
Welke privileges zijn dat? Ik woon niet in een grachtenpand en heb ook geen familiekapitaal. Er zijn mij dus geen voordeeltjes of privileges doorgegeven. Voor het overige hoort hier in Nederland alles voor iedereen toegankelijk te zijn, ongeacht huidskleur. Is daarbij sprake van onderscheid heb je volgens mij niet te maken met privileges maar met racisme en moet daar keihard tegen opgetreden worden.
Julali
22-07-2021 om 13:08
De privileges die vaak worden genoemd gelden voor heel veel witte mensen aan de onderkant van onze maatschappij ook niet. Het is meer een verschil in sociaal - economische achtergrond en afkomst.
Mija
22-07-2021 om 13:09
Madamecannibale schreef op 22-07-2021 om 12:54:
[..]
“Collectieve schuld”, ook zo’n mooi woord. Waarom zou een individu schuldig kunnen zijn aan de acties van een ander individu. Dan krijg je hetzelfde gedoe als na de tweede wereldoorlog, dat een kind van een NSB-er schuldig zou zijn aan de acties van de ouders. Als je eens kijkt naar een land als Nederland dan zouden er ook heel wat volken en rassen een “collectieve schuld” richting ons kunnen hebben. En hoe lang geld zo’n schuld dan, gaan we daar honderden jaren mee terug? En wat houd dat in dan, een “collectieve schuld”, dat er tot in de eeuwigheid rekening gehouden moet worden met misstanden uit het verleden?
Het is niet zo zwart-wit hè (no pun intended 😂).
Als individuen geen verantwoordelijkheid nemen voor het collectief doet niemand het. Het is dus maar waar je je mee wil verbinden. Ik wil me wel verbinden dus ik wil ook wel horen waar mensen in de knel komen bij dingen die ik vanzelfsprekend vind. Het hoeft allemaal niet zo krampachtig. Dat lijkt online ook sneller te gebeuren dan irl, is mijn ervaring. In een echt gesprek lijken mensen elkaar vaak toch wat meer te benaderen. Dan kom je gemakkelijker ergens in het midden uit en begrijp je dat veranderen tijd kost.
Mlah!
22-07-2021 om 13:10
er.is.maar.1.Pino schreef op 22-07-2021 om 13:05:
[..]
Welke privileges zijn dat? Ik woon niet in een grachtenpand en heb ook geen familiekapitaal. Er zijn mij dus geen voordeeltjes of privileges doorgegeven. Voor het overige hoort hier in Nederland alles voor iedereen toegankelijk te zijn, ongeacht huidskleur. Is daarbij sprake van onderscheid heb je volgens mij niet te maken met privileges maar met racisme en moet daar keihard tegen opgetreden worden.
Wordt jij gevolgd door de beveiliging als je door een winkel loopt? Aangehouden omdat je uiterlijk niet overeenkomt met wat men bij een auto verwacht?
Toegang geweigerd in een club met een BS argument? Geen stage kunnen vinden vanwege je naam?
Het feit dat je daar niet over hoeft na te denken, dat is je privilege.
Rosabella1
22-07-2021 om 13:13
DanGun schreef op 22-07-2021 om 13:00:
En welke privileges zijn dat dan wat mogen blanke mensen hier in Nederland wel wat donkere mensen niet mogen?
Schemerlampje
22-07-2021 om 13:19
appeltje_ schreef op 21-07-2021 om 19:12:
[..]
Soms kun je het niet direct opmaken inderdaad, een wit persoon kan net zo goed geadopteerd zijn door een donkere familie en dan is het in mijn optiek ook niet juist om te stellen dat het niet zijn/haar cultuur is. Dat bewijst geen racisme, maar simpelweg dat je het niet altijd kunt invullen of iets wel of niet cultuur is voor een ander.
Over de term racisme en dat ik het ongepast vind donkere mensen racisme te verwijten in deze discussie, is niet gebaseerd op mijn gevoelens en emoties, maar wat er zich aantoonbaar zich afspeelt in de samenleving. Je zou het kunnen vergelijken met een vrouw die belaagd wordt en vervolgens de belager wegmept met haar tasje.
Je zou haar een geweldpleger kunnen noemen en dan is dat feitelijk juist, maar er zit een verhaal achter die wel degelijk net het verschil maakt mbt hoe je iemand bestempeld.
Maar in de lijn van jouw voorbeeld mept ze niet alleen haar belager, maar vervolgens elke man die ze tegenkomt.
ik vind het wel een lastig onderwerp. Aan de ene kant denk ik: als iemand zulke vlechtjes leuk vind, moet ze dat gewoon kunnen doen. En ik zou het juist zien als een soort van erkenning van de cultuur. Dat daar mooie dingen in zitten. Aan de andere kant snap ik ook wel het gevoel dat je iets eigens afgepakt wordt, waarbij in het verleden al heel veel afgepakt is wat betreft eigen cultuur.
er.is.maar.1.Pino
22-07-2021 om 13:21
Mlah! schreef op 22-07-2021 om 13:10:
[..]
Wordt jij gevolgd door de beveiliging als je door een winkel loopt? Aangehouden omdat je uiterlijk niet overeenkomt met wat men bij een auto verwacht?
Toegang geweigerd in een club met een BS argument? Geen stage kunnen vinden vanwege je naam?
Het feit dat je daar niet over hoeft na te denken, dat is je privilege.
Het is geen privilege om niet geconfronteerd te worden met discriminatie, dat is normaal. Dat zwarte mensen daar wel mee geconfronteerd worden is het probleem: m.i. moet het dààr over gaan.
Dus we bedoelen waarschijnlijk hetzelfde, maar benaderen het anders. Je kunt wel zeggen “jij hebt een voorrecht dat je niet gediscrimineerd wordt”, maar daar houdt de discriminatie aan de andere zijde niet mee op. Volgens mij moet de boodschap zijn “hé, ik word gediscrimineerd en dat is verkeerd”.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.