Media en cultuur
Muurbloem1985
25-07-2023 om 17:50
Zaak Thijs Römer
Acteur (44) moet zich verplicht onder behandeling stellen
LIVE | OM eist 240 uur werkstraf en één dag cel tegen acteur Thijs Römer in zedenzaak
ONZE REDACTIE
Aangepast: 59 min geleden2 uur geledenin BINNENLAND
ASSEN - Het Openbaar Ministerie eist een werkstraf van 240 uur tegen acteur Thijs Römer voor drie online zedendelicten die hij zou hebben gepleegd. Daarnaast eiste de officier van justitie ook 90 dagen gevangenisstraf waarvan 89 dagen voorwaardelijk met een proeftijd van 1 jaar. Die ene dag hoeft Römer niet naar de gevangenis vanwege de dagen dat hij verhoord is.
Volg de laatste berichten van rechtbankverslaggever Saskia Belleman onderaan dit artikel.
De 44-jarige acteur wordt ervan verdacht zich tussen 2015 en 2017 schuldig te hebben gemaakt aan online zedendelicten met drie meisjes die destijds minderjarig waren. Römer was dinsdag zelf aanwezig in de rechtbank in Assen, waar hij toegaf „een grens over” te zijn gegaan.
De acteur zei ’wel eens een dickpic te hebben gestuurd tijdens nachtelijk chatten’, ook gaf hij tips voor zelfbevrediging. „Zij was 14, ik veel ouder en ook nog een bekende acteur. Dat heb ik toen niet in ’t oog gehad.”
Een van de meisjes zou Römer een foto in lingerie hebben gestuurd, maar daar nam hij volgens haar geen genoegen mee. Het moest een naaktfoto zijn, vertelde ze. De acteur zegt van niets te weten. Een tiener die ging figureren bij de serie Moordvrouw zegt een dag van tevoren een foto van zijn geslachtsdeel toegestuurd te hebben gekregen. „Ik had paniek. Ik dacht, wat moet ik hiermee? Ik was 16.”
De meiden in kwestie waren eerst groot fan van hun idool, of waren zelfs verliefd. Maar dat veranderde na verloop van tijd toen ze beseften dat ze niet de enige waren die met hem contact hadden. „Ik kreeg door dat er niet echt een kans was op iets.” Ze liet hem weten dat ze alleen nog ’normaal’ contact met hem wilde hebben. Niet meer over seks. „Toch ging hij door.”
Volgens Römer ging het niet goed met hem ten tijde van de appgesprekken. Hij verkeerde in een huwelijkscrisis en voelde zich „leeg en eenzaam”, waarop hij voorgesteld zou hebben om samen te masturberen.
De zaak dient in Assen omdat twee van de drie vermeende slachtoffers in de regio Noord-Nederland wonen. Römer is dinsdagochtend vroeg - in blauw pak, met zonnebril op - samen met zijn ouders via de achteringang bij de rechtbank verschenen. Hij wordt bijgestaan door advocaat Wikke Monster. Er is grote belangstelling voor de zaak. Behalve in de zittingszaal, is er ook een videozaal waar de media en belangstellenden alles kunnen volgen. „Tijdens het politieverhoor werd er een bak informatie over me heen gegooid, ik had geen idee wat me te wachten stond”, zei Römer tegen de rechter.
De voorzitter wilde weten wat een man van 37 jaar doet in een appgroep met twee meisjes van 14 en 15, die zelf zeiden smoorverliefd te zijn op de acteur. „We keken tegen hem op.” Ze voelden zich bijzonder door het persoonlijke contact. De acteur gaf toe dat er over „seksualiteit, over masturbatie”, is gesproken. Römer heeft zelf alle berichten die werden uitgewisseld verwijderd („Ik ben een enorme wisser.”) Hij zou daar ook toe hebben aangedrongen bij de betrokken meisjes. „Ik ben natuurlijk best wel een bekende persoon. Ik dacht, dit moet niet in de openbaarheid komen”, zegt hij daarover.
’Dwingend’
Een van de vermeende slachtoffers zei dinsdagochtend dat ze is gedwongen om foto’s, filmpjes en spraakberichten aan de acteur te sturen. Römer zou hebben uitgelegd hoe ze het best zichzelf kon bevredigen. Een meisje vertelde tegen de politie dat ze dat vervolgens moest laten zien via FaceTime. „Hij kon best dwingend zijn.”
Video: Rechter tegen ’gespannen’ Thijs Römer: ’Raakt u daar opgewonden van?’ Tekst gaat verder onder de video.
Römer ontkent dat er in het contact sprake is geweest van dwang. Ook zegt hij dat er geen seksueel getinte foto’s, filmpjes of spraakberichten zijn gemaakt of uitgewisseld. „Ik had absoluut niet het gevoel dat ik iets strafbaars deed”, aldus Römer, nadat de rechter vroeg of hij weet dat het (online) aanzetten van minderjarigen tot ontuchtige handelingen strafbaar is. Sinds het begin van de MeToo-beweging heeft iedere bekende man zich wel eens afgevraagd of er in het verleden iets was gebeurd dat op hem kon terugslaan, vertelt Römer. „Dat heb ik uiteraard ook gedaan, maar ik heb nooit gedacht aan deze meisjes. Deze gebeurtenissen.”
Römer zegt zich niet te kunnen herinneren hoe hij voor het eerst in contact kwam met de minderjarige Nena. Hij werd vaak benaderd door meisjes die een foto of handtekening van hem wilden. „Zoals fans doen. Ze kwamen liever voor Wendy van Dijk, maar ook zeker voor mij”, zei hij in de rechtbank. „Dat hele appen had überhaupt niet moeten gebeuren. Het privécontact had ik onmiddellijk af moeten kappen. Ik had meteen moeten zeggen dat ik het prima vond om een handtekening te geven, of elkaar te ontmoeten in een openbare gelegenheid.”
Spreekrecht
Twee van de drie vrouwen die aangifte hebben gedaan zijn fysiek in de rechtbank in Assen aanwezig. Ze maken beide gebruik van hun spreekrecht, de een in de zaal, de ander achter gesloten deuren. De verklaring van het derde slachtoffer wordt voorgelezen door haar advocaat.
BEKIJK OOK:
Thijs Römer veegt agenda leeg en neemt rust
Römer had vooraf gevraagd dat er geen beelden en geluidsopnamen van hem mogen worden gemaakt. Hij kan dan naar eigen zeggen niet vrijuit spreken. De rechter is daarin meegegaan.
De aanleiding voor het politieonderzoek was een telefoontje van Nena vorig jaar met de politie. Ze vertelde over „vervelende ervaringen met een bekende Nederlander.” Het Openbaar Ministerie maakte in november bekend Römer te vervolgen voor delicten die plaats zouden hebben gevonden tussen eind 2015 en 2017.
Sociale media
Römer raakte vorig jaar in opspraak toen een 20-jarige vrouw hem via Twitter beschuldigde van seksueel grensoverschrijdend gedrag toen ze 14 jaar was. De acteur weersprak die beschuldigingen destijds. „Het verhaal over een toentertijd 14-jarig meisje waarmee ik grensoverschrijdend contact zou hebben gehad, gaat mij als vader van een tienerdochter en weldenkend mens echter een brug te ver”, schreef de acteur op Twitter. De vrouw liet later weten spijt te hebben dat ze haar beschuldigingen via Twitter had gedeeld, maar nam die niet terug. Zij is een van de drie vrouwen die aangifte deed tegen de acteur.
Een ander meisje dat aanvankelijk geen aangifte wilde doen, „begon te koken van woede” toen ze „de publieke ontkenning van Thijs op Twitter” voorbij zag komen, vertelt ze.
Op werkgebied is het sinds september stil rond acteur Römer. Via zijn management maakte hij toen bekend zijn agenda „voor de komende tijd” leeg te hebben gehaald. De acteur gaf als reden dat hij het afgelopen jaar te veel had gewerkt en daarom rust nam.
FancyDuck29
26-07-2023 om 11:07
zeker. Maar voor beide zaken is een tijd en plaats om te bespreken. En door op het juiste moment de juiste zaak te bespreken geven we aan wat we dan precies belangrijk vinden. Dus opvoedkundige zaken in een topic over pubers/gevoelige doelgroepen/preventie, en waarde oordelen over handelingen in een topic over aanklacht en veroordeling.
of als je het doortrekt naar de zaak van Thijs: meisjes onder de 18 op seksuele wijze benaderen, big no no. Boven de 18 mag je het proberen. Maar liever niet met een ongevraagde dickpic en ik denk ook niet zonder akkoord van je vrouw ik vraag me af of papa en mama Römer dat vroeger aan de keukentafel zo besproken hebben met hem.
Bloemenaandewaterkant
26-07-2023 om 11:13
Blomke82 schreef op 26-07-2023 om 05:33:
[..]
Ik snap je helemaal, je werd niet aangerand of verkracht, waardoor het niet grensoverschrijdend leek destijds. Je zag een piemel, die je waarschijnlijk al wel eens eerder had gezien. Je werd niet aangeraakt dus doorrr. Dat was de tijdsgeest van toen.
Tegenwoordig wordt een compliment over uiterlijk soms al als grensoverschrijdend gedrag gezien, we hebben ook wel teerdere zieltjes gekregen in de loop der tijd.
Neemt niet weg dat potloodventen destijds ook strafbaar was maar was aanranding of verkrachting de norm van grensoverschrijdend gedrag. In die zin begrijp ik bloemenaandewaterkant heel goed.
Dat is in de loop der jaren veranderd, met name door psychische verkrachting op internet en #metoo. Tegenwoordig heb je digitaal potloodventen met ontoelaatbare teksten er bij. De oldscool potloodventer in regenjas vertelde er vaak geen verhaaltje bij, dat is denk ik ook het verschil.
Ja, precies dat. Dat voor meisjes en vrouwen de wereld een stuk onveiliger was én dat je vanuit huis en school geen tools meekreeg hoe je er tegen verweren kon, was heel normaal. Daar dacht je niet over na. De tijd dat als je thuiskwam met het verhaal dat de muziekleraar aan je had gezeten, maar (nog) niet in je, wegwuift werd. Dat kan je je nu misschien lastig voorstellen.
In mijn beleving werd aanranding gezien als een grijs deel waar men niet veel mee kon. Dàt iemand je aanraakt én hòe en dat je daar iets van mag vinden en iets over zeggen mag, heb ik na mijn 20ste moeten leren. Ik mag luid en duidelijk zeggen dat ik het niet wil en ik mag dat kenbaar maken: dat is mijn keus en ik heb recht op die keus. [Dat kwam dus niet mee in de opvoeding. Niet alleen bij mij thuis niet, ook bij vriendinnetjes niet.] En als een persoon doorgaat en daarmee het pad van dader opgaat, ligt dat niet aan de vrouw (of mij). Ik herinner mij discussies op verjaardagen en op televisie waar dat een nieuwe gedachte was.
Als je thuis vertelde dat je door je baas in je borsten en billen geknepen werd, werd je niet verteld dat je daar wegwezen moest. Je had te dealen met de situatie en je kreeg voorgeschoteld dat de oplossing lag in de manier waarop je als vrouw mee omging. Als je dus een tik op de hand uitdeelde en je baas gaf je geen promotie maar allemaal k-klussen, was dat soort van begrijpelijk, logisch. Gelukkig is dat flink veranderd in de maatschappij. En hoewel het nog steeds gebeurt, is het gelukkig wel beter bespreekbaar.
MRI
26-07-2023 om 11:18
Poezie schreef op 26-07-2023 om 10:54:
[..]
Dat zijn twee dingen die naast elkaar staan:
1. het wordt niet geaccepteerd dat gore ventjes dit doen
2. het is belangrijk om kinderen/ mensen te informeren en de juiste keuzes te laten maken
Ja maar dat wil Lieveheersbeest toch juist zeggen: als je eenzijdig zegt "je hebt altijd een keuze" leg je de verantwoording bij het slachtoffer. Als je zegt 'ja het gaat niet aan dat dit gebeurt en dat mag vervolgd worden én leg vooral iedereen uit hoe dit soort dynamiek in elkaar zit en dat je altijd nee mag zeggen' wentel je het niet af op de slachtoffers.
Ik zelf vraag me af wat iemand ertoe brengt te zeggen 'je hebt altijd een keuze'. Geloof je dan niet in grooming, of in de onzekere positie waar in meisjes en jonge vrouwen kunnen zitten? Is het geboren uit angst? Een soort bezwering dat jij, je dochters en kleindochters heus wel de juiste keuzes zullen maken en daardoor niet vatbaar zijn voor grensoverschrijdend handelen. Is het een diepgeworteld geïnternaliseerd seksisme, waarbij vrouwen verantwoordelijk zijn voor het grensoverschrijdend gedrag van mannen? Of heb je zelf een man in je omgeving die je weliswaar niet kunt betrappen op grensoverschrijdend gedrag maar die je de hele tijd seksistische grappen hoort maken of opmerkingen dat slachtoffers 'niet zo moeten janken' en dat carrières van mannen beschermd moeten worden tegen dit soort aantijgingen? Of ben je zelf een man die vindt dat dat soort dingen moet kunnen?
Ja voert ver, maar ik vraag het me gewoon af.
(en dan heb ik het over het oorspronkelijke bericht decibel88 hoor, waarvan ik nu zie dat de victimblaming is weggeknipt)
Poezie
26-07-2023 om 11:26
MRI schreef op 26-07-2023 om 11:18:
[..]
Ja maar dat wil Lieveheersbeest toch juist zeggen: als je eenzijdig zegt "je hebt altijd een keuze" leg je de verantwoording bij het slachtoffer. Als je zegt 'ja het gaat niet aan dat dit gebeurt en dat mag vervolgd worden én leg vooral iedereen uit hoe dit soort dynamiek in elkaar zit en dat je altijd nee mag zeggen' wentel je het niet af op de slachtoffers.
Ik zelf vraag me af wat iemand ertoe brengt te zeggen 'je hebt altijd een keuze'. Geloof je dan niet in grooming, of in de onzekere positie waar in meisjes en jonge vrouwen kunnen zitten? Is het geboren uit angst? Een soort bezwering dat jij, je dochters en kleindochters heus wel de juiste keuzes zullen maken en daardoor niet vatbaar zijn voor grensoverschrijdend handelen. Is het een diepgeworteld geïnternaliseerd seksisme, waarbij vrouwen verantwoordelijk zijn voor het grensoverschrijdend gedrag van mannen? Of heb je zelf een man in je omgeving die je weliswaar niet kunt betrappen op grensoverschrijdend gedrag maar die je de hele tijd seksistische grappen hoort maken of opmerkingen dat slachtoffers 'niet zo moeten janken' en dat carrières van mannen beschermd moeten worden tegen dit soort aantijgingen? Of ben je zelf een man die vindt dat dat soort dingen moet kunnen?
Ja voert ver, maar ik vraag het me gewoon af.
(en dan heb ik het over het oorspronkelijke bericht decibel88 hoor, waarvan ik nu zie dat de victimblaming is weggeknipt)
Eerlijk gezegd heb ik het er liever over hoe we potentiele slachtoffers weerbaar kunnen maken tov deze viespeuken dan maar blijven herhalen hoe vies en fout de viespeuken zijn. Daar zijn we het namelijk al over eens.
MRI
26-07-2023 om 11:32
Poezie schreef op 26-07-2023 om 11:26:
[..]
Eerlijk gezegd heb ik het er liever over hoe we potentiele slachtoffers weerbaar kunnen maken tov deze viespeuken dan maar blijven herhalen hoe vies en fout de viespeuken zijn. Daar zijn we het namelijk al over eens.
Ja maar het gaat er toch niet om maar te herhalen hoe vies ze zijn? Het gaat er om in het collectief meer respect voor vrouwen, meisjes en jonge jongens te entameren. Als je maar blijft hameren op dat weerbaar maken (wat je ook moet doen hoor) ben je in feite bezig met symptoombestrijding en pak je de oorzaak niet aan.
FancyDuck29
26-07-2023 om 11:33
waarom gaat dat gesprek niet over hoe we ervoor zorgen dat kinderen niet uitgroeien tot die viespeuken?
Poezie
26-07-2023 om 11:34
Lieveheersbeest schreef op 26-07-2023 om 11:33:
waarom gaat dat gesprek niet over hoe we ervoor zorgen dat kinderen niet uitgroeien tot die viespeuken?
Dan gaan we het dus hebben over de opvoeding van andermans kinderen. Ik ben benieuwd naar jouw plan.
FancyDuck29
26-07-2023 om 11:37
Poezie schreef op 26-07-2023 om 11:34:
[..]
Dan gaan we het dus hebben over de opvoeding van andermans kinderen. Ik ben benieuwd naar jouw plan.
Dat is toch niet anders dan bij “slachtoffers weerbaarder maken”?
Nogmaals ik wil het best over voorkomen hebben. Maar ik ga in een topic over Thijs Römer niks plaatsen over wat ik mijn zoon bij wil brengen wat betreft grenzen en respect.
Poezie
26-07-2023 om 11:40
Lieveheersbeest schreef op 26-07-2023 om 11:37:
[..]
Nogmaals ik wil het best over voorkomen hebben. Maar ik ga in een topic over Thijs Römer niks plaatsen over wat ik mijn zoon bij wil brengen wat betreft grenzen en respect.
Hoe zou jij andersmans kinderen wel willen bijbrengen wat grenzen en respect voor grenzen inhouden en hoe je je daaraan houdt?
MRI
26-07-2023 om 11:40
Poezie schreef op 26-07-2023 om 11:34:
[..]
En nu geef je zelf de reden waarom het veel breder getrokken moet worden: inderdaad met rechtszaken, veranderde rechtspraak, statistieken, het vertellen van verhalen van slachtoffers etc etc (én je eigen kinderen opvoeden tot respect voor anderen en jezelf.) En ook eens kijken waarom daders zich zo gedragen.
Bloemenaandewaterkant
26-07-2023 om 11:41
MRI schreef op 26-07-2023 om 11:18:
[..]
Nee, een keuze hebben en de schuld hebben liggen niet in elkaars verlengde. Dat zijn twee totaal van elkaar losstaande zaken.
Poezie
26-07-2023 om 11:42
MRI schreef op 26-07-2023 om 11:40:
[..]
En nu geef je zelf de reden waarom het veel breder getrokken moet worden:
Precies, dus wat is het plan?
Mevrouw75
26-07-2023 om 11:43
Lieveheersbeest schreef op 26-07-2023 om 11:37:
[..]
Nee hoor, want dan gaat het gewoon over de opvoeding van je eigen dochter. (Ik kom er even zo tussenin springen En ik denk daar op het moment dat zoiets in het nieuws komt wel degelijk over na, hoe mijn dochter om kan gaan met de wereld, en dus ook met Thijs Römers van deze wereld. Én tegelijkertijd hoe ik zelf met de Thijs Römers ben omgegaan.
MRI
26-07-2023 om 11:46
Poezie schreef op 26-07-2023 om 11:42:
[..]
Precies, dus wat is het plan?
ja opper eens wat vanuit jouw visie, volgens mij zeg ik het al zaken in de betreffende reactie.
MRI
26-07-2023 om 11:47
Mevrouw75 schreef op 26-07-2023 om 11:43:
[..]
Nee hoor, want dan gaat het gewoon over de opvoeding van je eigen dochter. (Ik kom er even zo tussenin springen En ik denk daar op het moment dat zoiets in het nieuws komt wel degelijk over na, hoe mijn dochter om kan gaan met de wereld, en dus ook met Thijs Römers van deze wereld. Én tegelijkertijd hoe ik zelf met de Thijs Römers ben omgegaan.
Ja is logisch. Heb je ook een zoon?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.