Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Zaak Thijs Römer

absor schreef op 25-07-2023 om 22:43:

ik bedenk me nu @bloemenaandewaterkant, als jij een potloodventer geen grensoverschrijdend gedrag vind. Dan een dickpick of online gesprek over seks met een minderjarige waarschijnlijk ook niet.
En als je dat niet als grensoverschrijdend ervaart Dan zie je het ook niet als probleem

Jij praat echt walgelijk. Je hebt geen idee joh. 

FancyDuck29

FancyDuck29

26-07-2023 om 05:13

ach joh bloemenaandewaterkant, het is enkel een mening die jij niet gepast of fijn vindt. En die mogen ook kenbaar gemaakt worden… 

Ontopic: is de uitspraak nou al wel geweest? Dat werd me mag reacties op het bericht niet helemaal duidelijk. Ik vind de straf wel gepast denk ik. Vieze viezerik zeg. Wat zullen zijn familieleden zich ook schamen, bah 

Bloemenaandewaterkant schreef op 25-07-2023 om 23:19:

[..]

Dat heb ik, verdorie nog aan toe, niet gezegd!

Ik heb gezegd dat ik er nu pas bij stil sta. Ik heb nog nooit in mijn leven stil gestaan bij alle keren dat ik een potloodventer zag, als grensoverschrijdend naar MIJ toe heb gezien en ik daar nu pas bij stil sta. Betekent dat dat het niet is? NEE. Het betekent dat ik het zo niet zag omdat … weet ik veel. Daar sta ik nu pas bij stil.misschien waren er andere dingen veel grensoverschrijdender en hield mij dat wel bezig.. goh, echt.

Hoe durf je mijn woorden te verdraaien én ze voor jouw karretje te spannen?!

Pardon zeg! Het is voor mij wel duidelijk dat jij daar niets van begrijpt. Dit, wat er nu gebeurt, is ook niet te kort grensoverschrijdend, zeg. Enige nuance is zeker niet aan jou besteed.

Getverredemme.

Ik snap je helemaal, je werd niet aangerand of verkracht, waardoor het niet grensoverschrijdend leek destijds. Je zag een piemel, die je waarschijnlijk al wel eens eerder had gezien. Je werd niet aangeraakt dus doorrr. Dat was de tijdsgeest van toen.

Tegenwoordig wordt een compliment over uiterlijk soms al als grensoverschrijdend gedrag gezien, we hebben ook wel teerdere zieltjes gekregen in de loop der tijd.

Neemt niet weg dat potloodventen  destijds ook strafbaar was maar was aanranding of verkrachting de norm van grensoverschrijdend gedrag.  In die zin begrijp ik bloemenaandewaterkant heel goed.

Dat is in de loop der jaren veranderd, met name door psychische verkrachting op internet en #metoo. Tegenwoordig heb je digitaal potloodventen met ontoelaatbare teksten er bij. De oldscool potloodventer in regenjas vertelde er vaak geen verhaaltje bij, dat is denk ik ook het verschil.

@bloemenaandewaterkant ik begrijp ook wel wat je wil zeggen. De tijden zijn veranderd en vroeger was er veel en veel minder aandacht voor grensoverschrijdend gedrag. Je moest het als vrouw maar als een compliment zien wanneer een mannelijke collega je een lekker geil wijf vond. Dat jij als vrouw dat helemaal niet prettig vond werd afgedaan als zeikerig en preuts.

Aan de andere kant werden wij ook niet blootgesteld aan dit gedrag door social media of je eigen mobiele telefoon. Online pesten bestond ook niet. Je zou daardoor zelfs kunnen zeggen dat het voor ons minder onveilig was dan voor meisjes nu die veel meer geisoleerd zijn door hun eigen mobiele telefoon. Want hoeveel ouders hebben nu eigenlijk daadwerkelijk grip op het online gedrag van hun pubers? In het kader van de privacy kijk je als ouders gewoonweg niet zoveel meer mee op de telefoon van je puber. 

Dus ja voorlichting van de gevaren van grooming moet zeker meer besproken in de klas. Juist om die kwetsbare kinderen bewust te laten worden van de gevaren maar ook om die jongens (en meisjes) erop te wijzen dat grooming zelf strafbaar is en echt niet kan. Op die manier kun je een volgende generatie beter beschermen en hopelijk deels voorkomen dat er een nieuwe generatie groomers opstaat.

Dit proces toont hopelijk aan dat het in alle opzichten de fout is van de groomer. Dus naast bewustwording ook zeker meegeven dat het nooit ofte nimmer op enige manier dan ook de schuld is van het slachtoffer.

Ik denk dat bij potloodventerij de locatie ook een rol speelt. Kun je weglopen of niet? Een lege treincoupé lijkt me geen pretje bijvoorbeeld. 

FancyDuck29

FancyDuck29

26-07-2023 om 07:56

Miraval schreef op 26-07-2023 om 07:15:

@bloemenaandewaterkant ik begrijp ook wel wat je wil zeggen. De tijden zijn veranderd en vroeger was er veel en veel minder aandacht voor grensoverschrijdend gedrag. Je moest het als vrouw maar als een compliment zien wanneer een mannelijke collega je een lekker geil wijf vond. Dat jij als vrouw dat helemaal niet prettig vond werd afgedaan als zeikerig en preutS

Maar als je het aan bloemen vraagt heb je altijd zelf een keus, dus het ging niet alleen om een ander tijdsbestek.

Lieveheersbeest schreef op 26-07-2023 om 07:56:

[..]

Maar als je het aan bloemen vraagt heb je altijd zelf een keus, dus het ging niet alleen om een ander tijdsbestek.

Heel sec gezegd heb je ook altijd de keuze zeker wanneer het grensoverschrijdende gedrag online afspeelt. Dat je dit niet in durft te zien door chantage bijvoorbeeld ligt aan de dader. Dus voorlichting over het altijd hebben van een keuze vind ik wel zeker heel belangrijk. Jonge kwetsbare kinderen mieten hiervan op de hoogte worden gebracht. Neemt niet weg dat de dader in alle gevallen de schuldige is en de schuld nooit bij het slachtoffer mag liggen. Dat zijn voor mij wel 2 aparte zaken.

Bloemenaandewaterkant schreef op 25-07-2023 om 23:19:

[..]

Dat heb ik, verdorie nog aan toe, niet gezegd!

Ik heb gezegd dat ik er nu pas bij stil sta. Ik heb nog nooit in mijn leven stil gestaan bij alle keren dat ik een potloodventer zag, als grensoverschrijdend naar MIJ toe heb gezien en ik daar nu pas bij stil sta. Betekent dat dat het niet is? NEE. Het betekent dat ik het zo niet zag omdat … weet ik veel. Daar sta ik nu pas bij stil.misschien waren er andere dingen veel grensoverschrijdender en hield mij dat wel bezig.. goh, echt.

Hoe durf je mijn woorden te verdraaien én ze voor jouw karretje te spannen?!

Pardon zeg! Het is voor mij wel duidelijk dat jij daar niets van begrijpt. Dit, wat er nu gebeurt, is ook niet te kort grensoverschrijdend, zeg. Enige nuance is zeker niet aan jou besteed.

Getverredemme.

?? Jouw heftige reactie verbaast me. Ik denk dat als we live zouden praten je mijn insteek heel anders op zou vatten

Ik probeer te bedenken waarom jij het anders ziet, en schrijf misschien is dit de oorzaak.  Had er vannacht nog over nagedacht en dacht juist ja ik zit zelf verkrachting, misbruik enz nu allemaal op 1 hoop te gooien.  Ik noemde romer een pedofiel maar hij is niet vergelijkbaar met iemand die kinderen letterlijk misbruikt

En idd we hebben het over digitale laster wat hij nooit had mogen doen maar ik dacht juist je punt te snappen dat een dickpick of een potloodventer geen verkrachting is.

Maar gezien je reactie heb ik iets onaardigs in je schoenen gelegd. Dat was absoluut niet de intentie hoor. Probeer juist te bedenken waarom we van mening lijken te verschillen

FancyDuck29

FancyDuck29

26-07-2023 om 09:05

door in een topic zoals dit, waarin het gaat over de aanklacht en veroordeling, te kiezen voor een reactie in de trend van “je hebt altijd een keuze” laat je zien hoe geaccepteerd het is dat Gore ventjes als Thijs jonge meisjes benaderen. Het wordt Gewoon geaccepteerd dat mannen zoals hij kwetsbare doelgroepen manipuleren om dingen te doen die ze helemaal niet willen. Er wordt daarmee voorbij gegaan aan het probleem: dit soort mannen denken nog steeds dat ze alles kunnen maken én komen er relatief makkelijk mee weg. En mijn kaak valt op de grond dat er dus nog steeds vrouwen (!!) zijn die daar niet de nadruk op leggen. Maar het weer deels afwentelen op de slachtoffers.

dat soort reacties, over je hebt altijd een keuze, horen thuis in topics over pubers, waar ouders om raad vragen.

Mensen die denken dat je een keuze hebt, hebben echt geen idee hoe manipulatie werkt en hoe makkelijk je daar in kunt trappen, zeker als je kwetsbaar bent. Iets dat voor veel tienermeisjes geldt.

Zelfs als je ze alle truukjes onderwijst, is het nog steeds anders als je er middenin zit en iemand met je gevoel speelt.

Römer begaf zich bewust in online groepen waar zijn fans, jonge meiden zich bevonden. Als ik het me goed herinner, heeft hij er een een figurantenrol aangeboden. 
Hij was hier bewust naar op zoek en heeft het gevonden. Met zijn fragiele ego. 
Gelukkig wordt aan dit soort dingen bijvoorbeeld via Lentekriebels, steeds meer aandacht besteed. Dat was vroeger wel anders. Het is echt NOOIT de schuld van het slachtoffer. En zeker niet in deze situatie. Je hebt altijd een keuze is niet de les die helpend is in deze.  

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-07-2023 om 10:32

Lieveheersbeest schreef op 26-07-2023 om 09:05:

door in een topic zoals dit, waarin het gaat over de aanklacht en veroordeling, te kiezen voor een reactie in de trend van “je hebt altijd een keuze” laat je zien hoe geaccepteerd het is dat Gore ventjes als Thijs jonge meisjes benaderen. Het wordt Gewoon geaccepteerd dat mannen zoals hij kwetsbare doelgroepen manipuleren om dingen te doen die ze helemaal niet willen. Er wordt daarmee voorbij gegaan aan het probleem: dit soort mannen denken nog steeds dat ze alles kunnen maken én komen er relatief makkelijk mee weg. En mijn kaak valt op de grond dat er dus nog steeds vrouwen (!!) zijn die daar niet de nadruk op leggen. Maar het weer deels afwentelen op de slachtoffers.

dat soort reacties, over je hebt altijd een keuze, horen thuis in topics over pubers, waar ouders om raad vragen.

Hear hear. Ik vind "je hebt altijd een keuze" inderdaad misselijkmakend in deze context. Vergelijkbaar met "als je een kort rokje draagt dan vraag je er om". 

En natuurlijk ligt hier ook een belangrijke taak voor de opvoeders. Maar niet ieder kind heeft het geluk in een veilige gezinssituatie op te groeien waar dit soort onderwerpen bij de opvoeding hoort. Juist die kinderen worden slachtoffer van dit soort gehaaide eikels. Dubbel slachtoffer dus. 

FancyDuck29

FancyDuck29

26-07-2023 om 10:37

Ook interessant dat wanneer er dus gekozen wordt over kritiek/tips rondom de opvoeding, dat het dan gaat over het opvoeden van meisjes. Volgens mij moeten we het opvoeden van jongens anders benaderen om dit soort praktijken aan te pakken.

Lieveheersbeest schreef op 26-07-2023 om 10:37:

Ook interessant dat wanneer er dus gekozen wordt over kritiek/tips rondom de opvoeding, dat het dan gaat over het opvoeden van meisjes. Volgens mij moeten we het opvoeden van jongens anders benaderen om dit soort praktijken aan te pakken.

Dat probeerde ik juist te zeggen door goede voorlichting op scholen over het wel hebben van een keuze (maar dat je never nooit zelf schuldig bent) maar ook daarmee toekomstige daders aanspreekt dat wat zij doen of van plan zijn te willen gaan doen altijd fout is. 

Lieveheersbeest schreef op 26-07-2023 om 09:05:

Dat zijn twee dingen die naast elkaar staan:

1. het wordt niet geaccepteerd dat gore ventjes dit doen

2. het is belangrijk om kinderen/ mensen te informeren en de juiste keuzes te laten maken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.