Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Happyapple schreef op 29-12-2024 om 22:06:

Ik heb jullie ook weer gevonden!
In 2024 ben ik per saldo 5 kilo afgevallen. Het waren er 7, maar er lijken er helaas toch weer 2 bij aan te zitten. Hormonale schommelingen zie ik sowieso elke maand, maar hopelijk lukt het in 2025 om de boel toch weer verder naar beneden te krijgen. Er is zo in de winter ook weer wat de klad gekomen in mijn beweging. Mijn sportschool/zwembad was aan het verbouwen en daardoor vielen er veel lessen uit en echt lekker weer voor flinke wandelingen was het ook niet. En nu in de kerstvakantie krijg ik de kinderen ook niet erg enthousiast voor een wandeling en ze zijn nog te jong om ze alleen thuis te laten. En tel er dan ook nog maar wat kerstkransjes en chocolaatjes bij op... Dus hopelijk lukt het vanaf volgende week in elk geval weer om een nieuwe start te gaan maken.

Same here!

Ik was afgevallen van 81 naar 71, maar zit nu weer op 73. Te veel gesnaaid de laatste maand. Gisteren maar vast weer begonnen met calorieën tellen.

Wel positief: ik heb dit jaar gemiddeld bijna 15000 stappen per dag gezet. Zie ook daarin wel dat dit afgelopen 2 maanden weer wat lager is dan maanden ervoor. 

Ik ben vaker op de gewone fiets naar mijn werk (17,5 km enkele reis) ipv op elektrische fiets gegaan. 

Streven is komend jaar onder de voor mij magische 70 kg te komen en te blijven. Dus wil er nog 6 kilo af. Morgen bak ik oliebollen 🥰. Maar ga wel zorgen voor eiwitrijke maaltijden en bij snacks ook kiezen voor voedzaam. 

(Waarschuwing; Heel lang stuk tekst - moest even van me af schrijven - even een samenvatting van mijn gedachtes/ideeën 🤯. Vind ik prettig om terug te kunnen lezen de komende tijd).

Nu weet ik weer waarom ik o.a. wil afvallen/meer bewegen. Heb nu zo'n last van zenuwenpijn in mijn rug/heup. Al een paar dagen, maar de laatste twee dagen/nachten écht flink. Slecht door geslapen. Vanmorgen maar op tijd eruit gegaan, kon echt geen houding vinden. (Is sowieso een doel; vaker op tijd op staan, zodat ik nog wat aan mijn dag heb. Bij mij is het zo, laat opstaan is ook bijna niets meer doen/ondernemen, lees; bankhangen 😏)
Heb nu een week vrij gehad; veel bankgehangen en tv gekeken (scheefzitten, krom zitten...) veel gegeten/gesnaaid en zeer weinig bewogen. 
Het bewust even echt niets moeten van mezelf (huishouden doen etc.) was op zich wel lekker (en heel onwennig, want ik moet altijd veel van mezelf en dit geeft altijd veel druk. En als ik nou ook daadwerkelijk veel deed, maar ik ben een uitsteller/vooruitschuiver 🔄 🙄).
Maar het snaaien en niet bewegen was niet slim. Doe ik wel vaker (te vaak, getuige mijn gewicht/fysieke toestand), maar niet zoals afgelopen week. Ik merkte dat ik nu ook veel sneller last kreeg. Het is nu dusdanig dat ik kan zeggen dat ik pijn heb i.p.v. flink ongemak van normaal (heb een hoge pijngrens). Morgen weer werken. Een fysiek zware baan, hopelijk lukt het. 
Ik snap niet waarom ik dat bankhangen zoveel doe terwijl ik weet dat het niet bevorderlijk is. Maar ja, dat is met slecht eten, weinig bewegen etc. ook zo. Wel weten, toch doen (of niet doen; bv. mijn hobby niet uitvoeren terwijl ik weet dat het leuk is/ontspant). Het ligt bij mij ook aan het feit dat ik flink ADD heb en echt moeite heb met plannen. Heb vaak last van een ADD freeze mode. Ik hoop dat ik dit keer mijn oude gewoontes echt kan doorbreken 🍀. Ik ga er i.i.g. hard mijn best voor doen, want ik heb maar 1 lijf/leven en wil, nee moet, dit meer koesteren. Dit besef ik de laatste tijd steeds meer door dingen die nu om mij heen gebeuren, door dingen die ik lees/op tv zie. En omdat ik ouder wordt (midden 40) en wel mobiel wil blijven en mentaal sterk. Het is zo ondankbaar om zo met je lijf om te gaan. Zo voelt dat nu heel sterk voor me. Ik hoop dit gevoel vast te houden (ben nogal wispelturig/chaotisch). Daar wil ik dit topic ook voor gebruiken. Als stok achter de deur.

✅️Op tijd opgestaan. 
✅️Ontbijtje gemaakt (4 maiswafels met smeerkaas en komkommer i.p.v. een berg brood en beleg, met kop thee (i.p.v. cola).
✅️Mijn Yazioaccount gereset. En mijn 1e ontbijtje ingevoerd. 
✅️Mijn medicijnen/supplementen ingenomen. (Hier ben ik heel laks in. Al weken/maanden niet ingenomen terwijl het wel beter is voor me 🫣).

Dadelijk lunchen. Zolder gedeeltelijk opruimen. Als man rond 14.00uur thuiskomt samen boodschappen doen. Voorbereidingen treffen voor morgenavond; tafel alvast dekken, eten voorbereiden. En dan nog even een serie kijken 🫣. Hopelijk slaap ik vanacht beter m.b.v. de Naproxen. 

Bakblik schreef op 29-12-2024 om 16:48:

[..]

Voedingscentrum geeft mooie tabellen op hun site. Dat zijn dan de calorieën die je nodig hebt om velen te vervangen en actief te zijn. Als je wilt afvallen moet je wat minder innemen.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoeveel-calorieen-heb-ik-nodig-.aspx

1200 kCal daar is niet mee te leven. Dat is een crashdieet voor als je snel af moet vallen om geopereerd te worden of zo.

1800 tot 2000 is goed te doen bij een matig actieve levensstijl.

Bij 1800 - 2000 kom ik gewoon aan ( en ik heb een pittige  baan in de zorg ) Die tabellen  werken voor mij niet.  Ik weet : ik moet onder de  1500 blijven  om af te vallen. En dat is lastig gezien  mijn pittige  werk en chronische pijn.  Dus ik was 11 kilo kwijt en er zitten er inmiddels  weer 3 aan.

Ik start overigens  serieus op 2 januari.  Beperken met een schaal oliebollen  voor mijn neus gaat toch niet lukken  weet ik al.

Heb ik even 'mazzel' dat ik oliebollen niet lekker vind, maar wij hebben nog 2 verjaardagen komende week...

Happyapple schreef op 30-12-2024 om 12:58:

Heb ik even 'mazzel' dat ik oliebollen niet lekker vind, maar wij hebben nog 2 verjaardagen komende week...

🤭. En weet je, zo is er altijd wel wat. Verjaardagen, feestjes, feestdagen, dinertjes, etc. 

Ies

Ies

30-12-2024 om 13:08

Happyapple schreef op 30-12-2024 om 12:16:

[..]

Hahaha ja ik snap je hoor. Wat een rotweer is het. Maar ik zou zelf toch nog wel iets zijn gaan doen, als ik de kinderen nu niet thuis had, want ik kan dus echt heel slecht tegen hele dagen thuis binnen hangen. Rondje dorp voor wat boodschappen is al goed bij wijze van spreken, hoewel dat natuurlijk ook weer niet heel veel helpt qua 'sport'.

Ja 5 kilo is oké hoor, maar ik had meer gehoopt, want ik ben nu gewoon nog steeds zo'n 12 kilo te zwaar

Kun je niet thuis een workout doen? (/ flink dansen/ tikkertje met kinderen/ enz) 

Ik zelf deed nooit iets structureel (voor mezelf) toen de kinderen klein waren, daar nu wel flink spijt van. 

Ies

Ies

30-12-2024 om 13:15

Hier vannacht niet zo lekker. (Misselijk, rare pijn in buik) Moet de motivatie uit mijn tenen halen. Maar verstandelijk natuurlijk juist een extra motivatie om weer terug in gezonde gareel te raken. Voelde me afgelopen maanden (toen het gezondere eten lukte) een pak gezonder. 
Ikzelf zou juist het liefst flink gaan wandelen met dit weer. Maar door de kou en korte dagen voor mij lastig inplanbaar. Straks bijv weer midden op dag naar fysio en te koud om buiten mijn wandelschoenen te wisselen enz. En liefst loop ik in natuur. 
Tijd om weer anders te gaan denken; hoe kan het wel? 

Kizomba schreef op 30-12-2024 om 13:03:

[..]

🤭. En weet je, zo is er altijd wel wat. Verjaardagen, feestjes, feestdagen, dinertjes, etc.

Haha ja echt he!  

Ies schreef op 30-12-2024 om 13:15:

Hier vannacht niet zo lekker. (Misselijk, rare pijn in buik) Moet de motivatie uit mijn tenen halen. Maar verstandelijk natuurlijk juist een extra motivatie om weer terug in gezonde gareel te raken. Voelde me afgelopen maanden (toen het gezondere eten lukte) een pak gezonder.
Ikzelf zou juist het liefst flink gaan wandelen met dit weer. Maar door de kou en korte dagen voor mij lastig inplanbaar. Straks bijv weer midden op dag naar fysio en te koud om buiten mijn wandelschoenen te wisselen enz. En liefst loop ik in natuur.
Tijd om weer anders te gaan denken; hoe kan het wel?

Beterschap! Maar je kunt in de wachtruimte van de fysio je schoenen toch wel wisselen? 

Ies schreef op 30-12-2024 om 13:08:

[..]

Kun je niet thuis een workout doen? (/ flink dansen/ tikkertje met kinderen/ enz)

Ik zelf deed nooit iets structureel (voor mezelf) toen de kinderen klein waren, daar nu wel flink spijt van.

Goed idee om just dance zo maar eens aan te slingeren inderdaad. Dank je. 

lientje69 schreef op 30-12-2024 om 12:49:

[..]

Bij 1800 - 2000 kom ik gewoon aan ( en ik heb een pittige baan in de zorg ) Die tabellen werken voor mij niet. Ik weet : ik moet onder de 1500 blijven om af te vallen. En dat is lastig gezien mijn pittige werk en chronische pijn. Dus ik was 11 kilo kwijt en er zitten er inmiddels weer 3 aan.

Ik start overigens serieus op 2 januari. Beperken met een schaal oliebollen voor mijn neus gaat toch niet lukken weet ik al.

Die adviezen van het voedingscentrum slaan bij mij ook echt de plank mis.  Ik gebruik graag een tdee calculator die ik wilde laten zien, maar ik mag geen linkjes plaatsen. Bij googlen op tdee calculator is het bij mij de eerste hit. Die geeft voor mijn lengte, leeftijd en gewicht een aantal kcal van ongeveer 1600 per dag om op gewicht te blijven en dat klopt precies. Als ik er 1900 zou gaan eten zoals het voedingscentrum aanraadt kom ik geheid aan.

Ies schreef op 30-12-2024 om 13:15:

Hier vannacht niet zo lekker. (Misselijk, rare pijn in buik) Moet de motivatie uit mijn tenen halen. Maar verstandelijk natuurlijk juist een extra motivatie om weer terug in gezonde gareel te raken. Voelde me afgelopen maanden (toen het gezondere eten lukte) een pak beter.

Beterschap 👩‍⚕️.

Ik herken veel van wat jullie schrijven. Ik snoep nu ook wat (meer) terwijl ik dat normaal niet doe. Vanochtend heb ik me er met veel moeite toe gezet om te gaan hardlopen. Ik ben eerst op de fiets naar het bos gegaan (4,6 km enkele reis) en heb daarna 5 gedribbeld, 5 min gewandeld en gestretcht en daarna 5 x 9 min hardgelopen afgewisseld met 5 x 1.30 min wandelen en daarna 5 min wandelen als cooling down. 

Wij hebben net geluncht met pizza.  😂
Niet echt slim maar weggooien is ook zo zonde. 
Dochter had 3 pizza's gemaakt om te delen met vrienden.  Ze had een gezellige accijns om kerst en oud en nieuw met vrienden te vieren.  De meeste van die vrienden eten erg weinig blijkt. Met 10 personen een kom soep vooraf en een hartige taart en anderhalve pizza toen zat iedereen vol. Dochter had nog een stuk pizza genomen. De pizza die over was en niet opgewarmd was geweest was weer mee naar huis gekomen die hebben we om 13.00 uur in punten gesneden en gegeten.

Heb wel een stukje gewandeld vandaag,  met een volle fiets aan de hand naar de stort. Terug wel gefietst. 

Echt al heel goed bezig, ook tijdens kerst niet uitgepakt. Vandaag wederom rond de 17.000 stappen, ongeveer 1800 kcal. Daarbij mijn tussendoortje (2 kiwi's) van de middag bij mijn lunch gevoegd. Genoeg gedronken, een circuittraining in de sportschool ook nog af kunnen vinken. Ik merk gelijk dat ik me weer goed voel bij deze gezonde gewoontes.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.