Jouw lijf

MMcGonagall
07-04-2025 om 16:03
Het gaat hier nog steeds best wel goed. Inmiddels is er vijf kilo af. Dat gaat niet vanzelf maar inmiddels heb ik op 1200-1300 calorieën niet meer de hele dag trek In de sportschool ben ik begonnen met de Stairmaster. De loopband vond ik echt heel stom en dit is makkelijker vol te houden (wel met dezelfde hartslag, dus in theorie zou het hetzelfde moeten opleveren qua vetverbranding). Het zou ook leuk zijn als het vet eraf gaat op de plekken waar het me het meest stoort, maar daar heb je helaas weinig invloed op.

Tuinplantje
07-04-2025 om 18:05
Gister heb ik weer gesport. Vandaag een drukke werkdag. Ik ben echt helemaal gaar, net nog even een buiten gewandeld/ geslenterd terwijl ik aan het bellen was. Ik ben moe en heb spierpijn van gister, dus vandaag doe ik niet veel meer.
Qua eten gaat het wel goed, niet ongezond gesnaaid vandaag. Wel worteltjes zitten knagen met kwarkdip, ook heel lekker.
Ik merk trouwens dat boodschappen doen veel makkelijker is als je alle ongezonde schappen kan overslaan!

rionyriony
08-04-2025 om 18:55
Sla deze oefeningen over in de sportschool:
1. Planken
2. Leg curl/leg extension
3. Bicep-/tricepcurls
4. Lopen op de loopband
5. Rekroutines
Door deze vijf oefeningen te vervangen door slimme, functionele alternatieven, haal je meer uit je workout – in minder tijd. Samenvattend is het belangrijk om grote spiergroepen te trainen op een dynamische manier en vooral niet te focussen op details.
Dit zijn overigens niet mijn woorden:
https://www.metronieuws.nl/lifestyle/fit-gezond/2025/04/lui-fit-worden-sla-deze-oefeningen-over-goede-alternatieven/

Ninoea
08-04-2025 om 21:48
Dank voor het delen. Het ligt er maar net aan met welk nut je een bepaalde oefening doet. Plank is erg goed voor je corestabilteit en voorkomen/tegengaan lage rugklachten. Die ontstaan bij veel mensen door een teveel zittend bestaan.
Mijn dag qua eten was wat raar. Ik ging later sporten dan normaal en heb daardoor eerder wat extra gegeten. Maar daardoor ging ook mijn tijd voor de lunch aan de haal en had ik uiteindelijk honger en heb ik maar liefst 4 boterhammen met 100% pindakaas gegeten.
Hardlopen ging heel goed. Donderdag staat met de loopgroep een duurloop op het programma dus deed ik vandaag een interval om te trainen op snelheid. Ik deed een interval van 6 x 5 met 2 dribbelen. De eerste keer 5 liep ik 4 minuut 47 per km. Voor mijn doen is dat echt bizar snel!

MMcGonagall
08-04-2025 om 22:03
Ik geloof best dat het waar is wat in dat artikel staat, maar de genoemde alternatieven zijn wel voor de ervaren krachttrainers. De doorsnee kantoormedewerker kan echt niet beginnen met chins of dips, dan zul je toch eerst wat sterker moeten worden. Het is wel mijn doel, maar dat duurt dus nog wel even. Idem voor lunges en squats. Als ik die doe met gewicht, dan ben ik na een setje echt buiten adem. Bovendien is het heel lastig om je balans te houden. Lunges kan ik eigenlijk alleen maar effectief met alleen lichaamsgewicht en die doe ik dus wel thuis. Biceps/triceps vind ik juist fijne oefeningen omdat je daarmee snel resultaat ziet.
Nou ja, ik wil niet eigenwijs zijn, maar ik heb best goed nagedacht over mijn trainingsschema

ToetieToover
09-04-2025 om 00:30
MMcGonagall schreef op 08-04-2025 om 22:03:
Ik geloof best dat het waar is wat in dat artikel staat, maar de genoemde alternatieven zijn wel voor de ervaren krachttrainers. De doorsnee kantoormedewerker kan echt niet beginnen met chins of dips, dan zul je toch eerst wat sterker moeten worden. Het is wel mijn doel, maar dat duurt dus nog wel even. Idem voor lunges en squats. Als ik die doe met gewicht, dan ben ik na een setje echt buiten adem. Bovendien is het heel lastig om je balans te houden. Lunges kan ik eigenlijk alleen maar effectief met alleen lichaamsgewicht en die doe ik dus wel thuis. Biceps/triceps vind ik juist fijne oefeningen omdat je daarmee snel resultaat ziet.
Nou ja, ik wil niet eigenwijs zijn, maar ik heb best goed nagedacht over mijn trainingsschema![]()
Ik begrijp wel de achterliggende gedachte dat compound oefeningen je trainingstijd verkorten. Maar dan moet je die wel correct kunnen uitvoeren en vaak kom je een zwakke schakel tegen in de beweging als beginner. Die kun je dan apart trainen, of met de compound oefening als je die wel een aantal keren kunt doen. Het trekt vanzelf bij.
Heb ik nog een tip voor je balans in lunges en squats als ondersteuningsoefening: duck walks, banded side walks en shikko (Aikido)- ook wel samurai walks.

JtM
09-04-2025 om 07:47
Mijn eerste dagen in het coaching programma zitten erop, en het gaat best lekker. Er is nog wat extra stress aan mijn leven toegevoegd . Naast vriend die herstellende is van een operatie aan een botbreuk, ligt zoon ook enigszins in de kreukels. Met sporten is hij hard onderuit gegaan en is hij ter controle met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Gelukkig alleen een lichte hersenschudding, dus het valt allemaal wel mee.
Desondanks gaat het eten prima en ben ik gisterochtend gaan sporten. Mijn nieuwe trainingschema gevolgd en nu flinke spierpijn. Dadelijk weer naar de sportschool voor het tweede gedeelte van mijn schema.
Er is in ieder geval sinds maandagochtend al 400 gram af. Niet verkeerd.

Schoondochter
09-04-2025 om 07:55
Wat leuk dat er nog zoveel mensen meeschrijven.
JtM, wat heftig van je zoon. Ik hoop dat hij zich snel beter voelt.
Tuinplantje, grappig hè, als je in een gezonde flow zit en die schappen 'gewoon' overslaat. Is makkelijker, en je maakt het jezelf thuis ook nog weer eens makkelijker.
Ik heb (helaas) een heleboel lekkere dingen in huis, en eet echt te veel. Ik zeg elke dag 'Morgen moet het afgelopen zijn'. Vandaag probeer ik het eens met 'Vandaag moet het afgelopen zijn', hopelijk werkt dat wel. Overigens gaat bewegen wel lekker, dat houdt de boel een beetje in balans. Ik zou alleen zo graag nog vijf kilo kwijtraken. Maar niet graag genoeg om van de maiswafels met chocopasta af te blijven

Dolfje
09-04-2025 om 08:18
Met mij gaat het niet goed, ik kwam terug van vakantie paar kilo zwaarder en in een paar dagen 1,5 kilo eraf en ik ben nu zwaarder dan toen we terug kwamen. Ik word er weer moedeloos van.

ToetieToover
09-04-2025 om 12:10
Dolfje schreef op 09-04-2025 om 08:18:
Met mij gaat het niet goed, ik kwam terug van vakantie paar kilo zwaarder en in een paar dagen 1,5 kilo eraf en ik ben nu zwaarder dan toen we terug kwamen. Ik word er weer moedeloos van.
Ben jij oud genoeg om Barry Stevens nog te kennen? “Vooral doorgaan”!!!

Dolfje
09-04-2025 om 12:12
ToetieToover schreef op 09-04-2025 om 12:10:
[..]
Ben jij oud genoeg om Barry Stevens nog te kennen? “Vooral doorgaan”!!!
kei oud
Ben ook gewoon gaan sporten en heb net een nieuwe waterfles opgehaald om meer water te drinken( dat ik al 5 flessen heb negeer ik even )

Ninoea
09-04-2025 om 16:22
Vervelend @dolfje dat die weegschaal niet goed gaat.
@schoondochter fijn dat het bewegen goed gaat, hopelijk lukt het je vanaf morgen het snaaien weer wat tegen te gaan.
@jtm beterschap voor je zoon gewenst. En succes met het trainingsprogramma! Goed hoor!
@toetietoover thanks voor de tips.
Mijn bootcamp vanochtend was goed. Focus op core en benen. Morgen weer hardlopen; er staat een rustige duurloop op het programma. Vrijdag en zaterdag neem ik rustdagen qua sporten. Zondag 10 km run (wedstrijd).

JtM
09-04-2025 om 16:45
Bedankt voor de beterschapswensen voor zoon!
Ik heb vanochtend mijn nieuwe lower body schema gedaan, en ménnn dat word morgen spierpijn haha.
Balen Dolfje, zo frustrerend. Laat je niet gek maken door de weegschaal in ieder geval.

Tuinfluiter
10-04-2025 om 11:31
Ik heb mij vanmorgen ook niet gek laten maken door de weegschaal, ik ben er gewoon niet opgaan staan. Gisteren uiteten geweest en dat was erg lekker maar best wel overvloedig en heb dus besloten om morgen of overmorgen te wegen.
Deze maand heb ik verschillende etentjes staan en dan eet ik toch meer dan ik thuis zou doen. Afgelopen maanden bewust weinig etentjes gepland maar deze maand staan er eigenlijk te veel. Ik hoop dat ik in ieder geval niet aan kom maar eigenlijk wil ik toch een kilo afvallen.
Ben wel op de fiets naar het etentje gegaan had al een lange tijd niet meer gefietst omdat ik hem uitgeleend had. Ga de komende tijd ook weer veel vaker fietsen.