Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ik hou het 'niet snaaien' nu al ongeveer 1,5 maand goed vol. Met af en toe wel (negatieve) uitschieters hoor maar dat mag van mezelf. Mijn buik is veel minder opgeblazen dan eerst dus dat is al mooie winst. En ik sport weer en dat is ook heel fijn.
Ik merk nu dat ik wel vaker trek krijg, puur dus door niet meer te snaaien. Daar kreeg ik natuurlijk ontzettend veel calorieën mee naar binnen, echt erg. Dus ik heb weer wat gezonde tussendoortjes in huis gehaald. Een appel als tussendoortje vind ik prettig om in de auto te eten, en ik ga zo even aan de wortels met kwarkdip.  

Ik heb geen weegschaal, maar begin toch nieuwsgierig te worden. Ben volgende week weer ergens waar een weegschaal staat dus dan ga ik toch eens even kijken.. Helpt iemand me, als het tegenvalt, te herinneren dat het gaat om een gezonde leefstijl en niet om de kilo's?

vandaag genoeg bewogen op het werk. Zolder opgeruimd, waarbij ik veel gesjouwt heb en flink aantal keren de trap op en neer ben gelopen. Pff wat een werk en we hebben de helft ong klaar. 

JtM

JtM

10-04-2025 om 19:53

Je bent goed bezig Tuinfluiter! Knap dat je al anderhalve maand niet hebt gesnaaid. Doe je goed! We zullen je zeker even helpen herinneren mocht de weegschaal tegenvallen

Lekker actief dagje Friezinnetje. Moet je hetzelfde morgen weer doen?

Ik heb weer een enorm drukke dag op kantoor gehad. Heb net een klein uur gewandeld om even mijn hoofd leeg te maken. Zodadelijk nog even aan het werk (voor nijn eigen bedrijf).
Verder heb ik flinke spierpijn van het sporten van gisteren. In tegenstelling tot mijn verwachting was er vanochtend wel weer 200 gram vanaf zei de weegschaal als deze morgen hetzelfde is of nog lager ben ik blij!

Nee gelukkig niet. Morgen vrij van werken, maar moet naar school voor een examen. 

Vanavond ong 5 kwartier gefietst, nu koud op de bank. Ong 20 km gefietst denk ik

Ysenda

Ysenda

10-04-2025 om 21:09 Topicstarter

Tuinplantje schreef op 10-04-2025 om 15:18:

Ik hou het 'niet snaaien' nu al ongeveer 1,5 maand goed vol. Met af en toe wel (negatieve) uitschieters hoor maar dat mag van mezelf. Mijn buik is veel minder opgeblazen dan eerst dus dat is al mooie winst. En ik sport weer en dat is ook heel fijn.
Ik merk nu dat ik wel vaker trek krijg, puur dus door niet meer te snaaien. Daar kreeg ik natuurlijk ontzettend veel calorieën mee naar binnen, echt erg. Dus ik heb weer wat gezonde tussendoortjes in huis gehaald. Een appel als tussendoortje vind ik prettig om in de auto te eten, en ik ga zo even aan de wortels met kwarkdip.

Ik heb geen weegschaal, maar begin toch nieuwsgierig te worden. Ben volgende week weer ergens waar een weegschaal staat dus dan ga ik toch eens even kijken.. Helpt iemand me, als het tegenvalt, te herinneren dat het gaat om een gezonde leefstijl en niet om de kilo's?

Je kunt alleen waarden onder gelijke omstandigheden met elkaar vergelijken. Zelfde weegschaal, zelfde tijdstip, dus of ochtend of middag etc.

Dan kun je kleine verschillen ook zien anders kan het zo een paar kilo schelen.

Goed bezig tuinplantje. Ik begrijp je nieuwsgierigheid, maar denk wel dat als je het goed, je het goed moet doen. Dus dan met een weegschaal waar je idd in gelijke omstandigheden vaker op kan zodat het vergelijkbaar is. Dit gezegd hebbende, ik schrijf al geruime tijd mee (ook in het vorige topic) twijfelde steeds over wegen en heb dat nog steeds niet gedaan. Simpelweg omdat het bij mij focus verlegt naar afvallen in plaats van gezond leven. 

Vanochtend had ik weinig zin; maar ik ben toch gaan hardlopen. Het ging uiteindelijk wel lekker. Morgenochtend sla ik bootcamp over en overmorgen de duurloop met de loopgroep ivm de wedstrijd zondag. Ik was de spullen vanavond al aan het klaarleggen voor morgenochtend en toen realiseerde ik het me opeens dat dat dus niet nodig was. Voelt best gek om niet te gaan sporten. 

JtM

JtM

11-04-2025 om 09:05

Het sporten vanochtend ging niet fantastisch, kwam er niet helemaal lekker in maar goed, training is afgerond en ben blij dat ik ben gegaan  
De weegschaal was vanochtend toch weer lief voor me. Ben tot nu toe erg tevreden met deze week. Zondag wordt een uitdaging qua eten aangezien ik dan naar een verjaardag moet. Veel verschillende lekkere dingen, dus dat word oom even een mentaal dingetje om me (redelijk) aan mijn plan te houden.

Mbt de opmerkingen over de weegschaal: Ik ben er mee bekend. 
Ik wil er thuis geen, want ik wil focussen op gezonde leefstijl ipv een gewichtsverlies. Anders ga ik er echt te vaak op staan en dat vind ik niet fijn. Ik vind de kilo's uiteindelijk minder belangrijk dan feit dat ik meer beweeg, minder snoep, betere conditie krijg enz. 

Ik kan af en toe wegen op mijn werk, waar ik nu even ben. Op zelfde moment op de dag, op dezelfde weegschaal. De positieve trend tov een paar maanden geleden geleden is wel te zien en dat is mooi

👋*nog grote leerachterstand maar 'moet' eens meeschrijven* 💪

Net berekend: had wel kg onthouden: In 2011 bmi 41 😳 ergens tussen 2015 en 2020 is dat op een ruime 29 gekomen. Tijdje geen weegschaal gehad en nu blijkt bmi iets boven 31 te zijn.

Paar maanden geleden verhuisd, dat was STRESS en triggerde 1000 dingen uit mijn verleden. Afspraak poh ggz is gemaakt via bedrijfsarts.

Woon nu 3 hoog zonder lift dus de dagen dat ik de deur uit ga heb ik iig enige beweging. Kantoorbaan ga ik lopend heen. Thuiswerken wil ik om allerlei redenen niet..

Supermarkt kan ik lopend heen maar Picnic kan als voordeel hebben dat ik niet zwicht voor snaai. (Valkuil: ivm minimum bestelbedrag aftoppen met snaai)

Tablet op 2%, dadelijk met luisterboek op telefoon eens een verhuisdoos uitpakken ofzo. 

Plan voor verhuisdoos mislukt, het werd een (na)middagdutje. Tja.

Sportief was ik nooit maar met kleine redelijk blijvende wijzigingen toch iets goed gedaan na 2011: 
- hormoonstaafje ipv de pil
- minder melk meer water
- minder pasta/lasagna
- geen grote zakken chips, soms kleine pringels.
-minder/geen pakken koek, verpakking gaat meestal leeg op dezelfde dag dat ik het open ongeacht tijd van de maand (met staafje sla ik het niet over, het is milder maar misschien is dat deels schijn) stress emotie of verveling kan alledrie reden zijn herken wel wat hierover geschreven is hier.

Drop ben ik nog steeds fan van en nootjes of zoutjes of m&ms gaan ook snel op. Voorlopig even uittesten of Picnic bijdraagt aan minder impulsaankopen.
Morgen naar het theater (dus) kans op iets minder gezond ervoor of erna.

Beweging zit vooral in traplopen of wandelen. Voor dat tweede wel een maatje of doel nodig; ommetjes in coronatijd alleen gedaan als ik naar brievenbus glasbak papierbak of supermarkt ging.. Meestal 2-3 doelen tegelijk ipv ommetje per doel

Vandaag heb ik voor het eerst sinds drie weken weer gesport. Ik was door mijn rug gegaan en had ook nekklachten. Vanuit mijn heup zit het wat scheef dat deze klachten veroorzaakt. Via de fysio doe ik elke dag oefeningen voor rug en nekspieren.
Ik ben naar een beginnersles reformer pilates geweest zodat ik rustig aan weer opbouw. Het ging soepel op 1 oefening na die ik wat eng vond, een lunge waarbij je moest balanceren op een bewegend platform. Dat voelde te kwetsbaar (bang om ongelukkig te vallen) dus half uitgevoerd. Maar vooral fijn om weer wat te doen!
Wandelen heb ik wel veel gedaan (lekker hoor, die lente en alle bloesems) en qua eten blijft het hetzelfde. Het is stabiel.

Even kijken wanneer ik naar kantoor ga, dan wordt het of dinsdag of woensdag weer reform pilates, donderdag fysio en dan vrijdag weer pilates.

Welkom Vf_Watervrouw, dat zijn toch wat mooie gewoontes die je jezelf eigen hebt gemaakt. Voel je je inmiddels thuis in je nieuwe woning?

Het wandelen en een maatje of doel nodig hebben, herken ik. Nou houdt mijn vriend (lat-relatie) van wandelen, dat scheelt. Alleen moet ik steeds een doel verzinnen zoals een supermarkt verder weg of laatst een fotoserie verzonnen om katten te fotograferen. En dan scheelt het om in de stad wonen, al vind ik het soms te druk en dan blijft het bij rondjes park. 

vanmiddag lekker gewandeld, rondje van ong een uur. Gisteravond ook gedaan. 

Ik heb een toffe dag achter de rug. Ik deed mee aan de IJsselloop van 10 km en liep deze binnen het uur. Het consistente trainen en de twee dagen rust vantevoren pakte goed uit. Ik ben hier zo blij mee. Eén jaar geleden was ik na 10 km wandelen echt moe, ik kwam maar niet echt verder. Nu ren ik dezelfde afstand en ben vele malen minder uitgeput dan destijds. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.