Jouw lijf
MissDalhousie
05-01-2025 om 16:41
Dolfje schreef op 05-01-2025 om 16:17:
[..]
Ik vind die eetmeter ook niet fijn. Ik heb Lifesum, ga dat vanaf morgen ook weer trouw invullen want het is gewoon een rekensom je moet meer verbranden dan je eet.
Ik heb de Eetmeter er vandaag ook afgegooid en ben weer terug bij Yazio. Dat kost me veel minder tijd, omdat alles wat ik vaak eet al direct in beeld komt. Ik vind Yazio ook veel overzichtelijker en het is fijn dat hij gekoppeld is aan mijn fitbit.
alhambra
05-01-2025 om 16:42
Citroengraag schreef op 05-01-2025 om 16:10:
Dag vijf van de eetmeter en ik ben al gedemotiveerd voor ik hier begonnen was met schrijven. Pak ik speciaal 30+kaas... Nee, zegt eetmeter. Te zout. Hummus? Nee, staat niet in schijf van vijf...(Te vet... Tahini is gewoon onverzadigd vet en ik doe er geen margarine onder.) Hele dag thee en water gedronken en 1 blikje kombucha, 16 cal. per 100 ml: drink liever geen frisdrank. Ik ga het negeren en alleen gebruiken voor voedingswaarde, maar dan is fitnesspal eigenlijk fijner.
Vorig jaar was ik hier ook begonnen en gefrustreerd gestopt vanwege alle positieve resultaten van anderen, terwijl ik dik bleef, ondanks dietiste en sportschool. Dus zie wel...
Blijf schrijven en zie de eetmeter niet als een wet van Meden en Perzen. Als de keuze voor hummus is i.p.v. de keuze voor chocopasta (ik noem maar wat) dan is dat winst. Niet precies volgens het boekje maar een stap naar een gezondere levensstijl (met 2 ssen deze keer ).
vrouw92
05-01-2025 om 16:48
MissDalhousie schreef op 05-01-2025 om 16:41:
[..]
Ik heb de Eetmeter er vandaag ook afgegooid en ben weer terug bij Yazio. Dat kost me veel minder tijd, omdat alles wat ik vaak eet al direct in beeld komt. Ik vind Yazio ook veel overzichtelijker en het is fijn dat hij gekoppeld is aan mijn fitbit.
Ik heb ook YAZIO met abonnement en bevalt me erg goed al twee weken.
PhilDunphy
05-01-2025 om 16:50
Mijn vriend vindt dat hij het 'kerstsnacken' nog mag verlengen t/m vandaag, want het is nog vakantie. Ikzelf ben vanaf 1 januari weer gezond aan het doen (net als voor de kerstvakantie), dus ik ben trots dat ik niet mee ga in zijn patroon. Hij hoeft niet af te vallen overigens.
Het is weer even schakelen, maar ik pak het redelijk makkelijk weer op.
Gisteravond een feestje (van een forumvriendin) en ik heb de 6 rondes bitterballen en puntzak patat kunnen weerstaan. Blij mee. Ook mijn boodschappen voor volgende week heb ik net alvast besteld, zodat ik 's avonds na het werken niet in de verleiding kom om voor iets makkelijks te gaan. Deze week start ik met een nieuwe baan, dus als ik moe en vol indrukken thuis kom, is de kans op foute keuzes anders wel erg groot.
Start: aug 2024
Resultaat t/m nu: -6,9kg
Doel 1 = -8,6 (= BMI 24,9: officieel geen overgewicht meer)
Doel 2 = -12,8 (= BMI 23,5)
PhilDunphy
05-01-2025 om 16:52
Citroengraag schreef op 05-01-2025 om 16:10:
Dag vijf van de eetmeter en ik ben al gedemotiveerd voor ik hier begonnen was met schrijven. Pak ik speciaal 30+kaas... Nee, zegt eetmeter. Te zout. Hummus? Nee, staat niet in schijf van vijf...(Te vet... Tahini is gewoon onverzadigd vet en ik doe er geen margarine onder.) Hele dag thee en water gedronken en 1 blikje kombucha, 16 cal. per 100 ml: drink liever geen frisdrank. Ik ga het negeren en alleen gebruiken voor voedingswaarde, maar dan is fitnesspal eigenlijk fijner.
Vorig jaar was ik hier ook begonnen en gefrustreerd gestopt vanwege alle positieve resultaten van anderen, terwijl ik dik bleef, ondanks dietiste en sportschool. Dus zie wel...
Het gaat niet om wat anderen vinden. Ook niet perse direct om resultaat. Dat volgt vanzelf, maar in eerste instantie mag je gewoon trots zijn op elke gezonde keuze die je maakt. Je gewoontes zijn er tientallen jaren ingesleten; het heeft tijd nodig om nieuwe, gezonde gewoontes aan te leren. Dus als jij nu 30+ kaas neemt terwijl je normaal voor vette kaas zou gaan, of als jij nu kombucha neemt ipv sinas, dan doe je het toch super.
Tuinfluiter
05-01-2025 om 16:58
Due-scimmie schreef op 05-01-2025 om 16:41:
[..]
Nou echt hè
Plus niet iedereen hier gaat voor superstreng.
Klopt ik vroeg mij al af waar de veronderstelling vandaan kwam dat we superstreng bezig zijn. Ik eet bv bijna net zo als normaal maar laat vooral calorie rijke tussendoortjes als kaas weg en neem wat gezonders en drink minder wijn.
Citroengraag
05-01-2025 om 17:07
PhilDunphy schreef op 05-01-2025 om 16:52:
[..]
Het gaat niet om wat anderen vinden. Ook niet perse direct om resultaat. Dat volgt vanzelf, maar in eerste instantie mag je gewoon trots zijn op elke gezonde keuze die je maakt. Je gewoontes zijn er tientallen jaren ingesleten; het heeft tijd nodig om nieuwe, gezonde gewoontes aan te leren. Dus als jij nu 30+ kaas neemt terwijl je normaal voor vette kaas zou gaan, of als jij nu kombucha neemt ipv sinas, dan doe je het toch super.
Nog beter: de kombucha is ipv wijn. Koek en snoep eet ik al jaren niet. Wijn en kaas blijven een zwakte. Nu dry january en in februari de kaas aanpakken met de veganchallenge.
Dolfje
05-01-2025 om 17:09
Citroengraag schreef op 05-01-2025 om 17:07:
[..]
Nog beter: de kombucha is ipv wijn. Koek en snoep eet ik al jaren niet. Wijn en kaas blijven een zwakte. Nu dry january en in februari de kaas aanpakken met de veganchallenge.
Ik denk dat ik van de kaas afblijven moeilijker vind dan dry january of stoppen met roken..
GlitterGoud
05-01-2025 om 17:11
Mijn dry-januari gaat vooral over chips (geen chips ipv geen alcohol
) hihi
Ninoea
05-01-2025 om 17:13
@citroengraag wat vervelend dat de eetmeter demotiveert.
Ik gebruik hem vooral om te bepalen hoeveel calorieën ik heb verbruikt, hoe ik uitkom qua zout,eiwit en hoe ik over een periode uitkom qua vitamines en mineralen.
Ik maak bewust andere keuzes soms dan de eetmeter voorstelt. Ik kies voor minder vet op bijv brood (geen margarine of boter) maar wel voor volvette kaas. Ik krijg dan wel de vetten binnen, maar niet op de gewenste wijze van de wegwijzer en zo zijn er nog wat dingen.
Citroengraag
05-01-2025 om 17:13
Dolfje schreef op 05-01-2025 om 17:09:
[..]
Ik denk dat ik van de kaas afblijven moeilijker vind dan dry january of stoppen met roken..
Daarom doe ik het ook niet tegelijk. Ik voel me nauw verwant aan Geronimo Stilton, dus ik zal wel een ernstige caseine-verslaving hebben.
GlitterGoud
05-01-2025 om 17:19
Citroengraag, inderdaad balen als het zo demotiverend werkt. En onpraktisch ook. Vind je het wel fijn om calorieën te tellen en bij te houden? Ik kan me voorstellen dat het voor sommigen werkt, maar voor anderen (bijvoorbeeld ondergetekende) totaal niet.
JtM
05-01-2025 om 17:21
GlitterGoud schreef op 05-01-2025 om 17:11:
Mijn dry-januari gaat vooral over chips (geen chips ipv geen alcohol
) hihi
Dat is voor mij ook een veel grotere uitdaging dan een maand geen alcohol
Ik ben vanochtend lekker gaan sporten, het was DRUK in de sportschool. Maar toch nog lekker m'n eigen ding kunnen doen en daarna een halfuur op de loopband gelopen. Gezien het weer hier (hele dag regen) wist ik dat ik niet echt buiten ging wandelen, dus dan maar op de sportschool. Ging met een voldaan gevoel naar huis
Anfisa
05-01-2025 om 17:24
Gisteren had ik ‘s avonds te weinig gegeten, de twee borden soep vulde niet voldoende met als gevolg dat ik ‘s nachts trek had en niet kon slapen. De soep moet of goed gevuld zijn of anders als tussendoortje of lunch met boterhammen en/of salade erbij. Dan maar een banaan, dat werkt meestal wel of een boterham met pindakaas.
Ondanks iets te weinig slaap (en nu lichtelijk grumpy) 20 minuten een beginners pilates lesje via YouTube gedaan. Mijn conditie bij snellere oefeningen is niet je-van-het dus wel goed om dat zo op te bouwen. Deze les was goed te doen.
Mijn stappenteller heb ik weer gevonden, bijna zit ik voor vandaag op 10.000 stappen, de resterende stappen loop ik in huis er wel bij.
Morgen wil ik een rustig yogalesje doen via YouTube om de boel te stretchen. Ik ben veel stijver geworden afgelopen jaar. Oefeningen die me eerst makkelijk afgingen vind ik ineens zwaar of ongemakkelijk.
Aankomende week ben ik vrij, tenminste ik moet leren voor een cursus, deze week wil ik gebruiken om nieuwe recepten te maken en op tijd naar bed te gaan.
Anfisa
05-01-2025 om 17:25
Dolfje schreef op 05-01-2025 om 17:09:
[..]
Kaas vind ik echt verslavend lekker. Daar kan ik van blijven eten.