Jouw lijf
Ies
05-01-2025 om 15:02
MissHolmes schreef op 05-01-2025 om 14:41:
[..]
Van mij hoef je niet te luisteren hoor.. die keuze is echt aan jou. (Als jij liever in niet werkende voedingshypes wil geloven dan in wetenschap, mijn zegen heb je, en die van de voedingshypes marketing ook aangezien dat goed is voor hun portomonnee..)
Mijn bedoeling is enkel duidelijk maken dat je echt niet superstreng hoeft te zijn als je af wil vallen of op gewicht wil blijven en het breekt mijn hart bijnq dat zoveel mensen denken dat superstreng zijn de enige optie is. Ik heb echt die opleidingen niet gedaan omdat ik een 'kijk mij het allemaal eens beter weten' etiket wil, ik wil enkel mensen leren hoe je gezonder kan leven en af wilt vallen zonder een retestreng dieet die je niet vol kan houden en waar je je lijf ook blij mee maakt.
Anyway ik schrijf hier niet verder aangezien alles wat Bakblik en ik zeggen uit zijn verband gerukt lijkt te worden.
Heel veel succes allen, echt jammer dat sommigen meteen in de verdediging schieten. Dat is echt niet nodig, Bakblik en ik willen enkel helpen. (En mijn manier van schrijven hoef je echt niet zo letterlijk te nemen maar goed)
MissHolmes, volgens mij is er helaas nog weinig écht helpende wetenschap op dit vlak.
Men weet het gewoon niet.
Wat men wel weet is dat lichamen verschillend kunnen reageren.
Het is ook rete gecompliceerd natuurlijk omdat op dit vlak zoveel factoren een rol kunnen spelen.
Hoe dan ook, voor mij is het sociale stuk het lastigste. Althans, op dit moment, in deze fase. En dan ga ik even uit van de afgelopen maanden. Niet van de afgelopen weken want het is weer allemaal verstoord bij mij en nu heb ik weer een interne schreeuwer bij me. Maar de afgelopen maanden werkte het zo bij mij dat die schreeuwer wel stopte na een poosje en dat mijn trek in ongezond dan volledig verdween. En dan kwam ik ‘ bij zinnen’ ofzo, zo voelde dat toch. En dan zou ik voor geen goud een heerlijke boterham verruilen voor wat gore chips.
Maarja, je leeft niet alleen natuurlijk.
Nu heeft bijv dochter allemaal heerlijke hapjes gemaakt voor een brunch met vriendinnen. Ik ben er niet bij maar ze heeft me wel gevraagd of ik ook wat wil. En dan vind ik het veel te lastig nee te zeggen. Terwijl het dan om producten gaat die ik zelf nu liever niet zou nemen.
Ies
05-01-2025 om 15:07
Verder wel goed voor mezelf gezorgd vandaag
Gepland om naar winkelcentrum te gaan om wat missers van kerstkadootjes te ruilen. Maar ben zooo verschrikkelijk moe. Gewoon geskipt (voor mij heel wat) en een stuk in regen gaan lopen. Heerlijk.
alhambra
05-01-2025 om 15:10
Ik heb aan zelfzorg gedaan door een middagdutje te gaan doen omdat ik me zo moe voelde.
Ies
05-01-2025 om 15:28
alhambra schreef op 05-01-2025 om 15:10:
Ik heb aan zelfzorg gedaan door een middagdutje te gaan doen omdat ik me zo moe voelde.
Heerlijk Alhambra. Dat is mij nog nooit gelukt. Allemaal dutters hier in huis maar ik niet.
Zou ik toch eens moeten leren, helpt me vast.
MissHolmes
05-01-2025 om 15:28
Ies schreef op 05-01-2025 om 15:02:
[..]
MissHolmes, volgens mij is er helaas nog weinig écht helpende wetenschap op dit vlak.
Men weet het gewoon niet.
Wat men wel weet is dat lichamen verschillend kunnen reageren.
Het is ook rete gecompliceerd natuurlijk omdat op dit vlak zoveel factoren een rol kunnen spelen.
Hoe dan ook, voor mij is het sociale stuk het lastigste. Althans, op dit moment, in deze fase. En dan ga ik even uit van de afgelopen maanden. Niet van de afgelopen weken want het is weer allemaal verstoord bij mij en nu heb ik weer een interne schreeuwer bij me. Maar de afgelopen maanden werkte het zo bij mij dat die schreeuwer wel stopte na een poosje en dat mijn trek in ongezond dan volledig verdween. En dan kwam ik ‘ bij zinnen’ ofzo, zo voelde dat toch. En dan zou ik voor geen goud een heerlijke boterham verruilen voor wat gore chips.
Maarja, je leeft niet alleen natuurlijk.
Nu heeft bijv dochter allemaal heerlijke hapjes gemaakt voor een brunch met vriendinnen. Ik ben er niet bij maar ze heeft me wel gevraagd of ik ook wat wil. En dan vind ik het veel te lastig nee te zeggen. Terwijl het dan om producten gaat die ik zelf nu liever niet zou nemen.
Sorry echt maar dat weet de wetenschap dus wel, alleen alle voedingshypes en dieettrends maken het verwarrend.
Idd ieder lichaam is anders, en verder is gezond eten en afvallen geen kwestie van even streng lijnen maar een zaak van je levensstijl aanpassen. En dat is retesaai en totaal niet spannend want er is niet heel veel veranderd wat betreft gezond eten. (Alleen wat meer plantaardig en minder dierlijk)
MMcGonagall
05-01-2025 om 15:29
De schijf van vijf bestaat tegenwoordig uit vier, voor zover ik weet. Vetten zijn eruit gehaald omdat iedereen die wel voldoende binnenkrijgt.
Oh dit schreef ik en dacht het toch even te checken. Tegenwoordig hebben we (of eigenlijk het Voedingscentrum) er toch weer vijf. Het beste advies varieert dus nog wel eens gedurende de tijd, dus de opleiding van Bakblik en de cursus van MissHolmes geven niet per se de meest recente stand van zaken. Dat maakt natuurlijk ook helemaal niet zoveel uit. Afvallen heeft sinds jaar en dag te maken met wat erin gaat en wat je verbruikt. Helaas ligt die verbranding voor iedereen anders, dus het is echt uitproberen wat voor jou werkt. Altijd goed is veel groente (minimaal 250 gr/dag), voldoende fruit en matig vet, zout en suiker.
alhambra
05-01-2025 om 15:48
Ies schreef op 05-01-2025 om 15:28:
[..]
Heerlijk Alhambra. Dat is mij nog nooit gelukt. Allemaal dutters hier in huis maar ik niet.
Zou ik toch eens moeten leren, helpt me vast.
Mijn truc is om een serie te gaan kijken op mijn telefoon. Binnen 10 minuten ben ik dan weg. Heerlijk!
MissHolmes
05-01-2025 om 15:55
MMcGonagall schreef op 05-01-2025 om 15:29:
De schijf van vijf bestaat tegenwoordig uit vier, voor zover ik weet. Vetten zijn eruit gehaald omdat iedereen die wel voldoende binnenkrijgt.
Oh dit schreef ik en dacht het toch even te checken. Tegenwoordig hebben we (of eigenlijk het Voedingscentrum) er toch weer vijf. Het beste advies varieert dus nog wel eens gedurende de tijd, dus de opleiding van Bakblik en de cursus van MissHolmes geven niet per se de meest recente stand van zaken. Dat maakt natuurlijk ook helemaal niet zoveel uit. Afvallen heeft sinds jaar en dag te maken met wat erin gaat en wat je verbruikt. Helaas ligt die verbranding voor iedereen anders, dus het is echt uitproberen wat voor jou werkt. Altijd goed is veel groente (minimaal 250 gr/dag), voldoende fruit en matig vet, zout en suiker.
Dit klopt dus niet, onverzadigde vetten heb je nodig.
Ik heb overigens geen cursus gedaan, ik heb de opleiding professionele voedingsleer en daarna van gewichtsconsulente gedaan, twee jaar geleden en dus hartstikke recent.Wat dus niet relevant is want zoals ik eerder schreef, er is weinig veranderend in de adviezen over gezonde voeding, behalve dat het meer plantaardig is geworden ipv dierlijk.
Verder klopt hetwat je zegt, bij afvallen draait het om minder erin dat dat eruit gaat, niks meer niks minder.
Ik schrijf verder niet meer mee hier, voor vragen pb me.
Dolfje
05-01-2025 om 16:01
MissHolmes schreef op 05-01-2025 om 14:55:
[..]
(Wanneer je eet zoveel mogelijk volgens de schijf van 5 eet zul je minder snaaibehoeftes krijgen en kun je het je bovendien permiteren om soms ook iets te nemen buiten de schijf van 5, alleen niet te vaak en niet te veel. En dat is iets dat Thefitnesschef dus ook zegt..)
Iets met een open deur die iedereen hier echt wel weet hoor, als het zo makkelijk was zaten we hier niet.
Kizomba
05-01-2025 om 16:04
ToetieToover schreef op 05-01-2025 om 07:26:
Morgen begint mijn ‘werkende leven’ weer met veel zitten. Enige nadeel aan mijn baan. Ik heb ‘beweegkaartjes’ gemaakt zodat ik in een korte pauze er ééntje kan pakken en niet hoef na te denken. En ik heb een zandloper gevonden bij het opruimen van 5 minuten.
Ik ben overigens niet altijd even gezond geweest. Ik ben ziek geweest, met onder meer 3 operaties in één jaar. Daarna werd ik depressief want sporten was mijn ‘copingmechanisme’ en dat kon ik niet meer. Ik wist niet hoe ik moest beginnen met een lichaam in zo’n slechte conditie en heb toen hulp gevraagd van een trainer.
Ik lag bij elke yogasessie op mijn mat te huilen om wat ik niet meer kon. Ik kon nog geen 10 minuten wandelen. Ik wilde liever helemaal niets meer doen aan bewegen, omdat het mij confronteerde met wat ik niet meer kon. Ik was boos op alle fitte mensen die niet wisten hoe moeilijk het wel niet was om mij te zijn. Ik vond het confronterend om op een heel ander level te zitten dan mijn vroegere zelf, anderen en mijn gewenste level van fitheid.
Dat ik nu weer voluit kan sporten, waardeer ik daardoor des te meer. Ik dacht op een gegeven moment dat mij dat nooooit meer ging lukken. Ik ben daaruit gekomen door mild te zijn voor mezelf en te doen wat ik wél kan. Stapje voor stapje.
Krachtig verhaal 💪. Fijn dat je er weer bovenop bent gekomen.
Citroengraag
05-01-2025 om 16:10
Dag vijf van de eetmeter en ik ben al gedemotiveerd voor ik hier begonnen was met schrijven. Pak ik speciaal 30+kaas... Nee, zegt eetmeter. Te zout. Hummus? Nee, staat niet in schijf van vijf...(Te vet... Tahini is gewoon onverzadigd vet en ik doe er geen margarine onder.) Hele dag thee en water gedronken en 1 blikje kombucha, 16 cal. per 100 ml: drink liever geen frisdrank. Ik ga het negeren en alleen gebruiken voor voedingswaarde, maar dan is fitnesspal eigenlijk fijner.
Vorig jaar was ik hier ook begonnen en gefrustreerd gestopt vanwege alle positieve resultaten van anderen, terwijl ik dik bleef, ondanks dietiste en sportschool. Dus zie wel...
vrouw92
05-01-2025 om 16:15
Prima dag, met 5 koekjes extra. Maar past eigenlijk gewoon in mn budget.
Door weer en wind en vooral regen boodschappen gedaan, het huishouden en naar yoga geweest. Dat moet ik echt elke week weer gaan inplannen, maar het valt een beetje rot qua tijd (midden in de lunch).
Ik heb voor de hele week weer gekookt (pasta pesto met broccolirijst, cherrytomaat en crème fraiche light. Vandaag en morgen eet ik wraps ((volkoren) met de HAK burrito schotel. Ook een bananenbrood en 2 porties banaan-ei pannenkoekjes gemaakt.
Nog geen zin om te werken, maar het wordt een mega drukke week, dus als ik de deur binnen stap is dat gevoel denk ik over.
Dolfje
05-01-2025 om 16:17
Citroengraag schreef op 05-01-2025 om 16:10:
Dag vijf van de eetmeter en ik ben al gedemotiveerd voor ik hier begonnen was met schrijven. Pak ik speciaal 30+kaas... Nee, zegt eetmeter. Te zout. Hummus? Nee, staat niet in schijf van vijf...(Te vet... Tahini is gewoon onverzadigd vet en ik doe er geen margarine onder.) Hele dag thee en water gedronken en 1 blikje kombucha, 16 cal. per 100 ml: drink liever geen frisdrank. Ik ga het negeren en alleen gebruiken voor voedingswaarde, maar dan is fitnesspal eigenlijk fijner.
Vorig jaar was ik hier ook begonnen en gefrustreerd gestopt vanwege alle positieve resultaten van anderen, terwijl ik dik bleef, ondanks dietiste en sportschool. Dus zie wel...
Ik vind die eetmeter ook niet fijn. Ik heb Lifesum, ga dat vanaf morgen ook weer trouw invullen want het is gewoon een rekensom je moet meer verbranden dan je eet.
Dolfje
05-01-2025 om 16:19
Wij zijn trouwens na het sporten en lunchen toch nog zo'n 45 minuten gaan wandelen met dit weer, dikke jas met capuchon op en gaan. Op werkdagen zeg ik dan na op en neer door de regen meestal nee maar had nu geen zin om de rest van de middag te blijven hangen.
Due-scimmie
05-01-2025 om 16:41
Dolfje schreef op 05-01-2025 om 16:01:
[..]
Iets met een open deur die iedereen hier echt wel weet hoor, als het zo makkelijk was zaten we hier niet.
Nou echt hè
Plus niet iedereen hier gaat voor superstreng.