Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Mischien schrijf ik dan wel in een verkeerd topic?  
Het topic is bedoeld om eljaar te motiveren om doelstellingen te behalen om gezonder te leven en een gezonder gewicht te behalen. O.a. Mijn verhalen over de bootcamp roepen blijkbaar gevoelens van falen op bij (sommige) schrijvers in dit topic en daarmee demotiverend. Dat is natuurlijk niet mijn bedoeling. Niet dat ik het idee heb dat iemand me iets persoonlijk kwalijk neemt. Zo lees ik het niet. Ik vind het gewoon goed er samen een gesprek over te voeren. 
Ik haal er zelf steun uit om het op te schrijven want het zorgt ervoor dat ik er nog weer meer focus op leg en dat heb ik nodig om het gedrag een gewoonte te laten worden. Ik moet over het bewegen nog steeds elke dag nadenken. Zeker op de dagen dat ik geen bootcamp heb is het continu denken hoe haal ik vandaag mijn beweegdoel en zorg ik dat ik niet terugval. 
 Ik heb er ook veel aan als anderen schijven wat ze doen want ook dat motiveert me zoals pas geleden met de vergaderwandelingen.  Het sporten tijdens vakanties op locaties van de sportketen, etc. Ook toen ik bijv ziek was en even niet kon vond ik het fijn om dat gewoon even te benoemen. Ik noem even wat recente voorbeelden die in me op komen. 

Ik vind het fijn dat in dit topic ook ruimte is voor zijstappen die minstens zo belangrijk zijn. Meeleven met dorestad en haar familielid, de operatie van friezinnetje, het traject van bailey. Ook deze opsomming is niet uitputtend. Ik heb bijv ook veel gehad aan de website van Victor mooren en wat dorestad schrijft over haar strijd om op gewicht te blijven. 
Als iemand het echt niet kan opbrengen om hier mee te schrijven moet je het natuurlijk echt niet doen. Dat is het niet waard. Je eigen welzijn gaat altijd voor. Maar ik vind het wel jammer en zou graag zien dat iedereen zich welkom voelt en blijft voelen en zich ook als gezien/gelezen ervaart. Als er dingen anders in dit topic ‘moeten’ of erbij of iets dergelijks omdat er iets gemist wordt of whatever dan moeten we dat vooral doen. Het is alleen maar fijn als we elkaar wat op weg kunnen helpen. 
Voor mij zijn dat soort onderwerpen allemaal deel van dit topic en hebben we allemaal die struggles en voor mij is het oké om het allemaal door elkaar gewoon te delen, maar weet niet zo goed wat fijn is voor eenieder. 

Ninoea schreef op 22-09-2024 om 13:35:


Ik denk dat ik langzaam aan het punt bereik van een plateau en dat het goed is om gewicht ook te gaan bijhouden. Niet omdat er perse iets af moet, maar wel om in de gaten te houden dat ik stiekem niet meer ga eten onder het mom van de trainingen. Ik zou er dan 1 moeten hebben die ook vetpercentage enzovoort meet, maar ik lees zulke verschillende ervaringen over. Meten jullie je maten ook op en houden jullie het ergens bij? Liefst in een app zodat je progressie kunt zien?

Ik doe dat niet frequent, maar heb wel bij de start mijn lichaamsmetingen genoteerd. In de app WeightLog. Ik heb daar wel voor betaald volgens mij, want anders kon je te weinig invoeren. 
Ik zou eigenlijk weer moeten kijken hoe het er nu voorstaat, want volgens mij is er al best wat af qua afmetingen. Met kilo's staat de teller nu op -5,9kg. Het gaat echt top hier, eigenlijk zijn er weinig momenten moeilijk momenteel. 

alhambra

alhambra

25-09-2024 om 10:25 Topicstarter

Wat fijn PhilDunphy!

alhambra

alhambra

25-09-2024 om 14:14 Topicstarter

Net terug van een verlate lunchwandeling. Was rond 12 uur de tijd vergeten dus toen geen tijd gehad. Gelukkig nog ruimte in mijn agenda om nu te gaan.

Gisterenavond sinds tijden weer even op de roeimachine gezeten. 15 minuutjes maar toch beter dan niets.

Vanochtend helaas wel een ontbijtkoek genomen rond 11 uur terwijl het me normaal wel lukt om tot 12 uur niets te eten na het ontbijt. Maar ja!

Ik was jullie kwijt 😅. Had denk ik topic per ongeluk uit mijn lijst gemikt. 

alhambra schreef op 25-09-2024 om 14:14:



Vanochtend helaas wel een ontbijtkoek genomen rond 11 uur terwijl het me normaal wel lukt om tot 12 uur niets te eten na het ontbijt. Maar ja!

Hoe laat ontbijt je? Ik houd het dus echt niet fijn vol om niks tussen ontbijt en lunch te eten en heb dat ook niet als ambitie. Ik eet dan een extra boterham, of kwark met noten en muesli of gepofte spelt, of een ei of restje van het eten van de dag ervoor. Dan kom ik de dag veel fijner door en krijg ik ook geen snaaitrek 

Zo, druk gehad sinds school weer begonnen is. Iets te druk en dan vergeet ik mijzelf een beetje. Resultaat is dan dat ik ziek word en in een PEM donder… 

We zouden komende vrijdag een verrassingsfeest voor mijn ouders hebben maar mijn oom is dit weekend overleden, dus alles is geannuleerd en mensen afgezegd. Vandaag even op stap geweest voor iets nets voor de uitvaart vrijdag, mijn shirts zijn inmiddels wat aan de ruime kant. Kon zowaar maat 42 kopen. (Wel een broek met wat stretch). Ik begon toen ik maat 46 had en dat zat niet ruim. Qua kilo’s gaat het wat langzaam nu maar het begin ging ook wel snel. 

Ik weet niet goed wat je bedoelt met PEM. Gecondoleerd met het overlijden van je oom. Heel veel sterkte. 
Maat 46 of maat 42 vind ik wel echt een groot verschil. Het gaat vaak met plateaus dus hopelijk heb je over een tijdje weer zo’n moment dat het wat sneller gaat 

Due-scimmie schreef op 25-09-2024 om 18:19:

Ik was jullie kwijt 😅. Had denk ik topic per ongeluk uit mijn lijst gemikt.

Leuk dat je er weer bent. 

alhambra

alhambra

25-09-2024 om 19:24 Topicstarter

Ninoea schreef op 25-09-2024 om 18:35:

[..]

Hoe laat ontbijt je? Ik houd het dus echt niet fijn vol om niks tussen ontbijt en lunch te eten en heb dat ook niet als ambitie. Ik eet dan een extra boterham, of kwark met noten en muesli of gepofte spelt, of een ei of restje van het eten van de dag ervoor. Dan kom ik de dag veel fijner door en krijg ik ook geen snaaitrek

06:45 -07:45

Niet meer eten tussen ontbijt en lunch is de eerste duurzame verandering die gelukt is de afgelopen jaren dus deze winnaar wil ik graag houden

alhambra

alhambra

25-09-2024 om 19:25 Topicstarter

Gecondoleerd SuzyQFive 

alhambra schreef op 25-09-2024 om 19:24:

[..]

06:45 -07:45

Niet meer eten tussen ontbijt en lunch is de eerste duurzame verandering die gelukt is de afgelopen jaren dus deze winnaar wil ik graag houden

Zo zie je maar dat wat voor de één goed werkt voor de ander juist niet handig is en vice versa. Dan gewoon accepteren dus dat je een keer een ontbijtkoek nam en morgen ‘gewoon’ weer in je normale ritme zonder die koek verder gaan. 


Vandaag had ik een supergoede beweegdag. Gisteren niet. Gisteren mijn doelen niet behaald. Mijn man en ik waren beiden vrij van afspraken en werk en hebben direct de ochtend benut door een mooie wandeling te maken bij een bos in een dorp verderop. Wij wandelen niet zo vaak in die omgeving dus dat was heel leuk. Het was een route van 9. Daarna naar een brasserie gereden en daar lekker geluncht. Vervolgens met de auto door om boodschappen te doen en een nieuwe, nou ja tweedehandse eigenlijk, fiets voor onze oudste te kopen. De hare is een tijdje terug gestolen. Ze fietst niet veel, maar geen fiets hebben is echt super onhandig. 
Vanavond had ik een bootcamptraining. Gisteren had ik nieuwe trailschoenen bij decathlon gekocht (ik heb het gevoel op wolken te lopen) en die vandaag voor het eerst tijdens de training gedragen. Net na de training een flinke bak magere kwark met noten en gepofte spelt gegeten. Ik had trek en wat minder gegeten bij het avondeten ivm de training en mogelijk volle buik. 
Ik kreeg complimenten over mijn buikspieren. Niet over hoe ze eruit zien, maar wel dat ze deden wat ze moesten doen bij sommige oefeningen dat duidelijk was dat ze hard aan het werk werden gezet. 
20.000 stappen. 1200 kcal. Fietsafstand 6 km, trappen 8 en natuurlijk 1 uur bootcamp 

Sinds zaterdagmiddag terug van vakantie en op de fit 20 na is er veel te weinig beweging naar mijn zin.  Tot en met vanavond zat het vol met andere dingen.  Totaal onverwacht zaterdagmiddag een kar vol bestrating hier en een kar vol oude bestrating weer weg. Zaterdagavond direct mee eters en een feestavond in het dorp.  Zondag de hele middag en avond naar feest geweest bij vrienden. Maandag fit 20 en daarna met terras bezig. Gistermorgen eerst 4 testamenten ondertekenen bij notaris (uur rijden), terugweg bij ouders aan om wat regelzakrn te doen,  verder helemaal onverwacht extra rit naar Groningen.  En ik kon nog net weer naar huis om binnen een kwartier weer te vertrekken naar een feest op anderhalf uur rijden afstand.  Echt,  de hele middag zou ik thuis zijn,  maar uiteindelijk dus slechts 15 minuten. 
Vandaag voor het eerst sinds terugkomen vak boodschappen gedaan en we zijn tot de schemering bezig geweest met het terras. Het is klaar. Het is mooi. Ik hoop dat ik de komende dagen wat aan wandelen toekom.  Volgende week is vakantie eega voorbij. Dan loop ik misschien weer meer. Wel nog 2 avonden feest.  En vrijdag krijg ik in het umcg weer een naald in mijn schedel, nu wel met stroom erop, in de hoop dat de tak van de zenuw die de pijn geeft in mijn achterhoofd zit. Anders volgend jaar via mijn wang de naald naar schedelbasis.
De week daarna wederom 2 feesten.  En half oktober is ongeveer alles als vanouds,  dan beschik ik weer meer over mijn normale agenda.  Dan is er tijd en ruimte (niet in de laatste plaats in mijn hoofd)voor proeflessen Pilates en Yin yoga. Ik heb even onwijs veel feesten in 3 weken 

ik ben de afgelopen 3 dagen het huis niet uit geweest, dus beweging is alleen in huis en 's nachts een paar keer de trap op en neer om naar het toilet te gaan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.