Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Miekje6 schreef op 05-09-2024 om 22:37:

[..]

Haal je die 500 cal. Alleen uit die wandelingen? Overigens moet dat toch best een blok om zijn ipv een blokje toch? Die 10.000 stappen staat geloof ik gelijk aan 9 kilometer, ik ben blij als ik 2 kilometet kan lopen met mn lunchwandeling.

Dat ligt ook aan je beenlengte natuurlijk. 

Ies

Ies

06-09-2024 om 00:07

Ninoea schreef op 03-09-2024 om 09:32:

In totaliteit actiever worden was/is ook mijn doel. Fijn dat het de laatste tijd zo lukt. Voor mij maakt het ook niet zoveel uit waar het vandaan komt: wandelen, fietsen, rennen (binnen op de plek of buiten), zwemmen, touwtje springen, dansen, etc. Maar wat ik wel merk is dat ik echt ook moet focussen op kracht en daarom is de (kracht)bootcamp en/of 7 wel ‘heilig’ om dat regelmatig te doen. Ik had echt last van krachtverlies in mijn armen, ik kreeg geen glazen pot meer open, dat is nu minder aanwezig (vanochtend ging het weer goed). Verder heb ik door het afvallen wat striae bij mijn oksels en als ik zorg dat mijn armen en schouders iets gespierder zijn dan vult dat net mooi op. Ja, ja … ijdeltuit.
Ik herken wel wat je schrijft over uit eten gaan. Ik vind dat soms echt jammer en bij lunchen vind ik de portiegrootte soms echt wel een ding. Niet altijd hoor, maar je krijgt soms van die megaporties dat je denkt ‘hoe dan?’ Terwijl ik echt zo’n beetje de hele dag door wel eet. Het is dus niet dat ik mezelf uithonger ofzo. Ik heb nu bijv ook alweer om 7 uur het ontbijt op: volkorenbrood met 100% pindakaas, en zwarte koffie. En nu net alweer twee mandarijnen. Zo gaat het bij mij de hele dag door. Dan weer een bakkie magere kwark met wat noten en gepofte spelt, dan weer wat anders. Allemaal gezond en prima zo’n beetje om de 2 a 3 uur op gevoel.
Actiever worden is echt een mindset en het moet een gewoonte worden. Ik ben dit jaar veel meer gaan fietsen toen ik in een bepaalde maand zag wat het opleverde. Ik had in 1 maand 106 fietstochtjes geregistreerd met de Watch. Allemaal van die kleine stukjes van huis naar school enzo en zag dat dit even veel calorieën ongeveer was als 13 keer bootcamp in dezelfde maand. Sindsdien doe ik ieder prutstukje op de fiets ipv de auto want op microniveau doet het weinig, maar qua macro’s dus wel.

Ninoea, herkenbaar hoor. Hier ook flink krachtverlies. (en dat is idd flink minder, was me nog niet zo opgevallen 😁) Ik weet ook wel dat krachttraining wrs meest effectief is in deze. Wil daar ooit wel naartoe, en  naar cardio ook. Doe beiden wel een klein beetje op gevoel maar dat houdt niet over en wordt weinig consequent toegepast Voorlopig heb ik al een hele kluif aan ‘gewoon actiever’. Ik hoopte eigenlijk dat ik zwemmen wat kon uitbreiden weer, ging een hele poos heel goed, tot ik die stomme armblessure kreeg. Met zwemmen kun je (naar mijn maatstaven) ook prima kracht en cardio combineren. Maar goed, nu dus even niet, hoop dat het snel beter gaat.

Dat gewoon actiever worden vind ik wel erg leuk trouwens. Alleen doet mijn lijf vaak niet mee en komen er vaak nog allerhande bewegingen bij die ik niet ingecalculeerd had waardoor ik weer snel overbelast etc. Nu ik er zo mee bezig ben valt het wel op hoe inactief we toch eigenlijk zijn. In ons winkelcentrum bijv neemt gewoon ‘iedereen’ de roltrap ipv de trap. Ik vroeger eigenlijk ook….en nog soms gedachteloos. 

Ik vind het ook jammer dat in horeca ongezond feitelijk de norm blijft. Ik kan ook enorm veel eten (wisselt sterk) maar voel me na een ‘gezonde keuze’ in een gemiddelde zaak vaak flink opgeblazen. Er worden ook maar zelden verschillende portie grootten aangeboden. 

Ies

Ies

06-09-2024 om 00:09

Dorestad, wat ontzettend vervelend!!
En ik kan me zooo goed voorstellen dat jewel klaar bent na zo lang zo intensief zorgen voor iemand! Wat mooi wel dat je dat gedaan hebt. 

Ninoea schreef op 05-09-2024 om 20:16:

Dat is een fijne gewaarwording Due-scummiest! Veel plezier en succes in de sportschool. Wat ga je er doen?

Ik hockey en mocht onverwacht invallen bij een wedstrijd vanavond. 

ToetieToover schreef op 05-09-2024 om 22:42:

[..]

Dat ligt ook aan je beenlengte natuurlijk.

Haha ja dit. Ik ben klein (helaas, want dat maakt afvallen niet makkelijker ) dus volgens mij zijn 10.000 stappen bij mij rond de 6 km.  

(Ik lees net zo'n beetje dat het gemiddeld 7 a 8 km is,  maar bij mij dus wat minder. )

En die 10.000 was ook over de hele dag, dus er zat ook nog bij dat ik de kinderen naar school heb gebracht en het dagelijkse rondje door het huis (trap op trap af) om alles klaar te leggen voor de volgende dag etc.  

alhambra

alhambra

06-09-2024 om 08:45 Topicstarter

Gisteren lange dag op kantoor gehad. Mijn enige beweging was naar de bso en terug. Geen rondje gelopen meer 's avonds.

Vandaag ziet het er beter uit. Net de meiden naar school gebracht. Ik zet zo mijn computer aan om nog een ochtend te werken. Vanmiddag lunchwandelen en dan op de fiets naar de lingeriewinkel om een bestelling op te halen.

Ben wel toe aan weekend maar nog even doorzetten.

Vanochtend meteen goed begonnen met een krachtbootcamp met veel kettlebelloefeningen. Meerdere circuitjes gedaan en ik voel het echt flink. Naar huis gefietst. Ik fris me even op en kleed me om en ga zo haardhout versjouwen van de aanhanger naar het houthok. 

Fitbit-werking moet iknog even onder de knie krijgen, als ik een training start en Hervatten zie moet ik dat bevestigen, anders logt-ie niet, doet-ie kennelijk niet automatisch. En ik wilde opscheppen bij mijn man dat mijn Fitbit onze tocht wel even zou loggen...

Dorestad ik ik kan me voorstellen dat je uitgeput bent door de zorg voor je familielid. Ik bedoel geestelijk en niet zozeer fysiek. Mantelzorg is zwaar vind ik. Onze pleegdochter is momenteel veel naar een logeerhuis en dus weinig thuis. Maar de momenten dat ze er wel is vind ik zo loodzwaar. De rek is er echt wat uit bij me bij alle zorgvragen. Ik kan me dus zo voorstellen dat die noodzaak aan een goede ondersteunde woonplek er is. Dat is hier ook zo, iedere studiedag of vakantiedag is weer een puzzel. 

Nou dat snap ik inderdaad Ninoea en Dorestad. Lijkt me echt wel zwaar, die mantelzorg en pleegzorg. 

Hier vanochtend op flink tempo boodschappen gedaan overal en nergens en best een stuk gelopen dus het gaat al goed met de stappen. 

om half 9 bij de PT en weer een half uurtje geknald, zo meteen even rondje fietsen. Lekker weertje, met wat wind. 

Ik vrees ook dat ik nadat de kinderen de deur uit zijn door kan naar mijn (schoon)ouders. Ze wonen in de buurt en mijn zus kan zichzelf amper redden. Broer woont verder weg. Vriend kijkt niet echt om naar zijn moeder maar kan zelf amper zijn eigen shit op orde houden en sz woont ver weg. 
Is het erg als je daar tegenop ziet? Ik heb in mijn volwassen leven nog geen moment niet hoeven zorgen aangezien ik 18 was toen mijn oudste werd geboren. Ik kan nu al uitzien naar echt eens tijd voor mijzelf en geen rekening hoeven houden met… Bij wijze van nu bedenken dat ik morgen een maand naar Spanje ga. 

Heftig allemaal dat zorgen voor anderen. 
Mijn schoonvader heeft Alzheimer en gelukkig is schoonmoeder nog redelijk goed maar er komt een komen ( en ik denk sneller dan we denken) dat hij niet meer thuis kan wonen. De indicatie is al aangevraagd. 
Met mijn eigen ( gescheiden) ouders is het contact niet zoals je zou willen maar ook die zijn inmiddels boven de 70. Mijn moeder had haar eerste hartinfarct alweer zo'n 25 jaar geleden, dat hangt al zo lang boven mijn hoofd.
 Wij zijn bewust kindvrij, dat scheelt wel een hoop zorgen. 

Net klaar met sporten en nu in de massagestoel. Dan ff naar de winkel nog.
Zondag inpakken en dinsdag gaan we op pad.

vanmiddag 35 km gefietst. Eerst maar in de wind op, waaide behoorlijk en toen we noordwaarts gingen, was de wind ineens verdwenen en is het bijna windstil geworden. Nou ja, lekker weer gefietst. 

Ies

Ies

06-09-2024 om 18:55

Ja, dat zorgen voor. Dat nekt mij op dit moment ook wel wat. Nog genoeg te doen met en voor de kinderen (waarvan eentje wel flink meer vraagt dan gemiddeld) en al flink in de zorg voor ouders en schoonouders.
En ik ben helemaal niet zorgzaam!!! Bleeh. Vond de zorg voor (kleine) kinderen fantastisch maar ben wel flink uit- gezorgd. Wil voor mezelf gaan zorgen 
Helpt ook niet dat relatie met zowel ouders als schoonouders behoorlijk ingewikkeld ligt. En partner is enig kind, dus…

Vakantie hier en eigenlijk wachten er 10.000 klussen op me. Maar het is (oa door al het gezorg) steeds druk en ik geef mijn beweging nu echt prioriteit, erg blij mee! 
Even kort aan zee geweest, altijd super fijn, wandelen op strand. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.