Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


alhambra schreef op 02-09-2024 om 09:00:

Mijn gewicht blijft stabiel, ik ben tevreden over mijn eetpatroon maar genoeg bewegen lukt nu niet.

Ik ga vanmiddag wel lunchwandelen maar ik zou meer willen. Ik hoop dat ik weer beter in het ritme kom.

Dat ritme terugvinden is wel lastig hè na de vakantie. Hulde dat je in ieder geval gaat lunchwandelen met dit plakweer.

Due-scimmie schreef op 02-09-2024 om 09:46:

Ik heb in augustus:
- gemiddeld 17k per dag gelopen (11,45 km per dag)
- 3 keer gehockeyd
- 3 keer gebokst
- 2 kg afgevallen (Maar was eerst in vakantie wel wat aangekomen dus tov daarvoor -0,5 kg).

Goed bezig Due!

Jij ook Ninoea, maar dat vind ik bij iedere post die ik van jou lees.

Dorestad schreef op 01-09-2024 om 22:45:

Ninoea, dankjewel. En misschien denk ik er volgende maand anders over. Ik vind het knap dat je al zo'n lange tijd kunt hardlopen. 2 minuutjes red ik nog niet eens. Wij hebben vanmorgen veel in de tuin gedaan en we zijn op het heetst van de dag gaan wandelen, vanuit huis. 2 mogelijkheden om heideveld te bezoeken, we hebben gekozen om via het bos er naar toe te gaan. De heide was inderdaad vergeleken met de afgelopen weken een stuk minder. We wilden nog doorlopen naar een andere plek maar we hebben ons bedacht. Het werd daardoor een ronde van precies 10 km.

Ik bedoelde dat je volgende maand hopelijk beter terugkijkt op de huidige maand (sept). 

pff wat is het warm. Vanochtend de kinderen weer hup naar school. Zoon bleek zijn medicatie vergeten te zijn dus die heb ik nagebracht. (In de eerste weken van het nieuwe schooljaar wil ik dat nog wel doen want dan moeten hij en de docent nog aan elkaar wennen en dan is de impact van vergeten potentieel te groot). 
Vanochtend ook ongesteld geworden met fikse kramp. Net daatvoor nog wel een oefening van 7 gedaan in de achtertuin. Vanavond krachtbootcamp. 

Overdag, na de 7 workout, nog een paar keer op en neer gefietst naar school, winkel en logeerlocatie en in de avond bootcamp gedaan. Het begon echt heel hard te regenen dus we hebben de oefeningen in de fietsenstalling van een basisschool gedaan. En daarna door de zeikende regen weer terug. 
Actieve kcal 1350
Stappen 11200
Trappen 2
Fietsafstand 27,5 

Verder het een en ander in het huishouden gedaan: badkamer uitgesopt, 3 wassen gedraaid, opgehangen, opgevouwen en opgeruimd,  gekookt, boodschappen gedaan. Daarnaast wat administratie en met de jongste dochter een nader kennismakingsgesprek met de juf. En de juf heeft meteen allerlei afspraken gepland voor lesjes en dergelijke. Heel fijn. Onze dochter voelde zich echt gezien en gehoord en ook heel functioneel. 

Ninoea schreef op 02-09-2024 om 21:51:


Verder het een en ander in het huishouden gedaan: badkamer uitgesopt, 3 wassen gedraaid, opgehangen, opgevouwen en opgeruimd, gekookt, boodschappen gedaan. Daarnaast wat administratie en met de jongste dochter een nader kennismakingsgesprek met de juf. En de juf heeft meteen allerlei afspraken gepland voor lesjes en dergelijke. Heel fijn. Onze dochter voelde zich echt gezien en gehoord en ook heel functioneel.

Hier een redelijk vergelijkbare ochtend gehad, alleen heb ik verder niet echt kunnen sporten, want ik moest ook nog wat (thuis) werken, dus daardoor zit ik maar op 790 actieve calorieën en 10500 stappen. Morgen weer een kantoordag,  hopelijk wel met een flinke lunchwandeling.   

alhambra

alhambra

02-09-2024 om 22:13 Topicstarter

Een goede dag hier! Korte lunchwandeling (20 min) maar wel met man. Na het avondeten weer een rondje van 20 minuten gemaakt en daarbij kwam ik een oude bekende tegen. Het gesprek was fijn. Daarna een thee met iets erbij maar daarna niets meer genomen! Ik was ook te druk bezig daarvoor. Nu nog even een serie kijken en dan oogjes toe.

Ik heb vanmorgen gewandeld, gewerkt, in de pauze gewandeld en op zo'n 14.000 stappen gezet. Wel de hele dag al koppijn, hopelijk is dat morgen weg.
Ga morgen weer eens rustig egym proberen, met wat lage weerstand.

Vandaag actief op werk geweest, goed gegeten en vanavond nog op de Veluwe wezen wandelen net voor de hemel open brak.

Ongeveer 17.000 stappen wat voor mij echt heel veel is geweest.

Heb me alleen na het wandelen over laten halen om nog 2 wijntjes te drinken... Dat was natuurlijk niet zo handig (maar wel lekker en gezellig)

Ies

Ies

02-09-2024 om 23:21

Bij mij in augustus: gemiddeld aantal stappen 14.000. Bij mij zit daar ‘alles’ in, ik voeg ook zelf wat toe na zwemmen. Omdat ik nu vooral actiever wil zijn in z’n totaliteit, maakt mij niet uit waar mijn beweging vandaan komt. 
Heel blij mee want een stuk actiever dan maanden ervoor. Ik voel me ook flink beter erdoor. Het is voor mij wel een flinke uitdaging en ik hoop dit voorlopig vast te kunnen houden. Het streven is zwemmen uit te kunnen breiden, dat loopt nu moeizaam door een hardnekkige blessure aan arm.
Vooral blij dat ik bewegen langsaam aan meer als een prioriteit aan het benaderen ben, hoop vooral dat ik dát vast kan houden en uitbreiden. 
Over mijn eetpatroon ben ik erg tevreden. Ik heb nog nooit zo gezond gegeten! En het bevalt super goed. 
In augustus wel flink wat uitzonderingen, vooral door etentjes buiten de deur. Dat smaakte me vaak helemaal niet zo,  voor mij wel een signaal dat mijn patroon normaal begint te worden voor me. 
Ik wil heus nog wel uitzonderingen maar wel wat kritischer kijken naar wat wel/ niet. 
Merk dat ik die uitzonderingen momenteel wil door sociale situatie en/of omdat er weinig alternatieven zijn, maar niet omdat ik er zelf zo’n zin in heb. Zin heb ik juist veel meer in gezond voer. Rare wezens zijn we toch. 

In totaliteit actiever worden was/is ook mijn doel. Fijn dat het de laatste tijd zo lukt. Voor mij maakt het ook niet zoveel uit waar het vandaan komt: wandelen, fietsen, rennen (binnen op de plek of buiten), zwemmen, touwtje springen, dansen, etc. Maar wat ik wel merk is dat ik echt ook moet focussen op kracht en daarom is de (kracht)bootcamp en/of 7 wel ‘heilig’ om dat regelmatig te doen. Ik had echt last van krachtverlies in mijn armen, ik kreeg geen glazen pot meer open,  dat is nu minder aanwezig (vanochtend ging het weer goed). Verder heb ik door het afvallen wat striae bij mijn oksels en als ik zorg dat mijn armen en schouders iets gespierder zijn dan vult dat net mooi op. Ja, ja … ijdeltuit. 
Ik herken wel wat je schrijft over uit eten gaan. Ik vind dat soms echt jammer en bij lunchen vind ik de portiegrootte soms echt wel een ding. Niet altijd hoor, maar je krijgt soms van die megaporties dat je denkt ‘hoe dan?’ Terwijl ik echt zo’n beetje de hele dag door wel eet. Het is dus niet dat ik mezelf uithonger ofzo. Ik heb nu bijv ook alweer om 7 uur het ontbijt op: volkorenbrood met 100% pindakaas, en zwarte koffie. En nu net alweer twee mandarijnen. Zo gaat het bij mij de hele dag door. Dan weer een bakkie magere kwark met wat noten en gepofte spelt, dan weer wat anders. Allemaal gezond en prima zo’n beetje om de 2 a 3 uur op gevoel. 
Actiever worden is echt een mindset en het moet een gewoonte worden. Ik ben dit jaar veel meer gaan fietsen toen ik in een bepaalde maand zag wat het opleverde. Ik had in 1 maand 106 fietstochtjes geregistreerd met de Watch. Allemaal van die kleine stukjes van huis naar school enzo en zag dat dit even veel calorieën ongeveer was als 13 keer bootcamp in dezelfde maand. Sindsdien doe ik ieder prutstukje op de fiets ipv de auto want op microniveau doet het weinig, maar qua macro’s dus wel. 

Nou ik ga dadelijk toch maar een beetje cardio doen ipv egym, de heup gaat beter maar het schoot in mijn rug vanmorgen. Ben echt aan vakantie toe denk ik.

alhambra

alhambra

03-09-2024 om 15:28 Topicstarter

Mijn man wilde weer meelopen. Gezellig en gezond. Hij loopt wel minder hard dan ik dus ik was te laat voor mijn overleg van 13 uur, ha ha. 

Ninoea schreef op 02-09-2024 om 11:40:

[..]

Ik bedoelde dat je volgende maand hopelijk beter terugkijkt op de huidige maand (sept).

Voorlopig kijk ik goed terug op september haha. 

Zondag hebben we ruim 10 km gelopen.  Gisteren zouden we 12 km wadlopen bij de Noordkaap.  De gids gaf 's mo door dat het ivm verwacht onweer niet door zou gaan.  Was een privé tocht met een stel vrienden.  Binnen een minuut plannen gewijzigd,  vrienden zijn hier gekomen,  hebben hier geluncht.  Vervolgens hebben we op het heetst van de dag 12 km gelopen vanuit ons huis.  Minstens 10 km gelukkig in het bos. Maar toch,  we dropen van het zweet. In die 12 km 1x stop op een terras.  Iedereen nam taart,  ik ook. Daarna eten bij ons in de tuin.  Heel erg gezellig.  Deze mensen hebben sinds begin covid het roer qua eten en bewegen volledig omgegooid.  Ieder tussen de 20 en 30 kg kwijt en erg veel bewegen.  En dat naast een fulltime baan.  Ik doe het ze absoluut niet na. 

Vandaag zijn we voor de laatste keer dit seizoen naar het openluchtzwembad geweest.  Eega zwom 82 baantjes,  ik deed er 64. 

Dus september begint goed 

Je zondag klinkt heerlijk. Wat jammer dat het zwemmen er weer op zit. Ik was moe vanochtend.

 De bootcamp gisteren was voor mij aan de late kant (van 20 tot 21) en dan nog naar huis fietsen, douchen en allert zijn door het sporten waardoor je minder goed slaapt. Niet ideaal. 
Daardoor was ik vandaag dus moe.
Vanmiddag een rondje gefietst met mijn man. Zo’n 15 km was dat en vanavond gewandeld toen de kinderen aan het sporten waren.
Resultaat 
800 kcal 
19,5 km gefietst 
11.000 stappen 

Verder keek ik vandaag nog eens naar de stats die allemaal in de gezondheidsapp te vinden zijn. Mijn wandelhartslag over langere tijd bekeken is wat piekerig. Ik dacht een verband te zien met mijn cyclus en ja dat is beslist zo. Steeds als ik ongesteld ben/wordt dan gaat mijn hartslag met wandelen wat omhoog. Heel grappig want bij de hartslag in rust zie je het niet zo goed terug als bij het wandelen. Boeiend hoe dat werkt en impact heeft. 
Vrij drukke ochtend gehad met veel huishoudelijk gedoe en administratie enzo. Vanmiddag uurtje op de bank geslapen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.