Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Vandaag ben ik me nog een rotje geschrokken. Ik zat lekker in een lage luie stoel te lezen, toen ik dat gezien had, stond ik op en kennelijk wat te snel, want het werd akelig zwart voor mijn ogen en ik dacht ik, daar ga ik. Gelukkig kon ik me vasthouden aan mijn man, die net in de buurt liep. 
Ik associeer dit probleem met lage bloeddruk, maar als mijn bloeddruk gemeten wordt, is dat aan de hoge kant van normaal. Volgens mij gaat mijn bloeddruk sowieso omhoog zodra ik al een bloeddrukmeter zie, maar laag is mijn bloeddruk meestal niet.

Orthostatische hypotensie heet dat. 
Je bloeddruk kan bij plotseling gaan staan in een keer zakken, dus wat je beschrijft kan heel goed. Je lichaam raakt ook gewend aan je eigen bloeddruk. Dus ook al sta je op en zakt ie naar een lage normaalwaarde, dan is dat voor jouw doen toch laag. 

Aha, op die manier, het is dus eigenlijk geen lage bloeddruk, maar een voor jou lage bloeddruk!

Auwereel schreef op 06-09-2024 om 20:38:

Aha, op die manier, het is dus eigenlijk geen lage bloeddruk, maar een voor jou lage bloeddruk!

Ik snap dat je schrok maar wat SuzyQFive al schreef kan ik onderschrijven.  Mijn eega en ik hebben dit ook.  Ik heb het ook wanneer ik na 50/60 baantjes zwemmen te snel het zwembad uitstap. Of na bukken weer ga staan.  Vervelend maar niets ergs

wat vind ik dit toch een fijn topic.  Alleen al wat jullie hier ook schrijven over zorgen voor,  mantelzorg,  opzien tegen zorg in de toekomst,  moeite hebben met zorgen , daar ontleen ik echt steun aan. Gewoon mogen denken en uitspreken dat het zwaar is en energie vreet.  Dank jullie wel voor alles wat jullie hier schrijven. 

Ik had gisteren een hele slechte dag qua eten, veel te veel en ook nog snoep en net dus 2 kilo zwaarder. Was al ff geleden zo'n vreetbui. Was heel onrustig want vakantie is begonnen en alleen thuis  met koppijn en verveling of zo. Ik kon me gewoon niet inhouden. Stom is dat maar goed moet er niet in blijven hangen want vakantie nu.  Ik moet gewoon een beetje blijven opletten en genoeg blijven bewegen en na de vakantie weer echt goed in een calorietekort gaan zitten.
Gaan straks fietsen naar een museum en op een terras zitten. Het terras waar man in het voorjaar flauw viel dus mijn onrust zal daar ook wel mee te maken hebben bedenk ik me nu. Man wilde daar misschien wel eten maar ik denk dat we gewoon thuis eten want gaan maandag ook al uit eten en dan op all inclusive vakantie.

Morgenvroeg nog een keertje sporten denk ik.

Ies

Ies

07-09-2024 om 13:07

Hier ook een slechte dag gehad. Waarbij ik voor mezelf ook chocolade gekocht had. Maar de chocolade die ik wilde is niet te krijgen in kleine hoeveelheden en ik was een beetje vergeten hoe dat werkt bij mij: het moet hoe dan ook op dus gewoon dóóreten al ben ik zo misselijk als wat…
Bleeh!! Voordeel is wellicht dat ik nu hopelijk voor langere tijd genezen ben.

Gisteren heeft mijn sportfiets haar jaarlijkse beurt gehad (stad verderop, 30 km) en aangezien het vandaag prima fietsweer was, gelijk maar eens uitgeprobeerd en 58 km gefietst (zonder ondersteuning). Ik voel dat ik bewust op mijn fiets moet zitten, niet in elkaar zakken, dan gaat mijn nek zeer doen. Maar dat was precies de les van yoga de laatste keer, wees bewust van je lichaam, let eens op hoe je staat en zit. Geldt ook voor fietsen, denk ik 

Auwereel schreef op 07-09-2024 om 17:22:

Gisteren heeft mijn sportfiets haar jaarlijkse beurt gehad (stad verderop, 30 km) en aangezien het vandaag prima fietsweer was, gelijk maar eens uitgeprobeerd en 58 km gefietst (zonder ondersteuning). Ik voel dat ik bewust op mijn fiets moet zitten, niet in elkaar zakken, dan gaat mijn nek zeer doen. Maar dat was precies de les van yoga de laatste keer, wees bewust van je lichaam, let eens op hoe je staat en zit. Geldt ook voor fietsen, denk ik

Die 30 km was trouwens heen en weer, laat ik niet overdrijven.

Auwereel schreef op 07-09-2024 om 17:22:

Gisteren heeft mijn sportfiets haar jaarlijkse beurt gehad (stad verderop, 30 km) en aangezien het vandaag prima fietsweer was, gelijk maar eens uitgeprobeerd en 58 km gefietst (zonder ondersteuning). Ik voel dat ik bewust op mijn fiets moet zitten, niet in elkaar zakken, dan gaat mijn nek zeer doen. Maar dat was precies de les van yoga de laatste keer, wees bewust van je lichaam, let eens op hoe je staat en zit. Geldt ook voor fietsen, denk ik

Daar is yoga heel goed voor inderdaad, dat je bewuster bent van jezelf. Dat flauwvallen is herkenbaar, ik heb een trucje: been- en buikspieren aanspannen zodat er ‘bloeddruk’ bij je bovenlichaam blijft. Vooral bij je hoofd. Hoesten helpt om te voelen welke spieren van je buik daarbij kunnen helpen. 

Dan moet ik dat trucje van buik- en beenspieren aanspannen wel onthouden, want zo vaak overkomt me dit niet. Ik heb heel af en toe wel eens een duizelingetje maardat trekt meestal binnen 2 seconden weer weg. Dit duurde langer, 20 s ofzo. Ik heb het éên keer eerder gehad, toen ik net een val met mijn fiets mijn beurse lijf lag te ontspannen in bad en daarna uit het bad overeind kwam. Dat duurde toen echt wel een minuut voordat ik weer normaal zag en gelukkig viel ik niet flauw in een bad vol water! 
@Dorestad, dat lijkt me ook lastig in het zwembad, als je dan echt van je stokje gaat!

alhambra

alhambra

08-09-2024 om 09:14 Topicstarter

Wat rot dat jullie wel eens flauwvallen. Ik zou daar ook wat angstig door worden dus fijn dat er een trucje gedeeld is. Geeft toch wat controle.

Ik drink nu een koffie en ga dan naar de sportschool. Echt nul zin en ik wil liever starten met de huishoudelijke klussen maar als ik nu niet ga, ga ik niet meer.

Gisteren was ik rond 13 uur zo afgedraaid dat ik even ben gaan slapen. Een goed idee omdat ik de afgelopen dagen extra heb gegeten omdat ik steeds te weinig sliep.

Fijne dag allemaal!

ik ben druk aan het koken. Heb spierpijn in mijn bovenarmen van het sporten van vrijdag. Verder doe ik vandaag niet zo veel, als het zonnetje erbij komt vanmiddag dan lekker in de tuin zitten en mss een klein rondje fietsen

Ik heb een hele slechte nacht gehad maar wel al de tweede lading beddengoed in de wasmachine en al gesport. Dadelijk verder met koffer inpakken douchen en vanmiddag gaan we wandelen.

mijn beweging tot nog toe vandaag bestond uit het trekken van een sprintje om de bus te halen om 5 voor 7.
Vandaag ga ik van Italië naar Frankrijk. 
De mediterané is ook gewoon saai grijs als het regent. Maar wel warm.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.