Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


alhambra

alhambra

15-09-2024 om 11:05 Topicstarter

Als je leniger wilt worden is yin yoga of pilates inderdaad aan te raden.

Ik wilde gisterenochtend gaan fitnessen maar ik kon het niet opbrengen. Ook geen goede dag qua eten (understatement)maar vandaag nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ik zit nu op de fiets in de sportschool.

Vanochtend eerst gezellig met mijn oudste een uitgebreid bordspel gedaan. Even tijd samen en ze snapt al veel. De tijd van kleurentorentjes ligt gelukkig al jaren achter ons

ik ga vanmiddag met een vriendin weer even een ronde fietsen. Fietsen achterop en even naar andere omgeving toe. 
Gisteravond niet al te gezond gedaan, even naar de kroeg geweest, maar wel enorm gezellig en veel gelachen. Ook goed voor de gezondheid

alhambra

alhambra

15-09-2024 om 11:26 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 15-09-2024 om 11:20:

ik ga vanmiddag met een vriendin weer even een ronde fietsen. Fietsen achterop en even naar andere omgeving toe.
Gisteravond niet al te gezond gedaan, even naar de kroeg geweest, maar wel enorm gezellig en veel gelachen. Ook goed voor de gezondheid

Veel plezier!

Ninoea,  ik heb nog nooit aan een aquasport gedacht. Sowieso niet aan binnen zwemmen, het buitenbad waar ik dus zwem is ook louter alleen een buitenzwembad. Ik overweeg te gaan winterzwemmen,  een buitenzwembad in een ander dorp blijft de hele winter open.
Ik zag dat er in mijn dorp wel veel mogelijkheden zijn om yin yoga te volgen en een paar mogelijkheden om pilates te doen.  Toch eens uitproberen de komende maand.  Ook wat goed te combineren is met de sporten die ik op maandag en vrijdag doe.  Plus overdag.  In de avonduren ben ik geen 100 punten...

Gisteren zijn we naar Zwolle geweest.  Naar de Fundatie,  de markt,  paar oude gebouwen bekeken.  Toch 9 km gelopen. 

Vanmorgen zijn we gaan fietsen,  lopen,  koffie drinken,  verder fietsen,  weer lopen,  koffie drinken,  terug fietsen naar de vakantiewoning.  17 km gelopen.  17 km gefietst.  Dat fietsen vind ik pittig hier bij de Archemerberg.  We zijn wel 6 uur buiten geweest.  Het was onwijs prachtig weer,   wandelrokje en hemdje  waren warm genoeg.  

Hebben jullie nog plaats voor een nieuwe meeschrijver? Ik heb net de laatste bladzijdes van jullie topic gelezen en vind het erg positief en inspirerend! Wat doen jullie veel!

Zelf ben ik begin 40, heb twee jonge kinderen en ik heb al 10 jaar fors overgewicht (wel stabiel: 95 kilo bij 1.64m). Ik zou graag een gezonder gewicht hebben voor ik door de overgang ga en voor ik last krijg van mijn gewrichten.

Deze zomer was ik lekker bezig. Veel bewogen, eten ging ook redelijk (ik heb weinig zelfbeheersing als het op lekkere dingen aankomt) en ik ben zowaar een paar kilo kwijt. Maar nu het schooljaar en alle verplichtingen weer zijn begonnen, heb ik veel moeite om het vast te houden. Ik hoop dat hier meeschrijven me gaat helpen.

Vandaag ga ik snel een rondje e-gym doen, nadat ik kind op school heb gebracht en voor ik zelf ga werken.

Altijd welkom Miss

ik heb gisteren weer een rondje gefietst van 40 km. Stukje van de route van de 11-stedenfietstocht. Gestart in Workum, daarna Hindelopen, Stavoren. Via Koudum weer naar Workum. Deels bij het IJsselmeer langs. Jammer genoeg zie je het IJsselmeer dan maar weinig. Maar wel een leuke route en omgeving, weer op veel plekjes geweest waar ik nog nooit was geweest. 

Friezinnetje schreef op 15-09-2024 om 11:20:


Gisteravond niet al te gezond gedaan, even naar de kroeg geweest, maar wel enorm gezellig en veel gelachen. Ook goed voor de gezondheid

Zo is mijn vakantie 

Ok ik beweeg elke dag, op 1 dag na toen we met de huurauto op pad waren heb ik elke dag wat gesport. Beetje crosstrainer en loopband. En man en ik wandelen ook bijna elke dag een rondje. Maar ja zit ook all inclusive en eet en drink ook behoorlijk. 

Wel elke dag boven de 10.000 stappen uitgekomen.

Welkom 

Welkom! Leuk dat je meeschrijft. Spellingschecker maakte er meestrijdt van in plaats van meeschrijft. Ook wel toepasselijk.

Dorestad schreef op 14-09-2024 om 19:20:

[..]

Wat ik doe: fit 20 1x per week, minstens 200 km lopen per maand met nordic walking stokken in tempo van 5.6-6 km per uur op veelal onverhard terrein. Tot en met vorige week 1x per week 50-60 baantjes zwemmen. Incidenteel fietsen op een zware fiets (ebike waarbij ik trapondersteuning uit laat), 1x per week een uur bootcamp light (cardio/kracht/stabiliteit voor 50 plussers).

Afgelopen winter/voorjaar 4x per week krachttraining thuis maar geen zwemmen en fit 20 toen)

Ik mis HIIT en lenigheid. Bij mij vergeleken is een hark nog soepel. Beperking: tenniselleboog (gut, dat is slechts tijdelijk), 2 koetsiershanden dus iets met handen plat op de grond lukt echt niet. En door trigeminusneuralgie durf ik bijvoorbeeld niet iets te doen waarbij een ander mijn gezicht kan aanraken.

Wat ik leuk vind: behalve bovengenoemde zaken heb ik weinig ervaring met sport. Het moet qua choreografie niet te ingewikkeld zijn. Wat ik belangrijk vind: fitter ouder worden.

Je kunt met lage intensiteit heel fit oud worden. Je bent heel goed bezig volgens mij. En toe aan een volgende stap. Het handigste lijkt mij eerst starten met pilates, in een goede studio, om je core te versterken. Een goede studio heeft ook opties voor de oefeningen die passen bij de beperking van je handen. Yin yoga is ook heel fijn, om je bindweefsel soepel te houden. En daarna kun je altijd nog hardcore gewichten gaan tillen als je core en de soepelheid verder gesterkt zijn. Ik vind dat zelf erg fijn, gewichten tillen; het kost weinig tijd, lage herhalingen, zó klaar  . En bewezen effectief als je ouder wordt. 

Gisteren ging ik met onze oudste dochter naar de Tinadag in Duinrell. Ze hield het niet zo lang vol doordat ze overprikkeld en vermoeid raakte door de drukte. We waren er rond 9.30 uur en zijn rond 14 uur weer vertrokken. We zijn in onze eigen woonplaats nog even ergens wat gaan eten naderhand op een bekende plek want dat vindt zij het fijnst. 
Gisteren met veel moeite 670 kcal verbruikt. Zo’n 20.000 stappen. Ik heb thuis met mijn man nog een ronde gelopen. 
Ik was gisteren ook overprikkeld, maar bij mij ging het vrij snel over toen we op het terrein op een speciaal ingerichte ontprikkelplek buiten even in een hangmat gingen liggen. 
Vanochtend voor het eerst weer bootcamp gedaan. Was een fijne training. In combinatie met het fietsen er naartoe en terug zit ik alweer aan mijn bewegingsdoel. 

alhambra

alhambra

16-09-2024 om 11:32 Topicstarter

Welkom! Leuk dat je komt meeschrijven.

Hier een stressvolle dag op het werk. Mijn valkuil is dan om de lunchwandeling over te slaan. Ik trap er nu niet in. Ik heb het nodig. Desnoods vanavond nog extra werken maar ik moet er zo echt ff uit! 

Bedankt allemaal! 
Vandaag was pittig. Maandag is altijd vol en hectisch en dan vind ik het heel lastig om goed te eten/drinken (om dan daarna 's avonds in te gaan halen met ongezonde dingen). Vanochtend een zak rauwkost en fruit ingepakt en die heeft de hele dag op mijn bureau gelegen en is helemaal opgegaan!

Qua bewegen heb ik 10.000 stappen en minimaal 30 actieve zoneminuten (fitbit) als doel en dat is gelukt. E-gym was fijn vandaag. Ik zit in het atletische programma en het was lekker uitdagend.

En, ben je nog gaan lopen, Alhambra? Ik herken je strijd!

alhambra

alhambra

16-09-2024 om 21:19 Topicstarter

Klinkt als een geslaagde dag MissDallhousie!

Ja en mijn man ging ook mee. Hij beweegt minder dan ik dus fijn dat hij ook ging.
Net nog een paar uurtjes gewerkt maar nu de stress wel kwijt.

Ik drink nu een kop thee met wat chocolade en daar ga ik het bij houden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.