Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


MissDallhousie, welkom hier. 

Ninoea,  heeft je dochter genoten van de Tinadag? Mooi dat je weer fit genoeg bent om het sporten weer op te pakken. 

ToetieToover,  inderdaad is het tijd voor een volgende stap.  Kan je mij advies geven? Is Pilates in combinatie met op dezelfde dag nog iets anders qua bewegen (15 km lopen) of krachttraining (Fit20) te doen/verstandig?Of is dan Yin yoga een beter plan? Ik dacht dat in mijn dorp vele mogelijkheden waren maar de websites waren niet geheel bijgewerkt.  Ik heb 2 mogelijkheden (sportschool of fysiopraktijk).
Krachttraining thuis met gewichten deed ik afgelopen winter.  Dat kan ik best weer oppakken. Is inderdaad zo klaar. Ook de TRX zou ik gewoon vaker thuis (buiten grote haak speciaal daarvoor in de muur gemaakt)kunnen gebruiken.  Ik wil echter voorkomen dat ik teveel dingen doe en daarom juist achteruit ga 

VVandaag 12 km gelopen. We zijn echt uren buiten, lopen en terrasjes zitten.  Het weer is geweldig.  

Zo daar ben ik ook weer eens. Het was erg druk met werk, ik was een paar dagen ziek, zat mentaal niet helemaal lekker in mijn vel en heb nog steeds geen nieuw horloge aangeschaft waardoor ik geen idee heb van mijn stappen.

Het gaat verder oké al ben ik wel een paar keer in de valkuil van avonds snacken gevallen.

Gister op het werk best veel bewogen en avonds nog 90min. doorgestapt. Het gaat deze hele week niet lukken om te boksen waar ik wel van baal. Morgenavond wel weer dansen wat ook goed is qua beweging en voor mij mentaal. Het is 90min. dansen en 40min. fietsen dus goed voor de beweging. Vanavond wil ik weer een rondje maken met de kids. Zij op de step en ik wandelen is een goede combinatie.

Donderdag een event voor mn werk waar ik de hele dag zoet mee ben en vrijdag gaan we naar een festival t/m zondagmiddag. Dat zal qua eten minder gezond worden maar qua beweging zit het daar wel goed.

Ik heb me al even niet gewogen maar mijn broeken zitten nog hetzelfde dus ik verwacht dat ik qua gewicht ook redelijk stabiel ben gebleven.

Ik ben vanochtend weer lekker op de gewone fiets naar het werk en vanavond nog sporttraining.

Ik heb vorige week mijn fitbit laten vallen en toen zat er barst in het scherm en krijg hem niet meer opgeladen nu. Dus heb mijn oude fitbit weer om, maar die heeft wat minder functies. Ook lijkt deze hartslag anders te meten, hierbij lijken de pieken lager zeg maar.

alhambra

alhambra

17-09-2024 om 11:54 Topicstarter

Hoi Envelop! Ik hoop dat het weer wat meer rust krijgt.

Due-scimmie, jammer dat dingen vaak goed kapot gaan als je ze 1x laat vallen. Echt balen. 

Balen van je fitbit Due! Fijn dat je er nog wel één hebt liggen, ik had niet gedacht dat ik zo'n apparaat zo zou missen. Het lukt nu gewoon echt niet qua tijd om een nieuwe uit te zoeken maar zodra er iets meer rust is ga ik even naar de Media Markt en me goed oriënteren voordat ik een nieuwe aanschaf.

Ik heb mn werk nog niet af maar heb bedacht toch te gaan boksen straks en daarna nog even aan de slag te gaan. Goed voor jezelf zorgen is ook heel belangrijk! Na een 75min. fysieke inspanning lukt het werk ook vast nog beter. Rondje wandelen met de kids is vanavond niet meer gelukt maar ik vind boksen eigenlijk nog veel fijner.

ik werk nog even alleen aan mijn mental health.
Niks mis met pizza eten in de zon op een terras.
Maandag komt de realiteit van werk wel weer.

Dorestad schreef op 16-09-2024 om 23:03:

MissDallhousie, welkom hier.

Ninoea, heeft je dochter genoten van de Tinadag? Mooi dat je weer fit genoeg bent om het sporten weer op te pakken.

ToetieToover, inderdaad is het tijd voor een volgende stap. Kan je mij advies geven? Is Pilates in combinatie met op dezelfde dag nog iets anders qua bewegen (15 km lopen) of krachttraining (Fit20) te doen/verstandig?Of is dan Yin yoga een beter plan? Ik dacht dat in mijn dorp vele mogelijkheden waren maar de websites waren niet geheel bijgewerkt. Ik heb 2 mogelijkheden (sportschool of fysiopraktijk).
Krachttraining thuis met gewichten deed ik afgelopen winter. Dat kan ik best weer oppakken. Is inderdaad zo klaar. Ook de TRX zou ik gewoon vaker thuis (buiten grote haak speciaal daarvoor in de muur gemaakt)kunnen gebruiken. Ik wil echter voorkomen dat ik teveel dingen doe en daarom juist achteruit ga

VVandaag 12 km gelopen. We zijn echt uren buiten, lopen en terrasjes zitten. Het weer is geweldig.

Ik zou krachttraining liefst combineren met niets of een hele lage intensiteit zoals yin yoga. Onderschat rust niet. Ik beschouw fit20 niet als krachttraining, overigens. Dan denk ik aan om de dag een uitgebalanceerde krachttraining van 45 minuten met ruime pauzes tussen de sets. Om de dag is dus de ene week vier en de andere week drie keer. Maarrr ik heb geen zicht op de maximale belastbaarheid van beginners of van jou specifiek. Ik combineerde vandaag bijvoorbeeld pilates, ashtanga yoga in de ochtend, later op de dag met aikido en jiujitsu. Dat was dan een niet-krachttrainingsdag. Maar de andere week komt dat weer anders uit omdat ik om de dag kracht doe. Ik sport ook 1 dag in de week helemaal niet, op Yin na en wat wandelen of soms paardrijden. Na krachttraining heb je echt rust nodig. Hoeveel dat is, hangt van zoveel factoren af, daar kan ik je niet zoveel raad in geven. Maar je hebt het wel goed onthouden dat je teveel kunt doen en dan juist achteruit gaat. Ik zou voorrang geven aan de krachttraining en de rest daar omheen bouwen. Krachttraining thuis uitvogelen lijkt mij lastig, ik zou aanraden begeleiding in de arm te nemen. Maar allereerst zou ik dan toch kiezen voor pilates. Om mee te beginnen. Dat voorkomt een heleboel blessureleed doordat álles wat je doet, uit je core komt en Pilates deze goed opbouwt. 

ToetieToover schreef op 17-09-2024 om 19:48:

[..]

Ik zou krachttraining liefst combineren met niets of een hele lage intensiteit zoals yin yoga. Onderschat rust niet. Ik beschouw fit20 niet als krachttraining, overigens. Dan denk ik aan om de dag een uitgebalanceerde krachttraining van 45 minuten met ruime pauzes tussen de sets. Om de dag is dus de ene week vier en de andere week drie keer. Maarrr ik heb geen zicht op de maximale belastbaarheid van beginners of van jou specifiek. Ik combineerde vandaag bijvoorbeeld pilates, ashtanga yoga in de ochtend, later op de dag met aikido en jiujitsu. Dat was dan een niet-krachttrainingsdag. Maar de andere week komt dat weer anders uit omdat ik om de dag kracht doe. Ik sport ook 1 dag in de week helemaal niet, op Yin na en wat wandelen of soms paardrijden. Na krachttraining heb je echt rust nodig. Hoeveel dat is, hangt van zoveel factoren af, daar kan ik je niet zoveel raad in geven. Maar je hebt het wel goed onthouden dat je teveel kunt doen en dan juist achteruit gaat. Ik zou voorrang geven aan de krachttraining en de rest daar omheen bouwen. Krachttraining thuis uitvogelen lijkt mij lastig, ik zou aanraden begeleiding in de arm te nemen. Maar allereerst zou ik dan toch kiezen voor pilates. Om mee te beginnen. Dat voorkomt een heleboel blessureleed doordat álles wat je doet, uit je core komt en Pilates deze goed opbouwt.

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.  Afgelopen winter deed ik 5x per week krachttraining (1xzwaar boven,  1xzwaar beneden,  3x per week licht/pomp steeds ander deel lichaam). 45 minuten.  Thuis.  Dat combineren met lopen vond ik belastend qua tijd, het lopenis echt belangrijkvoir mij.  Buitenzijnen kcalverbranden.  Dus Personal Trainer gezocht die een schema gaf van 3x per week full body.  Toen tenniselleboog gekregen.  Bij Fit20 merk ik dat ik sterker word maar ik vind er niets aan. Ben na afloop wel kapot.  Wat ben jij voor een wondermens? Hoe doe je dat allemaal?: uitgebreid koken,  gigantisch veel sporten en werken erbij. Petje af!!!

Hier vandaag 11 km gefietst,  11 km gelopen en daarna 17 km terug gefietst terwijl ik mezelf gunde de eco stand van ebike aan te zetten.  En ik ben me daar een partij gevloerd.  Dat fietsen zonder trapondersteuning nekt mij met een fiets van 28 kilo. Morgen heb ik anderhalf uur een massage hier in de buurt van vakantieadres geboekt.

Ik geloof mijn Fitbit niet wat betreft mijn hartslag. Ik heb 's middags een wandeling gemaakt van het ene faculteitsgebouw naar de andere en weer terug en mijn hartslag zou gedurende die wandeling (40 minuten) constant boven de 145 hebben gezeten met piek boven de 200. Ik stapte stevig door, maar van hijgen geen sprake, ik voelde ook geen verhoogde hartslag.
's Avonds bij dynamic yoga ging "de zweep erover" met heel snel wisselende poses, zweten en hijgen en ik voelde duidelijk een hogere hartslag. In die tijd gemeten door Fitbit 100-109. 
Volgens mij slaan dan die waarden van de wandeling 's middags nergens op.
Jammer, want normaal heb ik het gevoel dat het wel redelijk klopt.

Vreemd, Auwereel! Denk dat het echt iets in de fitbit is. Bij mij is hij soms ook helemaal in de war. Verdiepingen tellen kan die trouwens ook niet... Vandaag staat ie op 72 trappen. Daar kom ik niet eens bij in de buurt!

Vandaag een gemixte dag hier. In de lunchpauze een kilometer gezwommen, maar in een te hoog tempo en toen was ik de rest van de middag kapot en at ik alles wat me aangeboden werd (appelflap, dropjes, chips). Zucht. Als ik voor 1 november niet meer grip krijg op mijn eetpatroon ga ik naar een diëtist. Ben er zo klaar mee.

Dorestad schreef op 17-09-2024 om 21:46:

[..]

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Afgelopen winter deed ik 5x per week krachttraining (1xzwaar boven, 1xzwaar beneden, 3x per week licht/pomp steeds ander deel lichaam). 45 minuten. Thuis. Dat combineren met lopen vond ik belastend qua tijd, het lopenis echt belangrijkvoir mij. Buitenzijnen kcalverbranden. Dus Personal Trainer gezocht die een schema gaf van 3x per week full body. Toen tenniselleboog gekregen. Bij Fit20 merk ik dat ik sterker word maar ik vind er niets aan. Ben na afloop wel kapot. Wat ben jij voor een wondermens? Hoe doe je dat allemaal?: uitgebreid koken, gigantisch veel sporten en werken erbij. Petje af!!!

Hier vandaag 11 km gefietst, 11 km gelopen en daarna 17 km terug gefietst terwijl ik mezelf gunde de eco stand van ebike aan te zetten. En ik ben me daar een partij gevloerd. Dat fietsen zonder trapondersteuning nekt mij met een fiets van 28 kilo. Morgen heb ik anderhalf uur een massage hier in de buurt van vakantieadres geboekt.

Ik kook niet zo uitgebreid hoor  en sporten doe ik heel vaak vlak voor of na het werken. Ik werk thuis, geen reistijd. Ik kan dus prima van 7 tot 8 yoga doen en een kwartier later mijn laptop openklappen. Of iets later, als er zweet bij kwam kijken, en ik wil douchen. En om 17 uur ding dichtklappen en drie kwartier krachttraining doen. Dan sta ik om 18 uur weer te koken. Of ik zet om 17 uur eerst een ovenschotel klaar die er drie kwartier over doet om te garen. En verder heb ik geen leven en slaap ik niet op dagen dat ik naar de dojo ga


Die tenniselleboog is niet zo’n goed teken wat mijn vertrouwen in je PT betreft en combineert voorlopig het beste met yin yoga. Dat werkt op je bindweefsel.   

Ik vind het knap hoor toetie Toover dat je zoveel discipline hebt. 

Irritant hè, dat je precies weet wat er fout gaat met eten, maar dat je er toch voor valt. Wens me sterkte, ik heb aan het eind van de middag een netwerkborrel... 

MissDalhousie schreef op 17-09-2024 om 22:53:

Vandaag een gemixte dag hier. In de lunchpauze een kilometer gezwommen, maar in een te hoog tempo en toen was ik de rest van de middag kapot en at ik alles wat me aangeboden werd (appelflap, dropjes, chips). Zucht. Als ik voor 1 november niet meer grip krijg op mijn eetpatroon ga ik naar een diëtist. Ben er zo klaar mee.

Deels herkenbaar. Ik was met te weinig ontbijt op naar het werk gefietst (17,5 km) dus toen ging op het werk redelijk snel het grootste deel van het eten en reserve-eten op. Daarna ging het beter wel de rest van de dag. 

alhambra

alhambra

18-09-2024 om 11:13 Topicstarter

Ik had qua beweging een goede start van de dag want 2x20 minuten gefietst omdat ik mijn dochter moest brengen. 

Wat wel heel irritant is dat ik vlagen van duizeligheid heb (gelukkig niet tijdens het fietsen) dus de kamer draaide in mijn bed en ik zit nu ook woebly woebly achter mijn computer. 

Het voelt zoals die lage bloeddruk die ik had tijdens mijn zwangerschappen maar waar het nu vandaan komt?

Gisterenavond ben ik ook voor de bijl gegaan door een biertje te nemen en een toetje te eten. De chips die mijn man at heb ik niet genomen door alvast te gaan slapen. Dus herkenbaar dat goede keuzes maken lastig is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.