Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


mijn vakantie is ook heel fijn. Ik heb al een paarkeer gesport, zwemmen en bij een sportschool naast het lopen door diverse steden in Europa.

Eten gaat redelijk al zijn de verleidingen groot want koken en vooral bakken kunnen ze wel in zuid Europa.
Gister heb ik mezelf getrakteerd op een luxe diner in een heel goed restaurant.  Nadat ik van de schrik bekomen was van de prijs van een fles wijn die ook op de kaart stond €750!, heb ik 1 glas gewoon betaalbare wijn genomen naast mijn 3 gangen menu. 
Maar het uitzicht in dit ronddraaiende restaurant was het ook meer dan waard. En wat heel fijn was is dat ze me niet de zaak uit bedienden maar me echt net als alle andere gasten rustig lieten eten en genieten van het uitzicht. 

Ik heb wat teveel "gefeest" de laatste tijd, mijn gewicht is wat toegenomen. Ik moet weer bewuster eten, dat is duidelijk. En proberen meer te bewegen, dat valt niet mee als een boel (computer)werk te doen is.

Vandaag naar fysio geweest, de fysiotherapeut die ik normaal heb, was met vakantie, die ik vandaag had, heeft dry needling toegepast omdat hij toch nog steeds veel weerstand voelde. Voel apart, dat geprik en getwist van spieren. Nu braaf mijn oefeningen blijven doen.

alhambra

alhambra

12-09-2024 om 20:15 Topicstarter

Ik ben trots op mezelf! Na vroeg op te zijn gestaan en een dag op kantoor ben ik vanavond  na het eten toch nog even 25 minuten gaan wandelen!

Ik wilde vandaag een eindje wandelen, maar dat plan heb ik omgegooid toen ik in de achtertuin bijna uitgleed over twee kapotte grote naaktslakken, de ingewanden lagen eruit en ook al hun slijm yuk! Ik heb de tuinmeubelen opgeborgen en de tegels van de achtertuin stevige geschrobd. Dat was een kleine work-out. Nu kan je zonder te glibberen over het terras lopen, totdat de volgende slakken er dood gaan liggen...

Ninoea, echt wel in de lappenmand dus. Ergens misschien wel gunstig dat 2 kinderen kamp hebben.  Ik kan me voorstellen dat zelf ziek zijn en 4 jonge kinderen hebben een hele pittige combinatie is. Beterschap verder,  ook voor alle anderen hier die niet (helemaal)fit zijn. 

Gisteren hebben we slechts 7 km gelopen.  Vandaag hebben we 18 km gelopen met 175 m hoogteverschil.  Ideaal wandelweer,  droog en fris.  Mijn hamstrings protesteren echter wel bij de klimmetjes.  Ik moet toch eens nadenken over iets erbij dat goed is voor mij.  Iemand tips? Ik lees het graag. 

alhambra

alhambra

13-09-2024 om 08:59 Topicstarter

Ninoea, hoe gaat het nu met je?

Dorestad, yoga of krachttraining?

Gisterenavond was ik erg moe en een beetje chago. Het was maar goed dat er weinig in huis was want anders had ik van alles genomen. Achteraf gezien had ik gewoon vroeg in bed moeten duiken.

alhambra

alhambra

13-09-2024 om 18:38 Topicstarter

Ik heb vandaag 1 uur 15 minuten gewandeld en alle stukjes bij elkaar 1 uur 5 minuten gefietst! Ik voel nu al spierpijn, ha ha.

Mijn man had ijsjes in de bonus gekocht. Echt zonde van de calorieën want ze waren ook nog niet eens lekker. Een soort namaak Magnums van dat koekjesmerk Lotus. Het roomijs is erg waterig. Af en toe zo'n uitspatting doe ik wel maar dan moet het wel lekker zijn. Helaas!  

Ik ben vandaag weer gaan sporten na 3 dagen ziek op de bank. Zo lekker altijd.

Alhambra,  ik denk richting yoga of pilates.  Eens kijken wat er zoal in mijn dorp is.

Hier vandaag een rustige dag.  We hebben slechts 11 km gelopen.Voor de rest lezen,  praten,  terras. Dit heet vakantie 

alhambra

alhambra

13-09-2024 om 20:57 Topicstarter

Dorestad schreef op 13-09-2024 om 20:25:

Alhambra, ik denk richting yoga of pilates. Eens kijken wat er zoal in mijn dorp is.

Hier vandaag een rustige dag. We hebben slechts 11 km gelopen.Voor de rest lezen, praten, terras. Dit heet vakantie

Ik hoop dat er wat aanbod is en dat de docent(e) je bevalt!

lekker bezig vandaag.
Al 25.000+ stappen gedaan in een bergachtige omgeving en ik sta nu in de sportschool van het hotel die verrassend goed is.

Dorestad schreef op 13-09-2024 om 20:25:

Alhambra, ik denk richting yoga of pilates. Eens kijken wat er zoal in mijn dorp is.

Hier vandaag een rustige dag. We hebben slechts 11 km gelopen.Voor de rest lezen, praten, terras. Dit heet vakantie

Wat mis je nog? Wat doe je nu aan beweging en waar loop je tegenaan, qua fysieke beperkingen? Enneh, wat vind je leuk, want dat is het allerbelangrijkste!

ToetieToover schreef op 14-09-2024 om 18:44:

[..]

Wat mis je nog? Wat doe je nu aan beweging en waar loop je tegenaan, qua fysieke beperkingen? Enneh, wat vind je leuk, want dat is het allerbelangrijkste!

Wat ik doe: fit 20 1x per week,  minstens 200 km lopen per maand met nordic walking stokken in tempo van 5.6-6 km per uur op veelal onverhard terrein.  Tot en met vorige week 1x per week 50-60 baantjes zwemmen.  Incidenteel fietsen op een zware fiets (ebike waarbij ik trapondersteuning uit laat), 1x per week een uur bootcamp light (cardio/kracht/stabiliteit voor 50 plussers). 

Afgelopen winter/voorjaar 4x per week krachttraining thuis maar geen zwemmen en fit 20 toen)

Ik mis HIIT en lenigheid.  Bij mij vergeleken is een hark nog soepel.  Beperking: tenniselleboog (gut, dat is slechts tijdelijk), 2 koetsiershanden dus iets met handen plat op de grond lukt echt niet.  En door trigeminusneuralgie durf ik bijvoorbeeld niet iets te doen waarbij een ander mijn gezicht kan aanraken.  

Wat ik leuk vind: behalve bovengenoemde zaken heb ik weinig ervaring met sport.  Het moet qua choreografie niet te ingewikkeld zijn. Wat ik belangrijk vind: fitter ouder worden.  

Kan je het zwemmen niet voortzetten? Ik meen dat je in het buitenbad zwom, kan dat niet in een binnenbad. Of is het wellicht een optie om een aquasport te doen? Je hebt diverse aquasporten. Ik doe meestal aquapower. Maar je hebt ook jogging, aerobic, spinning, etc. Qua leeftijd zit je beslist in de doelgroep. Althans als mijn woonplaats respresentatief is. Voordeel is: warm water, weerstand van het water, niemand ziet hoe je klungelt, echt actief bezig, de trainers weten het echt wel op te zwepen en/of leuk te maken. Bij ons betaal en reserveer je per keer maar je kunt ook een strippenkaart en/of abonnement nemen. Met dat abonnement kun je ook gewoon banen zwemmen. En na de aquasport kun je blijven plakken en genieten van het bubbelbad of Turks stoombad of simpelweg nog wat zwemmen. 

Ik ben vandaag niet naar aquapower gegaan. Ik heb wel veel gewandeld en een beetje gefietst. Zo’n 16.500 stappen gezet, 10 trappen op en 1,5 km gefietst. Voor het eerst deze week mijn doelstellingen behaald. Actieve kcal 690. Ben wel moe en duik zo mijn bed in. Morgen ga ik met onze oudste zorgintensieve dochter naar het tinafestival. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.