Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Dankjewel, Ysenda. Zo suf, ik had nog nooit de link gelegd tussen dat apparaat en squatten. Het klinkt alsof je een heel gezellige week voor de boeg hebt!

Hier vanochtend naar de e-gym geweest en braaf 10.000 stapjes gezet op mijn werk. Zometeen nog op de fiets naar yoga. 
Eten ging vandaag heel goed. Ipv ontbijt en lunch heb ik 3 (kleinere) maaltijden gegeten tussen 8.00 en 14.00 en zowaar, weer geen snaaineigingen. Ik kan bijna niet geloven dat het echt zo simpel zou zijn.

alhambra

alhambra

14-10-2024 om 19:45 Topicstarter

Mijn lunchwandeling was is het water gevallen en duurde dus niet meer dan 10 minuten. Daarom daarnet nog een rondje gedaan van 25 minuten. 

Ik heb in de lunch wel een kort ommetje gemaakt, kort want koud en nat. En was laat thuis en verrekte pijn in mijn rug dus net onder de douche geweest en nu op de bank. Heb wel 10.000 stappen gezet en 7 trappen gelopen.
Morgen halve dag werken want afspraak in ziekenhuis voor mijn psoriasis. Hopelijk is er nu iets wat wél werkt.

RoosOpJeHoed,  succes met je tentamen!

Wat zijn velen van jullie hier weer fanatiek bezig.  Leuk om te lezen.  Na een leuke dag gisteren is het vanaf vandaag pas op de plaats. De hele maand september teveel taart en andere lekkernijen gehad (onze vakantiemaand) en de eerste 2 weken van oktober ook. Nu weer maximaal 1200 kcal op de dagen waarop ik niet zoveel doe, anders groei ik absoluut.  En helaas doe ik niet zoveel.  Mijn blessures verhinderen me de dingen te doen die ik graag doe.  Vandaag slechts 5 km gelopen en dat was al pittig genoeg qua pijn in hamstrings.  Morgen weer fysio. 
MissDallhousie,  ik heb geen jonge kinderen meer en ik werk niet meer. Ik heb dus tijd. Mijn stofwisseling is dusdanig flut dat ik heel alert moet zijn wil ik niet binnen een jaar 40 kilo zwaarder zijn. Een maand verzaken qua eten en bewegen en ik ben 5 kg zwaarder. 

mijn eten vandaag:
400 g Skyr 0% met 1 appel,  40 g havermout, 10 g chiazaad en kaneel. 

Halve liter soep van komkommer,  courgette, ui en 100 g linzen
 
200 g gekookte bloemkool 

2 gekookte eieren 

Flesje body &fit low caloriemeal.

Ruim 1100 kcal,  114 g Kh,  100 g eiwit,  27 g vet.

ik kwam uit op ruim 1400 met:
Ontbijt: 150g magere kwark, 30g diepvriesfruit, 10g cruesli
Tussendoor: tiramisutaart
Lunch, nou meer mijn middag tussendoor want door die taart zat ik helemaal vol, terwijl het echt een klein stukje was. Salade met 130g ijsbergsla, blikje tonijn, 60g cottage cheese light, 120 g komkommer, 100g tomaatjes, 6g ceasardressing

En avond eten: 300g chinese kool, 125g airfryer frietje, 125g lekkerbek ook uit de airfryer en 20 g mayolijn.

Volgens mijn horloge heb ik nu zo'n 2100 kcal verbrand dus zou ik eigenlijk nog iets van 200 kcal moeten eten om het te kort niet te groot te laten zijn. 
Gister met de sushi zat ik ongeveer op balans. 

ik ga gewoon deze week op ongeveer 1200 zitten, even weer wennen aan gewoon eten zonder al die taarten enz. En daarna de rest van het jaar gewoon even rustig aan.  We hebben nog diverse feesten en een week vakantie in oktober/november maar ik wil nu ik zoveel minder kan bewegen me even inhouden.  

Poeh, dat aantal calorieën red ik nooit 😅. Ik heb steeds geprobeerd tussen 1800 en 2000 te komen. Maar ben wel actief en kom dit jaar gemiddeld op 2700 verbrandde calorieën per dag volgens mijn fitbit. 

Due-scimmie schreef op 15-10-2024 om 07:14:

Poeh, dat aantal calorieën red ik nooit 😅. Ik heb steeds geprobeerd tussen 1800 en 2000 te komen. Maar ben wel actief en kom dit jaar gemiddeld op 2700 verbrandde calorieën per dag volgens mijn fitbit.

Maar je verbruikt ook meer energie, dus dan is dat toch prima.

Om af te vallen moet het verschil ook niet te groot zijn zo'n 300-500 kcal onder je verbruik is prima.

Ik zit al jaren qua verbruikte kcal tussen de 2200 en 2300 gemiddeld per dag. (Sinds 2016) Zolang gebruik ik ook al dezelfde app en merk horloge. Ook mijn weegschaal is aan die app gekoppeld sinds bijna een jaar. Meten is weten tenslotte.

Ik at voor ik het ging bij houden denk ik zo'n 2700 kcal per dag en dan kom je natuurlijk aan, tel de overgang erbij en een verhuizing met 3 maanden wel meer eten want de aannemer werd gesponsord door een cateraar vriendje van hem die toevallig bij mij in de buurt woont en de onverkochte maaltijden bij ons deponeerde, terwijl ik zelf niet heel veel klusje. Et voila 10kg overgewicht. Nu wil ik wat dieper in het groene gewicht komen en sterker worden. Heb ineens lol gekregen in dat krachttrainen. 

Ik moet dat ook weer eens gaan bijhouden die calorieën maar ik hou dat vaak maar een paar dagen vol en dan gaat de klad er weer in.
Gisteren was een redelijk goede eetdag maar was de hele dag op mijn werk. Dat scheelt echt.
Ontbijt was een shake van Body en fit.
Tussendoor 2 cappuccino op het werk en een snack komkommer en wat druiven uit de fruitbox op het werk.
Lunch was een reep van B&F
Tussendoor zakje worteltjes ( denk dat zo'n zakje 100 gram is) en ook 2 cappuccino. Ik moet eigenlijk van die cappuccino af en weer thee gaan drinken want is uit de automaat dus heel slecht maar ja zwarte koffie verdraag ik niet meer.
Avondeten  grote portie koolhydraatarme bloemkool-gehakt ovenschotel( vooral veel bloemkoolpuree)
Enige echt "slechte" is dat ik 2 plakken 30* kaas genaaid heb na het avondeten om 19:45. 

Ik zit nu ff aan de shakes en repen want kan ook wel havermout pakken maar dan gooi ik er een schep hagelslag of honing of wat dan ook doorheen dus dan is het ook niet meer zo gezond. Dus ff weer een reset werkt hopelijk bij mij weer.

ik heb een jaar of 6 geleden indirecte calorimetrie gehad.  Daar kwam toen uit dat ik een hele lage BMR had en dat ik, om niet te groeien,  niet boven de 1500 kcal moest gaan zitten. Om dus meer kcal te mogen eten moet ik dus veel meer verbranden.  Ruim 30 jaar geleden begon ik met crashdieten.  450 kcal,  via diëtiste toen. Vakkundig heb toen ik mijn stofwisseling om zeep geholpen. Die 1200 van gisteren is wel vullend.  En ik ben in 1 dag weer klaar met mijn trek in zoet en crackers kaasjes.  Dat afwegen doe ik even een paar dagen. 

alhambra

alhambra

15-10-2024 om 11:12 Topicstarter

@ Dolfje, Dat is een mooi en volgens mij ook haalbaar doel: de cappuccino's vervangen door thee.
Extra stimulans is misschien door van huis lekkere thee mee te nemen? En is er een magnetron? Ik vind thee uit automaat te koud voor zwarte thee dus ik doe mijn kop daarna in de magnetron.

@Dorestad, dat een keuze die toen goed leek zo'n impact zou hebben. Je hebt geen keuze maar het lijkt me heel pittig zo weinig kunnen eten op een dag.

alhambra

alhambra

15-10-2024 om 11:14 Topicstarter

Mijn bmr is rond de 1875 en ik eet per dag tussen de 1700 en 2200. Duidelijk dus waarom ik wel op gewicht blijf maar niet afval. Gelukkig is het me wel gelukt om mijn toename te stoppen. Stapje voor stapje vooruit!

Ik kwam net dit artikel tegen over het inschatten / loggen van hoeveel je eet: 

Hoe nauwkeurig is het bijhouden van je voeding? - FIT.nl

onder en overschatten zijn heel gebruikelijk. Hieronder wat stukjes uit het artikel:


Onderrapportage is een bekend probleem

Interessant is dat het precies bijhouden van je voeding bijna niemand lukt. Tenminste wanneer je kijkt naar de gemiddelde cijfers uit wetenschappelijk onderzoek [1]. Onderzoek laat zien dat proefpersonen net wat meer dan 400 kcal afwijken van hun daadwerkelijke energie-inname [1]. Dit noemen we ook wel onderrapportage. 

Zelfs professionals die getraind zijn zoals een diëtist onderrapporteert gemiddeld genomen met 200 kcal per dag.

Welke groepen rapporteren minder?

Gemiddeld genomen rapporteren vrouwen vergeleken met mannen minder calorieën dan ze daadwerkelijk eten. Verder is er ook aanwijzing in de meeste studies dat mensen met obesitas en overgewicht gemiddeld genomen ook meer onderrapporteren [4]. Het is belangrijk om te weten dat dit gedrag bijna altijd onbewust gebeurt en niet een oorzaak is van gewichtstoename. Onderzoekers speculeren ook dat dit een soort van zelfbescherming is [5].



Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.