Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


RoosOpJeHoed schreef op 23-08-2024 om 09:30:

Gefelicteerd Envelop!

Ninoea, wat fijn dat er bijna weer een jeansmaat af kan!

Auwereel, wat een gedoe met die smartwatch. Hopelijk gaat het wel goed met die FitBit die je nu op het oog hebt. Ik heb een tijdje geleden ook gezocht naar een nieuwe, maar blijf toch steeds bij mijn FitBit 2. Vooralsnog werkt deze nog. Alhoewel ik amper een activity tracker draag eigenlijk.

Dolfje, wat vervelend dat je zo'n last blijft houden van die heup. Weet je ook waardoor het komt? Hopelijk gaat de rust van de vakantie goed zijn voor je herstel. Nog even doorzetten!

Voor de mensen hier die het gevoel hebben dat ze steeds maar meer honger krijgen, dat komt niet omdat je sneller gaat verteren. Sorry, maar dat slaat nergens op. Je metabolisme verandert niet om de zoveel dagen, tenzij je iedere dag heel veel spieren bijkweekt. Extra hongergevoel krijg je bijvoorbeeld omdat je je lijf niet voedt met de juiste voedingsmiddelen. Teveel snelle suikers zorgen voor een hoge piek in je bloedsuikerspiegel en weer sneller honger. Ook kan een schommeling in hormonen extra hongergevoel opwekken, bijvoorbeeld als je slecht geslapen hebt. Beste is dan zo voedzaam mogelijk te eten (bijv. langzame koolhydraten en eiwitten).

Ik ben deze ochtend weer gestart met een flinke workout, aangezien ik toch om 5 uur al naar het plafond lag te staren. Cardio met gewichten en een rondje yoga. De weegschaal was weer heel aardig, inmiddels een kilo van de 1,5 vakantiekilo's kwijt.

Het is echt waar dat je lichaam zich sneller instelt en efficiënter wordt als hij een bepaalde maaltijd verwacht. De lichaamssappen worden alvast afgescheiden, in de juiste hoeveelheden. Ook leegt je maag zich sneller. Dit is een bekend feit.

Een factor die bij mij echt van heel groot belang is: het afleiden. Ga ik me een maaltijd voorstellen, dan zal ik steeds meer honger krijgen. Het is de focus op voedsel. Alles wat je verwacht, wordt steeds belangrijker. Als je ergens niet op focust maar op iets anders dan is het veel makkelijker. En er zijn best veel dingen om je plaatsvervangend op te focussen. Volkoren en vezels eet ik altijd wel, daar word ik echt niet meer vanzelf slanker van.


Mijn moeder snoepte nooit. Ze zei ook altijd: van snoep word je dik maar eten heb je nodig. Klinkt logisch, maar ze vond het kennelijk toch te lekker. Want echt slank is ze nooit geworden. Ze had maat 46 en soms zelfs 50. Dat weet ik want ik maakte haar kleding vaak.

Kan mijn lijntje wel weer lossen. Ik moet wel tevoren bedenken wat ik ga minderen. Ik zal dus nog wat meer na moeten denken.

rionyriony schreef op 23-08-2024 om 14:35:

[..]

Het is echt waar dat je lichaam zich sneller instelt en efficiënter wordt als hij een bepaalde maaltijd verwacht. De lichaamssappen worden alvast afgescheiden, in de juiste hoeveelheden. Ook leegt je maag zich sneller. Dit is een bekend feit.

Een factor die bij mij echt van heel groot belang is: het afleiden. Ga ik me een maaltijd voorstellen, dan zal ik steeds meer honger krijgen. Het is de focus op voedsel. Alles wat je verwacht, wordt steeds belangrijker. Als je ergens niet op focust maar op iets anders dan is het veel makkelijker. En er zijn best veel dingen om je plaatsvervangend op te focussen. Volkoren en vezels eet ik altijd wel, daar word ik echt niet meer vanzelf slanker van.


Je had het in je vorige post over snellere vertering en daarvan zei ik dat dat niet klopt, want dat heeft te maken met je metabolisme en die verandert niet van de ene op de andere dag. Waar je het hier over hebt is maagsapsecretie en versnelling van maaglediging wanneer je steeds op hetzelfde moment dezelfde maaltijd eet. Daar gaat je lichaam idd aan wennen, beetje Pavlovreactie zeg maar. Vandaar dat ook altijd aangeraden wordt zoveel mogelijk gevarieerd te eten. De werking van je algehele spijsvertering is een ingewikkeld proces en verschilt per mens. Om dan alleen maar te melden dat je vertering dan sneller gaat vind ik kort door de bocht en kan verkeerd geïnterpreteerd worden door anderen. Als je met feiten wilt strooien is het wel fijn als je dat wat meer onderbouwd zou doen.

Bailey26 schreef op 23-08-2024 om 11:09:

[..]

O goed dat je dit aangeeft want dat wist ik niet.

Wel balen!

Iemand nog een goede tip? Moet dus makkelijk te pakken zijn, laag in calorieën en een beetje zoetig (komkommer en paprika knaagt ook makkelijk weg maar daar ben ik toch wat sneller op uitgegeten)

Als het een beetje zoetig moet zijn, dan kom je toch uit op fruit. Neem fruit met een lagere GI, bijvoorbeeld appel, abrikoos, banaan (wel een rijpe). Overigens verlaag je de GI door het te combineren met eiwitten, dus bijvoorbeeld kwark of yoghurt. 

Overigens, als ik zo'n gierhonger-dag heb, neem ik soms genoegen met meer calorieën. Soms neem ik ook gewoon zoute chips of gezouten noten. Niet de meest gezonde keuze, maar de weeïgheid is dan wel weg. Blijkbaar had m'n lichaam dat dan nodig, denk ik dan maar. Moet dan wel opletten niet door te slaan door bijvoorbeeld een hele zak chips op te eten, haha! Maar wat ik dus wil zeggen is: wees niet té streng. Je bent best goed bezig

Auwereel schreef op 23-08-2024 om 13:58:

[..]

Volgens de Consumentenbond scoort deze Fitbit goed, dus hopelijk heb ik dezelfde ervaring!

Sneller verteren zal wel niet kloppen, maar hoe meer ik eet, hoe moeilijker het is om te stoppen en dat geldt zelfs voor vezelrijke langzame koolhydraten voor mij!

Het kan heel goed dat jij dat zo ervaart hoor, kan zoveel oorzaken hebben. Wat wel een feit is, is dat het vreselijk hinderlijk is als je er last van hebt en mentaal zwaar. Ik hoop dat je FitBit gaat helpen!

Gefeliciteerd Envelop!

Weer 2 leuke dagen achter de rug.  Gisteren met vrienden de Folly Art route bij Norg gelopen.  Echt een leuke route die grotendeels over onverharde paden ging.  (Aanrader,  wees snel,  alleen komend weekend nog). We liepen,  met ommetje,  ruim 11km.  Daarna door naar een lunchgelegenheid waar zij lekker hebben gegeten en waar ik het (immers,  meestal niet eten voor 16 u) bij zwarte koffie hield. Ruim 20.000 voetstappen gezet. 
Vandaag ben ik met een vriendin naar het Drents museum geweest.  De tentoonstelling over Dacia bewonderd.  Ook een aanrader.  We hadden de auto een eindje bij het museum vandaan geparkeerd zodat we via het Asser Bos er heen zijn gelopen.  In totaal 8 km gelopen. Later op de middag nog ergens gezeten wat drinken.  Deze vriendin is nu al paar maanden bezig met Saxenda.    En 8 km lopen lukte haar voor geen meter toen ze nog bijna 20 kilo zwaarder was.  Ze gaat zelfs volgende week proefles fit 20 proberen.  
Qua huishouden en tuin heb ik deze dagen heel weinig gedaan.  Ik had di of woe de grote voorraad groente uit tuin en kas broer al verwerkt en daardoor had ik het gisteren en vandaag makkelijk met eten bereiden. 

Gefeliciteerd met je verjaardag,  @Envelop! 

Verder even te moe om overal op te reageren, sorry. 

Ysenda schreef op 23-08-2024 om 08:42:

[..]

Ik ben al jaren erg blij met garmin. De hartslagmeter was net zo nauwkeurig als bij de huisarts, na 3x zei die gewoon, wat zegt je horloge?

Ik heb nog een Garmin te koop wel roze. Je kan er ook mee zwemmen ed. 

Ik vond het onhandig dat ik alleen berichten ermee kan lezen en ik krijg er uitslag van. Met een cadeaubon van mijn werk vorige maand een Apple Watch gekocht. 

Bailey26 schreef op 23-08-2024 om 11:09:

[..]

O goed dat je dit aangeeft want dat wist ik niet.

Wel balen!

Iemand nog een goede tip? Moet dus makkelijk te pakken zijn, laag in calorieën en een beetje zoetig (komkommer en paprika knaagt ook makkelijk weg maar daar ben ik toch wat sneller op uitgegeten)

Wist ik ook niet. Iha wordt rood fruit juist aangeraden, maar wellicht heeft deze niet de juiste kleur jasje  

Gisteren was ik bij de Aldi en daar hadden ze zo’n hoepel met zo’n bal eraan (dus een hoepel die ‘strak’ om je buik zit en de bal draait dan om je heen). Gekocht maar kon er niet veel mee want hij stopt gewoon met draaien als je niet de perfecte beweging maakt want het wieltje loopt niet lekker dan. 
Toch vond ik het wel leuk dus een andere besteld en die gaat helemaal prima . Heb dus een half uur voor de tv staan hoepelen  

Eens kijken hoe mijn lichaam morgen is dan. 😂

Morgenochtend ga ik naar een masseuse hier in de wijk, had goede recenties dus ben benieuwd.

Wel had ik vandaag een soort dumping ofzo. Kan volgens mij helemaal niet met Saxenda maar een kwartier na mijn maaltijd moest ik echt naar de wc en mijn darmen krampen en leegden zich volledig. Niet fijn. Wel gek 😬

Vroeger, toen Jumbo nog een grill had en ik een druk leven, nam ik daar 's middags soms een pondspak verse warme gegrillde spareribs mee en ging die 's avonds opeten als avondmaaltijd. Ik deelde hem aanvankelijk in tweeën: 250 gram was genoeg, en de volgende dag de rest. De eerste keer vond ik 250 gram echt een forse zwaar op de maag liggende hap, waardoor ik de rest van de avond niets meer lustte, maar de tweede keer al toen ik weer spareribs kocht, kon ik al 350 gram op en at ik de rest tussendoor de volgende dag op, en, toen ik ze nog eens kocht, kon ik het hele pond makkelijk in één keer op en at nog een toetje toe!

Dus voor mij lijdt het geen twijfel dat je lichaam snel went aan bepaald voedsel, en daar een kortetermijngeheugen voor ontwikkelt zodat het bij herhaling heel snel "weet" welke enzymen er nodig zijn om met een minimum aan energieverspilling het voedsel te kunnen verteren, zodat er snel plek is voor nóg meer. Want dat wil je lichaam: zo veel mogelijk voedsel bemachtigen want dit maakt jouw overlevingskans groter.

Dat er door allerlei technologieën zo'n overmaat aan voedsel heeft kunnen ontstaan; ja dáár heeft je lichaam nooit mee leren leven.

Mijn gewicht is kennelijk weer in orde bleek deze morgen. Nog een streepje verder gezakt dus ik stop met balansen. Het ontbijtje kan weer uit de kast.

SuzyQFive schreef op 23-08-2024 om 23:09:

[..]

Ik heb nog een Garmin te koop wel roze. Je kan er ook mee zwemmen ed.

Ik vond het onhandig dat ik alleen berichten ermee kan lezen en ik krijg er uitslag van. Met een cadeaubon van mijn werk vorige maand een Apple Watch gekocht.

Ik vind Garmin van wat ik gezien heb, vaak wat weinig elegant. Hopelijk kan je het beter vinden met je Apple Watch.

Auwereel schreef op 24-08-2024 om 09:01:

[..]

Ik vind Garmin van wat ik gezien heb, vaak wat weinig elegant. Hopelijk kan je het beter vinden met je Apple Watch.

Ze hebben wel een met elegant model https://www.garmin.com/nl-NL/p/782585

rionyriony schreef op 24-08-2024 om 06:20:

Vroeger, toen Jumbo nog een grill had en ik een druk leven, nam ik daar 's middags soms een pondspak verse warme gegrillde spareribs mee en ging die 's avonds opeten als avondmaaltijd. Ik deelde hem aanvankelijk in tweeën: 250 gram was genoeg, en de volgende dag de rest. De eerste keer vond ik 250 gram echt een forse zwaar op de maag liggende hap, waardoor ik de rest van de avond niets meer lustte, maar de tweede keer al toen ik weer spareribs kocht, kon ik al 350 gram op en at ik de rest tussendoor de volgende dag op, en, toen ik ze nog eens kocht, kon ik het hele pond makkelijk in één keer op en at nog een toetje toe!

Dus voor mij lijdt het geen twijfel dat je lichaam snel went aan bepaald voedsel, en daar een kortetermijngeheugen voor ontwikkelt zodat het bij herhaling heel snel "weet" welke enzymen er nodig zijn om met een minimum aan energieverspilling het voedsel te kunnen verteren, zodat er snel plek is voor nóg meer. Want dat wil je lichaam: zo veel mogelijk voedsel bemachtigen want dit maakt jouw overlevingskans groter.

Dat er door allerlei technologieën zo'n overmaat aan voedsel heeft kunnen ontstaan; ja dáár heeft je lichaam nooit mee leren leven.

Mijn gewicht is kennelijk weer in orde bleek deze morgen. Nog een streepje verder gezakt dus ik stop met balansen. Het ontbijtje kan weer uit de kast.

Leuke theorie! Tegenwoordig eten we wel veel, maar eigenlijk heel weinig gevarieerd, hoe zou dat in deze theorie passen? Men eet te vaak wat de maag gewend is, dis wendagen zitten niet meer in het huidige dieet?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.