Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


rionyriony schreef op 20-08-2024 om 08:15:

Dit wordt balansdag nr 4 omdat ik al wekenlang tegen de gewone bovengrens van mijn huidig normale gewenste gewicht zit. Dat is een bepaald arbitrair getal wat niets te maken heeft met de BMI-bovengrens. Zit daar heel ruim onder. Het gaat hooguit om een kilo en telkens zit ik daar 200 gr boven (mijn weegschaal geeft alleen maar stapjes van 200 gr te zien). Toen ik ineens 400 gram erboven uitkwam terwijl ik juist minder koolhydraten at, vroeg dit dus om duidelijke maatregelen . De eerste drie dagen balansen wist ik mezelf af te leiden met spannende dingen dus die dagen gingen haast ongemerkt voorbij. Gisteren was ik alweer in het veilige vak maar dat zal wel niet écht zijn geweest. Dus als het ff kan plak ik er nog een balansdag aan vast.

Voor anderen zal dit een onzinmededeling zijn maar voor mij iets wat ertoe doet in mijn dagelijkse leven en wat opgelost moet worden voordat het me écht gaat ergeren. Ik wil graag iets voorspelbaars zien bij mijn dagelijkse stap op de weegschaal en niet iets waardoor ik ga dubben ook al is dit nog zo gering. Kan ik niet gebruiken. En gewoon een speculaasje kunnen pakken zonder twijfel of ik dat nu wel zou doen. Hoewel dat gevaarlijke struikelblokken kunnen zijn die goedkope bakkersspeculaasjes! Zelfs sprieten moeten op hun lijn letten dus.

De band van mijn broek zit nog steeds goed; kennelijk is het daar niet gaan zitten.

Morgen voorzichtig van de balanseetwijze af zien te wijken maar niet meteen doorschieten in het tegenovergestelde. Ik weet niet of ik daar echt gelukkiger van word maar goed. Na dit vermoedelijk moeilijk inleefbare bericht begin ik de dag. Ik was om zes uur wakker dus dat viel mee vandaag. Het valt al twee of drie dagen mee maar dat zegt niets voor morgen.

Prima toch dat je in de gaten houdt dat je op gewicht blijft en maatregelen neemt als je je Max een beetje overschrijdt. Beter dat dan het pas kilo’s en kilo’s later te doen. Heb je vaker van die balans dagen? En waarmee minder je dan? 

@Dorestad, hoe is het met je? Ik heb je volgens mij een paar dagen gemist hier?

Happyapple schreef op 20-08-2024 om 08:04:

2x een half uur stevig lopen is idd al een mooie afstand toch?

Precies. Zit nu uit te puffen want de terugweg iets om gelopen. 13.500 stappen nu 

Ik ben moe. Vannacht brak geslapen en vandaag best veel gedaan. Huishoudelijk gedoe zoals alle was weer opgevouwen en opgeruimd, keuken schoongemaakt, vanochtend vroeg samen met jongste zoon een slow-cookgerecht voorbereid, allerlei aanvullende boodschappen gedaan, onkruid uit de tuin verwijderd, etc. Tussendoor een uurtje gefietst en zo’n 15 km afgelegd. Na het eten nog even een wandelingetje gemaakt met eega en daarna de kinderen voorgelezen. 
Actieve kcal 740 
Fietsafstand 19,5 km
Aantal stappen 10.500 

Nog iemand die een matige nachtrust had meldt zich.  Had vanmorgen heel bericht getikt en dat per ongeluk kennelijk verwijderd.  
Ninoea,  wat zit jij een uiterst actieve week. Zoveel bootcamp,  dat je dat kunt.  Burpies zijn dodelijk vind ik. Ik haal nog geen 1 fatsoenlijke.
RoosOpJeHoed,  knap dat je weer zin hebt om opnieuw de draad op te pakken.  Vervelend voor je van die spatader. 
SuzyQFive,  wat een heftig verhaal.  Altijd hoofdpijn en dan al die andere zaken ook nog. Je hebt dus ook het nodige te maken gehad met de uwv mensen in de Stad. 
Ysenda,  ik hoop dat je echt een vakantie gaat hebben waarbij je goed kunt herstellen. Ik vond je hier al stilletjes. 
Ik ben moe en ik kan in de avond dan niet meer goed onthouden wat ik precies van iedereen heb gelezen en daar dus op reageren. 
Vorige week was een aparte week.  Ik ben met mijn ouders op pad geweest,  ze hebben hun laatste rustplaats uitgezocht op een natuurbegraafplaats.  Daarnaast zelf met eega bij notaris geweest voor nieuwer,  actueler testament en levenstestament.  Verder krrgdn we bezoek  van een vroegere vriend die kwam uitleggen wat er gaande was met zijn vrouw en waarom ze alle contacten met vroeger moest verbreken (narcistische moeder,  vader die dronk en mishandelde, broer die mishandelde). Alles met elkaar best een week die niet doorsnee was.  Om even naar gezond leven en eten te gaan:
Afgelopen zondag heb ik 15 km gelopen.
 Gistermorgen kwam mijn geweldige poetshulp.  Ik heb toen bijna 30 hamburgers en gehaktballen volgens recept van de Librije gemaakt.  Gisteren heb ik Fit20 gedaan.  Na die tijd 2 km gelopen.  Ik zou naar tuin broer maar ik voelde me ellendig moe. 
Gisteravond echter wel 58 baantjes gezwommen in een verder vrijwel leeg zwembad.  Achteraf gezien niet verstandig. Om 22 uur lagen wij uitgeput plat op bed. 

Vanmorgen 9 km gelopen tijdens 2 telefoontjes.  Daarna naar de Stad gegaan,  naar de markt met eega.  De terrassen zaten bomvol.  Te vol voor ons. Prinsentuin had gen plek.  Jammer.  Bijna 8 km gelopen.  Toen naar tuin broer gereden en daar paar kilo tomaten,  aantal komkommers en paar kilo sperciebonen geplukt.  Een kruiwagen vol dode dahlia's geknipt.  Vanwege de regen naar huis gegaan.  Gekookt.  En daarna moe moe en nog eens moe.

Over anderhalve week vakantie,  daar kijk ik naar uit.  Ik hoop in september ook te horen of mijn familielid indicatie krijgt voor 24 uurs setting.  Wat zou ik het haar en mijzelf gunnen.  
Verder ben ik vandaag gebeld door pijncentrum umcg.  Mijn arts is langdurig uitgevallen maar omdat ik nu zo lang op wachtlijst sta mag ik in oktober voor nog iets met naald in mijn schedel. 

Van de hak op de tak.  Komt door combinatie pijn en moeheid.

Klinkt als drukke dagen Dorestad
Mijn vader begon ook al over uitvaarten die ik maar vast op papier moest gaan zetten enz. 
UWV ging destijds eigenlijk heel soepel. Het was vooral de (ex)werkgever die de boel vertraagde. Maar daar kregen ze natuurlijk een dikke boete voor. 
Maar omdat mijn contract afliep tijdens mijn ziekte kreeg ik een onafhankelijke bedrijfsarts die onwijs goed geholpen heeft ook. Zat wel helemaal in Oosterwolde en ik moest ook echt daar helemaal heen maar hij heeft mij toen verwezen naar het revalidatietraject. Heeft een hele uitgebreid rapport voor UWV gemaakt met de  FML (hij mocht wel toelichtingen geven. Samen met het rapport van de revalidatie en de medische uitslagen van het ziekenhuis kwamen ze al snel tot de conclusie dat er Überhaupt geen werkzaamheden zijn die ik kan doen, dus ze hoefden al niet eens te gaan rekenen of je daarmee voldoende inkomen kan genereren. Je loopt al snel tegen geen werk aan als je na elk half uur werken ook een half uur pauze moet houden. 
Ik doe nu natuurlijk wel wat werk (en dat mag) en heb ook voor een andere onderwijsorganisatie gewerkt tot vorig jaar, maar dat kon ik niet. Zat teveel druk op. Ik moest namelijk eigenlijk elke dag klaarstaan om evt vragen te beantwoorden; ook in de vakanties. 

Hier slecht geslapen vannacht. Een dierbare moet vandaag een zware operatie ondergaan dus dat hielp niet in mijn nachtrust.

Mijn gewicht is wel weer gezakt op de weegschaal nu ik sinds 2 dagen weer track en bewuster eet. 

alhambra

alhambra

21-08-2024 om 08:44 Topicstarter

Hier weinig te melden. Heb wat moeite om in het ritme te komen. Merk dat ik behoefte heb aan een schoon en opgeruimd huis. Dat lukt maar dat gaat ten kosten van mijn beweging. Ik ga in plaats van wandelen/sporten het huishouden doen. Ik ben wel blij met mijn eetpatroon. Geen gekke dingen gedaan.

spannende dag die, sterkte.

Hier gaat het goed. Gister verjaardag van mn moeder met veel verleidingen maar ik had er geen moeite mee om het te laten staan. Wandelen was gister alleen echt niet meer gelukt, moest echt iets afronden voor werk, toen de kids ophalen en door naar die verjaardag. Avonds nog wel 20min gehoepelt en een aantal oefeningen tussendoor gedaan. Ik vind het oke zo.

De weegschaal was ook lief voor mij vanmorgen. 700gram er af, nog 2,2kg voor mijn streefgewicht.

Vrijdag ben ik zelf jarig, dan ga ik nergens op letten. Zaterdag en zondag wat extra bewegen. Al gaan we vrijdagavond ook nog even de stad in waar ik met al het dansen ook wel aan mn beweging kom. Ik maak een lekker buffetje voor circa 20 personen, zin om mee aan de slag te gaan.

Ninoea schreef op 19-08-2024 om 22:25:


@roosopjehoed klinkt als een slimme start. Weer rustig aan de oefeningen oppakken en eten wat strakker onder de loep. Wat is de motivatie dat de huisarts niet wil doorverwijzen voor de spataderen?!Er pijn door hebben of jeuk hebben zijn namelijk wel geldende criteria voor een doorverwijzing. Wanneer is het ‘erg’ genoeg? Ik vraag het omdat sommige huisartsen wel heel terughoudend lijken te zijn, maar dat kan een veronderstelling van mij zijn. Hopelijk is die anderhalve kilo er snel af.

De pijn die ik heb manifesteert zich alleen op bepaalde dagen van mijn cyclus, wanneer ik veel vocht vasthoud en sowieso helemaal opzwel. Het is volgens de ha "niet erg genoeg" om er al iets aan te laten doen, ook omdat ik zoveel aan het afvallen ben. Heb wel inmiddels een nieuwe ha, dus als ik er last van blijf houden met verder afvallen, ga ik weer praten. De pijn was afgelopen dagen namelijk wel heel heftig.

Inmiddels zakt de weegschaal weer gestaag en heb ik geen schommelingen meer naar boven, dus ik kan wel concluderen dat er weer gewicht af gaat. Vanmorgen een standing abs workout gedaan, die was best pittig, maar het geeft wel altijd een goed gevoel,

Verder studie weer opgepakt vandaag. Ik moet een ellendige opdracht inleveren voor ik tentamen kan doen en ik heb ik de vakantie te weinig tijd gehad er echt aan te zitten. Steeds weer opnieuw erin komen, dan weer zoveel dagen staken. Het motiveert voor geen meter. Vanmorgen mijzelf weer achter de pc geplant en weer doorbikkelen. Het is geen moeilijke opdracht maar wel véél en ik heb er zó geen zin meer in. Nu even pauze met een kop thee. 

Vanmiddag op pad met zoon voor gymschoenen. Gelijk koffiedrinken bij een leuk tentje waar ze ook altijd heerlijk zelfgemaakte taartjes hebben. Dat wordt een uitdaging. Maar ik heb me voorgenomen te genieten van de cappuccino, daar zijn ze ook erg goed in, en dat zou voldoende moeten zijn.

Het is even wat veel om op iedereen te reageren. Ik lees wat succesverhalen, maar ook veel mensen die er even doorheen zitten door slecht slapen of zorgen binnen de sociale kring. Dat maakt dit proces zo lastig. Je iedere keer weer uit die put trekken als het even tegen heeft gezeten, soms is dat best zwaar. Maar het is een proces en uiteindelijk bereiken we iets!
Ik wens iedereen veel sterkte, kracht (zowel mentaal als fysiek) en rust om zich weer goed te gaan voelen
En nu stop ik, want ik begin me iets teveel Oprah te voelen nu, haha. Moet ik straks nog auto's gaan uitdelen😂 (maar echt lieve medeschrijvers, blijf focussen op je doel)

Ninoea schreef op 20-08-2024 om 13:00:

[..]

Prima toch dat je in de gaten houdt dat je op gewicht blijft en maatregelen neemt als je je Max een beetje overschrijdt. Beter dat dan het pas kilo’s en kilo’s later te doen. Heb je vaker van die balans dagen? En waarmee minder je dan?

Ja, heb ik altijd wel gedaan, hoewel ik tegenwoordig een wat lager standaard gewicht aanhoud dan vroeger. Ik zie alles het liefste meteen geregeld voor langere tijd zodat ik me kan ontspannen.

Uitgaande van hoe ik zelf het beste reageer is het het makkelijkste om de eerste maaltijd uit te stellen en áls ik iets neem, de koekjespot niet aan te kijken maar dan wat groenten of magere kwark te nemen. Daarna wacht ik de avondmaaltijd af. Ik zeg dan tegen mezelf dat het maar tijdelijk is. Het komt haast nooit voor dat het balansen langer dan enige dagen tot hooguit een week duurt. De laatste keer dat ik hier melding deed was het geloof ik ook maar een weekje. Rond december dacht ik. Daardoor is het ook niet echt een opgave.

Moeilijker vind ik het om een heel lange tijd te lijnen. Heb ik geloof ik nog nooit gedaan. Het ging altijd om spurtjes van een pond tot een kilo. En ik ken mezelf dus wat dat betreft.

En 's avonds neem ik niet meer dan ik anders zou doen. Als ik haast heb juist wat minder. Daar houd ik echt toezicht op. Omdat ik dan geen honger meer heb is dat goed te doen. Vandaag zag ik hetzelfde getal op de weegschaal verschijnen als gisteren. Zodra hij 200 gr zakt haak ik af maar wel met beleid. 

Ik neem af en toe een dropje. Eentje.

Bootcamp vanochtend was wederom leuk. Het was een milde training en de trainer gaf bij mij specifiek aan dat ik al veel had getraind dus dat ik goed naar mijn lijf moest luisteren en dat de desbetreffende oefening wel een tandje lager kon. Goed advies want ik ben best moe. Was er op de fiets naartoe. Ik was rond 10.30 uur thuis en heb tot twaalf uur op de bank gebivakkeerd, me gedoucht en geluncht. Daarna vanalles in het huishouden gedaan. En eigenlijk de hele middag bezig geweest daarmee. 
Kcal ongeveer 950 
Stappen 8750
Trappen 11
Fietsafstand 12 km

RoosOpJeHoed schreef op 21-08-2024 om 10:16:

Het is even wat veel om op iedereen te reageren. Ik lees wat succesverhalen, maar ook veel mensen die er even doorheen zitten door slecht slapen of zorgen binnen de sociale kring. Dat maakt dit proces zo lastig. Je iedere keer weer uit die put trekken als het even tegen heeft gezeten, soms is dat best zwaar. Maar het is een proces en uiteindelijk bereiken we iets!
Ik wens iedereen veel sterkte, kracht (zowel mentaal als fysiek) en rust om zich weer goed te gaan voelen
En nu stop ik, want ik begin me iets teveel Oprah te voelen nu, haha. Moet ik straks nog auto's gaan uitdelen😂 (maar echt lieve medeschrijvers, blijf focussen op je doel)

Geen auto.  Beter sportkleding..

Sterkte en succes met die opdracht die je moet maken. 

vannacht heel goed geslapen.  Mijn ouders,  die dus vorige week een plek op de natuurbegraafplaats hebben gekocht,  voelen zich goed over wat we hebben geregeld.  Mijn pa is bijna 89 nu, vorig jaar kerst zag het er niet goed uit.  Aneurysma van 8 cm in aorta en de grote kransslagaders zitten op tientallen plekken verstopt waarvan fiks aantal op hele cruciale plaatsen.  Ik heb afgelopen jaar echt intensieve gesprekken gehad.  Hoe ze alles verder wilden. 
Maar ook humor.  Ik had ze op de foto gezet op hun toekomstige plekken waarop mijn ouders zeiden dat dit in de gezinsapp maar moest komen met o.a. de tekst: onze toekomstige woningen maar vanavond blijven we hier nog maar niet. 

Vandaag met eega 10 km gelopen over het Balloërveld.  De heide bloeit nog steeds prachtig 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.