Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Dit wordt balansdag nr 4 omdat ik al wekenlang tegen de gewone bovengrens van mijn huidig normale gewenste gewicht zit. Dat is een bepaald arbitrair getal wat niets te maken heeft met de BMI-bovengrens. Zit daar heel ruim onder. Het gaat hooguit om een kilo en telkens zit ik daar 200 gr boven (mijn weegschaal geeft alleen maar stapjes van 200 gr te zien). Toen ik ineens 400 gram erboven uitkwam terwijl ik juist minder koolhydraten at, vroeg dit dus om duidelijke maatregelen . De eerste drie dagen balansen wist ik mezelf af te leiden met spannende dingen dus die dagen gingen haast ongemerkt voorbij. Gisteren was ik alweer in het veilige vak maar dat zal wel niet écht zijn geweest. Dus als het ff kan plak ik er nog een balansdag aan vast.

Voor anderen zal dit een onzinmededeling zijn maar voor mij iets wat ertoe doet in mijn dagelijkse leven en wat opgelost moet worden voordat het me écht gaat ergeren. Ik wil graag iets voorspelbaars zien bij mijn dagelijkse stap op de weegschaal en niet iets waardoor ik ga dubben ook al is dit nog zo gering. Kan ik niet gebruiken. En gewoon een speculaasje kunnen pakken zonder twijfel of ik dat nu wel zou doen. Hoewel dat gevaarlijke struikelblokken kunnen zijn die goedkope bakkersspeculaasjes! Zelfs sprieten moeten op hun lijn letten dus.

De band van mijn broek zit nog steeds goed; kennelijk is het daar niet gaan zitten.

Morgen voorzichtig van de balanseetwijze af zien te wijken maar niet meteen doorschieten in het tegenovergestelde. Ik weet niet of ik daar echt gelukkiger van word maar goed. Na dit vermoedelijk moeilijk inleefbare bericht begin ik de dag. Ik was om zes uur wakker dus dat viel mee vandaag. Het valt al twee of drie dagen mee maar dat zegt niets voor morgen.

Auw, mijn nek! Gisterenavond ging het weer mis, bagger geslapen...

Heeft er iets in de lucht gehangen met al die slechte nachten hier? Ik heb zelf wel oké geslapen gelukkig.

Shit zeg Auwereel dat je weer zo'n last van je nek hebt! Ik heb gister mijn derde en laatste proefles gehad bij de boksschool en besloten dat ik daar helaas niet blijf. Ik ga volgende week ergens anders kijken om te zien of ik het sparren daar leuker vind / beter tussen de groep pas.

Vandaag ben ik thuis aan het werk en nu ik het hier meld kan ik er niet meer onderuit. Ik ga straks minimaal 30min. wandelen en 15min. hoepelen. Ik heb er nog wel eens een handje van te weinig pauze te nemen terwijl het mij juist zo goed doet.

wat een fijne beweeg verhalen.
Die heb ik niet, ik beweeg echt heel weinig. Vorige week zelfs mijn training met PT moeten afzeggen omdat ik echt niet lekker was.

Zelf naar de sportschool gaan lukt ook niet. Niet omdat ik geen tijd heb maar mentaal.

Nog een week of 2 dan heb ik vakantie en daar ben ik echt aan toe. Het is alsof de klanten besloten hebben de vakantie over te slaan dus is het onverminderd druk op het werk.

Ik heb ook een gebrek aan ritme, zoon is nauwelijks thuis van de 8 weken vakantie is hij er bijna 5 op vakantie geweest en die andere 3 waren dagje hier, dagje daar, o ik ben er toch niet, of o ik ben er toch wel. Dus eten in mijn eentje en daar ben ik slecht in. En door gebrek aan ritme slaap ik ook slechter en vooral minder. Ik ben al een avondmens maar in dit soort periodes wordt het extreem. 2 uur, 3 uur  of gewoon de studenten thuis horen komen om 4 uur.

Ik lees mee, maar het lukt me niet me aan jullie op te trekken momenteel.

Envelop schreef op 19-08-2024 om 20:27:

poeh, lijkt me heel naar Suzy. Is dat iets waar je mee geboren wordt of ontwikkeld zich dat op latere leeftijd?

Later. Kinderen die met iets vergelijkbaars geboren worden hebben een hydrocephalus ‘waterhoofd’. Het verschil is dat bij de laatste de ventrikels in de hersenen vergroot zijn. Ventrikels zijn hersenkamers, de ruimtes in je hersenen waarin ook hersenvocht zit. Op deze plek wordt het ook aangemaakt. Bij hydrocephalus zitten die kamers overvol, meestal omdat er ergens een aangeboren obstructie zit tussen de 3e en 4e hersenkamer. 
Bij iih heb je normale ventrikels en soms zelfs te smalle ventrikels. De druk komt daar meer doordat het circulerende hersenvocht om de hersens en in het ruggenmerg druk geeft. Ze kunnen een shunt aanleggen maar dat doen ze alleen als je oogzenuwen te erg onder druk staan. 

Ninoea schreef op 19-08-2024 om 22:25:

@suzyQFive wat heftig. Heb je deze klachten altijd gehad of is dat op latere leeftijd ontstaan?

In 2017 werd ik wakker met een oog dat bijna niets meer zag, alleen heel erg onscherp. Dus met spoed naar de oogarts die aldaar zag dat er wel een lichte afwijking van de papil was (dat is de plek waar je oogzenuw je oog binnenkomt) maar aangezien ik geen hoofdpijn had kon hij er nu niet zoveel mee. 
Een maand later werd ik wel wakker met onwijze hoofdpijn en die is nooit meer weggegaan. Gelukkig wel iets minder intens geworden nadat mijn eierstokken eruit zijn gehaald. 
Op dat moment had ik absoluut nog geen overgewicht (woog toen 64kg bij 1,76) maar door het ziek worden wel gekregen. Meestal wordt deze aandoening door overgewicht veroorzaakt, zeggen ze, ik denk eerder dat het andersom is . Mogelijk is het bij mij ook veroorzaakt door de Essures die ik had. Maar dat is waarschijnlijk lastig te bewijzen. 

Klachten die ik heb: 

Hoofdpijn
Misselijkheid (meestal onder controle gelukkig)
Duizeligheid
Rug- en nekpijn
Obscuratie (dus tijdelijk even niets zien na bukken en bij mij ook bij te lang naar boven kijken) 
Uitstralende zenuwpijn naar benen met neuropathische klachten. 
Pulsatiele tinnitus (ik hoor de hele tijd mijn hartslag in mijn oor en een piep). 

Vervelende alleen is dat ik al even geen neuroloog heb (omdat ik last van zenuwklachten kreeg na een operatie gingen ze dat onderzoeken en de neuroloog gaf daarna aan dat de onderzoeken klaar waren en toen heeft de administratie mijn hele dossier gesloten, ipv alleen het zenuwdeel). Toen was ik er zelf ook wel klaar mee. Alleen nu krijg ik weer steeds meer klachten, met name de duizeligheid en de tinnitus. 
Voorheen kreeg ik dan een lumbaalpunctie (ze tappen dan hersenvocht af), dat helpt tijdelijk maar ‘reset’ de boel wel even. Na een LP heb ik een aantal dagen geen hoofdpijn. Dat is heel gek nu ik gewend ben het wel te hebben. 

Happyapple schreef op 19-08-2024 om 21:25:

Wow dat klinkt heftig, Suzy.
Dan mag ik echt niet klagen over mijn 'gewone' migraine....
Ik heb vandaag wel kunnen werken, de migraine was blijkbaar toch net op tijd 'over'.
Ik heb nu wel een beetje gewone hoofdpijn, dus hopelijk komt het vannacht of morgen niet alsnog weer terug.

Nee joh, gekkie… Je mag er rustig over klagen. Migraine vind ik echt veel kutter. 

Ysenda schreef op 20-08-2024 om 08:38:

wat een fijne beweeg verhalen.
Die heb ik niet, ik beweeg echt heel weinig. Vorige week zelfs mijn training met PT moeten afzeggen omdat ik echt niet lekker was.

Zelf naar de sportschool gaan lukt ook niet. Niet omdat ik geen tijd heb maar mentaal.

Nog een week of 2 dan heb ik vakantie en daar ben ik echt aan toe. Het is alsof de klanten besloten hebben de vakantie over te slaan dus is het onverminderd druk op het werk.

Ik heb ook een gebrek aan ritme, zoon is nauwelijks thuis van de 8 weken vakantie is hij er bijna 5 op vakantie geweest en die andere 3 waren dagje hier, dagje daar, o ik ben er toch niet, of o ik ben er toch wel. Dus eten in mijn eentje en daar ben ik slecht in. En door gebrek aan ritme slaap ik ook slechter en vooral minder. Ik ben al een avondmens maar in dit soort periodes wordt het extreem. 2 uur, 3 uur of gewoon de studenten thuis horen komen om 4 uur.

Ik lees mee, maar het lukt me niet me aan jullie op te trekken momenteel.

Ik heb een zestienjarige die op die manier de vakantie doorgaat… Werken, naar vrienden, niet mee op vakantie. Snap heel goed dat je daarvan uit je ritme gaat. En eten in je eentje is ook gewoon niet leuk… Hopelijk is het na de vakantie beter voor je. 
En we houden geen wedstrijd hier, doe vooral je ding en doe dingen waar je nu wel even gelukkig van wordt. 

Heel erg naar suzy. Wil je er niet achteraan gaan om nu weer een lumbaalpunctie te krijgen?

Tinnitus heb ik zelf soms in hele lichte vorm en dat vind ik al vervelend. Laat staan wanneer je dat altijd hebt in combinatie met de hoofdpijn en je andere klachten. Kan me indenken dat het met deze klachten ook een stuk lastiger is om af te vallen.

Heb je er bij stress of bepaalde omstandigheden (sauna, luchtdruk verschil etc.) meer of minder last van?

Zo, laatste post: 
Ik heb voor de verandering wel redelijk goed geslapen, na drie weken bagger slapen mocht dat ook wel eens weer
Was het niet volle maan vannacht? 

Gisteren vriend aan zijn digitale haren meegesleept om te fietsen (we wonen niet samen). Maar bij Haren had ie al zadelpijn. Dus het rondje via Paterswoldsemeer naar Ter Borgh en via stadspark afgerond bij zijn huis. Daarna weer zelf naar huis gefietst. Voor mij was het al met al 34km, voor hem 26. 
Ik moet echt nodig dingen doen in huis maar heb er geen puf voor. Het is voor mij kiezen of ik lichamelijke activiteiten doe of dat ik in huis bezig ben, kan niet beide. En dan doe ik liever leuke dingen 😂

slecht slapen door volle maan? Hebben veel mensen last van. Ik ook, al ging het afgelopen nacht redelijk.  

Het was vannacht zelfs supermaan zag ik net  

Envelop: ja weersomstandigheden hebben heel veel invloed. Inspanning ook, stress eigenlijk niet. 

Envelop schreef op 20-08-2024 om 08:37:

Heeft er iets in de lucht gehangen met al die slechte nachten hier? Ik heb zelf wel oké geslapen gelukkig. 

Ja volle maan bedenk ik me nu ineens... 

SuzyQFive schreef op 20-08-2024 om 09:17:

[..]

Nee joh, gekkie… Je mag er rustig over klagen. Migraine vind ik echt veel kutter.

lieve reactie van je, migraine is zeker kut, maar t gaat uiteindelijk tenminste wel weer weg. Wat jij beschrijft, lijkt me erg heftig hoor. 

Slecht slapen: afgelopen nacht vooral door brallende studenten op weg van soos naar huis of logeerhuis. Dat duurt nog tot vrijdag. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.