Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Gisteren mezelf naar Egym gesleept want tegen de tijd dat ik thuis kwam had ik geen zin meer maar ik kon ook geen fatsoenlijk excuus verzinnen om niet te gaan. 
Na het eten nog een dik half uur met man gewandeld.
En kom nu ook net terug van een half uurtje wandelen want hoef dadelijk pas naar mijn werk. Ben helaas wel wakker geworden met ontzettende koppijn en begin nu ook te snotteren.
Hopelijk zet dat niet door want ik heb zaterdag mijn schoonouders uitgenodigd voor een lunch in een leuk restaurantje nog voor mijn verjaardag. En zaterdag gaan we onze nieuwe elektrische fietsen ophalen en wil zondag erop uit. 

@dorestad. Wat Ysenda al noemt en een WGA-uitkering wordt de eerste 10 jaren toegerekend aan de werkgever. In de vorm van een gedifferentieerde premie. Een IVA-uitkering niet. https://www.uwv.nl/werkgevers/verzekeringen/detail/werknemersverzekeringen-via-uwv/premies-werknemersverzekeringen/gedifferentieerde-individuele-premies

Ysenda schreef op 20-06-2024 om 07:34:

@Dorestad er zijn toch andere verschillen tussen WGA en IVA? Bij WGA gaan ze er vanuit dat het over gaat en dat de uitkering tijdelijk is bij IVA is dat niet het geval. Ik denk dat de meesten daarom voor IVA kiezen vanwege de rust die dat geeft.

Precies.  En er zit 5% verschil in.  Ik heb nog steeds hoop dat de trigeminusneuralgie verholpen gaat worden en dat mijn medicatie dan stopt.  En dat koetsiershanden geopereerd worden. Ik heb ook 'gewoon ' mijn BIG registratie aangevraagd en gekregen (terwijl ik de bewijsstukken van mijn uren werken moest inleveren ter controle). De meesten kiezen voor geld en rust. Ik kies voor (wellicht tegen beter weten in) wat anders.  Overigens word ik door UWV totaal niet op de nek gezeten.  Ik zit nu 5 jaar voor 2 banen in de wia en de derde baan heb ik tot 2 jaar geleden kunnen doen.  UWV is al die jaren uiterst prettig geweest 

Moyrrie schreef op 20-06-2024 om 09:44:

@dorestad. Wat Ysenda al noemt en een WGA-uitkering wordt de eerste 10 jaren toegerekend aan de werkgever. In de vorm van een gedifferentieerde premie. Een IVA-uitkering niet. https://www.uwv.nl/werkgevers/verzekeringen/detail/werknemersverzekeringen-via-uwv/premies-werknemersverzekeringen/gedifferentieerde-individuele-premies

Ik weet het. De eerste werkgever heeft daarom een paar jaar geleden bezwaar aangetekend.  Er is toen een hoorzitting geweest.  Mijn huidige werkgever is geen eigen risicodrager.  En ik snap dat ik uit een luxe positie kan kiezen. Om eerlijk te zijn: ik schaam me vreselijk dat ik afgekeurd ben. In mijn omgeving zwijg ik daar over. 


On topic: ik heb de kamer en bovenverdieping gedweild als bezigheid. Dat viel me tegen met tenniselleboog. Misschien ga ik nog een ommetje maken maar zwemmen is ook een optie.  Voor volgende week heb ik een route van 46 km om Lauwersmeer uitgestippeld om te lopen.  Maar ik twijfel.  Lauwersmeer betekent geen schaduw van de bomen. Misschien moet ik wat anders bedenken.

Pfff ik vind het lastig! Ik merk dat ik mij redelijk makkelijk laat verleiden door "uitzonderingen" die er veel te veel zijn waardoor het netto niet opschiet.

Het bewegen gaat nog altijd goed maar het eten matig. Gister op zich goed gegeten maar avonds kwam er spontaan een vriendin op bezoek en hebben we tot 00.00uur buiten gezeten en samen een fles wijn leeg gedronken. Bewust geen chips of dergelijke erbij gepakt maar goed is natuurlijk anders.

Vandaag tot 18.30uur aan het werk op een groot park en daarna gaan we daar nog even snel wat eten verwacht ik. De keuze is er beperkt dus dat zal wel iets van een patatje worden. Vrijdag t/m maandag gaan we naar een familiefestival waar ook wel een drankje gedronken zal worden en e.e.a. word gesnackt. Er is een mogelijkheid om daar ook te kickboksen zag ik dus dat ga ik wel doen en verder lekker actief met de kinderen daar.

Volgende week weer een compleet verzorgde dag van mijn werk waar een uitgebreide luxe lunch is en avonds een bbq. Zo zijn er de hele tijd verleidingen waar ik lastig mee om kan gaan.

Iemand tips?

Envelop schreef op 20-06-2024 om 10:44:

Pfff ik vind het lastig! Ik merk dat ik mij redelijk makkelijk laat verleiden door "uitzonderingen" die er veel te veel zijn waardoor het netto niet opschiet.

Het bewegen gaat nog altijd goed maar het eten matig. Gister op zich goed gegeten maar avonds kwam er spontaan een vriendin op bezoek en hebben we tot 00.00uur buiten gezeten en samen een fles wijn leeg gedronken. Bewust geen chips of dergelijke erbij gepakt maar goed is natuurlijk anders.

Vandaag tot 18.30uur aan het werk op een groot park en daarna gaan we daar nog even snel wat eten verwacht ik. De keuze is er beperkt dus dat zal wel iets van een patatje worden. Vrijdag t/m maandag gaan we naar een familiefestival waar ook wel een drankje gedronken zal worden en e.e.a. word gesnackt. Er is een mogelijkheid om daar ook te kickboksen zag ik dus dat ga ik wel doen en verder lekker actief met de kinderen daar.

Volgende week weer een compleet verzorgde dag van mijn werk waar een uitgebreide luxe lunch is en avonds een bbq. Zo zijn er de hele tijd verleidingen waar ik lastig mee om kan gaan.

Iemand tips?

Ja. Maar 1: er is altijd wel een excuus/reden om te eten.  Wanneer je voorgoed en blijvend gewichtsverlies wilt zal je 80% van deze verleidingen moeten weerstaan.  Door dingen mee te nemen: gekookte eieren,  eiwitshakes.  Dingen die verzadigd werken.  

@ dorestad. Mijn link gaat over werkgevers die geen eigenrisicodrager zijn. Je hoeft je helemaal niet te schamen.  Je hebt terecht een Wia uitkering. 

@ envelop.  Verleidingen blijven komen. Je kiest ervoor om gezonder te willen leven, dus je kiest ervoor om gezonder te eten. Dat helpt mij i.p.v. te denken dat je die andere dingen niet mag eten. Het lukt me niet altijd, maar ik ben trots als het me wel lukt. 

Ik heb afgelopen week meegedaan met de suikerchallenge. Ik schrok ervan dat er in zo veel producten suiker is toegevoegd.  Ik probeer het vol te houden, want ik voel me energieker. 

ik ben weer bij mijn PT-er geweest en even lekker bezig geweest. Nu een bak kwark op en een gekookt ei en dan zo naar de kapper, boodschappen halen voor mezelf en 2 evenementen en dan weer naar huis. Vanavond weer in de voorbereidingen. 
Wordt kwa eten een lastig weekend, maar ik neem zaterdag een bak kwark mee en er is een buffet, maar daar kan ik nog wel wat gezonde opties kiezen. En zondag opruimen en dan vaak pizza eten. Dat zou prima een keer kunnen

Hier snaai ik ook weer te veel in de avond. Moet weer wat eiwitrijker eten. 

alhambra

alhambra

20-06-2024 om 14:50 Topicstarter

Niet gaan wandelen vanwege drukte op het werk tussen de middag. Ik hoop vanavond wel te gaan.
En geen borrelnootjes eten. Mijn man heeft ze gekocht. Ik houd er niet zo van maar je raadt het al; ik eet ze dan toch.. 

Bij mij gaat het gewoon helemaal niet goed. Ik sport niet en eet alles. 
Ik merk dat ik richting een autistische overload kruip maar niet in staat ben om dat om te buigen op het moment. En ik weet ook nog welke dingen ik zou moeten afronden om daar verlichting te krijgen maar ik heb de tijd niet om dat te doen dus ik blijf als een kip zonder kop van taakje naar taak, naar taakje schieten zonder echt dingen af te ronden. 

Gelukkig heb ik 1x per week trainen met PT staan, daarom doe ik tenminste 1x per week nog iets. 
Gewicht is nog redelijk stabiel maar wel langzaam iets omhoog. 

Da's echt enorm lastig Ysenda! Ik ben bekend met het gevoel om die overload weg te willen eten. Op één dag is dat wel hanteerbaar, maar bij jou zit er dus weinig perspectief in lees ik. Zijn er kleine momenten te vinden waarop je een beetje kunt ontladen? Ik wens je iig veel sterkte en hoop dat je er toch doorheen komt zonder al te veel 'schade' aan je gezonde leefstijl. Zo vervelend als je met dit soort externe shizzles zit

alhambra

alhambra

20-06-2024 om 15:39 Topicstarter

Klinkt niet fijn Ysenda.

Envelop, mijn tip lijkt eigenlijk op die van Dorestad en Moyrrie en ik las daar laatst een mooie quote over: Eating better got easier when “I can’t have that” turned into “I don’t want that”

Afvallen is lastig, maar werken aan een gezonde leefstijl is gewoon zwaar. Je 'moet' echt anders gaan leven en dat is niet altijd leuk. Maar uiteindelijk ga je je realiseren dat het wel het beste is voor je lichaam en welbevinden. Bij mij is het een heel lang proces dat nog steeds loopt (ik zit nu in de fase dat ik mezelf aanleer peulvruchten te eten, die vind ik intens goor, maar ze zijn gezond en voedzaam). Je 'moet' echt anders tegen dingen aan gaan kijken, zoals het leegdrinken van een hele fles wijn omdat het gezellig is. Waarom is één glas niet voldoende? En moet snacken altijd ongezond zijn? Steeds bewuste keuzes maken en je afvragen waarom je het nodig vindt een hele fles wijn leeg te drinken. Uiteindelijk geniet je net zoveel van één glas of van een alcoholvrij alternatief (geen alcoholvrije wijn, da's niet te nassen ). Ik merk het nu direct aan mijn lijf als ik (teveel) alcohol drink of iets eet dat sterk bewerkt is: maagzuur, darmkrampen, misselijkheid, mijn lijf protesteert tegen het ongezonde voedsel.
Het klinkt heel belerend, maar dit is wel wat het is. Zoals Dorestad al zegt: er is altijd wel een excuus om te eten, drinken, snacken, whatever. En als je dan besluit wél te gaan snacken tijdens zo'n festival, kijk er dan niet negatief tegenaan, maar geniet ervan.

Dank voor je tips Dorestad! Weet ik iig dat we bij Petter Lemmens en Geurten rustig vlaai kunnen gaan eten! Vind het altijd zo zonde van de calorieën (en van de hele beleving) als iets niet lekker of van slechte kwaliteit blijkt te zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.