Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Herkenbaar  Ysenda.  Ik ben afgelopen week  ook weer 2 keer uit de bocht gevlogen  met chips en chocolade.  Wat zich meteen vertaalt in extra gewicht.  Slaat nergens op want ik heb echt geen 7000 calorieën  extra gegeten  maar toch knalt de weegschaal  gelijk omhoog. Erg frustrerend. 
Vandaag  voor het eerst in maanden weer gezwommen.  Conditioneel  gelukkig  niet achteruit gegaan. Verder beweeg ik behoorlijk  veel , nieuwe  baan is ( nog ) intensiever dan vorige en ook train ik drie keer per week het paard van dochter waarbij ik behoorlijk  wat stappen  zet. Beweging  gaat  dus goed. Eten erg wisselend.  Vooral omdat ik onder de 1500 moet blijven om stabiel te blijven en onder de 1300 om af te vallen.  Erg lastig met mijn baan. Ik haat  mijn trage stofwisseling  !!

Ik heb dus al de hele dag koppijn  die tegen migraine aan zit en voel me ruk en een zak snoep gekocht. Wel de 10.000 stappen gehaald met werken en een lunchwandeling met een collega.
Collega zei vanmorgen al dat ik heel bleek zag voor mijn doen.
Hopelijk vannacht goed slapen en morgen op mijn vrije dag weer fit. 

Dorestad schreef op 20-06-2024 om 10:04:

[..]

Ik weet het. De eerste werkgever heeft daarom een paar jaar geleden bezwaar aangetekend. Er is toen een hoorzitting geweest. Mijn huidige werkgever is geen eigen risicodrager. En ik snap dat ik uit een luxe positie kan kiezen. Om eerlijk te zijn: ik schaam me vreselijk dat ik afgekeurd ben. In mijn omgeving zwijg ik daar over.


On topic: ik heb de kamer en bovenverdieping gedweild als bezigheid. Dat viel me tegen met tenniselleboog. Misschien ga ik nog een ommetje maken maar zwemmen is ook een optie. Voor volgende week heb ik een route van 46 km om Lauwersmeer uitgestippeld om te lopen. Maar ik twijfel. Lauwersmeer betekent geen schaduw van de bomen. Misschien moet ik wat anders bedenken.

Het is wel een dingetje idd. Dat afgekeurd zijn. Bij mij denken veel mensen dat ik het niet meer ben omdat ik nog op school rondhuppel. Maar soms is het kruipen . En ze zien niet dat ik de dag erna niets kan en thuis grotendeels op de bank lig. 
Ik vertel het dus wel want anders hebben mensen te hoge verwachtingen. 

Ysenda schreef op 20-06-2024 om 15:07:

Bij mij gaat het gewoon helemaal niet goed. Ik sport niet en eet alles.
Ik merk dat ik richting een autistische overload kruip maar niet in staat ben om dat om te buigen op het moment. En ik weet ook nog welke dingen ik zou moeten afronden om daar verlichting te krijgen maar ik heb de tijd niet om dat te doen dus ik blijf als een kip zonder kop van taakje naar taak, naar taakje schieten zonder echt dingen af te ronden.

Gelukkig heb ik 1x per week trainen met PT staan, daarom doe ik tenminste 1x per week nog iets.
Gewicht is nog redelijk stabiel maar wel langzaam iets omhoog.

Bingen bij autisme komt vaker voor, sowieso eetproblemen wel. Helpt het je om dingen in mapjes te parkeren en je maaltijden ook? Wekkers zetten voor wanneer je wat mag eten? 

lientje69 schreef op 20-06-2024 om 16:31:

Herkenbaar Ysenda. Ik ben afgelopen week ook weer 2 keer uit de bocht gevlogen met chips en chocolade. Wat zich meteen vertaalt in extra gewicht. Slaat nergens op want ik heb echt geen 7000 calorieën extra gegeten maar toch knalt de weegschaal gelijk omhoog. Erg frustrerend.
Vandaag voor het eerst in maanden weer gezwommen. Conditioneel gelukkig niet achteruit gegaan. Verder beweeg ik behoorlijk veel , nieuwe baan is ( nog ) intensiever dan vorige en ook train ik drie keer per week het paard van dochter waarbij ik behoorlijk wat stappen zet. Beweging gaat dus goed. Eten erg wisselend. Vooral omdat ik onder de 1500 moet blijven om stabiel te blijven en onder de 1300 om af te vallen. Erg lastig met mijn baan. Ik haat mijn trage stofwisseling !!

Je houdt misschien wel gewoon vocht vast wanneer je chips eet? Maar jezelf er niet om afvallen. 

En wellicht het trucje voor ‘verslaafden’ toepassen: zeggen: vandaag eet ik gezond. En dat elke dag zeggen. 

Ik heb besloten om mijzelf niet te straffen wanneer ik eens wat minder gezonds eet. Dat mag ook gewoon af en toe. 

Dolfje schreef op 20-06-2024 om 17:24:

Ik heb dus al de hele dag koppijn die tegen migraine aan zit en voel me ruk en een zak snoep gekocht. Wel de 10.000 stappen gehaald met werken en een lunchwandeling met een collega.
Collega zei vanmorgen al dat ik heel bleek zag voor mijn doen.
Hopelijk vannacht goed slapen en morgen op mijn vrije dag weer fit.

Had ik ook gisteren, half half tegen migraine aan. Begon de friemel te krijgen. Meteen heeel veel water gedronken en toen ging het wel beter. Kreeg wel wat migraine-hoofdpijn maar meer vervelend zeur dan dat het echt doorzette. Ik heb altijd hoge druk hoofdpijn. Migraine heeft een andere hoofdpijn. 

SuzyQFive schreef op 20-06-2024 om 19:05:

[..]

Had ik ook gisteren, half half tegen migraine aan. Begon de friemel te krijgen. Meteen heeel veel water gedronken en toen ging het wel beter. Kreeg wel wat migraine-hoofdpijn maar meer vervelend zeur dan dat het echt doorzette. Ik heb altijd hoge druk hoofdpijn. Migraine heeft een andere hoofdpijn.

Ik heb ook veel water op maar het zakt niet echt. Maar ja kan overgang zijn, het weer, druk op het werk, ongesteld moeten worden ( al slik ik de pil door maar heb ook wat buikpijn dus kan goed dat er een doorbraakbloeding komt).

Ik luisterde een tijdje terug een podcast die inging op omgaan met het emotionele stemmetje dat je altijd toestemming geeft tot meer eten en je verleid. Er werd een vergelijk getrokken met een zakelijke afspraak op je werk waar je ook emoties bij voelt, maar waarbij het handig is om het wel zakelijk aan te vliegen. Dat je jezelf kunt ‘wapenen’ voor die afspraak en erin stapt als zakelijk iemand. En dat je zo ook om kunt gaan met die momenten. Dat je probeert te stappen uit die emotie, dat je desnoods een ritueel eraan koppelt dat je omschakelt naar de zakelijke benadering en zakelijk kijkt of hetgeen je wil of aangeboden krijgt past in hetgeen jouw doel is dat je wil bereiken. Ik vond het wel een mooi gezichtspunt omdat vaak bij emotioneel eten dan aan emoties moet worden gewerkt, maar al werk je aan je emoties en oorzaken dan nog zit je met een gewoonte en dit is een simplistische manier om je te helpen qua mindset. En het is uiteindelijk wel onze mindset die ons moet helpen om het vol te houden. Ik voelde er wel herkenning bij. 

Gisterenavond heerlijk gewandeld met een vriendin. Ik had te weinig bewogen en appte haar spontaan en ze kon; was superfijn! 
Vandaag vooral gewandeld. Zo’n 19.000 stappen. Morgenochtend na het ontbijt en schoolrun krachtbootcamp! Zin in! 

Dolfje schreef op 20-06-2024 om 17:24:

Ik heb dus al de hele dag koppijn die tegen migraine aan zit en voel me ruk en een zak snoep gekocht. Wel de 10.000 stappen gehaald met werken en een lunchwandeling met een collega.
Collega zei vanmorgen al dat ik heel bleek zag voor mijn doen.
Hopelijk vannacht goed slapen en morgen op mijn vrije dag weer fit.

Oh dit is zo vervelend en dit soort aanvallen triggert bij mij zo de snaaidrang.  Enorm frustrerend. Beterschap, hopelijk voel je je morgen inderdaad weer beter.

Dank voor jullie reacties. Die verleidingen zullen er idd altijd blijven en vooral in combinatie met een drukke tijd op het werk waarbij ik het gevoel heb achter de feiten aan te lopen vind ik het zwaar.

Maar bij het event donderdag was er een buffet en heb ik de gezonde dingen gekozen en gewoon water ipv wijn erbij genomen. We zijn nu op een familie festival weekend en als avondeten had de rest patat, ik ook een paar maar verder homemade vullende wortel paprikasoep. Met 19.000 stappen wel veel bewogen.

Het afvallen hoeft ook niet snel realiseer ik mij en gelukkig houd ik van groenten, en niet zo van het meeste bewerkte eten. Ik weet wat me te doen staat, nu alleen mezelf niet te vaak laten verleiden tot een uitzondering...

@dolfje, hoe gaat het nu met jou? Hopelijk weer wat beter?

SuzyQFive schreef op 20-06-2024 om 18:59:

[..]

Bingen bij autisme komt vaker voor, sowieso eetproblemen wel. Helpt het je om dingen in mapjes te parkeren en je maaltijden ook? Wekkers zetten voor wanneer je wat mag eten?

Ik binge niet echt, het is meer foute keuzes maken en dan te veel eten. En binnen de foute keuzes doe ik dan weer wel goede keuzes: ipv de partyzak chips koop ik het kleine zakje (waar ze overigens krimpflatie op hebben toegepast want er zat 120g in en nu nog maar 100, wat op zich niet erg is, misschien wel beter zelfs maar de prijs is de andere kant op gegaan), ik koop de kleine ipv de grote reep.

Ik houd ook gewoon ritme, dus ik eet op vaste, nou ja min of meer vaste tijden. Snaai en snack in de avond en het weekend.

Bij mij zit het overloaden echt in werk en daar het overzicht kwijtraken. Ik heb een hectische baan en ben het 1000 dingen doekje van de afdeling door mijn ervaring, kennis maar vooral mijn andere manier van denken. Echt de hemel voor een neurodivergent persoon, want ik wordt er om gewaardeerd. 

Gister een goed gesprek gehad met mijn manager en dat geeft dan alweer wat rust. Want ik weet dat ik de ruimte kan nemen om de chaos te ordenen en te gaan afstrepen. 

Gister uit eten geweest, dat staat gemiddeld 1x per week in de agenda, en dan durf ik nog te beweren dat ik geen druk sociaal leven heb haha, maar het is wel fijn want gestructureerd, iedereen zit op een vaste plek. Maar in het proces van op je eten letten en afvallen wel een lastige.

Ik ga zo naar de sportschool voor het eerst in 2 weken denk ik. PT is op mijn werk, dat is bij de gym van het werk.

En ik ga vandaag dus lijstjes maken, voor mijn werk maar ook voor thuis. Eens kijken of ik mijn hoofd weer leger kan krijgen.

alhambra

alhambra

22-06-2024 om 14:37 Topicstarter

Fijn Ysenda dat je een goed gesprek had en dat je een opening ziet om weer orde te gaan ervaren.

Envelop schreef op 22-06-2024 om 07:47:



Maar bij het event donderdag was er een buffet en heb ik de gezonde dingen gekozen en gewoon water ipv wijn erbij genomen. We zijn nu op een familie festival weekend en als avondeten had de rest patat, ik ook een paar maar verder homemade vullende wortel paprikasoep. Met 19.000 stappen wel veel bewogen.

@dolfje, hoe gaat het nu met jou? Hopelijk weer wat beter?

Goed bezig! En gezellig!

Hier nog af en aan hoofdpijn. Beweging wel genoeg maar eten ook nog teveel. Net een uitgebreide lunch gehad. Ik had wonton soep en een club sandwich, was ontzettend lekker! En voor de verandering hebben wij schoonouders eens getrakteerd.

Vanmorgen onze nieuwe elektrische fietsen opgehaald en meteen zo'n 10 km gefietst ( wat natuurlijk niet veel is maar we hadden dus die lunch afspraak staan) daarvan naar huis gewandeld en net nog een ommetje gemaakt en nu bijna 10.000 stappen gezet.

alhambra schreef op 22-06-2024 om 14:37:

Fijn Ysenda dat je een goed gesprek had en dat je een opening ziet om weer orde te gaan ervaren.

Eens!

En duizend dingen doekje voel ik mij de laatste tijd op het werk ook, er wordt behoorlijk aan mij getrokken. Ik kan het nog wel aan maar soms beheerst het wel mijn gedachten terwijl ik dan vrij ben maar er spelen dingen die ik wil oplossen.

alhambra

alhambra

22-06-2024 om 20:10 Topicstarter

Ik zit eindelijk even op de bank na deze zeer productieve dag qua klusjes en huishouden. Ben wel 20x naar boven/zolder gelopen.
Nu even rust in de tent.

Oh ja ik was met een omweg naar de supermarkt gelopen om gelijk mijn wandeling gedaan te hebben.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.