Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


lientje69 schreef op 28-05-2024 om 10:21:

[..]

Hoe doen jullie dat toch?? ik ben pas 9 kilo kwijt sinds september en sta nu alweer hartstikke stil. En eet echt niet abnormaal ( boven de 1500 calorieën kom ik aan ) , heb een zwaar beroep waarin ik veel beweeg. Waarom lukt dit bij mij toch niet..

Lientje, ik heb me dat dus ook al die weken afgevraagd toen ik niet af viel. En ik denk dat het een combinatie is van veel dingen. Zo heeft nachtrust ook invloed, ik slaap zelf in periodes heel erg slecht door de overgang. De overgang an sich heeft ook invloed door hormonen. Steeds hetzelfde eten schijnt ook geen goed idee te zijn, ik varieer soms echt te weinig met voeding omdat steeds hetzelfde gewoon makkelijk is. Wat ook nog een tip is, is je BMR opnieuw berekenen. Als je afvalt verandert je BMR mee. Maar er zit natuurlijk ook een grens aan in hoeverre je nog naar beneden wil en kan qua kcal, ik heb zelf mijn BMR nooit veranderd en ben steeds max 1500 kcal blijven eten. Wat je wel kan doen is variëren daarin, dus de ene dag even heel streng en op 1300 gaan zitten, de andere dag eens 1800, met een gemiddelde per week van 1500. Sommige mensen hebben baat bij een cheatmeal, die eten eens een flink patatje met mayo en alles en dan gaan ze weer afvallen, maar helaas geldt dat dus weer niet voor iedereen  

Hoop dat je hier iets mee kan.

Ysenda schreef op 28-05-2024 om 07:05:

Ik kan alleen vertellen hoe ik sport/bewegen deed toen zoon nog klein was en niet alleen thuis kon blijven. Als alleenstaande ouder had ik regelmatig geen kind, dat scheelt maar op andere momenten dus ook geen partner die dan thuis was.

Ik ben mijn lunchpauze als sportmomenten gaan gebruiken. Ik heb een flexibele baan qua werktijden maar ook qua locatie, wij konden pre corona al redelijk makkelijk thuis werken.

Dus ik plande een pauze van 2 uur ipv 1 uur in en ging dan een uur banen trekken, zwembad was dichtbij of een uur hardlopen, omkleden deed ik dan bij de sportschool op het werk. Nu zou ik naar de sportschool op het werk gaan of naar een sportschool dicht bij. Die uurtjes compenseerde ik dan als zoon in bed lag of bij zijn vader was.
Toen zoon wat ouder werd en wel even alleen thuis kon zijn ging ik juist heel vroeg sporten, hij sliep dan nog (was type marmot, om half 8 moest je die wakker maken) en dus genoot ik in de ochtend van het begin van de dag met de flarden mist en zo. Kwam ik thuis maakte zoon wakker maakte zijn ontbijt, douchen en we vertrokken gelijk naar school en werk. Zoon wist dat ik dat deed want we hadden afgesproken dat ik dan een foto van een hardloper bij zijn bed zou zetten, naast zijn nachtelijke boterhambakje, sommige kinderen willen een slokje water, die van mij iets te eten.

Toen zoon begon met zwemles was er een beginners les in het pierenbad terwijl in het wedstrijdbad banen trekken was. Dus nam ik ook dat uurtje om te sporten. Bijkomend voordeel ik kon gelijk af en toe een blik op zoon werpen, want dat kon niet van de tribune. Zelfde toen hij ging badmintonnen er was tegelijkertijd een beginnerstraining voor senioren die ging ik doen. Of met andere ouders een rondje wandelen of hardlopen. Die trainingen duurden 1,5 tot 2 uur en bij een toernooi zat ik van 8 tot soms 21:30 in de hal om de volgende dag weer te mogen want door de poule fase heen etc. Ik ken inmiddels bij vele sporthallen de wandel/hardloop routes, de winkelcentra en waar de stopcontacten zitten om mijn laptop aan te hangen.

Of zoon ging mee op zijn fietsje en dan ging ik hardlopen.
Maar ook alternatieven: een youtube workout in de woonkamer doen als zoon sliep of aan het spelen was. Dansen in de woonkamer, kwartiertje hier, kwartiertje daar. In hoger tempo naar de supermarkt lopen, in de lunchpauze niet in zo'n slakkengang lopen als ik velen zie doen maar even de wandelschoenen aan en een stevig tempo lopen.

Ik had en heb ook niet het gevoel dat sporten extra is / erbij komt, het hoort bij het leven als eten en ademhalen. Ik heb nooit niet gesport, wel weinig en niet intensief maar 2 - 3* per maand was wel het absolute minimum.

Wat ik wil zeggen zoek de momenten en wees creatief zeker als er een partner is overleg en neem wat tijd voor jezelf. Vraag de buren, pak het moment dat alle kinderen bij een vriendje zijn. En ja die tijd vult zich normaal heel snel met even een boodschap doen, de was ophangen of strijken (nou, dat laatste bij mij dan niet want dat doe ik nooit) maar doe dat eens niet en ga bewegen.

Ik wil even kwijt dat ik dit een heel inspirerende post vind. 

Vanochtend om 9 uur had ik al een bootcamp afspraak. Het regende zacht toen ik op de fiets vertrok. Manlief zei nog “pak anders de auto” maar ik dacht dat is toch weer 6,5 km fietsen in totaal dus dat is weer mooi meegenomen. Het begon echter steeds harder te regenen en ik kwam al zeiknat aan. Uurtje bootcamp gedaan; na een half uur brak de zon door. Thuis lekker gedoucht. En nu al de benodigde beweging voor vandaag erop zitten. 
Interessante site die ik ook nog ben tegengekomen is: https://www.krachttraining-vrouwen.nl/

ooh en over kilo’s en calorieën die check ik dus niet. Ik focus echt op continu gezonde en matige keuzes te maken met eten en daarbij te genieten. Daar heb ik een behoorlijke modus in gevonden. Het bewegen gaat goed maar het sporten is echt nog geen gewoonte. En dat geeft niet. Daarom vond ik jouw bericht zo inspirerend Ysenda, daaruit spreekt dat het er gewoon bij hoort en onderdeel is, dat dat de normaal situatie is voor mij moet ik nog bereiken. Ik ben vooral heel trots iedere keer als ik weer ben geweest (en dat mag hahahahaha) maar ik wil echt dat het gewoon geïntegreerd is. Dat ontstaat vanzelf als ik het maar lang genoeg doe dat was ook zo met het gezondere eten en het wandelen. 

Ninoea schreef op 29-05-2024 om 11:21:

ooh en over kilo’s en calorieën die check ik dus niet. Ik focus echt op continu gezonde en matige keuzes te maken met eten en daarbij te genieten. Daar heb ik een behoorlijke modus in gevonden. Het bewegen gaat goed maar het sporten is echt nog geen gewoonte. En dat geeft niet. Daarom vond ik jouw bericht zo inspirerend Ysenda, daaruit spreekt dat het er gewoon bij hoort en onderdeel is, dat dat de normaal situatie is voor mij moet ik nog bereiken. Ik ben vooral heel trots iedere keer als ik weer ben geweest (en dat mag hahahahaha) maar ik wil echt dat het gewoon geïntegreerd is. Dat ontstaat vanzelf als ik het maar lang genoeg doe dat was ook zo met het gezondere eten en het wandelen.

O, dat heb ik ook hoor, nog steeds, zeker ala ik in zo'n periode van weinig sporten, geen zin, te moe je ket het wel zit.

Ik mag nog vandaag en ben straks blij dat ik gegaan ben, nu nog de energie vinden om te gaan. Het is nogal druk op het werk en dan zit mijn hoofd te hol en kom ik tot niets.

Jij hebt mij weer gemotiveerd om nu toch actief te worden vandaag.

alhambra

alhambra

29-05-2024 om 12:56 Topicstarter

Niet de motivatie gevonden om te gaan wandelen door de regen. Ik probeer het later vanmiddag nog eens 

Ik ben vanochtend even rondje gaan fietsen. Verder niet heel veel bewegingsruimye denk ik behalve wat korte fietstochtjes. 

Hier gelukkig wel een korte wandeling kunnen maken vanochtend, maar nu stortregent het weer voor de afwisseling en sta ik met de auto bij de school van de kinderen te wachten om ze op te halen. Normaal zou ik lopend zijn gegaan, maar ik kwam rechtstreeks van het werk en als t dan zo regent...

Happyapple schreef op 29-05-2024 om 13:52:

Hier gelukkig wel een korte wandeling kunnen maken vanochtend, maar nu stortregent het weer voor de afwisseling en sta ik met de auto bij de school van de kinderen te wachten om ze op te halen. Normaal zou ik lopend zijn gegaan, maar ik kwam rechtstreeks van het werk en als t dan zo regent...

Hier was de regen nét voorbij toen ik zoon moest ophalen. Kwam fijn uit, want ik heb vanmorgen niet kunnen sporten. Zoonlief gilde ons om 6.15 uur uit bed, want hij was te laat voor de wc... Kon dus bed verschonen, meubels van hun plek trekken, vloer dweilen, ook sport zullen we maar zeggen😂

Verder heb ik bijna mijn doel bereikt: onder de 90 kilo vóór de zomer. Weegschaal gaf vanmorgen 90,1 aan met nog een kleine maand op de kalender. Dat wordt nadenken over een nieuw doel.

Ik heb nu echt de motivatie en energie niet om te gaan sporten. Ben zo moe van het werk, eerst een uur met 25 kleuters bezig geweest en toen heel wat uurtjes aan de pc gezeten. Tussendoor wel pauze gepakt en naar buiten geweest.
Ik hou ff mijn gemak en ga vanavond wel met man wandelen als het tenminste niet stortregent. En kan goed zijn dat ik over een uur of wat ook nog ga wandelen maar moet echt ff bijkomen. En anders ga ik morgenmiddag, collega wilde een dienst ruilen dus ik ben morgen eerder klaar dan normaal.

alhambra

alhambra

29-05-2024 om 15:06 Topicstarter

Ben net een rondje geweest!

alhambra

alhambra

29-05-2024 om 15:08 Topicstarter

Gefeliciteerd RoosOpJeHoed!
Dolfje, rust even goed uit. Bewegen komt later wel.

Ja ik ga altijd maar meteen door en door, omdat ik moet afvallen en bewegen etc maar ik ben zo moe. Ik moet altijd teveel van mezelf.
Morgen weer een dag en vrijdag krijg ik ook wel beweging want ga op de fiets naar een afspraak. Moet daarna altijd wel ff bijkomen en zaterdag moet ik ook nog werken dus eigenlijk is dit mijn vrije me-time voor deze week.

Venusss schreef op 29-05-2024 om 08:57:

[..]

Lientje, ik heb me dat dus ook al die weken afgevraagd toen ik niet af viel. En ik denk dat het een combinatie is van veel dingen. Zo heeft nachtrust ook invloed, ik slaap zelf in periodes heel erg slecht door de overgang. De overgang an sich heeft ook invloed door hormonen. Steeds hetzelfde eten schijnt ook geen goed idee te zijn, ik varieer soms echt te weinig met voeding omdat steeds hetzelfde gewoon makkelijk is. Wat ook nog een tip is, is je BMR opnieuw berekenen. Als je afvalt verandert je BMR mee. Maar er zit natuurlijk ook een grens aan in hoeverre je nog naar beneden wil en kan qua kcal, ik heb zelf mijn BMR nooit veranderd en ben steeds max 1500 kcal blijven eten. Wat je wel kan doen is variëren daarin, dus de ene dag even heel streng en op 1300 gaan zitten, de andere dag eens 1800, met een gemiddelde per week van 1500. Sommige mensen hebben baat bij een cheatmeal, die eten eens een flink patatje met mayo en alles en dan gaan ze weer afvallen, maar helaas geldt dat dus weer niet voor iedereen

Hoop dat je hier iets mee kan.

Dit is bij mij idd ook het geval en werkt voor mij het beste ben ik achter. Weegschaal  is weer een beetje gezakt. Denk halve kilo ongeveer. Heb me op het werk gewogen maar tijdens  nachtdienst  dus dat geeft een wat vertekend  beeld. Wellicht  dat ik binnenkort  weer eens een paar afspraken  bij de diëtist  maak. Puur om even een  goed meetoverzicht te krijgen.


Alambra,  ik had geen koorts hoor, ik denk dat je me met een ander verward.

Dolfje schreef op 29-05-2024 om 15:25:

Ja ik ga altijd maar meteen door en door, omdat ik moet afvallen en bewegen etc maar ik ben zo moe. Ik moet altijd teveel van mezelf.
Morgen weer een dag en vrijdag krijg ik ook wel beweging want ga op de fiets naar een afspraak. Moet daarna altijd wel ff bijkomen en zaterdag moet ik ook nog werken dus eigenlijk is dit mijn vrije me-time voor deze week.

Heftig, pak goed je rust waar het kan! Afvallen kan ook door gewoon niet al te veel te eten. Daar heb je niet perse sporten voor nodig. En een paar dagen (of langer) niet afvallen is ook geen ramp. In elk geval is zelfzorg belangrijker. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.