Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Dolfje schreef op 29-05-2024 om 15:25:

Ja ik ga altijd maar meteen door en door, omdat ik moet afvallen en bewegen etc maar ik ben zo moe. Ik moet altijd teveel van mezelf.
Morgen weer een dag en vrijdag krijg ik ook wel beweging want ga op de fiets naar een afspraak. Moet daarna altijd wel ff bijkomen en zaterdag moet ik ook nog werken dus eigenlijk is dit mijn vrije me-time voor deze week.

70%-80% van afvallen is het eten.  De rest komt van bewegen,  dus even pas op de plaats letterlijk en figuurlijk kan best.

Hier vanmorgen de krachttraining gedaan.  Squatten in december begon met kettlebell van 4 kg.  Nu 12 kg. 

Vanmiddag 7 km gelopen, in de regen,  door de velden met eega.  Zwemmen verzetten we deze week. Ik ben voor vandaag wel tevreden.  Eega zal nog een kilometer of 8 gaan hardlopen straks.  

PhilDunphy schreef op 29-05-2024 om 15:52:

[..]

Heftig, pak goed je rust waar het kan! Afvallen kan ook door gewoon niet al te veel te eten. Daar heb je niet perse sporten voor nodig. En een paar dagen (of langer) niet afvallen is ook geen ramp. In elk geval is zelfzorg belangrijker.

Ja klopt maar minder eten werkt ook niet zo voor mij. 


alhambra

alhambra

29-05-2024 om 17:01 Topicstarter

Dolfje schreef op 29-05-2024 om 16:20:

[..]

Ja klopt maar minder eten werkt ook niet zo voor mij.


Ik eet extra als ik moe ben of wanneer ik een drukke agenda heb. Als ik meer rust pak, heb ik minder snaaidrang. Misschien werkt dit voor jou ook zo?

alhambra schreef op 29-05-2024 om 17:01:

[..]

Ik eet extra als ik moe ben of wanneer ik een drukke agenda heb. Als ik meer rust pak, heb ik minder snaaidrang. Misschien werkt dit voor jou ook zo?

Ja misschien.

Als ik heel veel beweeg, krijg ik ook extra trek. Ik vind het moeilijk om dan op tijd te stoppen. Ik heb dan meer nodig dan normaal, maar hoeveel meer?

ik krijg 4 moeilijke dagen vanaf morgen. We hebben feest in het dorp, dus ja, de feesttent in, de kroeg in, bij de snackwagen langs. Wil wel proberen er wat aan te denken, maar aan de andere kant is dit ook de laatste keer dat ik dit feest nog goed mee kan maken. En goed als in, drankjes doen, en volop in het feestgedruis. 
Wil wel proberen om niet te snacken maar dan thuis  nog iets te eten, als ik daar behoefte aan heb. En iig 1 avond alcoholvrij te doen. 

Veel plezier vast Friezinnetje!

Net gewandeld en boven de 10.000 stappen uitgekomen dus het is wel goed.

alhambra schreef op 29-05-2024 om 17:01:

[..]

Ik eet extra als ik moe ben of wanneer ik een drukke agenda heb. Als ik meer rust pak, heb ik minder snaaidrang. Misschien werkt dit voor jou ook zo?

Ja dat is hier wel herkenbaar in elk geval (helaas haha) 

Friezinnetje schreef op 29-05-2024 om 19:41:

ik krijg 4 moeilijke dagen vanaf morgen. We hebben feest in het dorp, dus ja, de feesttent in, de kroeg in, bij de snackwagen langs. Wil wel proberen er wat aan te denken, maar aan de andere kant is dit ook de laatste keer dat ik dit feest nog goed mee kan maken. En goed als in, drankjes doen, en volop in het feestgedruis.
Wil wel proberen om niet te snacken maar dan thuis nog iets te eten, als ik daar behoefte aan heb. En iig 1 avond alcoholvrij te doen.

En als je juist thuis al eet en daar niet met trek heen gaat?

Ysenda schreef op 29-05-2024 om 19:47:

[..]

En als je juist thuis al eet en daar niet met trek heen gaat?

ja ik eet van te voren wel, maar als je om een uur of 2-3 uit de feesttent komt, dan heb ik vaak ook wel trek. 

Auwereel schreef op 29-05-2024 om 18:30:

Als ik heel veel beweeg, krijg ik ook extra trek. Ik vind het moeilijk om dan op tijd te stoppen. Ik heb dan meer nodig dan normaal, maar hoeveel meer?

Ik heb dit aan mijn diëtiste gevraagd. Zij gaf aan dat ze adviseert niet teveel extra te eten. Dat is natuurlijk anders als je structureel meer beweegt, dan kan je ook structureel extra eten. Maar is het gewoon eenmalig (of af en toe) dan adviseert ze maar een klein beetje extra te eten en de rest als winst voor je afvalproces te zien.
Ze adviseerde bij voorkeur voor eiwitten te gaan. 

Ik neem na het sporten meestal een gekookt ei of een cracker met kipfilet (en evt. allebei). Ik zou sowieso niet aan de suikers gaan. 

Friezinnetje schreef op 29-05-2024 om 19:51:

[..]

ja ik eet van te voren wel, maar als je om een uur of 2-3 uit de feesttent komt, dan heb ik vaak ook wel trek.

Gewoon één dag  van genieten.  En de rest matigen. Nu kan je het idd nog een keertje doen.

Ik vind de nachtdiensten  moeilijk. Heb dan eigenlijk  calorieën  nodig om de nacht door te komen, maar over het geheel gezien  eet ik dan  weer teveel.  Denk ik. Gevoelsmatig.  Misschien  valt het wel mee hoor maar dat denk ik zo.

Ik vind de "balans vinden" bij (tijdelijk) meer bewegen en minder eten best lastig, want ik ben bang voor het jojo-effect. Mijn optimale gewicht is rond de 61-62 kg, niet slank met mijn 160 cm, maar geen overgewicht. Kom ik onder de 61 kg dan komt er een moment dat opeens mijn gewicht weer omhoog schiet en dan schiet ik de 62 zo voorbij, tot in het overgewicht-gebied.
Ik vind het dan erg moeilijk om me te herpakken en moet ik alle zeilen bijzetten. Als ik dan eindelijk weer rond de 61-62 zit, blijft mijn gewicht redelijk constant, zonder dat ik het gevoel heb op dieet te zijn.

Heeft jullie lijf ook een gewicht waar het lichaam ongelukkig van wordt als je eronder zit (zonder dat je ondergewicht hebt)?

Hmm ik was 2 jaar geleden wel op mijn optimale gewicht denk ik, maar ik heb het dan weer teveel losgelaten en toch structureel teveel gesnoept in combinatie met het bewegen (wandelen) wat teveel laten versloffen door een voetblessure en een regenachtige winter erachteraan en nu moet ik gewoon nog dik 10 kilo afvallen tot ik weer in de buurt kom van dat gewicht  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.