Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


lientje69 schreef op 29-05-2024 om 21:02:

Ik vind de nachtdiensten moeilijk. Heb dan eigenlijk calorieën nodig om de nacht door te komen, maar over het geheel gezien eet ik dan weer teveel. Denk ik. Gevoelsmatig. Misschien valt het wel mee hoor maar dat denk ik zo.

Lijkt mij ook heel lastig,  eerlijk gezegd. Zijn er geen collega's met tips of zitten ze echt allemaal aan de cola en het snoep bij jullie?  

Happyapple schreef op 29-05-2024 om 21:46:

[..]

Lijkt mij ook heel lastig, eerlijk gezegd. Zijn er geen collega's met tips of zitten ze echt allemaal aan de cola en het snoep bij jullie?

Geen idee. Was afgelopen  nacht  mijn allereerste nachtdienst  ooit. 2 jonge manlijke collega's, die kunnen  dat wel hebben  maar ik bepaald niet. Heb net dus netjes 2 boterhammen, een appel, fles water en een sultana cocos ingepakt.  De laatste voor wat extra energie  tegen de ochtend. Merkte dat het laatste uurtje en het naar huis rijden het lastigste is.

En als je het wat meer in de kwark/yoghurt oid zoekt? Dat lijkt me vullender en minder 'trek opwekkend' dan boterhammen en sultana. 

Hier vandaag veel bewogen. 12.000 stappen en daarnaast in de sportschool 30 min crosstrainer, 20 min wandelen op de loopband en krachttraining. Ben werkelijk gesloopt 

alhambra

alhambra

29-05-2024 om 22:05 Topicstarter

Goede idee, PhilDunphy. 
Ik denk aan een salade met ei, dat vult ook.

mijn beweging vandaag kwam niet verder dan een uur yin-yoga. 

alhambra

alhambra

29-05-2024 om 22:13 Topicstarter

Wel lekker YinYoga als je de rust goed kunt vinden. 

PhilDunphy schreef op 29-05-2024 om 22:04:

En als je het wat meer in de kwark/yoghurt oid zoekt? Dat lijkt me vullender en minder 'trek opwekkend' dan boterhammen en sultana.

Ik denk ook dat je dan inderdaad beter meer eiwitten kan eten. Zijn vast sites met tips over te vinden wat het beste is.

Als aanvulling: Ik heb geen ervaring met nachtdienst, maar intuïtief zou ik suikers sowieso vermijden. Die geven natuurlijk een fijne, korte piek, maar daarna stort je misschien hard in en wordt je suikerbehoefte nog groter om wakker te blijven.

Nachtdiensten lijken me heel lastig. Om wakker en allert te blijven vraagt je lichaam meer energie en dus krijg je ook meer trek... Ik zou ook kijken naar vullend eten. Chat gpt is daarvoor mijn grootste vriend. Ik probeer alleen maar voedingsmiddelen met een lage gi te eten, dat vult tenminste goed en laten mijn bloedsuiker niet zo snel stijgen. Dat lijkt me voor de nachtdienst wel fijn. Sowieso een idee om chat gpt voor tips te vragen met je nachtdienst en suggesties voor passende snacks te doen?

Vandaag heb ik niet gesport maar wel 10.000 stappen gehaald.

Ondanks mijn boks blessure heb ik gisteravond heerlijk energiek gedanst en overdag 40min gefietst. De blessure is al heel veel minder dus het hersteld supersnel. 

Morgenavond hebben we een concert, ik eet eerst gezond en goed thuis en daarna zal ik nog wel een biertje pakken. Vrijdagavond uit eten en bewust een restaurant uitgezocht waar ze ook veel lekkere groente maaltijden hebben. Gelukkig kan ik daar ook ontzettend van genieten, meer dan van een vette pizza of dergelijke. 


Ps wat maken er hier veel dames veel stappen per dag! Netjes hoor!

Ik ben er een tijdje uit geweest (het forum) en val nu weer binnen. Ik heb alleen de laatste drie pagina's gelezen dus het kan dat ik dingen zeg die allang bekend zijn maar ik wil het toch proberen.

Ik wordt begeleid door een orthomoleculair diëtist en dat bevalt erg goed. Naast voeding begeleid hij mij ook met beweging en sinds een paar weken ga ik naar de sportschool. Ik doe een programma dat we samen hebben opgesteld en dat gaat best goed. 

De voeding is vooral gebaseerd op onbewerkt voedsel. Ik ben nu al zover dat ik er niet aan moet denken om bijvoorbeeld een pizza te eten en zo zijn er meer dingen die ik nu bijna natuurlijk niet lekker meer vindt. Alleen de patat zal dat nooit bij gebeuren denk ik. Dus ik smokkel af en toe en dat is prima als het maar niet te vaak gebeurt. Als je te streng bent voor jezelf hou je het niet vol.

Wat ik bijna eng vond was dat vet eten helemaal niet slecht is. Dan heb ik het over vette vis, volle yoghurt of kwark en vetranden van vlees en kip. Volle roomboter, volle kokosmelk en ga zo maar door. Eiwitten zijn belangrijk omdat ze sowieso gezond zijn en ook lekker vullen. Koolhydraten moeten zoveel mogelijk gemeden worden. Brood is eigenlijk ook niet goed vanwege de koolhydraten en omdat de tarwe tegenwoordig zo ver gemodificeerd is dat het amper nog nutriënten bevat. Hier heb ik ook moeite mee omdat ik gek ben op brood. Ik eet dan ook soms nog wel lekker een boterham met daarop bijvoorbeeld kipfilet, avocado, ei en sla. Gezond en het vult goed. Het beleg compenseert de boterham.

Anyway. Inmiddels voel ik mij een stuk fitter. Mijn huid ziet er beter uit en voor het eerst weeg ik onder de 90 sinds een jaar of 10. Afvallen gaat niet snel maar wel gestaag.

Dit is mijn verhaal. Ik weet niet of er ook recepten hier worden uitgewisseld maar ik ben natuurlijk bereid om af en toe een smakelijke maaltijd te plaatsen.

Thora schreef op 30-05-2024 om 12:38:

Ik ben er een tijdje uit geweest (het forum) en val nu weer binnen. Ik heb alleen de laatste drie pagina's gelezen dus het kan dat ik dingen zeg die allang bekend zijn maar ik wil het toch proberen.

Ik wordt begeleid door een orthomoleculair diëtist en dat bevalt erg goed. Naast voeding begeleid hij mij ook met beweging en sinds een paar weken ga ik naar de sportschool. Ik doe een programma dat we samen hebben opgesteld en dat gaat best goed.

De voeding is vooral gebaseerd op onbewerkt voedsel. Ik ben nu al zover dat ik er niet aan moet denken om bijvoorbeeld een pizza te eten en zo zijn er meer dingen die ik nu bijna natuurlijk niet lekker meer vindt. Alleen de patat zal dat nooit bij gebeuren denk ik. Dus ik smokkel af en toe en dat is prima als het maar niet te vaak gebeurt. Als je te streng bent voor jezelf hou je het niet vol.

Wat ik bijna eng vond was dat vet eten helemaal niet slecht is. Dan heb ik het over vette vis, volle yoghurt of kwark en vetranden van vlees en kip. Volle roomboter, volle kokosmelk en ga zo maar door. Eiwitten zijn belangrijk omdat ze sowieso gezond zijn en ook lekker vullen. Koolhydraten moeten zoveel mogelijk gemeden worden. Brood is eigenlijk ook niet goed vanwege de koolhydraten en omdat de tarwe tegenwoordig zo ver gemodificeerd is dat het amper nog nutriënten bevat. Hier heb ik ook moeite mee omdat ik gek ben op brood. Ik eet dan ook soms nog wel lekker een boterham met daarop bijvoorbeeld kipfilet, avocado, ei en sla. Gezond en het vult goed. Het beleg compenseert de boterham.

Anyway. Inmiddels voel ik mij een stuk fitter. Mijn huid ziet er beter uit en voor het eerst weeg ik onder de 90 sinds een jaar of 10. Afvallen gaat niet snel maar wel gestaag.

Dit is mijn verhaal. Ik weet niet of er ook recepten hier worden uitgewisseld maar ik ben natuurlijk bereid om af en toe een smakelijke maaltijd te plaatsen.

Dit is ook een beetje hoe ik het doe. Wat heerlijk dat je huid er ook zoveel beter uit ziet!

Vandaag had ik een bijeenkomst voor werk en was er een lunch buffet. Wat ik dan meteen lastig vind omdat er vooral broodjes met beleg waren. Uiteindelijk een meergranen broodje gehad met wat humus, sla, kipfilet, eiersalade en komkommer (i know, rare combinatie en veel beleg). Te hoog qua gi voor wat ik eigenlijk wil maar het aanbod is er verder bijna niet. Thuis vind ik het niet lastig brood te laten staan. Ik dacht altijd dat roggebrood wel prima was maar dat valt toch wel tegen dus die laat ik nu ook achterwege.


Mijn cholesterol is aan de (net) te hoge kant, als ik veel vollevette dierlijke producten en kokos zou eten, piekt het volgens mij helemaal. Hangt het af van de persoon of (dierlijk) vet een probleem is?
Overigens zweer ik zelf bij veel vezels om honger in toom te houden (veel bonen, zoals droog geroosterde kikkererwten, sojabonen etc) en ik heb het gevoel dat ik gemakkelijker op gewicht blijf nu ik zeer weinig kaas gebruik (en andere vette dierlijke producten, en kokos). Na 3 maanden had het nog geen invloed op mijn cholesterol, maar gemakkelijker op gewicht blijven vind ik ook fijn.

Envelop schreef op 30-05-2024 om 13:11:

[..]

Dit is ook een beetje hoe ik het doe. Wat heerlijk dat je huid er ook zoveel beter uit ziet!

Vandaag had ik een bijeenkomst voor werk en was er een lunch buffet. Wat ik dan meteen lastig vind omdat er vooral broodjes met beleg waren. Uiteindelijk een meergranen broodje gehad met wat humus, sla, kipfilet, eiersalade en komkommer (i know, rare combinatie en veel beleg). Te hoog qua gi voor wat ik eigenlijk wil maar het aanbod is er verder bijna niet. Thuis vind ik het niet lastig brood te laten staan. Ik dacht altijd dat roggebrood wel prima was maar dat valt toch wel tegen dus die laat ik nu ook achterwege.


Wat is er mis aan roggebrood? Gekiemd roggebrood, lekker stevig.

alhambra

alhambra

30-05-2024 om 15:05 Topicstarter

Ik eet "gewoon" koolhydraten maar ik kies wel bewust voor volkoren omdat dat mij beter vult.

Net een extra fietstochtje gemaakt omdat ik een afscheidscadeau voor een collega ging kopen. Dat mag bij mijn huidige werkgever onder werktijd. Wel snel, snel, snel gedaan.Het voelt als een cadeautje voor mij. Zo weer snel aan de slag met de rest van mijn werk. Nu even rustig zitten met een kop thee.

Auwereel schreef op 30-05-2024 om 14:49:

[..]

Wat is er mis aan roggebrood? Gekiemd roggebrood, lekker stevig.

Op zich helemaal niks natuurlijk maar aangezien ik mijn bloedsuiker zo stabiel mogelijk wil houden eet ik zoveel mogelijk lage gi producten. Ik dacht dat roggebrood ook wel laag zou zijn maar dat bleek toch niet. Eet het nog wel soms maar dan aangevuld met andere lage gi producten zodat het bij elkaar wel goed uitkomt en geen piek geeft.

Bonen en andere peulvruchten zijn allemaal wel laag gi, dat eet ik ook graag.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.