Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


ik wil hier ook graag mee komen schrijven. In de laatste maanden sloop het er steeds meer in om avonds te snacken en overdag meer troep te eten. Omdat ik daarnaast wel sportte vond ik dat het moest kunnen.

Tot ik vorige week in de spiegel keek en er ineens klaar mee was. Ik heb nog een goed bmi (76kg en 1.80m lang) maar ik voel me hier niet relaxt bij. Ik wil terug naar 71kg

Mijn aanpak is vooral zorgen dat mijn bloedsuiker stabiel blijft. Zoveel mogelijk maaltijden met een lage gi. Geen cheatdagen of andere dingen. Ik ben gek op een speciaal biertje dus daar maak ik in het weekend wel een uitzondering voor.

Ik wil meer stappen zetten en minimaal 1x maar liefst 2x per week boksen. Daarnaast ga ik 1x per week dansen. Meer zou ik wel willen maar met twee jonge kids en druk werk lukt dat niet. Mijn core wil ik sterker maken dus daarom doe ik vanaf nu dagelijks een paar korte oefeningen.

Die kilos zijn een richtlijn, ik wil me vooral fijner in mijn vel voelen. Wil dat een aantal van mijn broeken die nu te strak zijn weer goed zitten en dat mijn billen/buik weer wat strakker worden.

Ies

Ies

27-05-2024 om 23:40

Welkom Envelop!
Ik vind 2x per week sporten al heel wat met kleine kinderen. 
Mij is het nooit gelukt. En zelfs nu met grote kinderen lukt het me niet…
Nu heb ik wel een hond waar veel tijd in gaat zitten en dat zorgt er iig voor dat ik wel aan mijn stappen kom. 
Maar goed, hier staat vaker sporten ook wel op de planning maar nu (verbouwen) nog even niet. Wat doe je voor dans? 
Herkenbaar wat iemand schreef, ik zou zo wel 10 sporten kunnen opnoemen die ik graag zou willen doen!

Intuïtief eten, ja daar wil ik wel graag naar toe. Maar ik geloof er toch minder in als je vaker ongezond eet, dat beïnvloedt je hele eetpatroon en behoeftes lijkt me. Daarom probeer ik nu eerst flink gezonder te eten, denk dat mijn lijf pas goed weet wat goed ervoor is als ik een poos gezonder eet. 
Ik heb best zin in een dropje als een collega de zak pontificaal voor mijn neus zet. Maar pas op het moment dat ik er eentje neem ben ik verloren en kan de verleiding niet meer weerstaan. En als ik eens een uitzondering neem, werkt dat nog vrij lang door. 
Ik hoop natuurlijk dat alles een beetje genormaliseerd wordt en wat meer in balans waardoor ik straks wel een x een uitzondering kan maken, maar nu toch liever niet. Laatst wel een cheatdag gehad maar daar toch niet van genoten dus dat doe ik even niet meer. 
Wel houd ik ook van  (speciaal) bier of wijn maar heb gebruik sterk verminderd. En drink vaker 0,0 (speciaal) bier. 

@les. Dank je wel! Ik doe aan Biodanza en vind het altijd lastig om uit te leggen wat het is. Een soort vrij dansen maar wel met opdrachten. Je praat niet tijdens de les en danst sommige nummers alleen en sommige samen. De ene lee is best intensief en de ander veel rustiger. Een les duurt twee uur dus dat is best lang maar er is ook een korte deelronde en mini meditatie bij de start.

Klinkt zo best zweverig maar ik word er altijd heel blij van. Sporten vind ik ook leuk, laatst eens kangoo jumps geprobeerd, soort aerobics op grote springveer schoenen. Zo leuk! Maar past er nu voor mij niet bij.

Ik werd wakker met een blessure. Gisteravond ben ik voor het eerst naar een andere groep en echt wezen sparren met boksen (normaal altijd combinaties op elkaar en padstraining). Gister voelde ik mijn voet en bovenbeen al iets maar ik dacht dat het na een nacht slaap wel oke zou zijn. Niet dus... Ik kan nu echt lastig lopen.
Flinke leerschool voor mezelf. Als iets tijdens de training al pijn doet aangeven en kappen met dat stuk. Nu ben ik doorgegaan om mezelf niet te laten kennen. Hopelijk hersteld het snel.

Ik zag dat hier mensen boksen. Wat voor een type boksen is dat?

Ik heb ook vaker gehoord over intuïtief eten. Zoals ik mij heb laten vertellen kan dat alleen goed werken als je geen bewerkt voedsel eet. Door bewerkt eten zoals die dropjes raakt je lichaam uit balans en werkt het niet meer.

Voor mij werkt intuïtief eten niet. 

Friezinnetje schreef op 27-05-2024 om 19:39:

Moest even naar iemand toe om wat te bespreken. Niet gebeld of hij thuis was, maar er naar toe gelopen. Bleek niet thuis te zijn, dus via ander weggetje weer terug gelopen. Bewust dus niet gebeld, want als hij dus niet thuis was, was ik niet gaan lopen.

Slim!

Ik kan alleen vertellen hoe ik sport/bewegen deed toen zoon nog klein was en niet alleen thuis kon blijven. Als alleenstaande ouder had ik regelmatig geen kind, dat scheelt maar op andere momenten dus ook geen partner die dan thuis was.

Ik ben mijn lunchpauze als sportmomenten gaan gebruiken. Ik heb een flexibele baan qua werktijden maar ook qua locatie, wij konden pre corona al redelijk makkelijk thuis werken.

Dus ik plande een pauze van 2 uur ipv 1 uur in en ging dan een uur banen trekken, zwembad was dichtbij of een uur hardlopen, omkleden deed ik dan bij de sportschool op het werk. Nu zou ik naar de sportschool op het werk gaan of naar een sportschool dicht bij. Die uurtjes compenseerde ik dan als zoon in bed lag of bij zijn vader was. 
Toen zoon wat ouder werd en wel even alleen thuis kon zijn ging ik juist heel vroeg sporten, hij sliep dan nog (was type marmot, om half 8 moest je die wakker maken) en dus genoot ik in de ochtend van het begin van de dag met de flarden mist en zo. Kwam ik thuis maakte zoon wakker maakte zijn ontbijt, douchen en we vertrokken gelijk naar school en werk. Zoon wist dat ik dat deed want we hadden afgesproken dat ik dan een foto van een hardloper bij zijn bed zou zetten, naast zijn nachtelijke boterhambakje, sommige kinderen willen een slokje water, die van mij iets te eten.

Toen zoon begon met zwemles was er een beginners les in het pierenbad terwijl in het wedstrijdbad banen trekken was. Dus nam ik ook dat uurtje om te sporten. Bijkomend voordeel ik kon gelijk af en toe een blik op zoon werpen, want dat kon niet van de tribune. Zelfde toen hij ging badmintonnen er was tegelijkertijd een beginnerstraining voor senioren die ging ik doen. Of met andere ouders een rondje wandelen of hardlopen. Die trainingen duurden 1,5 tot 2 uur en bij een toernooi zat ik van 8 tot soms 21:30 in de hal om de volgende dag weer te mogen want door de poule fase heen etc. Ik ken inmiddels bij vele sporthallen de wandel/hardloop routes, de winkelcentra en waar de stopcontacten zitten om mijn laptop aan te hangen.

Of zoon ging mee op zijn fietsje en dan ging ik hardlopen. 
Maar ook alternatieven: een youtube workout in de woonkamer doen als zoon sliep of aan het spelen was. Dansen in de woonkamer, kwartiertje hier, kwartiertje daar. In hoger tempo naar de supermarkt lopen, in de lunchpauze niet in zo'n slakkengang lopen als ik velen zie doen maar even de wandelschoenen aan en een stevig tempo lopen. 

Ik had en heb ook niet het gevoel dat sporten extra is / erbij komt, het hoort bij het leven als eten en ademhalen. Ik heb nooit niet gesport, wel weinig en niet intensief maar 2 - 3* per maand was wel het absolute minimum.

Wat ik wil zeggen zoek de momenten en wees creatief zeker als er een partner is overleg en neem wat tijd voor jezelf. Vraag de buren, pak het moment dat alle kinderen bij een vriendje zijn. En ja die tijd vult zich normaal heel snel met even een boodschap doen, de was ophangen of strijken (nou, dat laatste bij mij dan niet want dat doe ik nooit) maar doe dat eens niet en ga bewegen. 

Welkom envelop! 
Les, zó herkenbaar  wat je schrijft  alles.

Envelop, ik heb er ook al eens aan gedacht  dat intiutief eten. Maar zoals  jij het nu beschrijft gaat dat voor mij ook niet  werken. 

Ik sta alweer een tijdje stil in gewicht.  En er moet nog zó veel af. Zaterdag  weer naar de acupuncturist  , hopelijk  kan  die het weer een boost geven.

Even een snelle ego post met mijn wekelijkse weging:
Startgewicht: 77,9kg, BMI 27,9
Gewicht na 7 weken: 73,6kg, BMI 26.4
Gaat lekker.

PhilDunphy schreef op 28-05-2024 om 07:44:

Even een snelle ego post met mijn wekelijkse weging:
Startgewicht: 77,9kg, BMI 27,9
Gewicht na 7 weken: 73,6kg, BMI 26.4
Gaat lekker.

Lekker, goed bezig!

Ego post mag er zeker zijn, mij motiveert het wel als ik iemand anders zijn doelen zie halen.

PhilDunphy schreef op 28-05-2024 om 07:44:

Even een snelle ego post met mijn wekelijkse weging:
Startgewicht: 77,9kg, BMI 27,9
Gewicht na 7 weken: 73,6kg, BMI 26.4
Gaat lekker.

Wat ga je goed!

Hier gaat het eten (en daar mee gewicht verliezen) nog steeds ruk.
Ik kom maar niet meer in een goed eetpatroon.
Er is iedere keer wel iets wat maakt dat ik (voornamelijk in de avond) terug val op snaai.
Die 7 krijg ik deze maand niet meer te zien vrees ik.

Sporten gaat wel oke. Voordeel is dat ik mij moet inschrijven dus ik ga trouw 2 keer per week.
Zou buiten het sporten om wel wat meer willen wandelen. Maar dan moet dat eigenlijk als kind op bed ligt. En dan wil ik eigenlijk ook douchen en op de bank hangen (en snaaien). Wil eigenlijk door die vermoeidheid heen maar kies toch steeds voor de makkelijke weg.

Ha dames, ook ik kom weer mee schrijven. Laatste maanden de teugels teveel laten vieren. Ik woog 78, nu helaas weer 81. Eerste doel = weer onder de 80 komen!

Ik lees alles nog steeds mee, maar post niet zo vaak. Dat komt ook omdat ik nog steeds niet sport, dus daar heb ik niet zoveel over te melden. Ben wel meer gaan bewegen in het dagelijks leven ( als in: de trap nemen, wandelen etc ).

Daarnaast stond ik 7 weken stil qua afvallen, ondanks dat ik me keurig aan mijn doelstelling hou onder de 1500 kcal te blijven.
Maar na 7 weken zit er ineens weer vaart in en ben ik 1 1/2 kilo afgevallen! Ben heel blij en besef dat het dus soms gewoon maar doorgaan is, het komt wel weer en er gaan sowieso wel CM af als je geen verschil ziet op de weegschaal.
 
Ik ben begonnen op 7 januari en er is nu ruim 9 kilo af.
BMI is van 27 naar 24 gegaan. 
Ik zit nu dus op een gezond gewicht, maar wil nog een paar kilo kwijt. Daarnaast blijf ik eten zoals ik nu doe, ik leef veel gezonder. Het is dus geen dieet meer, maar echt een andere leefstijl die ik wil vasthouden. 

Blijf hier zeker lezen en volg jullie graag! 

Wat goed Venusss! 9 kilo in 4,5 maand is echt heel goed!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.