Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


PhilDunphy schreef op 27-05-2024 om 22:53:

[..]

Haha precies dit. Ik heb mij niet verdiept in wat intuïtief eten inhoudt.. maar als het is wat ik denk, dus gewoon eten als jij denkt dat je het nodig hebt, zie ik daar weinig heil in voor mijzelf. Ik ga juist erg lekker op duidelijkheid met cheatdagen en vaste sportdagen.

Dat is niet de brede definitie van intuïtief eten. Dan zou ik namelijk ook de hele dag chocola eten😂 Daar zit ook het probleem over intuïtief eten, veel mensen die daar iets over te moeten zeggen pakken de smalle definitie: eten wanneer jouw lichaam daarom vraagt. Dat is het niet. Het is echt volledig luisteren naar je lichaam, op alle aspecten en het duurt even voor je door hebt waar je lichaam nu wel of niet goed op gaat. 

Maar goed, ik ben verder geen messias w.b.t. intuïtief eten. Iedereen moet lekker doen waar hij zich goed bij voelt en als het werkt... dan weet je dus waar je lichaam goed op gaat

Envelop schreef op 28-05-2024 om 06:56:

Ik heb ook vaker gehoord over intuïtief eten. Zoals ik mij heb laten vertellen kan dat alleen goed werken als je geen bewerkt voedsel eet. Door bewerkt eten zoals die dropjes raakt je lichaam uit balans en werkt het niet meer.

Voor mij werkt intuïtief eten niet.

Sorry, ik weet niet wie je dit heeft verteld, maar dat slaat echt nergens op. En zo ontstaan dus allerlei rare ideeën over dit soort dingen. Geen aanval op jou hoor, maar ik kan hier echt moedeloos van worden.

PhilDunphy schreef op 28-05-2024 om 07:44:

Even een snelle ego post met mijn wekelijkse weging:
Startgewicht: 77,9kg, BMI 27,9
Gewicht na 7 weken: 73,6kg, BMI 26.4
Gaat lekker.

Hoe doen jullie  dat toch?? ik ben pas 9 kilo kwijt sinds september  en sta nu alweer  hartstikke  stil. En eet echt niet abnormaal  ( boven de 1500 calorieën  kom ik aan ) , heb een zwaar beroep waarin ik veel beweeg. Waarom lukt dit bij mij toch niet..

RoosOpJeHoed schreef op 28-05-2024 om 09:49:

[..]

Sorry, ik weet niet wie je dit heeft verteld, maar dat slaat echt nergens op. En zo ontstaan dus allerlei rare ideeën over dit soort dingen. Geen aanval op jou hoor, maar ik kan hier echt moedeloos van worden.

Je reactie maakte me benieuwd en ik heb maar even gegoogled wat het nou inhoudt (hoog over). Ik vond deze info erover voor degenen die interesse hebben: 

https://www.gezondleven.be/themas/voeding/voedingsadvies-op-maat/levenswijze/hoe-gezond-eten-mindful-eten/



RoosOpJeHoed schreef op 28-05-2024 om 09:49:

[..]

Sorry, ik weet niet wie je dit heeft verteld, maar dat slaat echt nergens op. En zo ontstaan dus allerlei rare ideeën over dit soort dingen. Geen aanval op jou hoor, maar ik kan hier echt moedeloos van worden.

Ik had er ook extra bij moeten zetten dat ik er zelf niet veel van af weet en heb me er verder ook niet in verdiept. Een vriendin eet op deze manier, zij noemt dat intuïtief eten en op de manier waarop zij dat doet werkt het voor mij niet.

Maar wat de exacte definitie is en hoe het werkt? Daar heb ik echt geen idee van.

Wel heel fijn dat het voor sommigen goed werkt, daar gaat het idd om!

Bah, ik heb trek, maar het is nog lang geen lunchtijd. Ik kan er geen pijl op trekken, de ene keer ga ik uuuuuren op mijn ontbijt, de andere keer rammel ik 2 uur later alweer. Zal wel samenhangen met de hoeveelheid avondeten de dag ervoor.

RoosOpJeHoed schreef op 28-05-2024 om 09:45:

[..]

Dat is niet de brede definitie van intuïtief eten. Dan zou ik namelijk ook de hele dag chocola eten😂 Daar zit ook het probleem over intuïtief eten, veel mensen die daar iets over te moeten zeggen pakken de smalle definitie: eten wanneer jouw lichaam daarom vraagt. Dat is het niet. Het is echt volledig luisteren naar je lichaam, op alle aspecten en het duurt even voor je door hebt waar je lichaam nu wel of niet goed op gaat.

Maar goed, ik ben verder geen messias w.b.t. intuïtief eten. Iedereen moet lekker doen waar hij zich goed bij voelt en als het werkt... dan weet je dus waar je lichaam goed op gaat

Precies dit inderdaad! Voor mij werkt het heel goed, maar het heeft zeker een jaar geduurd voordat ik doorhad wat het precies inhoudt.

lientje69 schreef op 28-05-2024 om 10:21:

[..]

Hoe doen jullie dat toch?? ik ben pas 9 kilo kwijt sinds september en sta nu alweer hartstikke stil. En eet echt niet abnormaal ( boven de 1500 calorieën kom ik aan ) , heb een zwaar beroep waarin ik veel beweeg. Waarom lukt dit bij mij toch niet..

Overgang,  stress,  slecht slapen zijn allemaal zaken die afvallen belemmeren. Ghreline,  leptine verhaal. Maar het is niet onmogelijk om af te vallen.  

Vaak overschatten mensen hun eigen inspanningen en onderschatten ze hun calorie inname.  Ik zeg niet dat dit bij jou zo is maar misschien is het een idee om dit hel precies een aantal weken  bij te houden. 

Verder is wat je eet natuurlijk ook belangrijk. Ultra processed food is gewoon niet goed voor ons. En hoe vaak je eet. Door vele eetmomenten te hebben op een dag,  ook al zijn het niet allemachtig veel calorieën,  stijgt je bloedsuikerspiegel. Je gaat insuline aanmaken en insuline zet de vetcellen op slot.

Daarnaast hebben veel mensen insulineresistentie. Daar word je ook niet echt dunner dan.  

Ik heb straks een middag met een paar vriendinnen. Ik hoop vanavond of mo hier over te schrijven.  

1 vriendin gebruikt Saxenda, 1 vriendin heeft 6 jaar geleden Gastric bypass gehad,  1 draagt 22 uur per dag beugel waarbij ze niet kan eten, 1 is sinds coronatijd elke dag gaan  wandelen, en ik zei de gek. 

Auwereel schreef op 28-05-2024 om 11:30:

Bah, ik heb trek, maar het is nog lang geen lunchtijd. Ik kan er geen pijl op trekken, de ene keer ga ik uuuuuren op mijn ontbijt, de andere keer rammel ik 2 uur later alweer. Zal wel samenhangen met de hoeveelheid avondeten de dag ervoor.

Bij mij heeft dat ook te maken met slecht slapen.

Over afgelopen weekend hebben we het even niet want slechter dan slecht qua eten en drinken maar vandaag weer hup gezond. Ben begonnen met de 7 minute app en een ochtendwandeling van zo'n 45 minuten. Net een korte snelle lunchwandeling gedaan met een collega. Zit nu over de 10.000 stappen en moet vanavond ook nog werken.

Ninoea schreef op 28-05-2024 om 11:15:

[..]

Je reactie maakte me benieuwd en ik heb maar even gegoogled wat het nou inhoudt (hoog over). Ik vond deze info erover voor degenen die interesse hebben:

https://www.gezondleven.be/themas/voeding/voedingsadvies-op-maat/levenswijze/hoe-gezond-eten-mindful-eten/



Ik had ook al een link geplaatst, maar die is denk ik over het hoofd gezien.

lientje69 schreef op 28-05-2024 om 10:21:

[..]

Hoe doen jullie dat toch?? ik ben pas 9 kilo kwijt sinds september en sta nu alweer hartstikke stil. En eet echt niet abnormaal ( boven de 1500 calorieën kom ik aan ) , heb een zwaar beroep waarin ik veel beweeg. Waarom lukt dit bij mij toch niet..

Ik sluit mij aan bij de reactie van Dorestad. Vergelijk jezelf niet teveel met anderen. Je geeft zelf genoeg zaken aan waarom het (voor nu) niet lukt of minder goed gaat. Probeer positief te denken en kijk wat wel lukt. Anders kom je in zo'n neerwaartse spiraal en je gaat voor jouw doen juist goed!

alhambra

alhambra

28-05-2024 om 18:33 Topicstarter

Ik eet alleen intiutief wel/geen ontbijt.
Gisterenavond helaas uit de bocht gevlogen (had ook moeite met inslapen hierdoor). Vanochtend had ik geen trek daarom niet ontbeten. Alleen om 11 uur fruit gegeten.

We gingen wandelen op kantoor vanwege het mooie weer. Ik ben blij want nu regen, regen.

Ik was uitgenodigd voor een lunchbuffet bij van der valk en het was allemaal nogal zwaar op de maag. Ik heb kleine porties genomen, maar toch kreeg ik er wat last van. Niet fijn. Vanochtend nog zo’n 13 km gefietst naar een vriendin toe en weer terug  en met haar en later op de dag met onze oudste zoon een kort wandelingetje gemaakt. In totaal zo’n 12000 stappen en 700 kcal. Morgenochtend staat bootcamp op de planning. 

lientje69 schreef op 28-05-2024 om 10:21:

[..]

Hoe doen jullie dat toch?? ik ben pas 9 kilo kwijt sinds september en sta nu alweer hartstikke stil. En eet echt niet abnormaal ( boven de 1500 calorieën kom ik aan ) , heb een zwaar beroep waarin ik veel beweeg. Waarom lukt dit bij mij toch niet..

Dat moet frustrerend zijn. En aan de andere kant ben jij ook wel weer een stuk verder dan ik, want ik moet nog maar afwachten of ik de komende maanden ook nog verder zak in gewicht. Maar toch, juist als je al zo lang bezig bent en er gebeurt weinig, terwijl je veel goed doet, is dat super irritant. Dat snap ik wel.

Mijn strategie is simpelweg calorieën tellen. Ik eet dagelijks 500 tot 1000 kcal minder dan ik beweeg. 

Ik ben op 18.000 stappen uitgekomen en ben nu moe. Moet er morgen helaas wat vroeger zijn dus dan geen wandeling voor het werk maar in de pauze en wil naar de Egym.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.