Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Ik kijk geen influencers, in de zin dat ik geen insta en tiktok heb. Maar als iemand een inspirerend youtuber weet, hou ik mij aanbevolen. 

@Due_scimmie: ik weet dat je bij mijn sportschool, als je nieuw bent, eerst je bloeddruk moet laten meten. Een keer had ik dusdanige lage bloeddruk, dat ze twijfelden of ze me wilden laten sporten. Kan het zijn dat jouw bloeddruk gewoon heel laag is? Ik weet niet of je klachten daar bij passen hoor, maar als je al netjes eet en niet laag zit in suikers, dan zou ik denken dat het misschien in iets anders zit.

@friezinnetje: goed dat je dat ijs hebt afgeslagen, ook omdat je er niet perse trek in had. Je ogen zeggen soms iets anders dan je lijf, dus in dit geval goed naar jezelf geluisterd!

@Hier: zwaar weekend achter de rug, in de zin van 8 uur meer gewerkt dan gewoonlijk (+3 uur reistijd). Toch vanmiddag ook nog tijd kunnen maken voor een kleine wandeling, waardoor ik nu boven de 6000 stappen zit. En gisteren echt veel eten afgeslagen: chips, chocoladereep, brownie en hamburger. Trots op! Uiteindelijk 's avonds wel wat kaas en chips op, maar niet extreem veel en het was mijn cheatdag dus het mocht. Denk dat het weer een prima weekje kan worden.

alhambra

alhambra

26-05-2024 om 23:13 Topicstarter

Nauwelijks iets gesnackt vanavond en nog 20 minuten geroeid. 0,5 kilo minder dan vorige week tot mijn verbazing. 

PhilDunphy schreef op 26-05-2024 om 22:00:

Ik kijk geen influencers, in de zin dat ik geen insta en tiktok heb. Maar als iemand een inspirerend youtuber weet, hou ik mij aanbevolen.

Ja: Optima Vita op YT! Zij werkt (de laatste jaren) volgens het principe intuïtief eten en dat heeft bij mij voor dé ommekeer gezorgd.

Ik lees zoveel over cheatdagen, crashdiëten, calorieën tellen, trots zijn dat je de koekjes hebt laten staan, 3 keer enorme beweegmomenten op een dag en stomme trainingen in de sportschool. Ik heb het allemaal ook gedaan en viel elke keer weer terug in de slechte gewoonten, met alleen maar meer kilo’s tot gevolg. Het is gewoon niet vol te houden.

Nu ik luister naar mijn lichaam gaat het heel goed. Ik eet als ik trek heb, zodat ik de dag afsluit zonder hongergevoel. Ik ben niet meer bang voor extra calorieën, want mijn lichaam heeft het op dat moment blijkbaar nodig. Ik eet iets ongezonds als ik daar zin in heb en wacht niet meer tot mijn cheatdag. Ik beweeg zoals ik het leuk vind (wandelen en fietsen) en sleep mezelf niet meer naar de sportschool.


Door dit een tijdje vol te houden is mijn mindset zo veranderd dat ik gezond eten heel fijn vind en dat het echt geen probleem is om elke dag chocola te eten. Ik ben geen fitgirl en heb ook niet meer de ambitie om dat te worden. En toch val ik nu juist af, terwijl ik er voor mijn gevoel weinig voor doe (en vooral laat). Ik voel me eindelijk gezond en lekker in mijn lijf, dat is het allerbelangrijkste. Ik kan het echt iedereen aanraden om eens wat te lezen over intuïtief eten! Je zal niet voor de zomer een bikinibody creëren maar je ontwikkelt langzaamaan een leefstijl die je op de lange termijn veel plezier gaat brengen. Doen!

PhilDunphy schreef op 26-05-2024 om 22:00:



@Due_scimmie: ik weet dat je bij mijn sportschool, als je nieuw bent, eerst je bloeddruk moet laten meten. Een keer had ik dusdanige lage bloeddruk, dat ze twijfelden of ze me wilden laten sporten. Kan het zijn dat jouw bloeddruk gewoon heel laag is? Ik weet niet of je klachten daar bij passen hoor, maar als je al netjes eet en niet laag zit in suikers, dan zou ik denken dat het misschien in iets anders zit.

Ik ben bloeddonor en bij de metingen daar is hij vaak prima. Niet hoog maar ook niet te laag. Wel laatst een keer een torenhoge suiker in mijn urine gehad bij een controle voor iets anders maar toen ik terug moest voor de vingerprik was hij wel weer oke. Heb voor de zekerheid maar afspraak bijnde huisarts gemaakt komende week.

Ik heb eerder al lazyfitgirl methode gevolgd en ken intuitief eten ook wel, maar ergens lukte dat bij mij niet. Healthy habits volg ik ook graag, die heeft het daar ook over. Juist nu ik mijn calorieën bijhoudt krijg ik meer inzicht in wat ik eet. Ik ben echt een snaaier en even tussendoor dit en tussendoor dat bleek juist veel meer calorieën dan ik dacht. 

Maar ben niet van plan dat eeuwig te doen en doe het nu al iets losser dan eerst. Als er 10 kg af is ga ik kijken of het laatste stukje zonder tellen.kan. 

Mijn aandacht is op dit moment vooral gefocust op spieropbouw, conditie opbouw en voeding en beweging die daarbij kan helpen. 

Gisterenochtend weer bootcamp. Dit keer was het vooral een bootcamp op cardio gericht. Ik heb veel gerend. Trappen op en af en ook een aantal oefeningen. Wel lekker, maar krachtbootcamp vind ik toch wel echt het fijnst. Ook alweer drie keer ingepland dus het loopt lekker door. 
Gisteren ook even naar decathlon geweest en een shirtje met korte mouwen en een sportlegging tot op de kuiten gekocht. Ik liep nog in mijn lange pijpen en mouwen en dat wordt wel wat te warm. 

Bootcamp lijkt mij ook leuk, maar ook zo'n circuit in de sportschool van egym. Maar ik heb al een teamsport en ik boks 1x per week 😅. Ik wil meer dan waar ik tijd voor heb.  Al kan ik er wel ergens meer krachttraining bij gebruiken.

alhambra

alhambra

27-05-2024 om 15:50 Topicstarter

Geen lunchwandeling vandaag maar 2x een kort fietstochtje onder tijdsdruk. 30 minuten om heen-en-weer te gaan naar winkel om iets op te halen. Het was gelukt

Spieropbouw is voor mij het meest nodig/nuttig. De beste en meest doelmatige oplossing daarvoor is krachttraining, maar ik doe dus bootcamp waarbij krachttraining zeker wel een onderdeel is, maar niet het enige en ook niet bij alle vormen de hoofdmoot. Punt is dat ik bootcamp wel echt leuk vindt en ik er per keer voor kan betalen en reserveren en ik bij het andere weer aan abonnementen vastzit. En ik vind krachttraining minder leuk en het is weer een stap om te zetten terwijl dit nu vertrouwd is. Ik heb dus besloten om bootcamp minstens een jaar te gaan doen voor 2 a 3x per week en dan de balans opnieuw op te maken. Vooralsnog bouw ik zeker kracht en conditie op en is het helpend. 

Sherlock schreef op 26-05-2024 om 23:44:

[..]

Ja: Optima Vita op YT! Zij werkt (de laatste jaren) volgens het principe intuïtief eten en dat heeft bij mij voor dé ommekeer gezorgd.

Ik volg OptimaVita ook graag en doe ook weleens wat van haar workouts. Ook volg ik I am a foodie die de wetenschappelijke kant van eten benadert. Zij heeft ook een artikel op haar website staan over intuïtief eten https://www.iamafoodie.nl/wat-is-intuitief-eten/ Verder volg ik Voedingweetjes, die vaak etiketten en onzinproducten uit de supermarkt belicht en ik spiek weleens bij Lot Beukers, zij is heel direct en no-nonsense.

Influencers waar ik echt niks mee kan zijn van die types die vaak een 'what I eat in a day' posten (en dan van die filmpjes erbij waar ze met ingehouden buik staan te showen hoe slank ze wel niet zijn). Die mikken áltijd iets van schuddebuikjes door hun ontbijt of ze noemen allemaal koekjes die je kunt eten van minder dan 100 kcal. Zoveel loze calorieën, zo zonde. En dat mogen ze doen hoor, maar ze realiseren zich denk ik niet dat hun volgers niet altijd in staat zijn om maat te houden met dat soort calorieën. Plus dit soort types plaatsen vaak recepten voor 'gezonde' appeltaart (vol met nepsuiker) en 'gezonde' tiramisu, op basis van kwark. Bah, als ik appeltaart of tiramisu wil eten, dan eet ik wel de echte en niet iets wat er in de verste verte niet meer op lijkt, maar wel je 'juiste' calorieën heeft.

Voorts denk ik dat de meeste mensen van dit clubje wel op de één of andere manier al bezig zijn met intuïtief eten. Het is niet iets dat je even van de ene op de andere dag gaat doen. Althans, als ik naar mezelf kijk is het inmiddels een proces van járen en onbewust ben ik intuïtief gaan eten. Maar ik tel ook calorieën. Dat is puur omdat ik een leidraad wil hebben voor mijn eetpatroon op dit moment. Het geeft mij een houvast als ik dreig te vervallen in emotie-eten. Want dat is hoe ik opgegroeid ben, al mijn ellende weg eten en eten altijd associëren met gezelligheid. Het zit in mijn systeem en ondanks dat ik al heel ver ben blijft het een proces. Ik denk dat intuïtief eten wel de juiste basis is, maar dat iedereen zijn eigen weg daarnaartoe volgt. Ik ben ook begonnen met cheatdays (toen heette dat nog SAS😂) en haatte sporten intens. Tot ik leerde er anders naar te kijken. 

ik heb jaren intuïtief gegeten, maar daar gaat het mis. Ik kan de hele dag wel eten  

Moest even naar iemand toe om wat te bespreken. Niet gebeld of hij thuis was, maar er naar toe gelopen. Bleek niet thuis te zijn, dus via ander weggetje weer terug gelopen. Bewust dus niet gebeld, want als hij dus niet thuis was, was ik niet gaan lopen. 

Ik vind mijn ontbijt net wat lekkerder met 10 gram m&m's of chocolade erbij. Ik weet dat ik daar bijvoorbeeld weinig voedingsstoffen uit haal, maar maakt wel wel tevredener over de maaltijd. Ik denk dat je uiteindelijk je eigen combinatie daarin moet vinden. Maar ik weeg het wel af want inschatten kan ik niet zo goed.

Ik fietste vandaag veel voor mijn doen. 30 km. 14 km was een fietstocht hier in de buurt door het bos met veel vals plat en kleine heuveltjes. Verder met onze jongste zoon geoefend voor het verkeersexamen. 
Ik heb mijn gewicht bijgesteld in mijn gezondheidsapp zodat de actieve kcalberekening meer kloppend is. Het is een beetje een gok wat ik nu weeg maar ik heb hem 5 kg omlaag gegooid. Dat leek me eerlijker. 
Actieve kcal 770, stappen ongeveer 6000, gefietst ongeveer 30 km, aantal trappen 2.  

Friezinnetje schreef op 27-05-2024 om 18:45:

ik heb jaren intuïtief gegeten, maar daar gaat het mis. Ik kan de hele dag wel eten

Haha precies dit. Ik heb mij niet verdiept in wat intuïtief eten inhoudt.. maar als het is wat ik denk, dus gewoon eten als jij denkt dat je het nodig hebt, zie ik daar weinig heil in voor mijzelf. Ik ga juist erg lekker op duidelijkheid met cheatdagen en vaste sportdagen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.