Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vanmorgen een ommetje van 15 kilometer gemaakt.  Hiermee mijn maanddoel voor feb,  200 km elke maand lopen,  ruim gehaald.  Het ommetje was grotendeels onverhard en vaak door de modder,  dat maakt het wat pittiger. 
Daarna thuis krachttraining.  Zondag was armen Zwaar (veel gewicht,  4 setjes van 8 herhalingen). Gisteren benen Zwaar. Vandaag borst/armen licht ( minder gewicht,  3 setjes van 10 hh)
Thuis krachttraining bevalt me  goed. Niet dat ik het geweldig vind maar in de zin van dit thuis doen. 5x per week.  1x per week naar de sportschool.  1x beweegcirkel buiten. 

Die krachttraining is mijn grote uitdaging.  En altijd blijft de angst in mij aanwezig om weer die 40 kilo te groeien die ik 14 jaar geleden ben afgevallen.  Die angst is zeker niet afgenomen,  integendeel.  Ik slik pregabaline tegen trigeminusneuralgie.  Medicatie die zorgt voor extra trek. 

Je doet 5x per week krachttraining @dorestad? Wat bedoel je met beweegcircel. Wat rot die medicatie die je eetlust beïnvloedt.

Wat mij tegenhoudt bij krachttraining thuis is dat is niet zo goed weet wat ik dan moet aanschaffen en hoe ik zeker weet dat ik de oefening goed uitvoer en mezelf niet per ongeluk verkeerd belast of overbelast.

Ninoea schreef op 27-02-2024 om 18:49:

Beterschap, @amandelbloesem.
Vervelend dat de boodschappen je plannen om te wandelen doorkruisten @dolfje.

@anne1234 ik heb nog nooit gehoord van een walkingpad. Zal het eens googlen. Bevalt het je?

Vervelend dat de Mac zo slecht viel @gsleutel. Lief dat je man er wel rekening mee hield.
@moirmel veel succes en leuk dat je ook meeschrijft.
Vanavond nog even een kort rondje gewandeld om mijn bewegingsring vol te krijgen. Ik zit vandaag op ruim 600 kcal.

Qua eten een goede dag. Goed ontbeten en geluncht en ook gezonde tussendoortjes en goed qua fruit en eiwitten enzo.
Vanavond zelfgemaakte linzensoep gegeten met volkoren stokbrood en kruidenboter. Sinds kerst heb ik een soepmaker en dat bevalt zo goed. We eten nu veel vaker tussendoor een keertje verse soep.

Ninoea wat is een bewegingsring?

Ninoea schreef op 27-02-2024 om 19:40:

Je doet 5x per week krachttraining @dorestad? Wat bedoel je met beweegcircel. Wat rot die medicatie die je eetlust beïnvloedt.

Wat mij tegenhoudt bij krachttraining thuis is dat is niet zo goed weet wat ik dan moet aanschaffen en hoe ik zeker weet dat ik de oefening goed uitvoer en mezelf niet per ongeluk verkeerd belast of overbelast.

De beweegcirkel is een pleintje/parkje vol vaste toestellen.  Onze gemeente huurt al anderhalf jaar een personal trainer in die een uur lang voornamelijk krachttraining en balanstraining combineert met cardio.  Iedereen mag gratis meedoen.  We zijn meestal met een persoon of 10.

Ik heb een halterstang en dumbellstangen met losse gewichten.  2 kettlebells.  Suspension trainer en weerstandsbanden.  En een fitnessbankje. Voor ongeveer 150 euro. Daarnaast gebruik ik meubels,  boom buiten,  de ladder in de garage die hoog is opgehangen.  Daar kan ik perfect mij aan vasthouden en benen optrekken.  En ik volg een vast programma op mijn telefoon/tablet. Waarbij de uitvoering op mijn telefoon gedaan wordt door virtual trainer.  Tempo,  houding,  doel, rust enz: word heel nauwkeurig aangegeven.  

@Ninoea:
Bedankt, zal wel niet zoveel schrijven als anderen.
Voor mij ligt de focus niet op gewicht maar op conditie. De laatste is belabberd momenteel (gisteren buiten adem na een kwartiertje spitten) en ik wil beginnen trainen voor een lange wandeling (https://hagelandse101.be/) in september.

Moirmel schreef op 27-02-2024 om 21:53:

@Ninoea:
Bedankt, zal wel niet zoveel schrijven als anderen.
Voor mij ligt de focus niet op gewicht maar op conditie. De laatste is belabberd momenteel (gisteren buiten adem na een kwartiertje spitten) en ik wil beginnen trainen voor een lange wandeling (https://hagelandse101.be/) in september.

Spitten nu de grond ook zo verzadigd is vind ik ook echt zwaar fysiek werk. Combinatie van krachttraining en cardio.  Gewoon zwaar. Ik doe het je echt niet na. Wandelen en conditie daarmee opbouwen vond ik goed te doen. Ik kom van ver,  trap oplopen zonder na die tijd te moeten zitten kon ik 4.5 jaar geleden niet.  Vergeet ook niet wat voor invloed medicatie bijvoorbeeld kan hebben. 

@Dorestad:
Zit hier op een klei/leem grond  , toch twee uurtjes bezig geweest om het klaar te krijgen.
Bij mij is mijn conditie helemaal ingezakt nadat ik vier jaar geleden crashte op het werk. Daarvoor verzette ik op de werkvloer zowat 25000 stappen per nacht en kon ik zonder training rustig een kilometer of vijf lopen. Wil minstens terug op dat niveau komen.  

Ninoea schreef op 27-02-2024 om 18:49:

Beterschap, @amandelbloesem.
Vervelend dat de boodschappen je plannen om te wandelen doorkruisten @dolfje.

Qua eten een goede dag. Goed ontbeten en geluncht en ook gezonde tussendoortjes en goed qua fruit en eiwitten enzo.
Vanavond zelfgemaakte linzensoep gegeten met volkoren stokbrood en kruidenboter. Sinds kerst heb ik een soepmaker en dat bevalt zo goed. We eten nu veel vaker tussendoor een keertje verse soep.

Je eten klinkt goed! Zo'n soepmaker bevalt dus?

Ipv wandelen heb ik de ramen gewassen en het bed verschoond, ook nog best actief

Moirmel schreef op 27-02-2024 om 22:11:

@Dorestad:
Zit hier op een klei/leem grond , toch twee uurtjes bezig geweest om het klaar te krijgen.
Bij mij is mijn conditie helemaal ingezakt nadat ik vier jaar geleden crashte op het werk. Daarvoor verzette ik op de werkvloer zowat 25000 stappen per nacht en kon ik zonder training rustig een kilometer of vijf lopen. Wil minstens terug op dat niveau komen.

O men,  klei.  Ik heb jaren te maken gehad met de klei in Groningen.  Zwaar. En spekglad wanneer het nat was.

25.000 stappen: dat is ongeveer 20 km, echt veel.  Ik snap dat je weer richting je oude niveau wilt komen. Ik hoop dat het je gaat lukken.  Kost wel veel tijd,  gewoon klokuren bedoel ik. Maar misschien dat je,  net als ik, veel vrije tijd hebt. Wil je alleen oefenen of  met anderen?

Anne1234! schreef op 27-02-2024 om 14:02:

Ik heb een walkingpad en ben daar erg blij mee. Hij is zo plat dat je hem makkelijk onder de bank schuift en weer er bij pakt als je wil lopen. Op dagen dat ik weinig heb bewogen en geen zin meer heb om de deur uit te gaan pak ik hem vaak 's avonds even om een paar kilometer te lopen tijdens het tv kijken.

had er nog nooit van gehoord, dus even opgezocht...wat een handig ding!

Dorestad schreef op 27-02-2024 om 22:45:

[..]

O men, klei. Ik heb jaren te maken gehad met de klei in Groningen. Zwaar. En spekglad wanneer het nat was.

25.000 stappen: dat is ongeveer 20 km, echt veel. Ik snap dat je weer richting je oude niveau wilt komen. Ik hoop dat het je gaat lukken. Kost wel veel tijd, gewoon klokuren bedoel ik. Maar misschien dat je, net als ik, veel vrije tijd hebt. Wil je alleen oefenen of met anderen?

Sta op een ziekte-uitkering dus heb inderdaad veel tijd. Nu wel kans op een baan (wachten op telefoon), maar dat is ook maar twee nachten.
Ben niet zo goed met mensen dus ga alleen oefenen. 

Knap van jou trouwens dat je erin geslaagd bent om 40 kilo af te vallen, kan ook de angst begrijpen om weer aan te komen. Is er een speciaal doel dat je dit jaar hebt, of ga je voor status quo? 

Ik heb vanavond een receptie op het werk, met gebak en hapjes geloof ik. Nu wil ik vanavond gewoon eten zodat ik het gebak makkelijk kan laten staan ( ben niet zo'n zoet liefhebber)
Straks ga ik eerst even naar action en praxis fietsen en daarna huis poetsen en wil eigenlijk ook nog wel even naar de sportschool om egym te doen.

Een walking pad is toch gewoon een andere naam voor een loopband? Ik zie geen verschil? 
@Dolfje, ik vind een soepmaker inderdaad handig. Ik zag bij een vriendin van me hoe praktisch het is. Je snijdt gewoon de ingrediënten heel grof, mikt er water bij, zet het programma aan en 20 min later heb je gekookte en gepureerde soep. Er zijn meer programma’s maar dit is degene die ik het meest gebruik. 
Het is wel weer een apparaat dat je ergens kwijt moet kunnen. 
@ambra via mijn applewatch houd ik mijn beweging bij. Die geeft in ringen weer hoe actief je bent. Ik heb een doel qua beweging per dag in kcal en qua training in minuten per dag. Het helpt mij echt om de focus op beweging te houden. 
@dorestad je hebt dus best veel spullen om thuis je krachttraining te doen. Tof dat dit zo goed werkt voor jou. 
Ik zag een bootcamptraining bij mij in de buurt die met toestellen en een circuit werkt. Ik kan een gratis proefles doen. Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen. 

Ninoea schreef op 28-02-2024 om 11:11:

Een walking pad is toch gewoon een andere naam voor een loopband? Ik zie geen verschil?
@Dolfje, ik vind een soepmaker inderdaad handig. Ik zag bij een vriendin van me hoe praktisch het is. Je snijdt gewoon de ingrediënten heel grof, mikt er water bij, zet het programma aan en 20 min later heb je gekookte en gepureerde soep. Er zijn meer programma’s maar dit is degene die ik het meest gebruik.
Het is wel weer een apparaat dat je ergens kwijt moet kunnen.
@ambra via mijn applewatch houd ik mijn beweging bij. Die geeft in ringen weer hoe actief je bent. Ik heb een doel qua beweging per dag in kcal en qua training in minuten per dag. Het helpt mij echt om de focus op beweging te houden.
@dorestad je hebt dus best veel spullen om thuis je krachttraining te doen. Tof dat dit zo goed werkt voor jou.
Ik zag een bootcamptraining bij mij in de buurt die met toestellen en een circuit werkt. Ik kan een gratis proefles doen. Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen.

Dank voor je uitleg. Fijn dat het werkt voor je!

Ondanks stijve rug en pijn toch egym gedaan. Ben het zo zat die  stijfheid en pijn. Weet niet waar het aan ligt. Vorig jaar ook en toen na best veel chiropractie behandelingen was het ineens weg. Had ervoor ook al fysio gehad. 
Nou morgen nog even werken en dan vakantie. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.