Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Ninoea
25-02-2024 om 08:23
Gisteren was een matige actieve dag voor me. In de ochtend alleen een wandeling van 4,5 km gedaan. Daarna veel gezeten: in de bioscoop, in de auto naar een feestje toe en weer terug en ook het feestje zelf. Onderweg gegeten bij de Mac. Medium quarterpounder (zout!!!), friet met ketchup en spa rood. Op het feestje nog wat hartigs gesnaaid en midden in de nacht thuis gierde ik van de honger en heb ik mezelf op een boterham met pindakaas getrakteerd.
Amandelbloesem
25-02-2024 om 09:54
Ik wou zeggen dat ik gister kon afschrijven wegens een terugslag qua mentale gezondheid. Gebeurt zo af en toe, helaas. Maar ik heb wel de eetmeter ingevuld, en qua calorieën was het niet al te hoog. Er zat weinig gezonds in die calorieën, maar het is iets. En qua bonus: de weegschaal gaat ook de goede kant op.
Ysenda
25-02-2024 om 10:25
Toch goede dingen lees ik hier.
Bij mij ging het gister helemaal mis. Na mijn ontbijt ging er weinig gezonds meer in en hield de eetmeter erbij ruim 3000(!) kcal mee op. Daar stond maar uiterst weinig beweging tegenover. Na de uitvaart wilde ik gaan wandelen maar het kwam met bakken uit de lucht dus dat opgegeven en bedacht dat ik dan maar alle faciliteiten van mijn huisje zou gebruiken en er een spa dag van zou maken. Maar ik had zo'n trek in chips dat dat kleine zakje dat ik mee had echt niet genoeg zou zijn. Dus een grote zak gehaald (stom, niet nodig, trek trekt ook weer weg) en ook paté voor mijn broodjes van vandaag. Maar paté gaat ook prima met stukjes rijstwafel als toastjes. O, en ook prima direct van het mes. En er lagen ook nog 6 after eights, die gehad ik afgepast meegenomen van huis. Die zijn ook op.
Ik heb een heerlijk warm bad genomen en daar was ik echt aan toe en het hielp enorm met ontspannen. Nadeel bleek vannacht, ik bleef het zo warm houden dat ik niet kon slapen, zelfs niet toen ik het raam wijd open had gezet. Maar daardoor ben ik nu zo moe dat naar de sportschool alleen maar frustratie zou opleveren.
Kortom, vandaag mezelf maar bij elkaar rapen en bedenken wat te doen. Drive to survive bingen is een optie en dan vanmiddag nog even hardlopen voor ik zoon op de terugweg oppik. Of een stukje wandelen. Of mijn boek lezen.
Sportschool doe ik morgenochtend dat weet ik wel.
Venusss
25-02-2024 om 10:26
Friezinnetje schreef op 25-02-2024 om 10:03:
vanmorgen op de weegschaal gestaan en ik was een halve kilo kwijt.
Ik ook!
Moosey
25-02-2024 om 10:39
En sportschool is niet de enige manier om sterker te worden hè. Voor mij is het ook niks, die apparaten. Maar ik ben de afgelopen jaren veel sterker en soepeler geworden van een combinatie van yoga (thuis) en Pilates (lessen op een pilates-school) Werkt voor mij zo goed dat ik uit volkomen vrije wil nu twee keer per week naar een les ga (en ja, dat is voor een non-sporter als ik echt een unicum)
alhambra
25-02-2024 om 10:56
Ik weeg nu voor de derde week op rij hetzelfde. Blij om want ik had verwacht aangekomen te zijn. Net terug van de sportschool en straks nog schoonmaken.
Gisterenavond wel om 22:30 nog twee cracottes met pindakaas gegeten.
Snoeske
25-02-2024 om 11:39
Hier gisteren ook geen goede dag. Stress is niet helpend en ik zit gewoon niet top in mijn vel. Maar vandaag weer een nieuwe dag met nieuwe kansen.
Dolfje
25-02-2024 om 12:11
Wij zijn op de terugweg van ons weekend weg via een tussenstop bij een abdij om bier te halen.
Ik zal maar niet optellen wat ik de laatste 2 dagen gegeten en gedronken heb maar lekker was het wel
Gisteren wel veel gewandeld door bos en veld maar er valt niet tegenop te bewegen met pizza als avondeten en Belgische biertjes.
Denk morgen door drukke dag op werk en nog een gesprek met schoonouders over de zorg geen zin /tijd in sporten maar dan wil ik wel even lopen.
Bailey26
25-02-2024 om 13:29
Hoi allemaal, ik kom ook graag meeschrijven.
Man en ik zijn al een tijdje bezig met de wens van een 2e kindje. Vanwege mijn pcos liepen we al bij de fertiliteit en maakte ik gebruik van ovulatie inductie.
Helaas meerdere miskramen gehad en uit chromosoom onderzoek blijkt er iets mis te zijn bij man. Nu staat alles op pauze en is het afwachten totdat we terecht kunnen bij Klinische Genetica.
Na het stoppen met roken en de pil in 2019 ben ik flink aangekomen. Inmiddels al een tijdje overgewicht. Nu ik moet stoppen met de hormonen en de stress en onzekerheid die aankomend traject met zich mee gaat brengen ben ik bang dat ik nog meer aankom als ik niet ga oppassen.
Valkuil van mij is overdag te weinig eten en dan savonds z'n trek hebben dat ik los ga met de koekjes of chips.
Plan is om te gaan beginnen met ontbijten en meer fruit eten. Wil in ieder geval een stuk fruit toevoegen aan de lunch.
Daarnaast wil ik minimaal 2 keer per week thuis sporten. Ik heb Grow with Jo ontdekt maar tips voor meer leuke work outs zijn welkom 😊
Vanaf morgen ook weer de eetmeter invullen maar weet niet hoelang ik dat vol hou. Ondanks dat het mij veel inzicht geeft vind ik het ook wel gedoe. Vooral als een maaltijd uit veel ingrediënten bestaat en je dit allemaal los moet invullen.
Gsleutel
25-02-2024 om 13:30
Dit topic kwam precies op het juiste moment naar boven in de lijst met 'actieve topics'. Afgelopen dagen alles gelezen en nu wil ik zelf toch ook iets (mee) schrijven.
Ik heb vorig weekend besloten dat het écht anders moet. Ik weeg veel (maar echt véél, ruim 40 kilo) te veel. Ik ben eigenlijk nooit heel slank geweest, altijd een stevige bouw gehad. Het gewicht is er in de afgelopen 20 jaar (ik ben nu 35) dan ook gestaag bij gekomen. En heel heerlijk, ik ben nog steeds happy met mezelf. Voel me niet onzeker (tenminste, niet meer dan anderen) maar ik maak me wel zorgen om mijn gezondheid.
Ik heb eigenlijk nog nooit een poging gedaan om af te vallen. Ja, ooit een keer een paar weken veel te rigoureus vanuit angst (mijn ouders waren kort na elkaar overleden, ik had een baby waar ik enorm veel verantwoordelijkheid voor voelde). Dat wat gedoemd te mislukken. Inmiddels 3 kids, 29 uur per week werken, slapeloze nachten, altijd moe... en dus een lijf dat schreeuwt om snelle suikers. Inmiddels was het niet meer 'iets lekkers' maar gedachteloos hele verpakkingen. Elke dag weer. Dus daar ben ik vorige week mee gestopt. Voor het eerst in mijn leven maar eens afkicken van suiker, veel water drinken (bluh) en proberen bewust wat meer te bewegen.
En dat gaat eigenlijk best goed. Ik ben best trots op mezelf. Ondanks een huis vol snoep, koek, chips en chocolade heb ik op een paar bewuste paaseitjes (gekozen wat ik écht het lekkerste vond) en 1 blikje frisdrank vrijdagavond na al 9 dagen niet meer gesnaaid. Ook ben ik begonnen met IF (een bekend fenomeen in onze familie) en dat werkt voor mij heel goed. Gewoon weten dat je niks neemt vind ik makkelijker dan constant afwegen wát je neemt en hoeveel dan. Dus ook al 9 dagen (op vrijdagavond na) na het avond eten niks meer gegeten en dan rond 10.00/11.00 weer.
Ik heb geen weegschaal in huis en twijfel of ik er een aan ga schaffen. Voorlopig hou ik het denk ik maar op 'gezonder leven los van gewichtsverlies'. Maar ik zou het ergens wel fijn vind om in ieder geval te weten met welk gewicht ik nu begonnen ben.
Mijn uitdagingen zijn voldoende actief bewegen en de gewone maaltijden niet 'lekkerder maken' met extra room, vlees, vet en zout. Ik zou ook wel meer groente kunnen eten. Ik beweeg wel redelijk, heb 3 jonge kinderen en geen auto, doe dus alles met de (niet elektrische) bakfiets. Werk ook met jonge kinderen. Daarnaast heb ik een fijne hobby waarbij ik ook regelmatig mag dansen. Maar écht actief bewegen, dat doe ik alleen met wind tegen 😉 Door dit topic gisterenavond met dochter van 7 een rondje gaan wandelen (45 minuten), ik heb eigenlijk een hekel aan wandelen maar het is een begin...
Dit topic heeft me afgelopen week al meerdere keren door moeilijke momenten geholpen. Dus ik blijf graag hangen en hopelijk kan ik jullie ook af en toe supporten!
Ysenda
25-02-2024 om 13:41
Welkom Bailey en Gsleutel
Iedereen mag hier meeschrijven. Samen kunnen we elkaar motiveren en stimuleren.
Auwereel
25-02-2024 om 13:52
Moosey schreef op 25-02-2024 om 10:39:
En sportschool is niet de enige manier om sterker te worden hè. Voor mij is het ook niks, die apparaten. Maar ik ben de afgelopen jaren veel sterker en soepeler geworden van een combinatie van yoga (thuis) en Pilates (lessen op een pilates-school) Werkt voor mij zo goed dat ik uit volkomen vrije wil nu twee keer per week naar een les ga (en ja, dat is voor een non-sporter als ik echt een unicum)
Ik kreeg op een gegeven moment vreemde, niet prettige, pijn in mijn lijf van toestellen. Het duurde even voordat ik het verband legde tussen sportschool en pijn, totdat ik een week oversloeg en pijnvrij was. Dynamic yoga en wandelen is heel fijn, maar ik zou eigenlijk nog intensiever moeten bewegen. Loopband en hometrainer in de sportschool vind ik niks, en wat buitensport betreft, ben ik een mooiweer-sporter. Zwemmen vond ik fijn, totdat ik last kreeg van schimmelinfecties (oren en voeten) die, op aanraden van de huisarts, pas overgingen toen ik niet meer ging zwemmen. Dus eigenlijk ben ik op zoek naar iets intensievers bij slecht weer.
Ysenda
25-02-2024 om 13:59
Auwereel schreef op 25-02-2024 om 13:52:
[..]
Ik kreeg op een gegeven moment vreemde, niet prettige, pijn in mijn lijf van toestellen. Het duurde even voordat ik het verband legde tussen sportschool en pijn, totdat ik een week oversloeg en pijnvrij was. Dynamic yoga en wandelen is heel fijn, maar ik zou eigenlijk nog intensiever moeten bewegen. Loopband en hometrainer in de sportschool vind ik niks, en wat buitensport betreft, ben ik een mooiweer-sporter. Zwemmen vond ik fijn, totdat ik last kreeg van schimmelinfecties (oren en voeten) die, op aanraden van de huisarts, pas overgingen toen ik niet meer ging zwemmen. Dus eigenlijk ben ik op zoek naar iets intensievers bij slecht weer.
Bootcamp?
Ik ga binnen ook echt geen cardio doen. Vind zo'n cross trainer ook een drama.