Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Gister een goeie dag gehad. Dat wil zeggen, een beetje extra beweging, en niet te veel gegeten, ondank dat mijn maag van mening was dat ie verwaarloosd werd. Maar gezien ie dat ook volhield na een bord vol eten heb ik mezelf afgeleid met leuke dingen doen.   

Ik vul beweging wel in bij de eetmeter, maar ik vind hem ook een beetje raar. Ik heb actief werk, dus heb me zitten af vragen hoe ik dat in zou kunnen vullen. Als ik de 10km van mijn stappenteller omzet naar 2 uur 4/5km wandelen is het 750 cal. De stappenteller vindt dat het 500 is. Aan de andere kant, dit verklaart wel waarom ik na een werkdag zo moe ben, en ik denk dat ik op werdagen juist wat meer zou moeten eten  

Hoi Pands
Sterkte met je verlies. Neem je tijd om te rouwen en te verwerken. Soms gaat het gewoon even niet, en mentale gezondheid is ook gezondheid. Goed dat je hebt al een eerste stap hebt gezet

Amandelbloesem schreef op 22-02-2024 om 08 dat mijn maag van mening was dat ie verwaarloosd werd. 

Wahaaaa

nou ik ben mentaal wat aan het herstellen en opladen voor het komende weekend. Dat wordt een rollercoaster. Maar ik heb ook een huisje gehuurd en kwam er na het betalen achter dat het een sauna heeft. Die kan ik wel gebruiken.

Vandaag weer getraind met PT, dat ging beter dan dinsdag want zij laat je toch net dat stapje meer doen dan ik mezelf met mijn mentale toestand toe kan zetten.

Net de boodschappen voor het weekend gedaan en al helemaal gepland wat ik ga eten, inclusief de chipjes en chocolaatjes.

Nu nog even gaan eten en daarna mijn tassen inpakken.

Pands, klinkt moeilijk om in die situatie je gewoonten aan te passen. Misschien met hele kleine dingen beginnen? 

Ysenda, geniet van je weekend!

Ik ben redelijk bezig. Voel me alleen gigantisch moe. Gelukkig heb ik vanaf aanstaande woensdag anderhalve week vakantie gepland. Afgelopen dagen gezond gegeten, op advies van de huisarts op mijn koolhydraten gelet en elke dag een flinke wandeling gemaakt. Gisteravond een uurtje gezwommen. Dus ik ben niet ontevreden. 

Snoeske schreef op 22-02-2024 om 19:58:

Ysenda, geniet van je weekend!

Hopelijk gaat dat lukken vanaf zaterdagmiddag, tot die tijd eerst 2 uitvaarten aan weerszijden van het land.

Ik denk dat ik zaterdag mijn sportspullen in de auto leg en na de uitvaart eerst ga sporten om even lekker om te schakelen.

alhambra

alhambra

23-02-2024 om 08:10 Topicstarter

Sterkte Ysenda!

Welkom Pands. Ik ben het eens met anderen die schrijven dat 1 eetswitch zinvol is en waarschijnlijk ook haalbaar. 

Het verminderen van mijn ontbijt is tot nu toe een goede keuze geweest. Ik ben ook bezig met minder beleg op mijn brood te doen. Deze twee dingen lukken mij beter dan 's avonds minder eten. Gelukkig doe ik dat al wel een stuk minder dan 2 jaar geleden.

Ambra schreef op 21-02-2024 om 23:08:

Mag ik wat vragen? Ik vul sinds twee dagen de eet meter in. Vullen jullie daar je beweging ook bij in of hoeft dat niet perse om een goed overzicht te krijgen? Ik beweeg niet zoveel ( rolstoel) en het lijkt wel alsof ik het er niet in kan vinden, dat wat ik doe aan beweging. Terwijl dat soms voor mij al heel wat is.

Nee hoor  dat hoeft niet . Ik doe het soms wel maar vaak ook niet. 

Bleh stopweek van de pil en dus een kilo zwaarder dan vorige week. 
Vanmiddag gaan we een weekend weg en dus uit eten en hotel met ontbijt. Gaan morgen wel een flinke wandeling maken dus zullen wel aan de beweging komen. Hopelijk een beetje fatsoenlijk weer..

Ik was redelijk optijd bij mijn huisje en het was ook nog droog. Dus ik heb de spullen in de koelkast gezet (alles is gepland en afgewogen meegegaan) en ben gaan hardlopen. 
Tot mijn verbazing ging het heel lekker.

En omdat ik alles afgelast heb meegenomen kan ik nu dus niet gaan emotie snaaien. 

Morgen leg ik mijn sporttas in de auto zodat ik na de begrafenis gelijk kan gaan sporten en ik niet heen en weer hoef te rijden. Ervoor sporten lijkt me niet verstandig want ik wil wel optijd komen. 

Droomt van een saunadagje. Hoewel ik eigenlijk niks te klagen heb, ik heb vandaag een relaxte dag gehad. En ik heb geen uitvaarten, die zijn natuurlijk nooit leuk. Sterkte daarmee

Ik heb gister geprobeerd juist wat meer te eten dan normaal, in de hoop dat ik na alle beweging niet zo uitgeput zou zijn. En dat lijkt te werken, hoewel het na één keer natuurlijk nog te vroeg is om te zeggen. In elk geval heb ik vandaag geen behoefte gehad om te snaaien en zit ik zonder mopperende maag op een mooi calorietekort.

Is het oké dat ik meeschrijf? Ik heb sinds een aantal jaar geen overgewicht (meer) en heb mijn gewicht aardig onder controle maar dat vergt wel een continue focus op mijn leefpatroon.

En geen overgewicht betekent in mijn geval dat ik ongeveer op kledingmaat 40 zit, en heus nog wel wat kilo kwijt zou kunnen, maar tevreden genoeg ben om het zo te willen houden. Er nog wat af mag, maar daar ligt mijn focus niet echt op. 

Met de feestdagen ben ik wat soepeler geweest en eind januari realiseerde ik me dat ik iets was aangekomen. Ik weeg niet, maar merkte het aan mijn kleding. Ik weeg niet omdat ik anders te fanatiek wordt in het focussen op het getal. Ik ben best trots dat het me gelukt is om niet teveel aan te komen en dat ik ook tijdens de feestdagen en daarna weliswaar meer gesnoept heb maar het wel behoorlijk binnen de perken heb weten te houden. 

Ik ben de eetmeter weer eens gaan bijhouden en dat hielp me meteen weer en de spijkerbroeken zitten me meteen alweer beter. Dat ging onverwacht snel. 
De eetmeter maakte me er ook op attent dat ik moet opletten met eiwitten, die moet ik echt meer eten. En ook mijn calcium en de hoeveelheid fruit moeten omhoog. Daarop heb ik me de afgelopen weken gefocust. Het maakte me er ook (wederom!) op alert dat ik gewoon moet zorgen dat ik overdag genoeg eet. Het continue invullen zorgde alleen ook dat ik me na een paar dagen teveel ging  focussen op eten waardoor ik juist dacht dat ik honger had en meer ging snaaien. Dus heb ik besloten extra te letten op calcium, eiwitten en fruit en verder door te gaan met wat ik al deed qua voedingspatroon en dat gaat prima. En vooral geen zooi in huis halen want dan krijg ik ‘s avonds zin om te snaaien en gaat het dus ook op. 

Ik ben al een tijdje bezig om regelmatiger te bewegen en dat gaat best goed: 
2021 gemiddeld 5000 stappen per dag
2022 gemiddeld 6000 stappen per dag 
2023 gemiddeld 8800 stappen per dag 

Ik houd het dagelijks via mijn horloge strak bij en dat helpt enorm. De ring voor actieve calorieën heb ik op 500 staan, training op 45 min en staan op 12 uur per dag. Ik heb vandaag een wandeling gemaakt van ongeveer  50 minuten en zit voor nu op ongeveer 60% van mijn calorieëndoel voor vandaag. 

Wel zou ik wat vaker ook met wat hogere intensiteit moeten trainen om mijn conditie verder te verbeten en krachttraining zou ook goed zijn. Dat zijn echter ook de dingen die ik lastiger vind. Hogere intensiteit is al snel een hogere belasting voor mijn heupen en en krachttraining zie ik tegenop om dat zonder begeleiding te doen en met in een sportzaal vind ik echt niet tof en is voor mij geen blijvende oplossing. Ik denk dat bootcamp met kracht goed zou zijn maar vooralsnog voelt dat nogal als een drempel. 

alhambra

alhambra

24-02-2024 om 13:37 Topicstarter

Welkom Ninoea! Wellicht heeft Ysenda nog wat tips voor je om over je drempel heen te komen.

alhambra schreef op 24-02-2024 om 13:37:

Welkom Ninoea! Wellicht heeft Ysenda nog wat tips voor je om over je drempel heen te komen.

Ik kan alleen maar zeggen: maak een afspraak met een personal trainer om dingen uitgelegd te krijgen en een trainingschema op te stellen en ga. Want werkelijk iedereen in  een sportschool is bezig met zichzelf en zijn vooral heel positief dat jij ook van die  bank af bent gekomen.

ik ben afgelopen woensdag wezen sporten. En die dag ook gezond gegeten. Alleen laatste dagen weer veel aan het snaaien en nergens zin in

Pands schreef op 25-02-2024 om 00:25:

ik ben afgelopen woensdag wezen sporten. En die dag ook gezond gegeten. Alleen laatste dagen weer veel aan het snaaien en nergens zin in

Heb je toen wellicht wat te hard gesport en wat teveel van je lijf gevraagd? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.