Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Ysenda
16-02-2024 om 19:54
Dorestad schreef op 16-02-2024 om 19:11:
vandaag de laatste dag van de eerste 6 weken krachttraining gedaan. Nu een week op halve kracht trainen en daarna 6 weken lang een pittiger schema van 5x per week krachttraining volgens schema en 2x per week een uur oefeningen die je zelf bedenkt. Met daarbij wekelijks een huidplooimeting (vet)op 7 punten (heb jij iets vergelijkbaars Ysenda?)en daarbij de weegschaal. En dan wekelijks de berekening van hoeveel Eiwit, Vet en Koolhydraten ik moet eten voor goede spiergroei.
Verder heb ik deze maand tot nu toe 110km gewandeld van de 200 km die ik mezelf heb opgelegd. Grootste deel onverhard. Veel modder, het is flink doormodderen af en toe.
Tussen de 1000 en 1500 kcal verbruik ik dagelijks door sporten. Er kan in de 8 uur per dag waarbinnen ik eet flink gebunkerd worden.
Nee, zo intensief is mijn schema niet. Qua meten doen we alleen cm's en geen huidplooimetingen.
Wel heb ik zelf een weegschaal die het meet maar dat is minder nauwkeurig, hoewel die huidplooimetingen ook grote afwijkingen heeft.
Alleen volledige bodyscan zijn op dat punt echt nauwkeurig en die kan ik me niet veroorloven.
Je verbruikt behoorlijk wat bij het sporten. Mijn uur krachttraining was gister 350kcal.
Dorestad
16-02-2024 om 20:15
Ysenda schreef op 16-02-2024 om 19:54:
[..]
Nee, zo intensief is mijn schema niet. Qua meten doen we alleen cm's en geen huidplooimetingen.
Wel heb ik zelf een weegschaal die het meet maar dat is minder nauwkeurig, hoewel die huidplooimetingen ook grote afwijkingen heeft.
Alleen volledige bodyscan zijn op dat punt echt nauwkeurig en die kan ik me niet veroorloven.
Je verbruikt behoorlijk wat bij het sporten. Mijn uur krachttraining was gister 350kcal.
Ik zei voor de grap al dat die huidplooimeting plaatsen dan eigenlijk op mijn lichaam gemarkeerd moesten worden dmv tatoeagepunten oid. De impedantieweegschaal doet ook mee, ze nemen het gemiddelde.
Klopt, mijn krachttraining zit tussen de 250 en 550 kcal per keer (het zijn 5 verschillende trainingen. 2x zwaar en weinig herhalingen, 4 setjes. Ene dag boven, andere dag beneden en drie x licht met veel herhalingen en 3 setjes. Elke dag ander deel lichaam.
Vorig jaar kon ik op een bepaalde plek niet over een hek komen. Dat kwam door de bovenbeenspieren....ik ben zo benieuwd of me het dit jaar gaat lukken.
Vorig jaar schreef ik al eens dat ik verwachtte dat jij je doel absoluut gaat bereiken. Niet in een strakke lijn, de kortste weg tussen 2 punten. Maar met enige kleine wegversperringen. Ik denk er nog steeds zo over. Jij hebt zo de focus en het doorzettingsvermogen. Je bent voor mij op gebied van krachttraining een inspirator.
Ysenda
16-02-2024 om 20:35
Dorestad schreef op 16-02-2024 om 20:15:
[..]
Vorig jaar schreef ik al eens dat ik verwachtte dat jij je doel absoluut gaat bereiken. Niet in een strakke lijn, de kortste weg tussen 2 punten. Maar met enige kleine wegversperringen. Ik denk er nog steeds zo over. Jij hebt zo de focus en het doorzettingsvermogen. Je bent voor mij op gebied van krachttraining een inspirator.
Dank je wel voor dit compliment.
Dolfje
17-02-2024 om 11:15
Man is naar de sportschool en ik ben gaan wandelen want was gisteren ook al geweest en wil even geen egym doen vanwege de rugpijn ( die nu lijkt te zakken dus duimen dat het snel over is).
Straks komen schoonouders een gebakje eten omdat man volgende week jarig is maar dan zijn we 2 dagen naar de Ardennen.
Vanavond eten we kippensoep /soto ajam die ik vanmorgen vroeg heb opgezet. Eerst even stofzuigen en beetje opruimen en dan de soep afmaken.
Ysenda
17-02-2024 om 12:04
ik probeer mezelf al de hele ochtend te motiveren om te gaan hardlopen, morgen wordt het zeikweer dan ga ik liever naar de sportschool.
Straks nog uit eten. Dat kan ik wel gebruiken, de gezelligheid, niet het te grote aanbod aan lekker eten, na het nieuws van 2 sterfgevallen binnen 24 uur. Niet te dichtbij maar dichtbij genoeg om er mee bezig te zijn.
Want dat is het echte blokkeerpunt, mentaal vol zitten.
Nou, dan geef ik mezelf nu de schop die ik nodig heb en ga beginnen.
Pupsel
17-02-2024 om 23:56
alhambra schreef op 17-02-2024 om 21:55:
2 slechte dagen gehad. Morgen weer aan de bak!
Same
Dolfje
18-02-2024 om 07:48
yep hier ook weer enigszins de mist ingegaan, zouden niks drinken maar man wilde toch een paar speciaal bier halen en dan doe ik stom genoeg mee en dus weer ontzettend slecht geslapen.
Ysenda
18-02-2024 om 08:11
ik schrijf gister: morgen wordt het de hele dag zeilweer, dan ga ik liever naar de sportschool. Nu is het dus dat zeilweer en heb ik helemaal geen zin om daar doorheen te gaan.
Gister wel keurig hardgelopen en ik denk redelijk in mijn calorieën behoefte gebleven. Het eten was heerlijk. Geen idee wat we precies gegeten hebben. Het was Perzisch/ Iraans, en we zijn altijd wel voor een experiment, dus voorgerecht hadden we een plaatje dat ons lekker leek, hoofdgerechten: chef's choice, of wel doe maar wat en er waren maar 4 verschillende toetjes dus die hebben we allemaal besteld en gedeeld.
Toen wilde ik nog wel de 15.000 stappen halen, moest er nog een kleine 3.000 dus ben nog maar een klein rondje gaan wandelen.
Ok, nu moed verzamelen voor de sportschool er is straks een dipje in de regen.
Ysenda
18-02-2024 om 09:58
1,5 uur verder en ik ben nog steeds moed aan het verzamelen.
Geen goed teken.
Tot mijn verbazing is mijn gewicht wel gelijk gebleven tov gisteren. Terwijl ik dus wel behoorlijk wat koolhydraten en zout heb gegeten, normaal reden om even vocht vast te houden en dus wat zwaarder te zijn.
alhambra
18-02-2024 om 10:41
Ysenda schreef op 18-02-2024 om 09:58:
1,5 uur verder en ik ben nog steeds moed aan het verzamelen.
Geen goed teken.Tot mijn verbazing is mijn gewicht wel gelijk gebleven tov gisteren. Terwijl ik dus wel behoorlijk wat koolhydraten en zout heb gegeten, normaal reden om even vocht vast te houden en dus wat zwaarder te zijn.
Soms heb je een dagje spijbelen nodig. Dan wil je lijf even helemaal niets. Niet gek om er soms aan toe te geven.
Dolfje
18-02-2024 om 10:42
alhambra schreef op 18-02-2024 om 10:41:
[..]
Soms heb je een dagje spijbelen nodig. Dan wil je lijf even helemaal niets. Niet gek om er soms aan toe te geven.
Eens.
Ysenda
18-02-2024 om 10:48
alhambra schreef op 18-02-2024 om 10:41:
[..]
Dolfje schreef op 18-02-2024 om 10:42:
[..]
Eens.
Maar niet bijna alle dagen.
Dorestad
18-02-2024 om 11:46
Ysenda schreef op 18-02-2024 om 10:48:
[..]
[..]
Maar niet bijna alle dagen.
Helemaal eens met jou. Er is bijna altijd wel een reden om niet te gan bewegen, sporten en om wel te gaan eten. Maar ik denk dat jij gaat. Of in ieder geval in beweging komt.
Auwereel
18-02-2024 om 12:42
Ik heb diverse etentjes gehad afgelopen 2 weken en dat zie ik nu toch aan de weegschaal. Wat ik wel flink van mezelf vond, is bij de pizzeria niet ook nog eens een tiramisu-toetje maar juist een kopje thee nam. Toen ik een hapje mocht proven van het toetje van mijn man, dacht ik, goede keuze, dit scheelt heel wat kcal!
Komende tijd niks bijzonders, dus kan ik weer rustig aan doen met eten. Hopelijk heeft de weegschaal dat na verloop van tijd ook weer door.
En gelukkig komt op mijn werk ook het eind van een project in zicht, zodat ik wat vaker even mijn benen kan strekken gedurende een werkdag. Volgens de health coach van datzelfde werk moet je dat regelmatig doen, en zeker één keer per dag naar buiten, maar als ik hard bezig ben met een deadline in zicht, werk ik toch liever even door.