Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Dolfje
28-11-2024 om 07:05
alhambra schreef op 28-11-2024 om 06:59:
[..]
Of toch kijken voor medicijnen die je trek verminderen?
Zoals wat? Ik geloof niet dat ik voor die dingen als Saxenda etc in aanmerking kom qua bmi.
Happyapple
28-11-2024 om 07:10
RoosOpJeHoed schreef op 25-11-2024 om 10:51:
[..]
Zaterdag waren we bij Smaak in de binnenstad van Den Bosch https://smaakelijk.nl/ Naast heerlijke patisserie hebben ze ook goed brood.
Maar wil je de ultieme patissier in Brabant aantikken dan moet je toch echt naar De Rouw in Vught https://derouw.nl/
Smaak ken ik eigenlijk niet. Ga dat straks eens bij man navragen of hij het wel kent. Den Otter, die hij als familie en leermeester noemt op zijn site, ken ik wel en De Rouw natuurlijk ook. De nougatine gebakjes zijn daar sowieso geweldig.
Auwereel
28-11-2024 om 07:46
alhambra schreef op 28-11-2024 om 06:57:
[..]
Ik zou wat verschillende type aardappelen proberen en kijken of er een tussen zit die je wel oké vindt.
Je zou ze ook kunnen stampen en dan iets erbij eten en het dan mengen. Bijvoorbeeld gehakt+ groentemengsel met kruiden of een beetje satésaus.
Dit, maar ook: Aardappelen koken en laten afkpelen, nacht in de koelkast. Dan smaken ze minder meelderig èn worden ze gezonder doordat zetmeel omgezet wordt tot resostent zetmeel. Dat wordt minder opgenomen in de dunne darm en bacteriën in de dikke darm gaan er goed op. Die bacteriën heb je nodig voor een goede gezondheid.
Happyapple
28-11-2024 om 08:08
Hier eigenlijk ook geen gekookte aardappelen, vind dat echt niet lekker.
Ik moet komende week ongesteld worden, maar mijn borsten zijn al de hele week zooo gespannen, dat het ongetwijfeld eerder komt. Wegen doe ik dus ook maar even niet.
De stappen en beweging gaan hier ook wisselend, met dat slechte weer valt de lunchpauze wandeling nogal eens in het water namelijk. En aquafitness lukte van de week ook al niet door mijn knie en zere borsten.
Dorestad
28-11-2024 om 09:00
Auwereel schreef op 28-11-2024 om 07:46:
[..]
Dit, maar ook: Aardappelen koken en laten afkpelen, nacht in de koelkast. Dan smaken ze minder meelderig èn worden ze gezonder doordat zetmeel omgezet wordt tot resostent zetmeel. Dat wordt minder opgenomen in de dunne darm en bacteriën in de dikke darm gaan er goed op. Die bacteriën heb je nodig voor een goede gezondheid.
Wat leuk dat jij dit hier neerzet. Ik kook vaak aardappelen en laat afkoelen i.v.m.resistent zetmeel.
Overigens, op de markt in de stad Groningen staat een aardappelkraam. Perfect om advies te krijgen en eens wat te proberen.
Auwereel
28-11-2024 om 09:04
Dat resistente zetmeel geldt ook voor rijst en pasta, ook daar is afkoelen gunstig. Maar wel snel genoeg koelen, om verkeerde bacterie-vorming tegen te gaan
Auwereel
28-11-2024 om 09:07
Normaal heb ik weinig lekkers in huis, maar nu eet ik regelmatig pepernoten. Van die grote, zachte van een goede bakker, hmmmm. Ik hoop dat ik er niet teveel van aankom...
Verder te enthousiast geweest bij yoga. Vorige keer had ik een prettige spierpijn, deze week een onaangename lage rugpijn....
Dolfje
28-11-2024 om 09:22
Ik was vroeg wakker en zag de zon dus heb net al een wandeling van een kleine 45 minuten gemaakt door het park. Dadelijk ontbijt en dan stap ik over een uurtje op de fiets naar mijn vriendin. Vanuit haar door naar werk tot vanavond 20:30. In mijn pauze straks loop ik even het centrum in want moet wat voor het avondeten nog hebben maar dat wordt een salade van de Ah oid.
Dorestad
28-11-2024 om 09:27
Auwereel schreef op 28-11-2024 om 09:04:
Dat resistente zetmeel geldt ook voor rijst en pasta, ook daar is afkoelen gunstig. Maar wel snel genoeg koelen, om verkeerde bacterie-vorming tegen te gaan
Groene bananen ook
Dorestad
28-11-2024 om 09:31
ik zal vandaag voornamelijk zitten. Vertrek zo naar Brabant om andere auto te halen. Waar ik mij verheugde om daarna de patisserie die RoosOpJeHoed adviseerde te bezoeken is dat door de Saxenda compleet verdwenen.
Dolfje, dat denk ik ook niet. Ik zou er qua gewicht/BMI natuurlijk ook niet aan kunnen komen. Ik vind het wel heel bijzonder te ervaren dat zin in zoet in 1x weg is.
alhambra
28-11-2024 om 09:34
Dolfje schreef op 28-11-2024 om 07:05:
[..]
Zoals wat? Ik geloof niet dat ik voor die dingen als Saxenda etc in aanmerking kom qua bmi.
Ik ben er niet zo in thuis dus ik wist niet dat je een bepaald bmi ervoor moet hebben, sorry.
Dolfje
28-11-2024 om 09:37
Dorestad schreef op 28-11-2024 om 09:31:
Dolfje, dat denk ik ook niet. Ik zou er qua gewicht/BMI natuurlijk ook niet aan kunnen komen. Ik vind het wel heel bijzonder te ervaren dat zin in zoet in 1x weg is.
Ik ben niet zo'n ontzettende zoetekauw maar vooral hartige trek al zit ik nu aan een latte machiato ( met magere melk) en een halve fit piggy speculoos ( eiwit reep) als ontbijt. Man moest vroeg op en heeft de andere helft meegenomen. 1 zo'n bar is behoorlijk wat calorieën en ik denk dat me dat te zwaar op de maag valt. We hebben de repen van Body en fit maar die staan me wat tegen dus heb een doos fit piggy gekocht. Niet iets voor elke dag want duur wel.
Ninoea
28-11-2024 om 09:47
Ik heb wat last van mijn maag/darmen en ben wat misselijk. Ik werd er vannacht al wakker van en heb het nog steeds. Niet heel erg maar zeurderig op de achtergrond. Ik wilde vanochtend hardlopen, maar ik vind dit geen fijne basis om dat te doen dus ik sla het over. Ik heb nu hst voornemen deze training op zaterdagochtend te doen. Morgenochtend zou ik start2run hebben maar dat gaat niet door dus kan ik dan eindelijk weer eens een krachtbootcamp doen. Ik duik nu eerst achter de naaimachine. Wellicht dat ik straks nog even ga wandelen.
RoosOpJeHoed
28-11-2024 om 09:49
Pands schreef op 27-11-2024 om 23:35:
ik ga een hele stomme vraag stellen.
Vroeger thuis aten we altijd hele vieze gekookte aardappelen. Sinds ik opzelf woon altijd gebakken aardappelen. Mja niet gezond. Wie weet er een alternatief? Of wel een lekker recept voor gekookte aardappelen? Het liefst wat kids ook lusten.
Ik probeer het gezonde leven weer op te pakken. Gaat met ups en downs door rouwverwerking
Wat hier door anderen ook al gezegd wordt: of een gekookte aardappel lekker is of niet valt of staat met de kwaliteit van de aardappel. ik bliefte vroeger gekookte aardappels ook niet, van die gore, doorgekookte bintjes. Nu haal ik ze bij een goede groenteboer en dan smaken ze prima gekookt. Ook is met het bakken van aardappels in principe niks mis (niet te bruin bakken), ligt aan waar je in bakt. Ik gebruik vloeibare boter (Terra balans van AH) en dan niet teveel. In de airfryer, als je die hebt, kan ook.
Ik maak vaak aardappelpuree. Slecht een klein klontje roomboter gebruiken en verder kookvocht of melk, peper en mosterd, wordt het prima smeuïg van. Of aardappels poffen https://www.eefkooktzo.nl/gepofte-aardappel/
RoosOpJeHoed
28-11-2024 om 09:56
Voor iedereen met eeuwig hongergevoel raad ik het boek De Hamster in je Brein aan. Is wel wetenschappelijk, maar m.i. best toegankelijk geschreven. Niet dat door het lezen je hongergevoel weg gaat, maar je leert wel waar het vandaan komt en weet er beter mee om te gaan.
Het gevecht tegen honger/trek blijft altijd denk ik. Wat ik bij mezelf merk is wel dat ik weet wat voor soort honger/trek ik heb: hormonaal, snaaitrek, overprikkelingswegvreetbehoeftes, vermoeidheidstrek, te hoge suikerspiegel.... en dat helpt.
Leer je lijf en je brein kennen wat betreft de strijd tegen de kilo's: wat zijn je triggers, waar eet je stelselmatig teveel van, heb je dat toetje nou echt nodig of heb je gewoon zoete trek, wat vult goed en op welk moment? Ook dat is een proces. Ik ben nu zo'n vijf/zes jaar serieus bezig met mijn eetpatroon (na 20 jaar diëten die nooit werken) en ben nog steeds lerende. Een duurzame leefstijl bereik je nu eenmaal niet in een paar maanden of net voordat je op vakantie gaat.