Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Ysenda schreef op 18-02-2024 om 10:48:

[..]

[..]

Maar niet bijna alle dagen.

Nee dat klopt 

Gisteren even uit eten geweest , maar verstandige keuzes gemaakt.  Géén  voorgerecht, geen toetje. Zalm, veel groenten en een paar patatjes.  En stuk gelopen.
Vandaag minder  beweging,  niet lopen met dit weer. Maar ben wel aan het verbouwen  dus toch een soort  beweging. 

Ies

Ies

18-02-2024 om 14:28

En hier, om diverse redenen, teugels flink laten vieren. En vandaag weer aan de slag!

alhambra

alhambra

18-02-2024 om 15:50 Topicstarter

Ik ben vandaag weer goed op de rit. Ook geen tijd om te snaaien want ik ben druk bezig met opruimen en schoonmaken.

nou, het werd en wordt 'm niet vandaag.
Eten ging redelijk maar nu niet meer.

Vanavond lekker tv kijken en morgen weer ern dag.

Hier ook niet zoveel bewogen als goed voor me is en ook teveel gegeten. Morgen weer met frisse moed aan de slag.

Hoi. Ik heb vorige week blijkbaar ineens een knop omgezet qua eten. Ik ben veel te zwaar en er moet heel wat vanaf. Ik heb nu een week de eetmeter bijgehouden, en dat is een mooie stok achter de deur. Er is zelfs al ruim een kilo vanaf. En het lijkt vol te houden, want er zat chips en taart bij in.   

Mijn plan is overigens 1 kilo per maand. Ik moet heel wat omgooien en niet alles werkt even goed mee fysiek of mentaal, dus ik wil niet te hard van stapel lopen. Maar dat maakt het wel een meerjarenplan, dus ik hoop dat hier meeschrijven ervoor zorgt dat mijn motivatie niet inzakt, en dat ik ook echt mijn levensstijl consistent gezonder weet te krijgen. Voor morgen staan de gezonde boodschappen elk geval al klaar. Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik vanavond doe, dan is het uitrusten op de bank met wat lekkers. Maar alle gezonde lekkers is al op.

Welkom amandelbloesem. Ik ga ook voor 1 kilo per maand, het gaat me eigenlijk  te langzaam  maar is beter vol te houden en een stuk gezonder op lange termijn. Een enkele  maand  lukt 1,5. Ook ik moet heel veel  kilo's  kwijt. Hoop dat het door blijft zetten, mijn metabolisme  is een drama. 

Amandelbloesem schreef op 19-02-2024 om 12:50:

Hoi. Ik heb vorige week blijkbaar ineens een knop omgezet qua eten. Ik ben veel te zwaar en er moet heel wat vanaf. Ik heb nu een week de eetmeter bijgehouden, en dat is een mooie stok achter de deur. Er is zelfs al ruim een kilo vanaf. En het lijkt vol te houden, want er zat chips en taart bij in.

Mijn plan is overigens 1 kilo per maand. Ik moet heel wat omgooien en niet alles werkt even goed mee fysiek of mentaal, dus ik wil niet te hard van stapel lopen. Maar dat maakt het wel een meerjarenplan, dus ik hoop dat hier meeschrijven ervoor zorgt dat mijn motivatie niet inzakt, en dat ik ook echt mijn levensstijl consistent gezonder weet te krijgen. Voor morgen staan de gezonde boodschappen elk geval al klaar. Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik vanavond doe, dan is het uitrusten op de bank met wat lekkers. Maar alle gezonde lekkers is al op.

Welkom.

Ga je het in je eentje doen, of heb je hulp van buitenaf. En steun thuis?

De eetmeter laat patronen zien, maar geeft geen advies natuurlijk. Al is het vooral gezond boeren verstand, en dat weten we allemaal wel maar het consequent toepassen is zo moeilijk.

Je denkt nu al aan uitrusten op de bank met wat lekkers, maar het kan ook heel goed zonder uberhaubt wat lekkers, gezond of ongezond, gewoon met een kop thee en een boek. Uitrusten hoeft niet met iets te eten, dat is de verbinding die je zelf hebt gemaakt. En wellicht zijn de supermarkten bij jou nog lang open en kan een huisgenoot bv nog wat gezonds halen. 

Ysenda schreef op 19-02-2024 om 13:07:De eetmeter laat patronen zien, maar geeft geen advies natuurlijk. Al is het vooral gezond boeren verstand, en dat weten we allemaal wel maar het consequent toepassen is zo moeilijk.

Dat is het. Afvallen is op zich niet het moeilijkste maar op gewicht blijven wel.

Ik ben net klaar met sporten, toch weer rugpijn dus alleen cardio gedaan en niet egym. 

Morgen begin ik pas om 10 uur met werken ivm een overleg tussen mijn ochtend en avonddienst en wil eerst gaan wandelen voor ik naar het werk fiets. Normaal ga ik tussendoor naar huis maar nu maar een uur vrij, wil dan ook even wandelen en winkelen.

Ies

Ies

19-02-2024 om 19:02

Dolfje schreef op 19-02-2024 om 16:12:

[..]

Dat is het. Afvallen is op zich niet het moeilijkste maar op gewicht blijven wel.

Ik ben net klaar met sporten, toch weer rugpijn dus alleen cardio gedaan en niet egym.

Morgen begin ik pas om 10 uur met werken ivm een overleg tussen mijn ochtend en avonddienst en wil eerst gaan wandelen voor ik naar het werk fiets. Normaal ga ik tussendoor naar huis maar nu maar een uur vrij, wil dan ook even wandelen en winkelen.

Dat op gewicht blijven ja. 
Hier ook goed afgevallen nadat ik eetpatroon goed onder handen had genomen. Ik at best gezond toen! En dat toch weer ergens losgelaten…het valt toch niet mee vind ik om blijvend gezonder te eten in een samenleving waarin dat niet gewoon is. 
Zo stom ook want oh ik voelde me zoveel beter toen. 

Volgens mij heb ik het al eens gezegd, maar ik "bewaar" voor de avond altijd een stukje fruit en wat kwark. In de morgen eet ik dat ook bij het ontbijt, maar niet de maximale hoeveelheid per dag die volgens de Eetmeter wordt aangeraden. Zo kan ik in ieder geval nog iets (gezonds) nemen, want ik ben niet 1 van die mensen die na het avondeten voort kan tot bedtijd zonder iets te knagen
En ja, ik weet ook wel dat het in principe niet nodig is, maar zo vroeg ga ik nooit slapen en dan voel ik toch echt mijn maag knorren als ik helemaal niks neem.

Ik heb trouwens iets heel bijzonders opgemerkt wat ik even wil delen. Voor ik begon met  de Eetmeter had ik enorm last van opvliegers en die zijn helemaal verdwenen!  Hoe het kan weet ik niet, maar ik heb het idee dat het te maken heeft met de veel betere balans aan voedingsstoffen in mijn lichaam 

Op een of andere  rare manier  ben ik opeens een kilo zwaarder

lientje69 schreef op 20-02-2024 om 00:09:

Op een of andere rare manier ben ik opeens een kilo zwaarder

Dat is meestal vocht: vezels houden vocht vast, spieren die meer gedaan hebben dan anders houden vocht vast, een grote maaltijd die je nog niet verwerkt hebt houdt vocht vast, zouter gegeten dan anders houd vocht vast, bepaalde tijd van de maand.

Daarom zegt mijn PT,  en ook anderen, ga elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip (na het eerste toiletbezoek) op de weegschaal staan en neem dan steeds het gemiddelde over een week. Dan zie je de fluctuaties maar interpreteer je ze anders. Op de weegschaal is een moment opname gedurende de dag schommel je ook. Voor een kilo vet erbij moet je 7700 kcal boven je verbruik eten, dat foe je echt niet zomaar.

Ik ben nu wel 13 kg kwijt maar dat ging zeker niet in een strakke lijn naar beneden. Ben in dat half jaar ook wel van 80 naar 81 naar 82  gegaan, dan pak je het weer op en nu schommel ik al 2 weken rond de 74, beetje er onder, beetje erboven. 

Dolfje schreef op 19-02-2024 om 16:12:

[..]

Overleg vanmiddag is afgelast dus dan ga ik zo maar op de gewone tijd werken en kan ik mooi tussendoor naar huis. En dan wandelen hoop ik.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.