Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Dolfje schreef op 04-02-2024 om 11:03:

[..]

Oh ja dat koop ik ook niet.

Op een gegeven moment wordt mijn chips behoefte zo groot dat ik dan zo'n grote zak in een half uur weg werk. Dus nu plan ik bewust op vrijdag of zaterdagavond mijn chipsmoment.

Friezinnetje schreef op 04-02-2024 om 10:02:

vanmorgen op de weegschaal gestaan en ik ben 1 kilo afgevallen. Een week ziek geweest en itt anders, heb ik niet veel gegeten. Normaal,, niet te veel gesnaaid.
Ik moet nu gaan opletten, dat ik eten en drinken ga scheiden, dit moet na de operatie straks ook. En mijn frisdrank moet er uit. Dat is nog lastig.

Lastige gewoonten om te doorbreken maar heel goed dat je dat nu al in alle 'rust' gaat proberen. 

Ysenda schreef op 04-02-2024 om 11:13:

[..]

Lastige gewoonten om te doorbreken maar heel goed dat je dat nu al in alle 'rust' gaat proberen.

ja, is de opdracht vanuit het med-team ook om al te beginnen. As vrijdag mijn eerste afspraak met diëtiste. 

Na het flesje apple bandit en de zak chips van vrijdag, geen kleintje maar gewoon 120g, heb ik me weer herpakt.

Ik denk dat ik vrijdag echt wel de 73,9 heb aangeraakt, die kon ik namelijk zaterdag na mijn rondje hardlopen (3x 3 minuten,  5 min wandelen en weer 3x3 minuten) wel zien. Ervoor was het 74,2. 😊 Gister ook veel stappen gezet maar om dat beweging te noemen gaat te ver, het was een open dag en even de stad in. Wel namen we steeds de trap ipv de lift. Naar de 5e verdieping! 

Vanmorgen woog ik 74,1. 
Lekker naar de sportschool geweest en daar 1,5 uur krachttraining gedaan volgens mijn nieuwe schema. 
Vanmiddag wil ik nog een stuk wandelen, dan zou het droger moeten zijn dan nu.

En nog bedenken wat ik ga eten vandaag en morgen. Morgen heb ik weer lazy yoga zoals mijn PT het noemt: yin yoga. Voor de ontspanning,

Ik schrijf/lees ook graag mee. Heb behoorlijk veel overgewicht en jojo al heel wat jaren, maar het blijft terugkomen. Grootste probleem is stress/emotie eten. Heb een ontzettend leuke, maar stressvolle baan waardoor ik slecht en onregelmatig eet. Sinds de zomer heb ik echt de knop omgezet, en ben op dit moment 8 kg kwijt, maar we zijn er nog lang niet.

Ik volg bewust geen dieet (heb er al teveel van geprobeerd), maar zet nu bewust in op regelmatig eten (3x per dag) en vooral dingen eten die ik écht lekker vind. maar dan kleinere porties. Dus geen light varianten of koolhydraatarm, maar bijvoorbeeld gewoon vollop lekkere kaas (48+) of pasta te eten en dan afgewogen. Doordat ik elke maaltijd 'lekker' probeer te maken, merk ik dat het makkelijker is om nee te zeggen tegen andere verleidingen. Zit uiteraard een heel verleden achter van als kind niet lekkere dingen moeten eten, waardoor ik nu zo'n moeilijke relatie met eten heb.

Hoop door het schrijven en praten met lotgenoten een steuntje in de rug te hebben bij de momenten dat het niet zo goed gaat. Ben heel benieuwd hoe jullie omgaan met periodes van 'stilstand'. Ik merk dat ik steeds op een niveau stilstand kom na een paar weken en dan duurt het echt weer even voordat de weegschaal weer naar beneden gaat. Hoe gaan jullie daar mee om?

ElaineB schreef op 04-02-2024 om 11:37:

Ben heel benieuwd hoe jullie omgaan met periodes van 'stilstand'. Ik merk dat ik steeds op een niveau stilstand kom na een paar weken en dan duurt het echt weer even voordat de weegschaal weer naar beneden gaat. Hoe gaan jullie daar mee om?

Welkom Eliane.

Lastig idd die periodes van stilstand. Als ik daar over loop te klagen bij mijn PT (personal trainer, ze is elke euro waard) dan gaan we meestal even meten en foto's maken.

Vaak ben ik dan wel cm's kwijt en kun je het verschil zien als je de foto's naast elkaar plakt. En dat motiveert dan weer om door te gaan.

Vaak helpt het dan ook om even wat verandering in je bewegingsroutines te brengen. Andere tijd, andere oefeningen of intensiteit. Net of je lichaam dan weer even wakker geschud moet worden.

Ysenda schreef op 04-02-2024 om 11:10:

[..]

Op een gegeven moment wordt mijn chips behoefte zo groot dat ik dan zo'n grote zak in een half uur weg werk. Dus nu plan ik bewust op vrijdag of zaterdagavond mijn chipsmoment.

Herkenbaar.

Afgelopen week was ik te druk in mijn hoofd om de eetmeter in te vullen maar ga dat morgen weer doen.  

Thanks! Ik meet mezelf op het moment niet, maar is misschien wel iets om te proberen. 

Ik weet van mezelf dat ik geen maat kan houden, dus zakken chips haal ik niet in huis. Zodra die open zijn, moet het op. Zelfde geldt voor chocolade en noten.

Heb geen idee hoe andere mensen dat wel kunnen haha

ElaineB schreef op 04-02-2024 om 12:15:

Heb geen idee hoe andere mensen dat wel kunnen haha

Als we dat konden zaten we niet in dit topic 

Ies

Ies

04-02-2024 om 19:47

ElaineB schreef op 04-02-2024 om 11:37:

Ik schrijf/lees ook graag mee. Heb behoorlijk veel overgewicht en jojo al heel wat jaren, maar het blijft terugkomen. Grootste probleem is stress/emotie eten. Heb een ontzettend leuke, maar stressvolle baan waardoor ik slecht en onregelmatig eet. Sinds de zomer heb ik echt de knop omgezet, en ben op dit moment 8 kg kwijt, maar we zijn er nog lang niet.

Ik volg bewust geen dieet (heb er al teveel van geprobeerd), maar zet nu bewust in op regelmatig eten (3x per dag) en vooral dingen eten die ik écht lekker vind. maar dan kleinere porties. Dus geen light varianten of koolhydraatarm, maar bijvoorbeeld gewoon vollop lekkere kaas (48+) of pasta te eten en dan afgewogen. Doordat ik elke maaltijd 'lekker' probeer te maken, merk ik dat het makkelijker is om nee te zeggen tegen andere verleidingen. Zit uiteraard een heel verleden achter van als kind niet lekkere dingen moeten eten, waardoor ik nu zo'n moeilijke relatie met eten heb.

Hoop door het schrijven en praten met lotgenoten een steuntje in de rug te hebben bij de momenten dat het niet zo goed gaat. Ben heel benieuwd hoe jullie omgaan met periodes van 'stilstand'. Ik merk dat ik steeds op een niveau stilstand kom na een paar weken en dan duurt het echt weer even voordat de weegschaal weer naar beneden gaat. Hoe gaan jullie daar mee om?

Herkenbaar jouw manier van ermee om willen gaan. Alleen let ik doorgaans bijna niet op portie grootte. Ik denk zelf dat dat doorgaans meestal niet nodig is, míts je (hele poos) gezond eet. 
(en zelf eet ik vaak eerder te weinig dan teveel, met risico op tekorten) 
Van sterk bewerkt spul blijf je natuurlijk eten en het beïnvloedt je eetlust etc in het algemeen. 
Maar in een eerdere succesvolle afvalperiode zette ik ook in op vooral zo lekker mogelijk. Lukt me nu trouwens wat minder, geen puf en tijd om veel te koken. 
Stilstand zie ik als iets positiefs. Overgewicht is echt wel een forse belasting voor je lijf. Maar afvallen ook. Er gebeurt een hoop in je lijf en te snel is echt niet goed. Ik zie het wel echt als dat je lijf gewoon zelf op de rem trapt. 

Mijn uiteindelijke doel is een gezonde relatie met eten en dan zonder wegen, maar dat lukt gewoon nog niet. Het wegen van mijn eten, in combinatie met het invullen van de Eetmeter helpt om inzicht te krijgen. Bijvoorbeeld, Ik bleek hele dikke porties beleg op crackers/brood te smeren, door dat te verminderen bespaar ik niet eens veel calorieën, maar wel dat ik mezelf in kleine stapjes naar iets normalere porties begin te krijgen.

morgen weer weegdag, ben benieuwd 

Ik heb best eel inzicht in wat ik teveel eet, wat ik beter kan laten staan. Maar het daadwerkelijk laten staan, of op tijd te stoppen met eten, is nog een hele uitdaging.

Ysenda schreef op 04-02-2024 om 11:07:

nog een lekkere fruit snack voor tussendoor:

Banaan in plakjes, daar 5 gram cruesli over (ik heb holi crunchy muesli 4 noten, past binnen de schijf van 5) en dan nog whey protein cream er over (10g whey proteïne met een lepeltje water zodat het een beetje de dikte van ongeklopte slagroom heeft)

Mooi opmaken op een schoteltje want het oog wil ook wat.

Klinkt lekker! Ik ga sowieso die Holie Muesli eens proberen, ik zie dat dat allemaal pure ingrediënten zijn zonder allerlei toevoegingen en suiker. Dat vind ik wel een fijn idee.

0,6 eraf deze week. Niet gesport, wel taart afgeslagen op 2 verjaardagen

alhambra

alhambra

05-02-2024 om 12:23 Topicstarter

Vandaag weer mijn kleinere ontbijt gegeten en zonder problemen de lunch gehaald.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.