Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

ik lees hierboven volgens mij vaker terug om eetmomenten lekker te maken. Dus zojuist in de ah bestelling allemaal gezond spul, groente, volkoren wraps en light cottages cheese etc gedaan. Afgesproken met man dat we elke dag even tijd gaan nemen om iets lekkers gezonds te maken tussen in de middag ( voordeel van beide veel thuis werken). 
Ik probeer elke dag binnen mijn calorieën te blijven Maarja als een deel van die calorieën soms een vette kaasstengel is van 300+ calorieën dan is dat niet heel verzadigend. 

Pupsel schreef op 05-02-2024 om 12:30:

ik lees hierboven volgens mij vaker terug om eetmomenten lekker te maken. Dus zojuist in de ah bestelling allemaal gezond spul, groente, volkoren wraps en light cottages cheese etc gedaan. Afgesproken met man dat we elke dag even tijd gaan nemen om iets lekkers gezonds te maken tussen in de middag ( voordeel van beide veel thuis werken).
Ik probeer elke dag binnen mijn calorieën te blijven Maarja als een deel van die calorieën soms een vette kaasstengel is van 300+ calorieën dan is dat niet heel verzadigend.

Precies hierom eet ik geen taart ook al is het ongezellig. Dan zit ik bij wijze al aan mn calorieënmax en heb ik de hele dag honger. Ik eet dan liever twee boterhammen extra 

Auwereel schreef op 04-02-2024 om 22:39:

Ik heb best eel inzicht in wat ik teveel eet, wat ik beter kan laten staan. Maar het daadwerkelijk laten staan, of op tijd te stoppen met eten, is nog een hele uitdaging.

Dat is het.

Ik kom net uit een online overleg en heb mijn sportkleding al aan, ga zo naar de Egym en dan op de terugweg paar boodschappen halen. Als we op tijd kunnen eten gaan we daarna ook nog ff een blokje om. 

Auwereel schreef op 04-02-2024 om 22:39:

Ik heb best eel inzicht in wat ik teveel eet, wat ik beter kan laten staan. Maar het daadwerkelijk laten staan, of op tijd te stoppen met eten, is nog een hele uitdaging.

Ik merk dat het erg helpt als je binnen en buiten je gezin support hebt.

Zoon let ook erg op wat hij eet en support mij om die gezonde keuzes te maken. Hij beheert mijn chocolade reep. En als ik een stuk wil krijg ik de helft van mijn 'geeiste' stuk met een briefje: die andere helft smaakt net zo als deze en zo doe je er langer mee. En dan moet ik lachen want hij heeft gewoon gelijk.

En op mijn werk heb ik nog wat collega's aangestoken om bij dezelfde PT te gaan sporten dus we klagen wat af over de geseling die we onder gaan maar zijn wel allemaal heel blij met de resultaten. Dus samen taart afslaan is veel makkelijker. Al hebben we wel allemaal baknijd en bakken we graag.

Maar samen sta je sterk.

Het is denk ik vooral vinden wat bij je past.  Ik ben 2x behoorlijk wat gewicht verloren door "streng" te diëten. Veel magere yoghurt, ei, salades, kip, rookvlees etc.  en dat waren dan flinke porties. Daarmee ging het behoorlijk snel, maar beide keren zat het binnen 2 jaar er ook weer aan en nog meer dan voorheen. Dus die route ga ik zelf niet meer op, word ook niet vrolijk van de gedachten dat ik misschien nog 50 jaar alleen nog dat soort dingen kan eten. Pasta, brood en kaas en allerlei variaties en combinaties daarop, behoren tot mijn lievelingseten.  Dus ik kies er dan bijvoorbeeld wel voor, om dan wel die kaasstengel te eten, als ik daar echt zin in heb. maar dan een lichtonbijt en avondeten. Maar goed, mijn probleem is ook niet dat ik teveel eet omdat ik honger heb, maar dat ik mezelf moet tegenhouden om in de koelkast te gaan snaaien als ik bijvoorbeeld lastminute emails krijg en dan als uitstel gedrag ga zitten snaaien.

Probeer wel zoveel mogelijk te zoeken naar recepten die lekker, gezond en weinig calorieen bevatten. Tis alleen een flinke zoektocht😝

Doe nu wel al een maand lang iedere dag met Nederland in Beweging. Voor mezelf een overwinning. 

Mijn valkuilen zijn meestal geen taart en chocola, dat afslaan lukt me over het algemeen prima en zelfs kaas is het rijtje "af&toe" gekomen. Het zijn de redelijk gezonde dingen waarvan ik dan toch weer teveel eet. Noten zijn heel gezond voor een vegetariër, maar 30 gram noten is niet veel, ik lust best het dubbele. Eén volkoren cracker is prima, maar de 2e smaakt minstens zo heerlijk als de eerste. En ik loop gerust naar de kast voor een derde, terwijl ik nog denk, als ik echt trek heb, kan ik beter een appel of een wortel nemen. Maar ik heb geen trek, ik heb zin in een cracker en dat is heel wat anders.

Edit: dit geldt ook voor beweging, ik kijk naar buiten en denk, ik zou eigenlijk nog even moeten lopen, maar op de één of andere manier lukt dat niet meer. Ik liep tot september afgelopen jaar braaf mijn lunchrondjes, maar met alle regen en wind waarin ik geen zin had, ben ik het ontwend, zelfs als toevallig de zon wel schijnt...

alhambra

alhambra

06-02-2024 om 07:51 Topicstarter

Mijn valkuil is dat ik eet/drink als ontspanning/stressverwerking/beloning. Naast mijn eetgedrag is het dus zaak om mijn stressverwerking aan te passen.

Wat een blunder gister. Heb ik mijn ontbijt, lunch en tussendoortjes gemaakt, vergeet ik dat hele pakket in mijn tas te doen en ik kwam er pas op mijn werk achter.
Heb tot de lunch op kantoor gewerkt en ben toen naar huis gegaan zodat ik eindelijk kon eten.

Gisteravond nog gezellig een rondje gelopen met zoon.

ElaineB schreef op 04-02-2024 om 11:37:

Zit uiteraard een heel verleden achter van als kind niet lekkere dingen moeten eten, waardoor ik nu zo'n moeilijke relatie met eten heb

Deze zin viel mij op, omdat ik wel ervaring heb met stress eten en emotie eten.
En dit ook van andere veel hoor, maar wat jij beschrijft eigenlijk niet...
Bedoel je dan dat je vroeger als kind zijnde niks lekkers mocht? En alleen gezon eten, dat je er nu moeilijkheden mee ervaart op het gebied van eten

aaargghh Ysenda ik kan me je gevoel zo goed voorstellen toen je erachter kwam dat je het vergeten was! Gelukkig kon je vanaf de lunch thuiswerken 

ElaineB, mocht je een echt lekker recept vinden met wat minder kcal, dan mag je hem wat mij betreft wel posten als je wil Ik ben ook zoekende, maar je stuit al snel op koolhydraat arme recepten en daar ben ik niet naar op zoek. 

Ik heb er hier eentje die wij erg lekker vinden, een krieltjes schotel met tomatensaus en ei van Keukenliefde:

• 450 g verse minikrieltjes
  • 1 courgette, in blokjes
  • Paprikapoeder
  • 1 kleine ui, fijngesnipperd
  • 1 teentje knoflook, uitgeperst
  • 1 blik tomatenblokjes (Heinz)
  • 120 g gerookte kipreepjes
  • 3 eieren
  • Optioneel, stukje Parmezaan om te raspen
  • Paar takjes basilicum, gehakt of gescheurd
  • Olie om in te bakken

Bereidingswijze:

1. Verhit een koekenpan met scheutje olie en bak de krieltjes en courgette tot ze beetgaar zijn en beginnen te kleuren. Bestrooi met paprikapoeder en zout en peper uit de molen.
  2. Voeg de ui en knoflook toe en bak mee tot ze zacht zijn.
  3. Voeg de tomatenblokjes, helft van de basilicum en kip toe en roer door. Breng rustig aan de kook.
  4. Maak drie holletjes en laat de eitjes erin glijden. Bestrooien met zout en peper en indien gewenst met wat parmezaan.
  5. Laat 12 – 15 minuten zachtjes pruttelen, of tot de eieren gestold zijn (met een deksel op de pan gaat het sneller). Garneer de krieltjesschotel met de overige basilicum.

Het is voor 2 tot 3 personen, wij eten hier met zijn tweetjes van. De parmezaan heb ik in 30+ genomen en maar 2 eitjes gedaan.
https://www.keukenliefde.nl/krieltjesschotel-met-tomatensaus-en-ei/

En zo heeft iedereen weer andere valkuilen trouwens Al denk ik dat er ook wel veel overlap is. De mijne is dat eten vaak met gezelligheid te maken lijkt te hebben. In het weekend lekkere hapjes op tafel, vroeger hoorde daar ook nog een wijntje bij. Samen de stad in en lekker lunchen ergens. Dat soort dingen. Maar ik eet ook wel uit verveling of ontevredenheid (een zware dag gehad, nu heb ik iets lekkers verdiend).

Bridget, in ons gezin werd vroeger echt altijd in de klassieke jaren 70 stijl gekookt. Bijna dagelijks compleet Doodgekookte groenten (een uur was het minimum) gekookte aardappelen en een stuk vlees. Ik kon en kan dat nauwelijks wegkrijgen. Mijn oplossing was ‘s avonds zo min mogelijk eten en dan op andere momenten, gaan compenseren, vooral veel tussendoor snacken.. Dus een normaal eetpatroon van drie volwaardige maaltijden heb ik eigenlijk nooit gehad. En nog steeds een afkeer van de meeste warme groenten.. 

Dat bedoelde ik meer, dat die basis een slechte combinatie is met emotie eten. Ben nu echt actief bezig om bewust te eten, niet even snel tussendoor een snackje en dan ook dingen die ik oprecht lekker vind. Ik denk dat wel 80% van alle groenten die ik eet rauw is, als salade of gewoon als snack. Want 200 gram rauwe wortels krijg ik zonder problemen op, gekookt, gewokt en gegrild etc. dan zit ik na 50 gram al vol en hoef ik echt niet meer. En zo geldt dat voor veel groenten bij mij helaas.

Venus, recept ziet er lekker uit. Heb het opgeslagen! En ben het helemaal met je eens, je eigen valkuil kennen helpt behoorlijk al maak je dan ook nog steeds foute

Venusss schreef op 06-02-2024 om 12:32:

En zo heeft iedereen weer andere valkuilen trouwens Al denk ik dat er ook wel veel overlap is. De mijne is dat eten vaak met gezelligheid te maken lijkt te hebben. In het weekend lekkere hapjes op tafel, vroeger hoorde daar ook nog een wijntje bij. Samen de stad in en lekker lunchen ergens. Dat soort dingen. Maar ik eet ook wel uit verveling of ontevredenheid (een zware dag gehad, nu heb ik iets lekkers verdiend).

Hier precies zo 

Ies

Ies

07-02-2024 om 01:15

ElaineB schreef op 06-02-2024 om 22:11:

Bridget, in ons gezin werd vroeger echt altijd in de klassieke jaren 70 stijl gekookt. Bijna dagelijks compleet Doodgekookte groenten (een uur was het minimum) gekookte aardappelen en een stuk vlees. Ik kon en kan dat nauwelijks wegkrijgen. Mijn oplossing was ‘s avonds zo min mogelijk eten en dan op andere momenten, gaan compenseren, vooral veel tussendoor snacken.. Dus een normaal eetpatroon van drie volwaardige maaltijden heb ik eigenlijk nooit gehad. En nog steeds een afkeer van de meeste warme groenten..

Dat bedoelde ik meer, dat die basis een slechte combinatie is met emotie eten. Ben nu echt actief bezig om bewust te eten, niet even snel tussendoor een snackje en dan ook dingen die ik oprecht lekker vind. Ik denk dat wel 80% van alle groenten die ik eet rauw is, als salade of gewoon als snack. Want 200 gram rauwe wortels krijg ik zonder problemen op, gekookt, gewokt en gegrild etc. dan zit ik na 50 gram al vol en hoef ik echt niet meer. En zo geldt dat voor veel groenten bij mij helaas.

Venus, recept ziet er lekker uit. Heb het opgeslagen! En ben het helemaal met je eens, je eigen valkuil kennen helpt behoorlijk al maak je dan ook nog steeds foute

Grappig Elaine, erg herkenbaar! 
Ik moest het als kind ook altijd opeten….wat een ellende! 
Aardappels eet ik echt never nooit meer (nou vooruit, een frietje wel…) en warme groente gaat er ook hier moeizaam in. Geef mij maar rauw! 
Vanavond toevallig nog eens spruitjes gemaakt. Staat echt wel in mijn top 10 van jakkes. (blijf gewoon een klein kind op dat vlak) Ik moet dan toch een hoop overwinnen om ze überhaupt in te plannen, te kopen enz. Zou ik voor mezelf echt niet doen, doe het voor kind en partner. (Omdat ik heus wel weet dat spruitjes gezond zijn) En hoewel ik echt wel lekkere recepten ken inmiddels en ze ook vanavond lekker maakte (in oven met rozemarijn, knoflook en citroen) heb ik de helft van mijn piepklein opgeschepte beetje toch weer bij partner op bord geschoven.🤣 Gelukkig had ik er nog een flinke salade naast. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.