Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Brinta is op basis van tarwe, misschien verdraag je dat iets beter dan havermout Azalea747? En niet supergezond, maar als ik geen tijd heb voor ontbijt at ik ook van die Breakers (nu vegan, dus even niet). En in het ziekenhuis kregen mensen die heel weinig verdroegen 'lammetjespap', dat is op basis van witte bloem, maar je hebt wel de eiwitten uit melk.

Hoi, ja ik postte net ook al iets over Brinta, dat verdraag ik wel maar vult me echt slecht (veel slechter dan crackers/roggebrood/brood met beleg als ontbijt). 
Teff of boekweit nog nooit overwogen, zal eens kijken, bedankt voor de tip! 
Overigens ben ik niet echt ontevreden over mijn huidige ontbijt, maar het begon met de suggestie van Ysenda voor meer volume/minder calorieën, en mijn vraag hoe dat dan bij het ontbijt in te kleden. Vziw zijn alle pap-ontbijtjes wel ongeveer evenveel calorieën als mijn huidige (wat ook niet buitensporig veel is hoor).

alhambra

alhambra

03-02-2024 om 20:09 Topicstarter

Ysenda schreef op 03-02-2024 om 10:10:

[..]

En als je nu dat fruit bij je lunch doet en 1 of 2 boterhammen naar 3 uur schuift?

Of bij het fruit ook nog een proteïne bron toevoegt: klein bakje magere kwark, een eitje of wat kip.

Dank je!

veel vulling: yoghurt,  kwark met extra plens water. Psylliumvezels erbij. Evt havermout.  En dan uur laten staan.  

alhambra

alhambra

04-02-2024 om 08:51 Topicstarter

Na bijna een week de eetmeter ingevuld te hebben zijn dit mijn conclusies
1. De portiegrootte van mijn ontbijt is te groot
2. Ik eet 1 portie fruit te weinig
3. Lunch is oké 
4. Diner is oké 
5. Tussendoor: teveel ongezonde keuzes
6. Drankjes: goed: geen frisdrank/sappen, 1x koffie per dag, genoeg thee en water.
Niet goed: alcohol

Ik heb zojuist de aangegeven portie ontbijt genomen en ik pak zo een appel. Dan werk ik aan 1 en 2.

Wat knap dat je er zo mee bezig bent Alhambra. Het koffie-advies leg ik naast me neer, ik mag er max 4 per dag van mezelf. Heb het al zwaar genoeg hahaha. Laat me mijn koffie niet afnemen. 

Ik ontbijt trouwens meestal melk met havermout, maak er pap van. En dan de normale porties (250 ml melk met 40 gram havermout). Dat gaat best goed qua vulling. 

Alhambra, het heeft dus wel wat inzichten gegeven, dat is fijn! Je kan je fruit ook nog bewaren als tussendoortje, dan vervang je 2x een ongezonde keuze

alhambra

alhambra

04-02-2024 om 09:54 Topicstarter

Venusss schreef op 04-02-2024 om 09:17:

Alhambra, het heeft dus wel wat inzichten gegeven, dat is fijn! Je kan je fruit ook nog bewaren als tussendoortje, dan vervang je 2x een ongezonde keuze

Ja, ik hoop dat me dat gaat lukken! 

Zo suf hè? Ik ben zeer gedisciplineerd op veel vlakken (op het werk zelfs te) maar als het op voeding aankomt heb ik moeite.

vanmorgen op de weegschaal gestaan en ik ben 1 kilo afgevallen. Een week ziek geweest en itt anders, heb ik niet veel gegeten. Normaal,, niet te veel gesnaaid.
Ik moet nu gaan opletten, dat ik eten en drinken ga scheiden, dit moet na de operatie straks ook. En mijn frisdrank moet er uit. Dat is nog lastig. 

Morgen mag ik weer wegen maar denk dat ik deze week even oversla. Heb er niet zo'n positief gevoel over. En veel gebroken nachten, vannacht wou baby 2 of 3 x voeding, ik weet het niet meer precies. Moest ook vaak speentje tussendoor doen. Dus ik wil nu even niet te hard voor mezelf zijn.

Straks naar een verjaardag maar ik hoef geen gebak. Hopelijk gaan ze niet zeuren. Vrijdag had ik ook een verjaardag. "Maar ik heb het zelf gebakken!" "Ik zei vorige week al dat ik nee zou gaan zeggen."

alhambra schreef op 04-02-2024 om 09:54:

[..]

Ja, ik hoop dat me dat gaat lukken!

Zo suf hè? Ik ben zeer gedisciplineerd op veel vlakken (op het werk zelfs te) maar als het op voeding aankomt heb ik moeite.

Hier ook zo, ik kan geen maat houden. Of het nu drank, chips, drop of wat dan ook is het blijft zelden bij 1 of 2. 

Gisteren gewerkt en had bij thuiskomst al zo'n 10.000 stappen en het was vies weer dus niet meer gaan wandelen. Vanmiddag wil ik wel even naar buiten maar het is weer zo vies grijs.

Dolfje schreef op 04-02-2024 om 10:16:

[..]

Hier ook zo, ik kan geen maat houden. Of het nu drank, chips, drop of wat dan ook is het blijft zelden bij 1 of 2.

Gisteren gewerkt en had bij thuiskomst al zo'n 10.000 stappen en het was vies weer dus niet meer gaan wandelen. Vanmiddag wil ik wel even naar buiten maar het is weer zo vies grijs.

Bij de chips heb ik dat ook, het is of niets of de hele zak. Maar ik heb hetzelfde gevoel na een zak van 250 g als wanneer ik zo'n mini zakje van 45 g neem. Dus koop ik bewust niet zo'n multi pack met kleine zakjes want dat is net zo goed 1 zak in mijn hoofd maar losse  zakjes en dan 1 per keer ook al is het een aanbieding van 5. 

Ysenda schreef op 04-02-2024 om 11:02:

[..]

Bij de chips heb ik dat ook, het is of niets of de hele zak. Maar ik heb hetzelfde gevoel na een zak van 250 g als wanneer ik zo'n mini zakje van 45 g neem. Dus koop ik bewust niet zo'n multi pack met kleine zakjes want dat is net zo goed 1 zak in mijn hoofd maar losse zakjes en dan 1 per keer ook al is het een aanbieding van 5.

Oh ja dat koop ik ook niet. 

nog een lekkere fruit snack voor tussendoor:

Banaan in plakjes, daar 5 gram cruesli over (ik heb holi crunchy muesli 4 noten, past binnen de schijf van 5) en dan nog whey protein cream er over (10g whey proteïne met een lepeltje water zodat het een beetje de dikte van ongeklopte slagroom heeft)

Mooi opmaken op een schoteltje want het oog wil ook wat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.