Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Ies
03-02-2024 om 10:34
Ysenda schreef op 02-02-2024 om 08:27:
[..]
Dat stukje over de schijf van 5 en dag advies hoef je ook niet te gebruiken. Je ziet het ook niet gelijk in beeld maar moet het bewust opzoeken.
Ik gebruik het ook niet.
Wat ik gebruik is het aantal calorieën en het proteïne gehalte meer niet.
En dan zegt het dus helemaal niets over gezond of niet gezond.
Dat zit in jouw hoofd.
En vaak is op gevoel bij het aanleren van een ander eetpatroon niet zo handig want dan vergeet je wel eens wat maar het bewust opschrijven met de bijbehorende getallen en die getallen zien is dan de eye-opener.
Maar misschien past dan my fitness pall beter bij je want die doet niets met de schijf van vijf bij mijn weten.
Dank, zal eens kijken naar andere apps.
Het gaat me om gezonder eten, calorieën wil ik niet tellen.
In eerdere periodes merkte ik dat ik vanzelf minder ging eten als ik een tijdje gezonder at, dat wil ik wel weer 😊
Ies
03-02-2024 om 10:45
alhambra schreef op 02-02-2024 om 16:11:
16 -18 uur vind ik een lastige tijd. Goede lunch gehad, om 15 uur fruit + iets zoets gehad en nu 2 uur overbruggen tot het avondeten.
Ik zou mezelf moeten aanleren om niet bij het eerste hongergevoel te gaan eten. Mijn lijf kan heus zonder eten tot 18 uur maar mijn hoofd heeft zin.
Ik heb nu een grote kop thee gepakt.
Ik probeer juist wat meer te eten, eet vaak te weinig waardoor ik eerder aanval op ongezond eten
Dus vooral wat vullende dingen mee, idd een eitje oid.
lientje69
03-02-2024 om 12:21
Ik vind persoonlijk de avond na 20 uur tot bedtijd het lastigst. Dan krijg ik snaaitrek. Gisteren dus de mist ingegaan , vandaag maar weer mijn best doen. Gelukkig heb ik gisteren nog wel gezwommen en gewandeld, hopelijk compenseert dat nog wat.
Ies
03-02-2024 om 13:23
lientje69 schreef op 03-02-2024 om 12:21:
Ik vind persoonlijk de avond na 20 uur tot bedtijd het lastigst. Dan krijg ik snaaitrek. Gisteren dus de mist ingegaan , vandaag maar weer mijn best doen. Gelukkig heb ik gisteren nog wel gezwommen en gewandeld, hopelijk compenseert dat nog wat.
Wil je zelf niet meer eten na 20 uur of doe je iets van If?
Azalea747
03-02-2024 om 13:31
Voor mij ook de moeilijkste tijd inderdaad!
Ysenda
03-02-2024 om 13:34
Als je geen if doet wellicht je toetje naar veel later op de avond schuiven? Of uberhaubt later eten?
Wij eten al jaren tussen 8 en 9 door training van zoon en zijn dat ook blijven doen.
Ies
03-02-2024 om 14:09
Ik eet ook graag laat op avond.
Helaas gaat dat hier niet meer, partner gaat vroeg naar bed en voor hem is het, ivm lichamelijke klachten, van belang op tijd te eten.
Maar ik neem later ook nog flink toetje!
Niets zo vervelend als met honger in bed, ik slaap toch al niet al te best.
lientje69
03-02-2024 om 15:46
Ies schreef op 03-02-2024 om 13:23:
[..]
Wil je zelf niet meer eten na 20 uur of doe je iets van If?
Ik wil best eten na 20 uur. Maar vaak ben ik al door mijn calorieën heen. Val pas af onder de 1400. En dat is snel op....
Wij eten eigenlijk altijd om 18 uur standaard. De dag begint hier vaak al om half 6 's morgens.
Ysenda
03-02-2024 om 17:18
lientje69 schreef op 03-02-2024 om 15:46:
[..]
Ik wil best eten na 20 uur. Maar vaak ben ik al door mijn calorieën heen. Val pas af onder de 1400. En dat is snel op....
Wij eten eigenlijk altijd om 18 uur standaard. De dag begint hier vaak al om half 6 's morgens.
Wellicht dan toch andere producten gaan eten met meer volume en minder calorieën waardoor je de calorieën meer over de dag kunt spreiden.
Ik verspreid ze globaal 200, 100, 300, 100, 400 200 over de dag, ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor, avondeten, tussendoor.
Ik plan mijn eten dan ook gelijk voor 1 of 2 dagen. Ontbijt is vrijwel altijd hetzelfde, dan plan ik mijn avondeten, vervolgens mijn lunch en dan de tussendoortjes van 's avonds naar 's morgens omdat ik 's morgens nooit zo'n trek heb.
Azalea747
03-02-2024 om 17:52
Ysenda, aan welke producten denk je dan met meer volume en minder calorieën?
Ik had vandaag (ook) een uitvaart. Doordat het me erg veel energie kostte (door long covid ben ik vrijwel nooit meer dan 2 uur van huis, dit was 5), plus de emoties en de rare tijden, wel meer gegeten dan anders, vooral ook meer (wit)meel en suikers. Dat laat ik even zo zijn, zo’n dag is een uitzondering. Verder nog steeds aardig blij met hoe ik eet.
Moet wel op last van arts meer zout eten en juist drankjes met suikers en zouten (om bloedvolume te verhogen), dat vind ik nog een lastige want ik drink altijd veel thee en water en ik eet liever calorieën dan dat ik ze drink… dat wordt nog even puzzelen. In elk geval elke dag een kopje bouillon erbij, dat moet wel lukken.
Ysenda
03-02-2024 om 18:20
Azalea747 schreef op 03-02-2024 om 17:52:
Ysenda, aan welke producten denk je dan met meer volume en minder calorieën?
Ik had vandaag (ook) een uitvaart. Doordat het me erg veel energie kostte (door long covid ben ik vrijwel nooit meer dan 2 uur van huis, dit was 5), plus de emoties en de rare tijden, wel meer gegeten dan anders, vooral ook meer (wit)meel en suikers. Dat laat ik even zo zijn, zo’n dag is een uitzondering. Verder nog steeds aardig blij met hoe ik eet.
Moet wel op last van arts meer zout eten en juist drankjes met suikers en zouten (om bloedvolume te verhogen), dat vind ik nog een lastige want ik drink altijd veel thee en water en ik eet liever calorieën dan dat ik ze drink… dat wordt nog even puzzelen. In elk geval elke dag een kopje bouillon erbij, dat moet wel lukken.
Ik ben een veredeld konijn, een salade van 125-150 g ijsbergsla, 100g tomaat, 125 komkommer, een klein blikje tonijn in water, 50g cottage cheese light, en 10g caesar dressing vult behoorlijk maar is maar 270 kcal en bijna 30 g eiwit. Dat duurt even voor je het op hebt maar geeft mij ook een vol gevoel. 1 boterham met beleg heeft minder volume maar vergelijkbaar kcal.
Ook heb ik grotere bekers, van een halve liter. Daar drink ik zeker 5 van met thee.
En als ik echt trek krijg en ik moet nog sporten voor ik ga eten wil ik nog wel eens naar een clear whey shake uitwijken. Ik vind ze gruwelijk smaken (we zijn zoekende) maar de proteïne nemen de trek weg.
stokstaart
03-02-2024 om 19:05
ik eet ook vaak een rauwkost salade.
2 takken bleekselderij, een paprika, paar cherrytomaatjes en evt wat rucola. Klein schepje veganistische griekse yoghurt en yoghurt aioli erdoor en dan hang ik rond de 100cal. En het vult goed!
Azalea747
03-02-2024 om 19:15
Ysenda schreef op 03-02-2024 om 18:20:
[..]
Ik ben een veredeld konijn, een salade van 125-150 g ijsbergsla, 100g tomaat, 125 komkommer, een klein blikje tonijn in water, 50g cottage cheese light, en 10g caesar dressing vult behoorlijk maar is maar 270 kcal en bijna 30 g eiwit. Dat duurt even voor je het op hebt maar geeft mij ook een vol gevoel. 1 boterham met beleg heeft minder volume maar vergelijkbaar kcal.
Ook heb ik grotere bekers, van een halve liter. Daar drink ik zeker 5 van met thee.
En als ik echt trek krijg en ik moet nog sporten voor ik ga eten wil ik nog wel eens naar een clear whey shake uitwijken. Ik vind ze gruwelijk smaken (we zijn zoekende) maar de proteïne nemen de trek weg.
Ik moet idd ook veel eiwitten eten. Ik zit de laatste tijd goed vol na kikkererwten met groenten uit de oven. Je salade ga ik ook proberen, klinkt goed (vooral als het weer wat warmer is 😉)
En als ontbijt? Daar nog suggesties voor? Voor kwark etc vind ik het nu ook nog te koud. Ik houd erg van havermout maar verdraag het helaas niet goed 🙁 (ook niet als van tevoren geweekt). En voor eieren bakken etc heb ik nog geen energie op het moment dat ik juist nog niks gegeten heb… dus daarvoor kom ik nu toch altijd nog op graanproducten uit. Iemand nog leuke ideeën?
(O ja, heel soms maak ik pompoenpap als ontbijt, dat is wel lekker, en gezond! Misschien weer eens wat vaker doen.)
Ysenda
03-02-2024 om 19:24
Azalea747 schreef op 03-02-2024 om 19:15:
[..]
Ik moet idd ook veel eiwitten eten. Ik zit de laatste tijd goed vol na kikkererwten met groenten uit de oven. Je salade ga ik ook proberen, klinkt goed (vooral als het weer wat warmer is 😉)
En als ontbijt? Daar nog suggesties voor? Voor kwark etc vind ik het nu ook nog te koud. Ik houd erg van havermout maar verdraag het helaas niet goed 🙁 (ook niet als van tevoren geweekt). En voor eieren bakken etc heb ik nog geen energie op het moment dat ik juist nog niks gegeten heb… dus daarvoor kom ik nu toch altijd nog op graanproducten uit. Iemand nog leuke ideeën?
(O ja, heel soms maak ik pompoenpap als ontbijt, dat is wel lekker, en gezond! Misschien weer eens wat vaker doen.)
Tja, wij eten meestal toch kwark, met om weer warm te worden een halve liter thee.
Maar als het echt koud is ga ik nog wel eens over op ouderwetse brinta, met magere melk en dan een lactase pil erbij want kwark lukt maar een even grote hoeveelheid melk dus niet. Maar brinta is ook gewoon havermout.
Ik houd niet van brood tenzij er aardbeien op zitten. Maar geroosterd brood gaat nog wel. Vind ik ook minder werk en minder stinken dan gebakken eieren.
Azalea747
03-02-2024 om 19:30
Brinta eet ik zo af en toe ook (met sojamelk), vind het wel lekker maar vult me nooit erg lang. Is trouwens niet gemaakt van haver maar van (volkoren) tarwe.
Iemand anders nog lekkere ontbijtjes?
Ik maak nu trouwens ook vaak een Groentespread van paprika uit pot, olijven en wat kappertjes. Erg lekker (en goed voor m’n zout inname), weet niet meer wie hier met dat idee kwam, maar bedankt!