Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Auwereel
28-01-2024 om 13:57
Dit is een interessante podcast over het gebruik van eiwit:
https://podtail.com/en/podcast/onbehaarde-apen/waarom-de-eiwithype-niks-met-gezonde-voeding-te-ma/
Ysenda
28-01-2024 om 14:29
Auwereel schreef op 28-01-2024 om 13:57:
Dit is een interessante podcast over het gebruik van eiwit:
https://podtail.com/en/podcast/onbehaarde-apen/waarom-de-eiwithype-niks-met-gezonde-voeding-te-ma/
Klopt, en dit is ook wat mijn PT en de voedingscoach van de selectie groep aangeven.
Zoon traint bijna dagelijks soms 2x per dag, ik probeer af te vallen maar tegelijkertijd meer spieren te krijgen. Ik zit daarom rond de 0,9 g per kg binnen te krijgen.
In mijn werk heb ik dan weer te maken met plantaardige proteïnen. Echt een markt in ontwikkeling.
alhambra
28-01-2024 om 14:44
Ysenda schreef op 28-01-2024 om 13:46:
[..]
Heb je bij jezelf gemeten of heb je iemand laten meten?
Dat kan echt cm schelen.
Daarbij vrouwen, en zeker de genen die ooit een kind hebben voldragen hebben een buikje, hoe slank of hoe gespierd je ook bent. Er zijn er maar heel weinig die na hun 30e nog een hele strakke buik hebben. Die hebben genetisch gewoon geluk.
Zelf gemeten. Ik zal binnenkort mijn man vragen om opnieuw te meten. Misschien heb ik toch nog te hoog gemeten.
Aviendha
28-01-2024 om 14:50
ik doe geen buikomtrek want het is bij mij logisch dat de boel nog uitsteekt. Ik heb ook nog een diastase
Moyrrie
28-01-2024 om 15:15
Azalea747 schreef op 28-01-2024 om 13:20:
[..]
Ja dat heb ik ook, en is ook de reden dat ik hem nu niet gebruik (tijdje wel gedaan en vond het zeker inzicht geven). Wij eten niet vaak hetzelfde, en ook veel maaltijden met veel verschillende ingrediënten. Als je aardappels-groente-vlees eet of stamppot ofzo ben je snel klaar, maar een saus met veel verschillende groenten bijv vind ik al veel gedoe.
Precies dat. Ik ga het maar wel doen, voor een beter inzicht
Friezinnetje
28-01-2024 om 15:20
Azalea747 schreef op 28-01-2024 om 13:20:
[..]
Ja dat heb ik ook, en is ook de reden dat ik hem nu niet gebruik (tijdje wel gedaan en vond het zeker inzicht geven). Wij eten niet vaak hetzelfde, en ook veel maaltijden met veel verschillende ingrediënten. Als je aardappels-groente-vlees eet of stamppot ofzo ben je snel klaar, maar een saus met veel verschillende groenten bijv vind ik al veel gedoe.
ik vond het soms ook lastig hoor, maar als je een saus wilt invullen, dan is het mss niet meteen van belang welke groente er allemaal inzit. Ik vulde bv 100 gram groente in, en dan de saus erbij. Of het nu prei is of courgette oid, maakt niet heel veel uit
Azalea747
28-01-2024 om 15:52
Friezinnetje schreef op 28-01-2024 om 15:20:
[..]
ik vond het soms ook lastig hoor, maar als je een saus wilt invullen, dan is het mss niet meteen van belang welke groente er allemaal inzit. Ik vulde bv 100 gram groente in, en dan de saus erbij. Of het nu prei is of courgette oid, maakt niet heel veel uit
O dat is slim, ik wist niet dat ‘groente’ generiek ook kon!
Ysenda
28-01-2024 om 15:58
Azalea747 schreef op 28-01-2024 om 15:52:
[..]
O dat is slim, ik wist niet dat ‘groente’ generiek ook kon!
Groenten leveren de calorieën niet.
Dus of je dat nu heel specifiek doet of alles op 1 soort gooit dat maakt niet uit.
Ik sla gevoeglijk ook alle snufjes kruiden over. Dus die theelepel bieslook in een gerecht voor 2, de kaneel in de appeltaart. Dan rond ik de smeerkaas op mijn rijstwafel wel naar boven af.
Beetje pragmatisch er mee omgaan maakt het wel makkelijker.
Aviendha
28-01-2024 om 16:42
kruiden voeg ik ook niet toe, zitten nauwelijks calorieën in. Groenten vind ik nog wel interessant voor de vitamines
Azalea747
28-01-2024 om 17:06
Ysenda schreef op 28-01-2024 om 15:58:
[..]
Groenten leveren de calorieën niet.
Dus of je dat nu heel specifiek doet of alles op 1 soort gooit dat maakt niet uit.
Ik sla gevoeglijk ook alle snufjes kruiden over. Dus die theelepel bieslook in een gerecht voor 2, de kaneel in de appeltaart. Dan rond ik de smeerkaas op mijn rijstwafel wel naar boven af.
Beetje pragmatisch er mee omgaan maakt het wel makkelijker.
Ah ja zo. Snap dat groenten de calorieën niet zijn nee. En kruiden tel ik nooit ook. Maar ik vind het ook lastig met bv hoeveel olie ik gebruik in de pan, en hoeveel ik daar dan zelf uiteindelijk van consumeer (kook voor een gezin). En alles afwegen doe ik vaak ook niet (omdat ik er geen zin in heb of het vergeet) dus toch altijd een beetje gokken. Zoals ik zei, tijdje wel gedaan en was ook nuttig maar heb niet echt zin om dat weer te starten.
Maar goed, hopelijk vinden anderen dit minder lastig want ik wil jullie zeker niet ontmoedigen als jullie goed bezig zijn! 🙂
alhambra
28-01-2024 om 17:35
De eetmeter invullen is wel confronterend.
Oké we eten straks zelfgemaakte pizza en dat is veel calorieën ook door de portiegrootte maar ik zit straks na het avondeten al op 2200 kcal.
Bedankt voor de tip! Ik denk dat dit me gaat helpen.
Ysenda
28-01-2024 om 17:42
Azalea747 schreef op 28-01-2024 om 17:06:
[..]
Ah ja zo. Snap dat groenten de calorieën niet zijn nee. En kruiden tel ik nooit ook. Maar ik vind het ook lastig met bv hoeveel olie ik gebruik in de pan, en hoeveel ik daar dan zelf uiteindelijk van consumeer (kook voor een gezin). En alles afwegen doe ik vaak ook niet (omdat ik er geen zin in heb of het vergeet) dus toch altijd een beetje gokken. Zoals ik zei, tijdje wel gedaan en was ook nuttig maar heb niet echt zin om dat weer te starten.
Maar goed, hopelijk vinden anderen dit minder lastig want ik wil jullie zeker niet ontmoedigen als jullie goed bezig zijn! 🙂
Ik weeg mijn eigen portie vaak wel, die van anderen natuurlijk niet.
Ik schep ook geen 2e keer op.
En we zetten geen pannen meer op tafel, dat helpt ook tegen over eten, je moet dan toch meer moeite doen.
Ysenda
28-01-2024 om 17:44
alhambra schreef op 28-01-2024 om 17:35:
De eetmeter invullen is wel confronterend.
Oké we eten straks zelfgemaakte pizza en dat is veel calorieën ook door de portiegrootte maar ik zit straks na het avondeten al op 2200 kcal.
Bedankt voor de tip! Ik denk dat dit me gaat helpen.
Je kunt nu nog besluiten minder te nemen van die zelf gemaakte pizza.
Wij nemen daarom gister samen 1 pizza en daarbij ern salade.
alhambra
28-01-2024 om 17:54
Ysenda schreef op 28-01-2024 om 17:44:
[..]
Je kunt nu nog besluiten minder te nemen van die zelf gemaakte pizza.
Wij nemen daarom gister samen 1 pizza en daarbij ern salade.
Voor een volgende keer kunnen we inderdaad minder pizza bakken. Ze zitten nu al in de oven en weggooien vind ik zonde.
Meesje
28-01-2024 om 18:21
alhambra schreef op 28-01-2024 om 17:54:
[..]
Voor een volgende keer kunnen we inderdaad minder pizza bakken. Ze zitten nu al in de oven en weggooien vind ik zonde.
Ik heb een collega die zegt dat ze 10kg te zwaar is door "zonde om weg te gooien" 😉