Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

alhambra

alhambra

28-01-2024 om 09:49 Topicstarter

Ben nu bij de sportschool en ik weeg bijna een kilo meer dan vorige week. Dit had ik ook verwacht gezien mijn slechte voedselkeuzes van de afgelopen week.

Op naar een goede nieuwe week!

Ik ga zo thuis ook de eetmeter downloaden 

Pupsel schreef op 28-01-2024 om 07:45:

hier kan ook beter. Let de hele dag op en s avonds schuif ik dan toch iets in mijn mond waardoor mijn ‘calorie deficit’ van die dag lekker ongedaan wordt gemaakt

Wat mij daar bij heeft geholpen is overdag meer te eten en het beter te verdelen en wat meer proteïne te gaan eten, zeker in de middag. Daardoor heb ik 's avonds een stuk minder trek en kan ik me beter aan mijn plan houden.

Venusss schreef op 28-01-2024 om 00:27:

(...).

Het effect van de Eetmeter wat jullie beschrijven heb ik eigenlijk niet. Ik heb juist dat ik nogal heftig bezig ben met die balkjes allemaal zo groen mogelijk maken, want IK MOET GEZOND WORDEN  

(...)

Thank voor de tip van de fritessaus! Is die een beetje te eten? Ik had hem gezien in Picnic maar uiteindelijk "gewone" halfvolle fritessaus genomen. 

Over bovenstaande: volgens mij is het heel moeilijk om alles groen te krijgen als je minder calorieën eet dan het aantal dat nodig is om op gewicht te blijven. Ik geef borstvoeding en zit op 2000 calorieën en bij mij is er veel geel. Ik had gezien (op de site ipv de app) dat de minimale benodigde hoeveelheid om het groen te krijgen ook hoger is bij bv. Ik neem een Davitamon Mamafit pil, die bevat al het gele behalve vezels :p
Trouwens, zout/natrium en vet heb ik uit het overzicht gegooid. Zout is altijd rood, ook al kook ik ivm peuter zoutloos. En wat betreft vet is het voedingscentrum achterhaald. Ze hebben liever dat je hyperbewerkte producten gebruikt als halvarine of bakbotertjes ipv roomboter en olijfolie. Terwijl intussen wel bekend is dat onbewerkte producten gezonder zijn, ook al bevatten ze meer calorieën. 

alhambra schreef op 28-01-2024 om 09:49:

Ben nu bij de sportschool en ik weeg bijna een kilo meer dan vorige week. Dit had ik ook verwacht gezien mijn slechte voedselkeuzes van de afgelopen week.

Op naar een goede nieuwe week

Ik ga zo thuis ook de eetmeter downloaden

Jammer Alhambra. Fijn dat je met goede moed de nieuwe week ingaat💪

Aviendha schreef op 28-01-2024 om 11:03:

[..]

Thank voor de tip van de fritessaus! Is die een beetje te eten? Ik had hem gezien in Picnic maar uiteindelijk "gewone" halfvolle fritessaus genomen.

Over bovenstaande: volgens mij is het heel moeilijk om alles groen te krijgen als je minder calorieën eet dan het aantal dat nodig is om op gewicht te blijven. Ik geef borstvoeding en zit op 2000 calorieën en bij mij is er veel geel. Ik had gezien (op de site ipv de app) dat de minimale benodigde hoeveelheid om het groen te krijgen ook hoger is bij bv. Ik neem een Davitamon Mamafit pil, die bevat al het gele behalve vezels :p
Trouwens, zout/natrium en vet heb ik uit het overzicht gegooid. Zout is altijd rood, ook al kook ik ivm peuter zoutloos. En wat betreft vet is het voedingscentrum achterhaald. Ze hebben liever dat je hyperbewerkte producten gebruikt als halvarine of bakbotertjes ipv roomboter en olijfolie. Terwijl intussen wel bekend is dat onbewerkte producten gezonder zijn, ook al bevatten ze meer calorieën.

Geel betekend dat het product wel in die groep valt maar niet binnen de schijf van vijf.

Hoe meer je eet hoe lastiger dat wordt omdat je dan natuurlijk ook meer verschillende producten gebruikt.

Zelf gebruik ik naast de eetmeter ook de kies ik gezond app ook van het voedingscentrum om te kijken of iets dat ik wil binnen de schijf van vijf past en als dat niet zo is of er een alternatief is dat het wel binnen de schijf van vijf past.

Aviendha schreef op 28-01-2024 om 11:03:

[..]

. En wat betreft vet is het voedingscentrum achterhaald. Ze hebben liever dat je hyperbewerkte producten gebruikt als halvarine of bakbotertjes ipv roomboter en olijfolie. Terwijl intussen wel bekend is dat onbewerkte producten gezonder zijn, ook al bevatten ze meer calorieën.

Met name bij oliën en vetten is bewerkt wel beter, dan krijg je plantaardige vetten binnen. 

De waarschuwing voor bewerkte producten zit met name bij vlees producten, en andere ultra processed foods: de bekende pakjes en zakjes maar ook snacks, toetjes etc.

alhambra

alhambra

28-01-2024 om 12:17 Topicstarter

Ik ben nu bezig met mijn dagboek op de eetmeter.
Het invullen gaat makkelijk, behalve dat ik niet helemaal weet wat de hoeveelheden zijn die ik heb genomen. Dus ik moet het de volgende keer even meten.

Ik heb deze ochtend 403 kcal tot me genomen. Ik had eerder echt geen idee.

Ik vul ook de eetmeter in en ik vind het invullen van het avondeten lastig.
Als ik bv. Lasagne invul, krijg ik de kant en klare opties van de supermarkten. Als ik zelf een gerecht maak, moet ik alles invullen en dat is weer erg omslachtig.  Zeker omdat we afwisselend eten. Hoe doen jullie dat?
Verder vind ik de app wel erg fijn.

Moyrrie schreef op 28-01-2024 om 12:24:

Als ik bv. Lasagne invul, krijg ik de kant en klare opties van de supermarkten. Als ik zelf een gerecht maak, moet ik alles invullen en dat is weer erg omslachtig. Zeker omdat we afwisselend eten. Hoe doen jullie dat?

Ik maak vaak dezelfde gerechten en die zet ik dan als eigen gerecht in de app. Dan hoef je alleen de portie nog te wegen.

Omdat wij wegens de vele krachttraining (zoon, schoondochter en ikzelf) naast op de calorieën letten vooral op voldoende eiwitten letten hebben we net de eiwitrijke afbakbroodes van de ah geprobeerd. Vaak vind ik dat soort producten een vervelende na smaak hebben. De eerste proteine reep die echt goed smaakt moet ik nog vinden en geloof mij ik denk dat we al minstens 30 verschillende hier in huis hebben gehad.

Maar deze broodjes zijn oprecht lekker en we gaan ze vaker eten als we bijvoorbeeld makkelijk soep met brood eten.

Eetmeter heb ik ook een tijd ingevuld. Ik zag dan goed, dat ik overdag te weinig at, en daardoor 's avonds ging snaaien. 

Ysenda schreef op 28-01-2024 om 12:28:

[..]

Ik maak vaak dezelfde gerechten en die zet ik dan als eigen gerecht in de app. Dan hoef je alleen de portie nog te wegen.

Ik zal het toch ook maar moeten gaan doen. Ik heb anders geen goed beeld

alhambra

alhambra

28-01-2024 om 13:02 Topicstarter

Hoe gaan jullie om gewenste middelomtrek i.c.m. je bmi en je figuur? Ik heb het nu volgens mij gedaan volgens het plaatje op de eetmeter. Ik kom op 82cm uit. Het moet tussen de 68 en de 80 zijn. Dus inderdaad iets te veel ik denk echter dat mijn buikvet erger is dan 2 cm teveel. Ik heb nl. relatief gezien een smalle taille, dat is mijn bouw.
Bij mijn navel en net daaronder, daar zit bij mij mijn overgewicht. Ik ben daar een stuk breder. Dat lijkt me niet goed, toch? 

Moyrrie schreef op 28-01-2024 om 12:24:

Als ik bv. Lasagne invul, krijg ik de kant en klare opties van de supermarkten. Als ik zelf een gerecht maak, moet ik alles invullen en dat is weer erg omslachtig. Zeker omdat we afwisselend eten. Hoe doen jullie dat?

Ja dat heb ik ook, en is ook de reden dat ik hem nu niet gebruik (tijdje wel gedaan en vond het zeker inzicht geven). Wij eten niet vaak hetzelfde, en ook veel maaltijden met veel verschillende ingrediënten. Als je aardappels-groente-vlees eet of stamppot ofzo ben je snel klaar, maar een saus met veel verschillende groenten bijv vind ik al veel gedoe. 

alhambra schreef op 28-01-2024 om 13:02:

Hoe gaan jullie om gewenste middelomtrek i.c.m. je bmi en je figuur? Ik heb het nu volgens mij gedaan volgens het plaatje op de eetmeter. Ik kom op 82cm uit. Het moet tussen de 68 en de 80 zijn. Dus inderdaad iets te veel ik denk echter dat mijn buikvet erger is dan 2 cm teveel. Ik heb nl. relatief gezien een smalle taille, dat is mijn bouw.
Bij mijn navel en net daaronder, daar zit bij mij mijn overgewicht. Ik ben daar een stuk breder. Dat lijkt me niet goed, toch?

Heb je bij jezelf gemeten of heb je iemand laten meten?

Dat kan echt cm schelen.

Daarbij vrouwen, en zeker de genen die ooit een kind hebben voldragen hebben een buikje, hoe slank of hoe gespierd je ook bent. Er zijn er maar heel weinig die na hun 30e nog een hele strakke buik hebben. Die hebben genetisch gewoon geluk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.