Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Ysenda
28-01-2024 om 18:45
alhambra schreef op 28-01-2024 om 17:54:
[..]
Voor een volgende keer kunnen we inderdaad minder pizza bakken. Ze zitten nu al in de oven en weggooien vind ik zonde.
In de oven is nog niet in je mond, zelf gemaakte pizza kan prima morgen of overmorgen nog een keer gedeeld als lunchhap dienen. Of vries het in voor later.
Moosey
28-01-2024 om 18:49
Je kunt ook met een deel van de pizza lunchen morgen. Koude pizza is echt heel lekker namelijk.
Ik vind het ook gedoe hoor, de Eetmeter bijhouden. Soms doe ik het een paar dagen als ik het idee heb dat ik meer ben gaan eten, en ik word er dan ook wel wat strikter van. Afgelopen week een paar dagen gedaan en op heel nette dagen zit ik op de 1500 en vrij uitzonderlijk onnette dagen iets boven de 2000. Dat is voor mij prima, dat vindt de weegschaal ook, van de week was ik voor het eerst onder de 75, dat is 25 jaar geleden dat ik dat voor het laatst was (en toen was het ook al uitzonderlijk) dus dat is erg prettig. Het (bijna) geen alcohol consumeren is hier dan toch wel net dat beetje verschil maakt hier dat ik weer wat afval.
Pupsel
28-01-2024 om 18:49
Ysenda schreef op 28-01-2024 om 10:34:
[..]
Wat mij daar bij heeft geholpen is overdag meer te eten en het beter te verdelen en wat meer proteïne te gaan eten, zeker in de middag. Daardoor heb ik 's avonds een stuk minder trek en kan ik me beter aan mijn plan houden.
ik denk dat daar gelijk in hebt, ik merk dat ik nog niet altijd de beste keuzes maak en daardoor trek krijg. Heb voor komende week in ieder geval magere kwark in huis gehaald heb overigens de eetmeter even uitgeprobeerd. Je haalt er veel meer informatie uit dan bij my fitness pal (daar zijn een aantal dingen alleen beschikbaar als je premium abonnement hebt). echter worden mijn stappen en gewicht automatisch in my fitness pall geladen via Apple health. Dus neig wel om my fitness pall te blijven gebruiken.
Azalea747
28-01-2024 om 19:19
alhambra schreef op 28-01-2024 om 17:54:
[..]
Voor een volgende keer kunnen we inderdaad minder pizza bakken. Ze zitten nu al in de oven en weggooien vind ik zonde.
Ik denk tegenwoordig iets vaker ‘ik vind het ook zonde om dingen in mijn lichaam te stoppen die er niet goed voor zijn’… Nou probeer ik zeker nog steeds om geen eten te verspillen hoor, maar misschien kun je het op een andere manier verwerken/kan een van je gezinsleden morgen een stuk pizza mee naar het werk nemen. En inderdaad leer je ervan wat je een volgende keer anders wilt doen.
Ysenda
28-01-2024 om 20:24
wij gaan straks heel holland bakt kijken. De eerste en de laatste aflevering doen we dat met wat lekkers.
Dus nu staan er mini appeltaartjes in de oven 130kcal
Half plakje bladerdeeg, halve appel, 1 theelepel suiker en natuurlijk kaneel. Dat allemaal in een kleine quiche vorm.
Daarna moet ik vanavond ook nog wel een bakje kwark met cruesli naar binnen werken want anders red ik de 1000 kcal niet eens
Wat ik vandaag gegeten heb:
Eiwitbroodje met 50 g gerookte zalm als ontbijt/lunch
Rijstwafel met 15+ smeerkaas
Diner: 150 g broccoli uit de oven
30g (volkoren) couscous (onbereid, geweekt met bouillon), daarna gebakken in 2ml olijfolie
Zelf gemaakte kipnuggets: 100 g kipfilet, 1 ei , 25 g panko (Japanse broodkruim) en dat in de airfryer
Appeltaartje (zie boven)
150 g kwark met 15 g cruesli.
Totaal ongeveer 900 kcal. Dus eigenlijk moet ik nog wat eten maar ik weet nog niet wat.
Azalea747
28-01-2024 om 20:30
Ysenda schreef op 28-01-2024 om 20:24:
wij gaan straks heel holland bakt kijken. De eerste en de laatste aflevering doen we dat met wat lekkers.
Dus nu staan er mini appeltaartjes in de oven 130kcal
Half plakje bladerdeeg, halve appel, 1 theelepel suiker en natuurlijk kaneel. Dat allemaal in een kleine quiche vorm.
Daarna moet ik vanavond ook nog wel een bakje kwark met cruesli naar binnen werken want anders red ik de 1000 kcal niet eens
Wat ik vandaag gegeten heb:
Eiwitbroodje met 50 g gerookte zalm als ontbijt/lunch
Rijstwafel met 15+ smeerkaas
Diner: 150 g broccoli uit de oven
30g (volkoren) couscous (onbereid, geweekt met bouillon), daarna gebakken in 2ml olijfolie
Zelf gemaakte kipnuggets: 100 g kipfilet, 1 ei , 25 g panko (Japanse broodkruim) en dat in de airfryer
Appeltaartje (zie boven)
150 g kwark met 15 g cruesli.
Totaal ongeveer 900 kcal. Dus eigenlijk moet ik nog wat eten maar ik weet nog niet wat.
Hoe functioneer je op zo weinig eten, Ysenda? Oprechte vraag. Ik zou het hier echt niet een hele dag op ‘doen’… en ik denk heel veel mensen niet?
Aviendha
28-01-2024 om 20:35
Er was ooit iemand die na mijn "weggooien vind ik zonde dus ik eet alles op" tegen mij zei dat ik mezelf dus minder waard vond dan de prullenbak. Best grof maar zat wel een kern van waarheid in.
Aviendha
28-01-2024 om 20:38
Ysenda, waarom eet je zo weinig calorieën? Heb je nu zwaar overgewicht of heb je gewoon niet zoveel honger?
Ik zou het best interessante info vinden om van iedereen lengte, gewicht en bijzonderheden te weten maar snap dat niet iedereen daarop zit te wachten.
Venusss
28-01-2024 om 21:08
Bij de Eetmeter vind ik het juist wel handig dat je je eigen recepten kan toevoegen. Je vult 1 keer alle ingrediënten in + voor hoeveel personen het is - en slaat dat op-, dat is inderdaad even werk.
Alle andere keren dat je dat gerecht eet, is het 1 druk op de knop en het staat erin met de bijbehorende kcal. Dat rekent ie zelf uit.
Oh en ik ben er daarom dus ook achter dat sommige recepten die ik vaak maak toch meer kcal bevatten dan ik dacht. Die eten we dus niet meer, of ik pas het recept aan op die punten die zorgen voor de toename kcal.
Kan me wel voorstellen als je vaak nieuwe recepten maakt het wat veel werk is.
Venusss
28-01-2024 om 21:11
Aviendha, die fritesaus vind ik wel lekker. Smaakt wel wat zoeter dan ik gewend ben, maar goed te doen.
Ysenda
28-01-2024 om 21:14
Azalea747 schreef op 28-01-2024 om 20:30:
[..]
Hoe functioneer je op zo weinig eten, Ysenda? Oprechte vraag. Ik zou het hier echt niet een hele dag op ‘doen’… en ik denk heel veel mensen niet?
Normaal eet ik meer maar vandaag a. heul laat mijn bed uit (ruim na half1) b. niks anders gedaan dan lekker een boek lezen.
Normaal zit ik tussen de 12 en 1300 kcal per dag. Tenzij ik heel actief ben, bv een dag wandelen dan natuurlijk meer. Maar vandaag zit ik bv pas op 1600 kcal verbruikt.
Mijn probleem is meer dat ik zeker 2x per maand uitgebreid uit eten ga. Dus dat compenseer ik er tussen in. Donderdag bv nog uit eten geweest.
Ik ben vorig jaar juni serieus begonnen want ik had toen bijna 20 kg meer dan mijn optimale gewicht en dat was 10 kilo boven een gezond bmi.
Inmiddels heb ik een gezond gewicht maar zit nog boven in die range. Nog 8 kg te gaan.
Ik zat met een frozen shoulder bij de fysio en die gaf aan dat overgewicht daar een mogelijke oorzaak bij is en dat wat minder wegen beter zou zijn. Dat was wel een wake up call.
Dus van de fysio door naar de sportschool die met mijn fysio samenwerkt en aan de slag.