Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

alhambra

alhambra

22-01-2024 om 15:05 Topicstarter

Ysenda schreef op 22-01-2024 om 12:30:

[..]

Bakkerszout bevat meer jodium dan gewoon keukenzout met jodium. 65 ppm vs 21 ppm (mg/kg)

Goed om te weten! Het is het overwegen waard om over te stappen op bakkerszout Dat is vast ook online beschikbaar.

Dorestad schreef op 21-01-2024 om 22:31:

[..]

Mijn moeder is ermee begonnen toen ze 83 was, ze voelde zich snel energieker. Vind ik zo leuk, op die leeftijd nog daarvoor open staan.

Wat leuk!

Ik ben vanmorgen ondanks het slechte weer naar het werk gaan wandelen en had geluk met de buien want kwam soort van droog aan. Had het gewoon warm.
Vanmiddag via een kleine omweg want eerst naar de livera geweest terug gewandeld. 2 nieuwe sport bh's gekocht. Had nog een cadeaubon dus mooie besteding.
Nu zit ik eigenlijk al even op de bank, te mailen en appen en het forum maar ga zo om wat te doen te hebben even naar de glasbak. En kruidvat.
Qua eten gaat het tot nu toe goed maar dit zijn mijn zwakke momenten. Heb net tussendoor een plak kaas gepakt. Vandaar dat ik zo even naar buiten ga. De afleiding opzoeken.

Vanavond na het eten nog een bakje kwark.
We eten bloemkool /tomaat /kikkererwten met groenteballetjes. 
Morgen gebroken dienst maar langer tussendoor pauze dan normaal maar ben wel later thuis. Kan ik tussendoor weer gaan wandelen.

Van het weekend  meer calorieën  gegeten dan noodzakelijk  ( 300/ 500 meer ) en gelijk een halve kilo zwaarder. Vandaag dus maar weer ff streng, want zo schiet het niet echt op. Wel gewerkt  en daar veel gelopen en bewogen.

lientje69 schreef op 22-01-2024 om 16:35:

Van het weekend meer calorieën gegeten dan noodzakelijk ( 300/ 500 meer ) en gelijk een halve kilo zwaarder. Vandaag dus maar weer ff streng, want zo schiet het niet echt op. Wel gewerkt en daar veel gelopen en bewogen.

Dat komt eerder door wat meer vocht vasthouden dan door 1 dag te veel eten. Voor een halve kilo vet aankomen moet je al ruim 3000 kcal meer eten. 

Die halve kilo komt eerder doordat je net iets meer gedronken hebt, wat meer vezels en wat zouter gegeten hebt.

alhambra

alhambra

22-01-2024 om 16:44 Topicstarter

Vanochtend weer niet ontbeten omdat ik er geen zin in had. Het was lunchtijd voordat ik het doorhad en toen had ik aan een reguliere lunch genoeg. Daarnet een appel en wat chocolade gegeten. 2x korte wandeling gedaan en vanavond weer. Dus het wordt volgens mij een geslaagde dag!

Ysenda schreef op 22-01-2024 om 16:40:

[..]

Dat komt eerder door wat meer vocht vasthouden dan door 1 dag te veel eten. Voor een halve kilo vet aankomen moet je al ruim 3000 kcal meer eten.

Die halve kilo komt eerder doordat je net iets meer gedronken hebt, wat meer vezels en wat zouter gegeten hebt.

Weet ik hoor. Maar wel gelijk ff een waarschuwing  , ietsje minder is beter

Lekker bezig allemaal! Gisteren was ik echt moe aan het einde van de dag. Werd er ook negatief door. Het helpt me om weer met dit topic bezig te zijn. 
Moest s avonds ook weg en vergat mijn sleutels. Toen moest ik na de afspraak nog op de fiets sleutels ophalen bij mijn oom. Maar… de fietstocht heeft me wel goed gedaan. Ik heb goed geslapen. 
Even kijken hoe de dag loopt. Heb vorige week dus oude kleding van zolder gehaald. Maar ook echt behoefte aan ff wat nieuws. Dan heb ik nog meer drive om niet weer zwaarder te worden. 
Heb veel gekregen kleding gedragen afgelopen jaren. Juist omdat ik hoopte dat het overgewicht tijdelijk zou zijn. En anders kringloop maar echt shoppen deed ik weinig. 
Ik vond het gisteren al wat lente-achtig buiten, lekker! 

Ysenda schreef op 22-01-2024 om 11:18:

[..]

Die jodium zit dan ook alleen in bakkers en fabrieksbrood want die gebruiken bakkerszout waar extra jodium aan is toegevoegd.

In mijn zelfgemaakte brood zit ook bakkerszout

Het was inderdaad heerlijk buiten gisteren! Ik ging een rondje van drie kwartier lopen maar breidde het uit met nog een half uurtje, zo fijn in het zonnetje. Misschien ga ik vandaag wel een stuk fietsen naar een natuurgebied in de buurt. 
Was gister alleen thuis en hoewel ik dat heerlijk vind heb ik dan wel meer moeite om netjes te eten. Maar mezelf strak gehouden, zondag was ook al niet een heel nette dag. Had ook weinig koolhydraten bij de lunch gegeten, en dat werkt toch echt niet voor mij, blijkt maar weer. Had om 15.00 alweer gierende trek. Gelukkig gaat dat dan wel weer over, zeker als ik gewoon iets ga doen (wandelen in dit geval). 

gisteren heerlijk gebootcampt. En morgen zal het fietsen ook weer lekkerder zijn nu het toch minder koud is, en het ook weer net iets eerder licht is. 

Moosey schreef op 23-01-2024 om 09:51:

Het was inderdaad heerlijk buiten gisteren! Ik ging een rondje van drie kwartier lopen maar breidde het uit met nog een half uurtje, zo fijn in het zonnetje. Misschien ga ik vandaag wel een stuk fietsen naar een natuurgebied in de buurt.
Was gister alleen thuis en hoewel ik dat heerlijk vind heb ik dan wel meer moeite om netjes te eten. Maar mezelf strak gehouden, zondag was ook al niet een heel nette dag. Had ook weinig koolhydraten bij de lunch gegeten, en dat werkt toch echt niet voor mij, blijkt maar weer. Had om 15.00 alweer gierende trek. Gelukkig gaat dat dan wel weer over, zeker als ik gewoon iets ga doen (wandelen in dit geval).

Misschien om 15u toch een (gezond) tussendoortje pakken? Maar goed, als het over gaat en het zo voor je werkt hoeft dat wellicht ook niet. 

Ik heb pastasalade gehad maar blijf trek hebben. Ik loop veel, daar word je ook hongerig van. 
Even de stad in geweest. Heb een setje gekocht, dat is heel lang geleden. Heb meestal uitverkoop of tweedehands en dan maak ik er zelf wat leuks van. 
De broek is klein… ze hadden niet groter. Heb m wel gekocht met het idee, thuis over nadenken. De kilo’s gaan er snel namelijk. 
Straks een gesprek dat ik lastig vind. Nouja einde van de middag is het weer klaar. Heb het wel goed voorbereid. 

Hopelijk ging je gesprek goed Damoontje

Ik heb slecht geslapen vannacht. lag vreselijk te stomen onder mijn dekbed. Ben onlangs geswitcht van een synthetisch dekbed naar katoen. Da's op zich een verbetering, maar in tijden van hormonale opvliegers helpt ook dat niet erg. Resultaat is dat ik me erg moe voel en kramp in mijn benen heb. Doordat ik ben overgestapt op de pil in de hoop de ontstekingen te minderen, zit ik nu al zo'n vier weken in die fijne, maandelijkse periode.

Wel een kleine workout gedaan vanmorgen. Is maar een kwartiertje en is voornamelijk wall-planking en wat oefeningen met lichte dumbbells, maar beter iets dan niets.

Vanmiddag een supersimpele groentesoep gemaakt (litertje bouillon, voorgesneden soepgroenten en vermicelli). Als lunch gegeten met twee volkoren boterhammen. Beviel goed. Verder negeer ik dat ik al de hele dag trek heb in chocola...

RoosOpJeHoed schreef op 23-01-2024 om 15:33:

Hopelijk ging je gesprek goed Damoontje

Ik heb slecht geslapen vannacht. lag vreselijk te stomen onder mijn dekbed. Ben onlangs geswitcht van een synthetisch dekbed naar katoen. Da's op zich een verbetering, maar in tijden van hormonale opvliegers helpt ook dat niet erg. Resultaat is dat ik me erg moe voel en kramp in mijn benen heb. Doordat ik ben overgestapt op de pil in de hoop de ontstekingen te minderen, zit ik nu al zo'n vier weken in die fijne, maandelijkse periode.

Wel een kleine workout gedaan vanmorgen. Is maar een kwartiertje en is voornamelijk wall-planking en wat oefeningen met lichte dumbbells, maar beter iets dan niets.

Vanmiddag een supersimpele groentesoep gemaakt (litertje bouillon, voorgesneden soepgroenten en vermicelli). Als lunch gegeten met twee volkoren boterhammen. Beviel goed. Verder negeer ik dat ik al de hele dag trek heb in chocola...

Wat mij helpt om overall minder trek te hebben is mijn proteine intake omhoog te werken: eiwit, kwark, whey protein toevoegen, kip (die kip is hier dan ook niet aan te slepen, wat me toch ook wel tegen staat)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.