Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Ik heb ondanks wandelen gisteren heel slecht geslapen en de hele dag koppijn ( echt wel genoeg gedronken) dus dadelijk toch een pijnstiller erin want ik moet om 17:30 weer op pad en ben hopelijk om 22:00 uur weer thuis.
Denk dat ik sowieso morgen de wekker een half uurtje /uurtje later zet. Dat de druk van vroeg opstaan er een beetje af is. Word ik dan alsnog vroeg wakker kan ik altijd normale tijd gaan werken.
Ik eet heel simpel  een kom soep uit blik en bak een omelet met ham voor op een broodje en dan komkommer voor erbij . Als ik nog moet werken moet het vooral niet te zwaar en moeilijk zijn.
Morgen weer sporten. Vandaag ff rustig aan tussen de 2 diensten, het regent nu ook dus geen zin in wandelen. Zit op 7000 stappen maar haal de 10 straks wel.

Ysenda schreef op 23-01-2024 om 16:05:

[..]

Wat mij helpt om overall minder trek te hebben is mijn proteine intake omhoog te werken: eiwit, kwark, whey protein toevoegen, kip (die kip is hier dan ook niet aan te slepen, wat me toch ook wel tegen staat)

Ik heb gelukkig niet zoveel overall trek. Gewoon ernstig trek in chocola. Heel specifiek. 

Moosey schreef op 23-01-2024 om 09:51:

Had ook weinig koolhydraten bij de lunch gegeten, en dat werkt toch echt niet voor mij, blijkt maar weer. Had om 15.00 alweer gierende trek. Gelukkig gaat dat dan wel weer over, zeker als ik gewoon iets ga doen (wandelen in dit geval).

Dit heb ik inderdaad ook. Gisteren geluncht met rauwe spinazie, garnalen en wat olijven. Heel lekker en op dat moment had ik ook echt genoeg. Twee uur later was ik echt ravenous, cracker met avocado gegeten en toen nog steeds honger dus ook nog een proteinereep… Uit interesse die lunch even ingevoerd in een app en het bleek dat het nog geen 100 kcal was. Geen wonder dus - en dat helpt me dan ook niet, want dan eet ik die calorieën een paar uur later alsnog. 
Verder gaat het wel goed hier, voel me wel goed bij hoe ik nu eet!

En ik weet niet meer wie er over de daglichtbril schreef, het gaat hard in dit topic dus ik kan het niet meer terugvinden, maar ik heb me ingelezen en ben enthousiast dus ik ga het ook proberen! Bedankt voor de suggestie!

Ik wil ook meedoen hier. Ik ben vorige week begonnen bij een orthomoleculair coach diëtist. Ik heb niet alles gelezen hier dus het zou kunnen dat er nog meer mensen dit doen. Het komt erop neer dat koolhydraten taboe zijn. Om te eten dan want ze zitten al in genoeg voedingsmiddelen. Onbewerkt eten is belangrijk en lichaamsbeweging. Nou je raadt het reeds. Het gaat nog niet echt naar wens. Tot vandaag iedere dag wel iets gesmokkeld en door de regen te weinig voetstappen gezet. Echter schijnt het normaal te zijn dat het in het begin nog niet naar wens gaat. Zaterdag weer telefonisch consult met hem. 

Ik heb veel voedingstips en recepten van hem gekregen. Is het de bedoeling dat die hier gedeeld worden? In dat geval wil ik best af en toe een lekker recept erin zetten.

Succes Thora! 

De laatste 2 dagen zit ik goed in een calorieën tekort maar heb ook voor het eerst sinds weken weer behoorlijk koppijn. Ik link dat niet meteen perse aan elkaar want ook druk op het werk en ik was weer met de pil begonnen en zit nu aan einde pilstrip. Ga geen stopweek inlassen en zal eens een afspraak maken met de praktijkondersteuner om te kijken wat ik moet doen met anticonceptie. Was gestopt maar had toen zo'n ontzettend last van hoofdpijn en nachtzweten dat ik helemaal niet sliep. 

@Dolfje, wellicht een afspraak met een overgangsconsulent. Die hebben daar meer ervaring mee en daardoor meer mogelijkheden in hun pakket.

Ysenda schreef op 24-01-2024 om 07:25:

@Dolfje, wellicht een afspraak met een overgangsconsulent. Die hebben daar meer ervaring mee en daardoor meer mogelijkheden in hun pakket.

Ik heb nu een afspraak bij de huisarts gemaakt, kon op de site niks vinden over een overgangsconsulent en laatst was mijn bloeddruk te hoog dus dat kan ze dan ook mooi meteen even controleren. 

Hey Thora, welkom!

En elke verandering in een gezondere levensstijl is er 1, dus niet te hard zijn voor jezelf en blij zijn met wat je al wél veranderd hebt  

hoi Thora, 

wat heeft je naar die orthomoleculair coach diëtist geleid?
Want naar mijn idee kunnen die niet samen in 1 beroep zitten.
Orthomoleculair geneeswijzen / therapie staan bekend als kwakzalverij en grote hoeveelheden supplementen zijn gewoon schadelijk.  Coach is geen beschermd beroep iedereen kan zichzelf die titel aan meten. Alleen diëtist is een BIG beschermde titel. Staat deze persoon ook in het BIG register?  Dat je verzekering het vergoed zegt niet zo veel die vergoeden ook homeopathie wat ook bewezen niet beter werkt dan een placebo.

Daarom vind ik tips uit dergelijke hoek ook altijd heel moeilijk om aan te nemen.

Sorry voor dit bericht maar omdat deze tak van kwasi wetenschap gewoon gevaarlijk voor je gezondheid kan zijn wilde ik het toch schrijven. 
Afvallen is heel lastig en daarom zoeken mensen het in de alternatieve hoek om toch sneller resultaat te boeken maar dat kan ook gevaarlijk zijn.

Wat ik me afvraag, is wat nu bepaalt of een dieet op langere tijd effectief maakt.

Als kind was ik al veel te dik, als puber behoorlijk overgewicht (in het rood), maar vanaf mijn 16e door een goede diëtiste afgevallen (met het vegetarisch energiebeperkt dieet) tot in het groen, maar wel groen nabij het geel. Dus een jaar of 7 later kreeg ik, zelfs nog wat lichter dan toen ik 17 was, van een keuringsarts te horen dat ik dringend moest afvallen, want nu al dit gewicht, hoe moest het als ik ouder werd? Wel, mijn gewicht is nog één keer de verkeerde kant op gegaan toen ik met kleine kinderen zat, maar zelfs toen niet in de buurt van het gewicht toen ik 16 was. Nu weeg ik hetzelfde als toen ik 18 was, misschien 1 kilo meer. En ik snap nog steeds niet hoe ik dat eigenlijk voor elkaar heb gekregen, zelfs door de overgang heen.
Ik heb wel meer vet dan toen ik 18 was, en minder conditie. Daar kan aan gewerkt worden. Meer groente ipv brood is ook een goed idee. Maar ik hoef bepaald geen hongerdieet te volgen om een gezond BMI te houden (maar zit wel boven ideaal gewicht). Als ik erachter ben waarom, zal ik het delen.

Auwereel schreef op 24-01-2024 om 13:21:

Wat ik me afvraag, is wat nu bepaalt of een dieet op langere tijd effectief maakt.

Als kind was ik al veel te dik, als puber behoorlijk overgewicht (in het rood), maar vanaf mijn 16e door een goede diëtiste afgevallen (met het vegetarisch energiebeperkt dieet) tot in het groen, maar wel groen nabij het geel. Dus een jaar of 7 later kreeg ik, zelfs nog wat lichter dan toen ik 17 was, van een keuringsarts te horen dat ik dringend moest afvallen, want nu al dit gewicht, hoe moest het als ik ouder werd? Wel, mijn gewicht is nog één keer de verkeerde kant op gegaan toen ik met kleine kinderen zat, maar zelfs toen niet in de buurt van het gewicht toen ik 16 was. Nu weeg ik hetzelfde als toen ik 18 was, misschien 1 kilo meer. En ik snap nog steeds niet hoe ik dat eigenlijk voor elkaar heb gekregen, zelfs door de overgang heen.
Ik heb wel meer vet dan toen ik 18 was, en minder conditie. Daar kan aan gewerkt worden. Meer groente ipv brood is ook een goed idee. Maar ik hoef bepaald geen hongerdieet te volgen om een gezond BMI te houden (maar zit wel boven ideaal gewicht). Als ik erachter ben waarom, zal ik het delen.

Genetica speelt een belangrijke rol, dat bepaald mede of je hongergevoel snel of langzaam af neemt. Opvoeding: altijd je bord moeten leeg eten, het tempo waarin je gezin moest eten, langzamer eten laat sneller het vol gevoel toe. Daar zit ook een stuk bewegingsopvoeding bij, als je hele gezin actief is zul je zelf automatisch in je jeugd ook actiever ze zijn.

Ook het gezinsinkomen speelt een rol: geldzorgen maken dat je minder gezonde voeding kunt kopen, dat verklaart ook dat in lager opgeleide gezinnen vaker overgewicht is dan bij hoger opgeleide gezinnen, er komt over het algemeen meer geld binnen, ik wil het niet wijten aan minder kennis over voeding, dat kan misschien ook nog. Minder geld maakt ook dat je niet zo makkelijk gaat sporten, dat kost ook geld.

Een dieet dat op lange termijn effectief is is geen dieet maar een onbewust gezond eetpatroon, in hoeveelheden en in voedingsmiddelen, gecombineerd met voldoende lichamelijke activiteit waarbij de calorie inname in balans is met het verbruik over langere termijn.

alhambra

alhambra

24-01-2024 om 14:28 Topicstarter

Mijn moeder was tot haar 30ste gemiddeld qua postuur en daarna is ze erg dun geworden. Ze eet niet minder dan vroeger. Het lijkt mij aanleg, haar broer precies zo.

alhambra schreef op 24-01-2024 om 14:28:

Mijn moeder was tot haar 30ste gemiddeld qua postuur en daarna is ze erg dun geworden. Ze eet niet minder dan vroeger. Het lijkt mij aanleg, haar broer precies zo.

Hier een vergelijkbaar iets maar dan helaas de andere kant op. De vrouwen aan de kant van mijn moeder krijgen gemiddeld 10kg kado bij hun 50e. Ik leek tot die tijd qua bouw op mijn vaderskant van de familie. Helaas bleek mijn overgang toch verwant aan die van de vrouwelijke lijn en kreeg ik er 10 kilo bij. 

De andere 10 heb ik er gewoon aan gegeten en gezeten.

Ik heb bij mezelf heel simpel het gevoel dat als ik meer verbruik dan erin gaat, ik afval. En dan hoef ik niet te hongeren of brood te vervangen door groente (als ik dat zou doen sterf ik van de honger), maar gewoon niet snacken en een beetje sporten. Maar ik merk wel dat dat niet voor iedereen geldt en veel mensen hebben grote moeite om snacks te laten staan. Ik realiseer me wel dat dat niet mijn eigen verdienste is, ik heb geen ijzeren wilskracht ofzo. Ik heb gewoon geluk dat ik die behoefte niet zo heb. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.