Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Ik eet snel, uit mijn genetica zou ik zeggen dat ik juist neiging heb tot dik worden (postuur van mijn ouders), ik sport niet veel, dus dan denk ik toch dat het onbewust goed eten is.

Auwereel schreef op 24-01-2024 om 16:34:

Ik eet snel, uit mijn genetica zou ik zeggen dat ik juist neiging heb tot dik worden (postuur van mijn ouders), ik sport niet veel, dus dan denk ik toch dat het onbewust goed eten is.

Doordat jij dit schrijft zit ik te denken... Mijn moeder wordt snel dik maar kan snacks wel laten staan. En mijn vader vreet erop los en blijft slank. Pas nu die 56 is denkt ie shit misschien moet ik gaan opletten. 

Aviendha schreef op 24-01-2024 om 16:38:

[..]

Doordat jij dit schrijft zit ik te denken... Mijn moeder wordt snel dik maar kan snacks wel laten staan. En mijn vader vreet erop los en blijft slank. Pas nu die 56 is denkt ie shit misschien moet ik gaan opletten.

Mijn vader is 71 en vreet en zuipt als een malle en heeft nog nooit een dag in zijn leven gesport. Hij gaat meerdere keren per week uit eten. Zijn moeder was ook heel mager.

Ik heb de genen van de kant van mijn moeder en andere oma jammer genoeg en hoef maar naar een big mac te kijken en ik ben een kilo zwaarder. En ik sport en beweeg dus wel. Ik was mager totdat ik ongesteld werd, toen veranderde het.

Zou vandaag ook gaan sporten maar nog steeds koppijn dus ben gaan wandelen naar huis. Moet nu morgenvroeg ook gaan lopen want heb mijn fiets laten staan.

vandaag was weer een goede dag.
's Morgens lekker gesport, vanmiddag gelezen en nu is zoon een gezonde maaltijd van vis, zilvervliesrijst en sperziebonen aan het maken.

Morgen een lastige dag, we lunchen met de afdeling. Gelukkig was ik degene die het moest organiseren. Dus we halen broodjes, die zijn zeker de moeite waard. En omdat ze zo groot zijn hebben mijn collega,  die bij dezelfde PT, sport en ik besloten een broodje te delen.

Morgen aan het eind van de dag weer trainen met PT.

Voor de jaarwisseling zat ik in een goede flow en die heb ik nu na het ziek zijn weer opgepakt. Daar ben ik wel blij mee.

Ysenda schreef op 24-01-2024 om 10:13:

hoi Thora,

wat heeft je naar die orthomoleculair coach diëtist geleid?
Want naar mijn idee kunnen die niet samen in 1 beroep zitten.
Orthomoleculair geneeswijzen / therapie staan bekend als kwakzalverij en grote hoeveelheden supplementen zijn gewoon schadelijk. Coach is geen beschermd beroep iedereen kan zichzelf die titel aan meten. Alleen diëtist is een BIG beschermde titel. Staat deze persoon ook in het BIG register? Dat je verzekering het vergoed zegt niet zo veel die vergoeden ook homeopathie wat ook bewezen niet beter werkt dan een placebo.

Daarom vind ik tips uit dergelijke hoek ook altijd heel moeilijk om aan te nemen.

Sorry voor dit bericht maar omdat deze tak van kwasi wetenschap gewoon gevaarlijk voor je gezondheid kan zijn wilde ik het toch schrijven.
Afvallen is heel lastig en daarom zoeken mensen het in de alternatieve hoek om toch sneller resultaat te boeken maar dat kan ook gevaarlijk zijn.

Ik begrijp je scepsis maar ze zijn in dit geval zeker onterecht. Ik heb een presentatie van hem bijgewoond op mijn yoga groep. Officieel is hij orthomoleculair therapeut maar hij kan erg goed motiveren vandaar de naam coach. Ik weet natuurlijk ook wel dat elke Piet Lul zich coach kan noemen maar het gaat mij om wat hij verteld over voeding. Supplementen is hij overigens tegen. Dit omdat het lichaam dan gaat wennen hieraan en stopt met zelf de nodige stoffen aan te maken. Afvallen is niet zijn doel maar een gezonde levensstijl waarvan afvallen een bij effect is. Maar natuurlijk wel van harte welkom. 

Je mag je mening hebben maar ik vind en heb altijd gevonden dat de term kwakzalverij nogal makkelijk gebezigd wordt. Ik heb ook ervaring met homeopathie en die is positief. Ik denk dat het belangrijk is altijd kritisch te blijven en naar je lichaam te luisteren.

alhambra

alhambra

25-01-2024 om 08:06 Topicstarter

Mijn eetlust en hang naar ongezond eten verschilt per dag.
Ma en Di had ik prima gegeten en gisteren leek ik wel rupsje nooit genoeg. Ik probeer nu op dagen dat ik minder trek heb de gewoonte dingen te minderen zodat ik op een dag zoals gisteren meer kan eten. Dat vind ik makkelijker dan iedere dag strikt zijn.

Ik denk ook dat dat beter is Alhambra, om je intake een beetje te variëren, zodat je lijf niet aan een strikte grens went en daar de verbranding op aan gaat passen. En het is ook prettiger inderdaad, vind ik. 
Ik at vrij keurig de afgelopen dagen maar het kostte me wat moeite. En gister zat er ineens weer bloed aan het wc-papiertje. Op dag 16 van mijn cyclus Heb altijd wel een korte cyclus (21 dagen) maar de laatste tijd is het soms ook 16, zelfs een keer 12. Toch maar eens naar de huisarts want zo ben ik zo ongeveer meer ongesteld dan niet. Maargoed, verklaart dus wel de honger, en het chagrijn, en de pijn in mijn been. Leuk hoor, hormonen. 
Gisteravond had ik teamvergadering en daarna nam ik een biertje en wat chips. Op de terugweg mocht ik van mezelf eventueel ook nog wel iets kopen bij het tankstation (avondeten was ook wat karig geweest) maar ik kon eigenlijk niks bedenken waar ik zin in had. Dat kwam vroeger echt nooit voor, kon ik meestal niet tanken zonder iets te snaaien te kopen. Dus hoera voor mij

alhambra

alhambra

25-01-2024 om 10:30 Topicstarter

Dat is een korte cyclus, Moosy. Balen zeg!
Knap dat je niets gekocht hebt bij het tankstation.  Je volgde niet je gewoonte maar je luisterde naar je lijf.

Ik heb de laatste 2 dagen een beetje een baal-gevoel. Heb echt keurig gegeten. Heb door stress over iets zelfs lager in kcal gezeten dan "nodig" in mijn geval. Maar geen gram afgevallen. En ja, ik weet dat je moet kijken over langere tijd, maar toch is het frustrerend  
Vraag me af of mijn medicatie invloed heeft, ik slik 2 soorten bloeddrukverlagers. Of is het dan toch die rottige overgang?

Moosey schreef op 25-01-2024 om 09:24:

Ik denk ook dat dat beter is Alhambra, om je intake een beetje te variëren, zodat je lijf niet aan een strikte grens went en daar de verbranding op aan gaat passen. En het is ook prettiger inderdaad, vind ik.
Ik at vrij keurig de afgelopen dagen maar het kostte me wat moeite. En gister zat er ineens weer bloed aan het wc-papiertje. Op dag 16 van mijn cyclus Heb altijd wel een korte cyclus (21 dagen) maar de laatste tijd is het soms ook 16, zelfs een keer 12. Toch maar eens naar de huisarts want zo ben ik zo ongeveer meer ongesteld dan niet. Maargoed, verklaart dus wel de honger, en het chagrijn, en de pijn in mijn been. Leuk hoor, hormonen.
Gisteravond had ik teamvergadering en daarna nam ik een biertje en wat chips. Op de terugweg mocht ik van mezelf eventueel ook nog wel iets kopen bij het tankstation (avondeten was ook wat karig geweest) maar ik kon eigenlijk niks bedenken waar ik zin in had. Dat kwam vroeger echt nooit voor, kon ik meestal niet tanken zonder iets te snaaien te kopen. Dus hoera voor mij

Toevallig ook in de overgang?

Venusss schreef op 25-01-2024 om 11:25:

[..]

Toevallig ook in de overgang?

Op het randje denk ik. Ben 45 en heb ook al een paar keer een paar cycli overgeslagen, dus het zal het begin wel zijn denk ik. 

Nou hup weer een kilo zwaarder. Zit de hele week in een calorietekort en loop me een ongeluk. Ik word er zo moedeloos van. 

Altijd goed op gewicht geweest tot een jaar of vijf geleden. Ben nu 15 kilo te zwaar naar m’n zin. Ben aangekomen door heel veel stress en daardoor teveel eten. Ik wil er al best een tijd de kilo’s afhebben maar kon de welbekende knop niet vinden. Tot ik mezelf van de week op fimbeelden zag en schrok. En toen ineens viel het kwartje waarom ik zo’n futloos gevoel al een tijd heb. En op de een of andere manier lijkt dat argument me beter te helpen dan afvallen om slanker te zijn. Gek hoe dat werkt dan. Dus ik haak graag aan! 

alhambra

alhambra

26-01-2024 om 09:05 Topicstarter

Dolfje schreef op 26-01-2024 om 07:45:

Nou hup weer een kilo zwaarder. Zit de hele week in een calorietekort en loop me een ongeluk. Ik word er zo moedeloos van.

Nee! Wat een teleurstelling! 

alhambra

alhambra

26-01-2024 om 09:05 Topicstarter

Welkom MissBobby!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.