Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Dolfje
21-01-2024 om 22:11
lientje69 schreef op 21-01-2024 om 22:00:
Ik vind het reuzeknap, dorestad!
Ik ook.
Dorestad
21-01-2024 om 22:28
Lientje69, Damoontje, Wolfje, dank jullie wel. Maar nogmaals: ik heb alle tijd. Jullie moeten het tussen werk en alles eromheen proppen. En, Ik geloof in tegenstelling tot jullie, ik slaap ook goed. Dat scheelt ook enorm.
Dorestad
21-01-2024 om 22:31
Damoontje schreef op 21-01-2024 om 22:03:
Ik ook! Ik hoor vaker dat IF op meerdere vlakken door werkt, bijvoorbeeld ook tegen intoleranties.
Ik ben het ook gaan doen, hoewel ik nog een licht ontbijt ‘mag’ als het moeilijk is. Ik hoef niet om te vallen.
Mijn moeder is ermee begonnen toen ze 83 was, ze voelde zich snel energieker. Vind ik zo leuk, op die leeftijd nog daarvoor open staan.
alhambra
21-01-2024 om 22:42
Ysenda schreef op 21-01-2024 om 13:58:
Na de wandeldag van gister, vandaag samen met zoon naar de sportschool. Ik wilde vanmiddag, hij vanmorgen en vanmiddag past echt niet in zijn planning. Samen is toch leuker zelfs als je allebei je eigen programma draait en niet tegelijk weer weggaat. We waren lopend dus dat was geen probleem.
Leuk!
alhambra
21-01-2024 om 22:53
Gisterenavond/vanochtend IF gedaan (niet gegeten van 18 uur tot 11 uur) maar niet bewust. Ik voelde me niet goed en ik had geen eetlust.
Zonder ontbijt toch maar naar de sportschool gegaan en rustig aan gedaan. Na een ruime lunch flink schoongemaakt. Dus veel bewogen. Daarna helaas weer last va mijn lunch. Vanavond ging het beter dus wel avondeten gegeten.
Ik hoop dat ik morgen weer fit ben.
Damoontje
21-01-2024 om 22:54
Dorestad schreef op 21-01-2024 om 22:31:
[..]
Mijn moeder is ermee begonnen toen ze 83 was, ze voelde zich snel energieker. Vind ik zo leuk, op die leeftijd nog daarvoor open staan.
Wat goed zeg! Had ze ook overgewicht?
Ik houd wel van ontbijten, maar wil dit wel proberen. Heb ook lastige darmen dus ben benieuwd.
Dorestad
21-01-2024 om 23:12
Damoontje schreef op 21-01-2024 om 22:54:
[..]
Wat goed zeg! Had ze ook overgewicht?
Ik houd wel van ontbijten, maar wil dit wel proberen. Heb ook lastige darmen dus ben benieuwd.
Dan hoop ik dat je er toch goed bij voelt. Trouwens, volgens mij kreeg je wel complimenten vandaag. Leuk hè. En wat je schreef over schoenen: kan best zijn dat je door afvallen zelfs wel andere schoenen moet. Nee, mijn moeder heeft een normaal postuur. Maar ze voelt zich er fitter door. Mijn vader was wel wat te dik, hij is door zijn Wiener Melange te verruilen voor zwarte koffie (vies vindt hij)en door ontbijt ook over te slaan er in paar maanden tijd in geslaagd om 9 kilo af te vallen. Hierdoor kan hij bijvoorbeeld weer goed bij zijn voeten komen, veters strikken. De man is 88. En woog vorige week 69 kilo. Mijn moeder 63.
Damoontje
22-01-2024 om 04:31
Dank je. Dat is waar idd van die schoenen, dat heb ik idd eens meegemaakt. Toen kon ik mijn lievelingslaarzen niet meer aan. Goed om rekening mee te houden.
Ja zeker een compliment. Van een leuke man zelfs, het was heel fijn. Hij vond mijn hele uitstraling opener. Het doet mij psychisch ook goed om wat kilo’s te verliezen en een moeilijke periode achter mij te laten.
Wat fijn dat je ouders er zo mee bezig zijn. En dat ze er nog zijn. Dat is op onze leeftijd niet meer zo vanzelfsprekend.
Venusss
22-01-2024 om 09:48
Ysenda schreef op 21-01-2024 om 13:54:
[..]
Ik houd helemaal niet van brood, we eten met z'n twee een halfje per week met moeite.
Desembrood al helemaal niet, dat vinden we stinken.
Ik vind desembrood juist heerlijk haha! Mijn man bakt elke week een brood van zuurdesem omdat ik niet zo goed tegen gewoon brood kan, het desem maakt het brood beter te verteren. Ik eet daar zo'n 3 sneetjes van per dag, maar het voedingscentrum adviseert nog meer brood te eten, ook in verband met het jodium wat daarin zit ( 4 a 5 sneetjes per dag). Nou dat lukt dus niet, het is namelijk vrij zwaar brood
Venusss
22-01-2024 om 09:56
RoosOpJeHoed schreef op 21-01-2024 om 18:18:
Overigens ging dat vandaag compleet mis. Vanmorgen braaf mijn workouts gedaan. Maar bij de koffie had ik een kaneelkrakeling en als lunch twee worstenbroodjes (we waren bij Robèrt geweest, verleiding is dan moeilijk te weerstaan ) en vanmiddag bij iemand op de koffie weer iets lekkers. En dat was zo'n gore, natte, zogenaamd verse appeltaart van de AH. Dan eet je dat op uit beleefdheid, maar volgende keer sla ik beleefd af. Zo zonde.
Jammer is dat he, dat je er niet eens echt van geniet en je toch een soort van verplicht voelt mee te doen.
Bij mij is het gisteren ook niet lekker gegaan, voor het eerst in 2 weken. Een jarige in de familie en we werden verwacht mee te eten. Dat bleek een tafel vol hapjes te zijn waarbij geen gezonde keuzes waren. Ik heb netjes alle hapjes bijgehouden in de eetmeter en ben me kapot geschrokken, want ik heb in 1 maaltijd 1152 kcal weg zitten eten. Het ergste is nog dat ik niet eens vol zat en zoveel was het ook niet, elk ding was gewoon enorm calorierijk. Heb ik ervan genoten? Nee, ook niet
Ysenda
22-01-2024 om 11:18
Venusss schreef op 22-01-2024 om 09:48:
[..]
Ik vind desembrood juist heerlijk haha! Mijn man bakt elke week een brood van zuurdesem omdat ik niet zo goed tegen gewoon brood kan, het desem maakt het brood beter te verteren. Ik eet daar zo'n 3 sneetjes van per dag, maar het voedingscentrum adviseert nog meer brood te eten, ook in verband met het jodium wat daarin zit ( 4 a 5 sneetjes per dag). Nou dat lukt dus niet, het is namelijk vrij zwaar brood
Die jodium zit dan ook alleen in bakkers en fabrieksbrood want die gebruiken bakkerszout waar extra jodium aan is toegevoegd.
Ysenda
22-01-2024 om 11:19
Venusss schreef op 22-01-2024 om 09:56:
[..]
Jammer is dat he, dat je er niet eens echt van geniet en je toch een soort van verplicht voelt mee te doen.
Bij mij is het gisteren ook niet lekker gegaan, voor het eerst in 2 weken. Een jarige in de familie en we werden verwacht mee te eten. Dat bleek een tafel vol hapjes te zijn waarbij geen gezonde keuzes waren. Ik heb netjes alle hapjes bijgehouden in de eetmeter en ben me kapot geschrokken, want ik heb in 1 maaltijd 1152 kcal weg zitten eten. Het ergste is nog dat ik niet eens vol zat en zoveel was het ook niet, elk ding was gewoon enorm calorierijk. Heb ik ervan genoten? Nee, ook niet
O, dat is helemaal balen, veel calorieen eten, en dan nog trek hebben en het ook niet super lekker gevonden hebben.
alhambra
22-01-2024 om 12:18
Ysenda schreef op 22-01-2024 om 11:18:
[..]
Die jodium zit dan ook alleen in bakkers en fabrieksbrood want die gebruiken bakkerszout waar extra jodium aan is toegevoegd.
Wij bakken ook zelf brood en doen er dan "keukenzout met jodium" er doorheen.
Ik weet niet of het hetzelfde percentage jodium bevat als bakkerzout maar zelf bakken betekent dus niet automatisch geen jodium gelukkig.
Damoontje
22-01-2024 om 12:20
Vind dat ook lastig, als ik bij bezoek iets krijg. Heb wel eens van tevoren gezegd dat ze geen moeite hoefden te doen.
Voel me niet zo lekker maar ga even kleding kijken in de stad, even frisse neus. Misschien alleen kijken. Vind ik ook al leuk.
Ysenda
22-01-2024 om 12:30
alhambra schreef op 22-01-2024 om 12:18:
[..]
Wij bakken ook zelf brood en doen er dan "keukenzout met jodium" er doorheen.
Ik weet niet of het hetzelfde percentage jodium bevat als bakkerzout maar zelf bakken betekent dus niet automatisch geen jodium gelukkig.
Bakkerszout bevat meer jodium dan gewoon keukenzout met jodium. 65 ppm vs 21 ppm (mg/kg)