Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Ysenda
21-01-2024 om 13:54
Auwereel schreef op 21-01-2024 om 13:53:
[..]
Ik ben groente- & vezelliefhebber, maar na een paar dagen worteltjes eten, of bleekselderij, heb ik het wel weer gezien en snak ik naar een gewone boterham (het liefst zwaar brood, desem brood of kiembrood, dat wel).
Ik houd helemaal niet van brood, we eten met z'n twee een halfje per week met moeite.
Desembrood al helemaal niet, dat vinden we stinken.
Ysenda
21-01-2024 om 13:58
Na de wandeldag van gister, vandaag samen met zoon naar de sportschool. Ik wilde vanmiddag, hij vanmorgen en vanmiddag past echt niet in zijn planning. Samen is toch leuker zelfs als je allebei je eigen programma draait en niet tegelijk weer weggaat. We waren lopend dus dat was geen probleem.
Ik wil vandaag wel nog een stuk gaan wandelen even weer in een ritme komen en wat conditie terug opbouwen want die ben ik wel kwijtgeraakt de afgelopen 2 weken.
Auwereel
21-01-2024 om 14:05
Ysenda schreef op 21-01-2024 om 13:54:
[..]
Ik houd helemaal niet van brood, we eten met z'n twee een halfje per week met moeite.
Desembrood al helemaal niet, dat vinden we stinken.
Ruim één brood per persoon per week vind ik veel, naast al die groente! Ik vind desembrood lekker ruiken, maar na 2 plakjes zit ik al behoorlijk vol, het is vrij zwaar.
Vandaag gevallen voor de verleiding van een ginger nut cookie... Heerlijk, die dingen!
En nu afgesproken met man dat we toch minder moeten koken 's avonds, niet dezelfde hoeveelheid als toen zoon nog thuis woonde. Hij is geen grote avond-eter, maar het wordt ontegenzeggelijk meer als je zijn portie samen deelt.
Ysenda
21-01-2024 om 14:44
Auwereel schreef op 21-01-2024 om 14:05:
[..]
Ruim één brood per persoon per week vind ik veel, naast al die groente!
Hoe bedoel je dit?
Wij eten met z'n twee nog geen half brood per week. Niet pp meer dan een brood per week. Ik denk dat ik 2 of 3 sneetjes per week eet.
Gelukkig is dat van dat lang lekker brood van ah, dat blijft ruim een week prima, zeker als je het in de broodrooster doet.
Pupsel
21-01-2024 om 15:39
Ysenda schreef op 21-01-2024 om 13:49:
[..]
Ik vind het soms al moeilijk om met alleen gezond eten de 1200 kcal te halen. Dan zit ik 's avonds nog maar aan een bak kwark met cruesli.
Ik eet vrij makkelijk 4-600 gram groenten per dag maar dat geeft wel veel vulling en vezels maar niet veel calorieën.
Bij de lunch 125g ijsbergsla, 125 g komkommer met schil, 125 g tomaatjes en dan natuurlijk nog 1 of 2 proteine bronnen, 's middags tussendoor een grote paprika (175-200g) en 150 worteltjes en dan nog 150 g bij het avondeten. Bij het ontbijt en 's avonds fruit.
ja als ik gewoon netjes mijn brood en gezond s avonds eet etc dan vind ik die 12 a 1300 calorieën makkelijk te doen. Dus bedoel het lastig vinden niet in de zin van: het lukt mij niet. Bedoel het meer in de zin van: ik wil er ook graag wat snoeperij in kunnen passen, dan vind ik het wel lastiger om daar binnen te blijven
Damoontje
21-01-2024 om 15:50
Ik houd ook niet zo van brood maar als ik het weg laat eet ik soms te weinig. Dan voel ik me slap.
Vanmorgen kreeg ik te horen dat ik er goed uit zie. Een opener uitstraling.
Kreeg veel aandacht van een leuke man.
Vind het lastig om nu kleding te kopen want straks is het weer te groot. Maar heb wel zin in nieuwe schoenen.
Ysenda
21-01-2024 om 15:55
Pupsel schreef op 21-01-2024 om 15:39:
[..]
ja als ik gewoon netjes mijn brood en gezond s avonds eet etc dan vind ik die 12 a 1300 calorieën makkelijk te doen. Dus bedoel het lastig vinden niet in de zin van: het lukt mij niet. Bedoel het meer in de zin van: ik wil er ook graag wat snoeperij in kunnen passen, dan vind ik het wel lastiger om daar binnen te blijven
Bij mij is het juist dat ik die snoeperij moet toevoegen om maar aan die calorieën te komen want ik vind al die groenten en fruit oprecht erg lekker en die zal ik eerder pakken dan koek. Waar het bij mij mis gegaan is en waardoor ik mijn overwicht kreeg is uit eten gaan. Er zijn tijden dat dit gemiddeld 1 of 2x per week is. En dan is het lastig want dan krijg je ern vleugje in saus druipende groente er vaak bij.
RoosOpJeHoed
21-01-2024 om 18:13
Pupsel schreef op 21-01-2024 om 15:39:
[..]
Ik snap je helemaal Pupsel, maar het toevoegen van snoeperij zorgt er niet voor dat je afvalt natuurlijk Ik doe de 80/20 methode. Vijf dagen in de week heel strak op de calorieën zitten en op twee dagen de teugels wat laten vieren. Dan neem ik iets lekkers of we eten 's avonds iets met wat meer calorieën/vet. En dan neem ik echt iets dat de calorieën waard is, ik ga niet op dadelballetjes zitten knagen
RoosOpJeHoed
21-01-2024 om 18:18
Overigens ging dat vandaag compleet mis. Vanmorgen braaf mijn workouts gedaan. Maar bij de koffie had ik een kaneelkrakeling en als lunch twee worstenbroodjes (we waren bij Robèrt geweest, verleiding is dan moeilijk te weerstaan ) en vanmiddag bij iemand op de koffie weer iets lekkers. En dat was zo'n gore, natte, zogenaamd verse appeltaart van de AH. Dan eet je dat op uit beleefdheid, maar volgende keer sla ik beleefd af. Zo zonde.
Dorestad
21-01-2024 om 21:03
Pupsel schreef op 21-01-2024 om 09:21:
dat klinkt goed dorestad! Ik zit nu ongeveer aan 10 a 15000 stappen per dag (geen andere sport verder). Is toch weer paar 100 calorieën speling
Ook lekker bezig dus!
Auwereel
21-01-2024 om 21:33
Ysenda schreef op 21-01-2024 om 14:44:
[..]
Hoe bedoel je dit?
Wij eten met z'n twee nog geen half brood per week. Niet pp meer dan een brood per week. Ik denk dat ik 2 of 3 sneetjes per week eet.
Gelukkig is dat van dat lang lekker brood van ah, dat blijft ruim een week prima, zeker als je het in de broodrooster doet.
Ik las 2,5 brood per week (maar je bedoelde dus: met z'n 2-en een halve brood per week)
Dorestad
21-01-2024 om 21:40
lientje69 schreef op 21-01-2024 om 11:21:
Allemachtig dorestad , zoveel lopen en calorieën verbranden daardoor. Ik wou dat ik dat kon!
Helaas heb ik zo mijn beperkingen als chronisch pijnpatiënt en zeker nu ik extra aparte fysieke klachten erbij gekregen heb. Heb gister nog wel een klein rondje gelopen en heb in plaats van een zak chips of koek gewoon netjes een bakje vla gegeten gisteravond toen ik nog honger had. Verder eet ik tegenwoordig flink meer fruit en snoep ik véél minder. Neem nog wel af en toe wat lekkers, weet dat ik het anders op de lange termijn niet volhou. Het gaat al frustrerend langzaam, als het langzaam gaat en ik me alles ontzeg , gooi ik zeker de handdoek in de ring.
Bovendien heb ik fysiek zwaar werk dat ik dan in combinatie met de pijn en weinig calorieën niet vol ga houden.
Hoi Lientje69, ieder doet het op zijn /haar manier. 5 jaar geleden deed ik ook al IF. Ik werkte toen als wijkverpleegkundige, sociotherapeut en als verpleegkundig zorgcentralist. In mijn eerste baan ook zwaar fysiek werk, bijna altijd solistisch aan het werk. Maar mijn lichaam is zo gewend aan IF. Aan energie vrijmaken uit lichaamsvet (=voldoende aanwezig). Ook nu, krachttraining en lopen kan ik prima zonder eten. Met pijn want de trigeminusneuralgie is overdag altijd altijd aanwezig. Maar tegenwoordig werk ik niet meer. Dat geeft natuurlijk heel veel vrije tijd extra. (Hiervoor ruim 60 u per week met al die banen). Ik heb dus ook alle tijd om te lopen.
Qua eten: chips, kant en klare koeken, frisdrank, snoep, drop heb ik al jaren niet meer in huis. We lusten het allemaal zeker wel maar we weten ook dat we ons niet kunnen beheersen tot een paar snoepjes of een handjevol chips. Daarom hebben zelfs de kinderen liever niet dat het er is. Wel is hier altijd veel snoepgroente. Per dag knagen ze wel een pond wortel, paprika's, komkommer per persoon weg.
Koekjes en taart eten wij zeer zeker wel maar dan vrijwel altijd zelfgemaakt. We moeten er dus wat moeite voor doen en we weten wat er in gaat. Gisteren een bananenbrood gebakken, zonder suiker. Die gaat in 1 avond op.
Vla kant en klaar hebben we ook niet. Vanillevla maak ik zelf met eidooiers, echte vanille. Een bakje vla uit de winkel vind ik niet echt een gezondere keuze dan een koekje. Fruit: eten we veel maar fruitsuikers zijn ook suikers.
Wat ik schreef:Ik heb tijd. Tijd om te bewegen. Om te koken. Om lopend met omweg van 10 km naar markt of winkel te gaan. En terugweg dan fikse rugzak dragen. Tijd om mantelzorg te verlenen. Tijd voor fam en vrienden. Tijd voor mezelf. Tijd voor beetje huishouden. Ik ben geen mens om uren tv te kijken. Uren lezen ook veel minder. Zowel tijdens mijn werkende leven als nu: een doel stellen en me daaraan houden kan ik. Daardoor ben ik 40 kg afgevallen en kan ik nu 30 km lopen op een dag. Ondanks de pijn in mijn snuit die invloed heeft op kwaliteit van leven. Wat het ook makkelijker maakt: ik heb een poetshulp die elke 14 dagen mij een hele ochtend helpt (ik heb koetsiershanden, ik ben letterlijk en figuurlijk onhandig), ik heb een partner en vrienden die ook graag lopen. Het huishouden hier thuis is, nadat ik 5 jaar geleden dus ziek werd, prachtig verdeeld. De jongvolwassenen doen zonder aansporing datgeen is afgesproken (bijvoorbeeld: ik hoef nooit af te ruimen en keuken schoon te maken) en eega kookt ook graag. Eega is toen ik 5 j geleden ziek werd 1 dag minder gaan werken. Dat bevalt uitstekend. Afgezien van de pijn heb ik een makkelijker leven dan toen ik nog werkte. Alhoewel ik nog altijd mijn collega's en bepaalde werkzaamheden mis. Maar ja, ht is niet anders.
Damoontje
21-01-2024 om 21:52
Auwereel schreef op 21-01-2024 om 21:33:
[..]
Ik las 2,5 brood per week (maar je bedoelde dus: met z'n 2-en een halve brood per week)
Damoontje
21-01-2024 om 22:03
Ik ook! Ik hoor vaker dat IF op meerdere vlakken door werkt, bijvoorbeeld ook tegen intoleranties.
Ik ben het ook gaan doen, hoewel ik nog een licht ontbijt ‘mag’ als het moeilijk is. Ik hoef niet om te vallen.