Jouw lijf
SamenAfvallen
09-07-2021 om 13:40
Op een gezond tempo naar een gezond BMI
Het vervolg op de 2020 en 2021-edities op Viva. Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.
Deel hier je ervaringen!
Linken naar de oude topics (op Viva en de herstart op Viva) kan niet want er moet een minimaal aantal posts worden geschreven. Dus googlen kan wel, om een indruk te krijgen van wat er in dit topic gebeurt.
Nieuwe meeschrijvers van harte welkom!
De tabel is overgezet van de laatste versie van Viva. Om het topic actief te houden, worden niet-actieve meeschrijvers na een paar weken uit de tabel verwijderd. (tenzij je iets hebt laten horen en bijvoorbeeld even tijdelijk stopt)
Wil je ook in de tabel (of juist eruit!) of wil je je gegevens wijzigen? Laat dit weten met een persoonlijk berichtje aan SamenAfvallen, RandomWriter of anijsblokje, of schrijf in dit topic.
De ervaring leert dat we in dit topic vaak uitgebreid op elkaar ingaan en dat levert soms lange posts op.
Schrijf je liever kortere berichtjes, geen probleem: voel je welkom om te doen wat jij zelf prettig vindt! Ook als je liever niet in de tabel wil, geen probleem!
Naam | Leeftijd | Lengte | Startgewicht
+ datum | Streef | Huidig gewicht
+ datum | Kwijt | BMI |
JEMMER | 25 | 163 | 109 | 60 | 82,2 (17/05) | 26,8 | |
RandomWriter | 43 | 176 | 91,1 (1-2020) | 74 | 80,5 (30/03) | 10,6 | 26,0 |
anijsblokje | 36 | 174 | >100 (2019) | <70 | 68,8 (17/05) | 31,2 | 22,7 |
grietje2 | 45 | 183 | 111,7 | 82 | 83,3 (26/04) | 28,4 | 24,9 |
JtM | 31 | 163 | 77,4 | 65 | 69,7 (25/03) | 7,7 | 26,2 |
Moosey | 45 | 178 | 89,5 (17/10) | 81 | 74,5 (22/01) | 15 | 23,5 |
Bananenbrood | 34 | 180 | 87,0 (26/12) | 77 | 85,7 (03/02) | 1,3 | 26,5 |
Bananenbrood
20-11-2023 om 20:15
@anijs: ik vind artikelen en filmpjes ook interessant, al moet ik wel zo eerlijk zijn en zeggen dat zulke dingen 9 van de 10 keer op mijn to do lijst komen om vervolgens vergeten te worden.
Ik loop ook het liefst in het licht. Dat donker trekt me toch minder aan. En een aantal routes die ik normaal loop doe ik niet als het donker is. Pas jij je route ook aan op donker/licht? Ik ben ook voorzien van zo'n kerstboom, het valt in ieder geval wel lekker op. Hoeveel loop je nu nog? Mijn 16km wedstrijd is in januari. Hopelijk wil het trainen nog een beetje lukken, ik was lekker op weg met trainen tot ik iets geks deed met mijn knie, notabene toen ik op de bank ging zitten.
Ik herken helemaal wat je schrijft over de hoeveelheid sporten en dat dat niet te zien is aan je lijf. Ik sport 3-5x in de week, maar dat heeft maar weinig invloed op mijn gewicht of figuur. Afvallen moet echt vanuit mijn voeding komen.
@randomwriter: wat vervelend dat je (weer?) ziek bent geweest. Hopelijk inmiddels opgeknapt na je loopje? Liep je eerder ook al barefoot? Fijn dat je het eten bijhouden ook weer hebt opgepakt, dat is toch vaak even een drempel na ziek geweest te zijn. Die soep klinkt goed! Grappig hoe van zulke foutjes ineens tot successen kunnen leiden. Doet mij denken aan een verhaal van vroeger, het lievelingseten van ons gezin vroeger bleek ook ontstaan te zijn als een foutje. De crompouce zie ik overal voorbij komen, maar spreekt me nog niet genoeg aan om te proberen. Maar ik ben dan ook geen liefhebber van croissants.
@grietje: hopelijk bevallen de nieuwe medicijnen ook. Ik duim voor je dochter!
@ysenda: dat lijkt me lastig, dat je hartslag maar 2 opties heeft. Wel handig om te weten met sporten. Wel lekker bezig qua sporten!
Hier blijft het wat wisselend gaan, al gaat de weegschaal heeeeeeel langzaam naar beneden. Van het weekend de eerste pepernoten gehad. Man had 2 zakjes gekocht met smaken die ik extra lekker vind, die zijn op... Vandaag wel weer gewoon gedaan en een grote pan met soep gekookt, dus ik kan weer een week voort met soep bij de lunch. En vanavond hadden de kinderen pannenkoeken en heb ik voor mezelf linzenpannenkoeken gemaakt. Super lekker, en net wat gezonder dan gewone pannenkoeken.
Qua sporten baal ik een beetje. Ik was lekker bezig met hardlopen verder opbouwen, tot ik zoals ik ergens hierboven schreef iets verrekte toen ik op de bank ging zitten. Dus de afgelopen week heb ik yoga en zwemmen gedaan in plaats van hardlopen en bootcamp. Ben in ieder geval wel trots dat ik niet op de bank ben gaan zitten (ik ben denk ik te bang om mijn andere knie ook te blesseren ).
RandomWriter
20-11-2023 om 22:13
Grietje, ik hoop dat het concert vandaag is doorgegaan! Vervelend dat je niet fit bent. Op die dagen sla ik het lopen ook altijd maar even over. Dan heeft mijn lijf al genoeg te doen, denk ik dan maar weer.
Bananenbrood, ik ben in de zomervakantie twee keer ziek geweest, maar daarna volgens mij niet meer. Maar dat kan ik ook verdrongen hebben . Dit keer was ik niet heel heftig ziek, meer verkouden. En dus al 2 weken mijn stem kwijt. Gelukkig gaat het nu weer wat beter, kan zelfs weer wat telefoontjes afhandelen. Al klink ik nog steeds flink hees.
BF hardlopen heb ik twee keer eerder getracht te doen, maar na één of twee keer is dat er toen bij gebleven. Maar toen was ik ook al iets verder in de training, en nam ik er de tijd niet voor om het rustig op te bouwen. Nu zit ik weer behoorlijk aan het begin, dus nu wilde ik het opnieuw proberen. Tot nu toe gaat het lekker, al moet ik wel zeggen dat die nieuwe techniek nog niet helemaal 'gewoon' voelt. Ik moet nog wel wat nadenken elke stap, zeg maar. Dus ik bouw het rustig op. Spierpijn in mijn kuiten was na het loopje van gisteren in ieder geval heel wat minder. Dus ik heb goede hoop!
Wat vervelend dat je last hebt van je knie! Hopelijk belemmert het je training voor je loopje niet te veel en knapt het snel weer op. Raar he, dat je dan toch op het moment dat je het het minst verwacht, ineens een blessure oploopt. Zo ging ik al een aantal keer door mijn rug terwijl ik helemaal niet iets zwaars deed. Gelukkig gaat dat inmiddels weer goed.
Die pepernoten... Ik heb ook een zakje op mijn bureau liggen. Dochter had van de sportvereniging een pepernotenactie... Tja. Dan vind ik toch dat ik mee moet doen. Maar nu blijkt dat ik helemaal geen pepernoten mag eigenlijk, van de orthodontist. Tja. Misschien maar beter ook. Heb tot nu toe twee handjes gehad, de rest ligt nog netjes in de zak.
Fijn dat bij jou de weegschaal langzaamaan omlaag gaat! Bij mij gaat het ook oké. Dit weekend even iets minder, verjaardag in de familie, én ongesteld, én last van mijn darmen waardoor ik altijd wat zwaarder ben. Maar ik verwacht dat dat deze week weer mooi omlaag gaat. Eten bijhouden gaat goed!
Nou, ik kruip op bed... nog even wat lezen en dan op tijd gaan slapen.
Grietje2
20-11-2023 om 22:42
Concert is door gegaan 💪 heel de dag in spanning gezeten. Ze heeft merchandise gekocht wat ze heel graag wilde. Concert bijna afgelopen en dan nog een vriendin thuis brengen zal wel tegen half 1 thuis zijn. Ik lig al lekker op mijn bedje.
anijsblokje
25-11-2023 om 08:35
Ik postte het al in het watetenwevandaag-topic, maar hij hoort ook hier. Na de crompouce...hebben we nu ook de pizza met chocolade, marshmallows en kersen. Gruwelijk. Vanaf morgen in de aanbieding. (aanbidding maakt mijn telefoon ervan, ik dacht het niet)
Ik heb wat last van een overbelastingsblessure. Ik baal ervan en ben te eigenwijs om rust te nemen, dus ik ga wel trainen vandaag maar rustig aan en ik draag mijn compressietubes. (hoewel ik soms twijfel of dat echt wel wat doet) Eerlijk gezegd verbaast het me ook wel een beetje dat het niet gewoon verdwijnt. Het zal toch wel iets met die marathon(trainingen) te maken hebben.
De weegschaal lijkt eindelijk weer normaal te doen en mijn vreetlust is hormonaal verklaard.
Later weer inhoudelijke reactie op de rest, voor nu: fijne zaterdag!
Grietje2
25-11-2023 om 09:19
Anijsblokje balen zeg van de blessure , doe maar rustig aan. Zo’n pizza lijkt me echt niet lekker dus die sla ik lekker over.
vanochtend 86,7 op de weegschaal ben deze week 3,5 kg kwijt door het ziek zijn en minder trek hebben. Ik zit weer op mijn volle dosis van mijn oude medicijn. Ik merk dat dat weer goed werkt. Heb nog 1 pen hierna dat is goed voor een week en ga daarna over op het andere. Vind het wel spannend of ik niet te veel last van bijwerkingen krijg.
Vanavond een verjaardag ik ga me goed gedragen 😀
RandomWriter
25-11-2023 om 12:27
Grietje, fijn dat het concert is doorgegaan! Ze heeft het vast heel leuk gehad. Ik duim met je mee dat je niet te veel last krijgt van de medicijnwissel. Hopelijk heeft dit medicijn het zelfde positieve effect! Ben je weer helemaal opgeknapt van het ziekzijn?
Anijs, vervelend dat je een blessure hebt. Je was net zo blij dat je weer lekker kon gaan hardlopen, na de rust na de marathon. Misschien dat rust nemen toch het beste is nu, hoe lastig ook. Helemaal als de blessure niet minder wordt. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen, je hebt zelf genoeg kennis om te snappen hoe dat werkt.
Pizza met chocolade, marshmallows en kersen?? Getsie. Als het wat lijkt op die ristorante pizza die eerder in de schappen heeft gelegen met chocolade, dan is het heel vies. Die is ook niet zo lang verkocht geloof ik. Het kan ook allemaal niet gek genoeg, qua tompouces waren er geloof ik zelfs frikanpouces. Met... nou ja, dat kun je zelf wel verzinnen .
Hier loopt het nog steeds lekker, loop netjes 3x per week hard, en nog steeds BF. Gaat steeds beter, heb wel spierpijn in mijn kuiten erna, maar dat is maar kort en voelt als 'normale' spierpijn en geen overbelasting. Ik bouw dan ook heel rustig op. Met eten gaat het ook oké, zo'n 5-6 van de 7 dagen houd ik mij netjes aan mijn schema, die andere 1-2 dagen mag ik iets meer van mezelf. Zo ook gisteren, gezellig avondje met vrienden, dan drink ik twee biertjes en neem ik wat lekkers. Maar ook dat maar met mate, dat deed ik eerder echt wel met minder mate. Het feit dat ik het netjes weer in mijn lijstje moet opschrijven helpt wel om nog even een keer extra na te denken of ik er wel zin in heb. Ondertussen gaat de weegschaal ook gestaag omlaag, dus ik ben happy .
Hoe is het met de rest? Moosey, Bananenbrood, JEMMER, alles goed? JtM heb ik volgens mij helemaal al lang niet meer gezien hier. En de nieuwe mee-schrijver Valisval is weer afgehaakt denk ik?
Bananenbrood
27-11-2023 om 21:26
@randomwriter: oh dan haal ik je denk ik met iemand anders doe de war. Gelukkig dat je niet pas terug ook al ziek bent geweest. Inmiddels je stem weer helemaal terug?
Fijn dat het zo lekker loopt bij jou!
@grietje: fijn dat het concert door is gegaan! Vervelend dat jij ook ziek bent geweest.
@anijsblokje: iets vergelijkbaars heb ik ooit eens gehad, nutellapizza. 1 mini puntje best leuk om te proberen, daarna is de lol er wel af.
Vervelend van je blessure, hopelijk zakt het snel af! Ik heb van die compressiesokken. 2 soorten, 1 werkt goed, bij de andere merk ik niet zoveel.
Hier gaat het matig. Sinds de intocht van de Sint liggen hier teveel chocolaatjes en pepernoten in huis en ik ben een sucker voor sinterklaassnoepgoed en het verdwijnt te vaak in mijn mond. Gelukkig ben ik er pas aan begonnen op de dag van de intocht en vieren we dit weekend sinterklaas, daarna is het sowieso klaar. En alles schrijf ik op in mijn app, dat houdt me gelukkig ook tegen om los te gaan.
anijsblokje
01-12-2023 om 21:34
@RandomWriter: Fijn dat het weer wat beter gaat met je kuiten. Een beetje spierpijn is prima denk ik maar niet teveel inderdaad. Qua BF hardlopen is het natuurlijk erg wennen. Afgelopen week reageerde ik in een hardlopen-voor-beginners-topic (was even vergeten dat het niet hier was dus het was weer een goede 'longread') en adviseerde ik de topicstarter om schoenen te laten aanmeten in een hardloopwinkel. Binnen no time was er iemand die meldde dat dat echt niet nodig was.
Ben benieuwd hoe het gaat met het aanleren van anders-lopen. Het kan inderdaad even lastig zijn maar je manier van lopen moet wel bij jou passen dus houd dat ook in de gaten! Ik moest even lachen om de pepernoten en de orthodontist. Volgens mij heb ik als puber echt wel gewoon kruidnoten gegeten. Ooit raakte een ringetje om mijn kiezen los, die zat opeens in een winegum, dat is het enige wat ik nog weet. Ik heb denk ik 1,5 jaar ofzo slotjes gehad, misschien wel 2 jaar. En ik duim nog steeds!
Qua eten is het fijn dat je plannetje van 5-6 dagen alles in de gaten houden en 1-2 dagen goed werkt nu. Op die manier is het ook goed vol te houden vaak. Houd je de app nog bij of was een korte periode daarvoor genoeg?
@Grietje2: Gelukkig kon je dochter wel naar het concert maar het was natuurlijk de dag daarvoor ook met reden dat er geen concerten waren in Tivoli. Afschuwelijk wat mensen elkaar aan kunnen doen. Mooi dat ze de felbegeerde mechandise kon scoren. Paradeert ze nu trots rond met de veroveringen of wordt alles juist keurig bewaard?
En hoe gaat het met haar opleiding, heeft je dochter haar draai kunnen vinden?
Ik denk dat je nu net weer over bent op het nieuwe medicijn? Ik hoop dat het gauw gewoon werkt en dat je niet veel merkt van de overschakeling!
@Bananenbrood: Ik zal dan maar blijven spammen wat ik online of op de buis tegenkom. Dat kan eigenlijk ook alleen maar hier want ik profileer me in mijn normale leven verder niet als gezondheidsfreak of gezonde-leefstijl-pomotor hoewel ik vermoed dat het aantal "consulten" wel weer zal toenemen na de feestdagen, dus over een maand of zo. (ik bedoel dus dat mensen mij vaak om advies gaan vragen in zulke periodes)
Ik heb deze week even helemaal niet gelopen ivm blessure maar ik heb na de marathon niet verder dan ongeveer 10 km achter elkaar gelopen. En dan vind het dus onvoorstelbaar dat ik niet eens lang geleden nog een marathon liep. Echt een heel gek idee. En dat is ook weer gek want ik heb het echt gedaan en het was zo ontzettend leuk!
Volgens mij moet afvallen voor iedereen vooral uit de hoeveelheid voeding komen, bewegen is alleen maar ondersteunend.
Kan je inmiddels weer hardlopen of moet je nog rustig aan doen?
Ik ben benieuwd hoe iedereen het Sinterklaasweekend/de Sint-tijd doorkomt. Ik ben grotendeels klaar voor de familieviering dit weekend. Nog wat kleine dingetjes. Morgen trakteer ik mezelf op gevulde speculaas van mijn favoriete bakker: ik heb namelijk mijn eerste tentamens gehaald! Gevuld speculaas vind ik verschrikkelijk lekker dus dat is een enorme traktatie.
Aan krachttraining ben ik niet toegekomen, de rijmpieten hadden veel hulp nodig en dat is heel tijdrovend.
Verderop in de straat is een feestje vanavond. (zo te horen staan ze buiten op straat) Het begon zo'n 2 uur geleden met vuurwerk, nu hoor ik vooral geklets en hele slechte muziek. (waarvan ik het meeste niet ken) Ik hoop dat het redelijk op tijd klaar is maar op zich is dat hier in de buurt meestal wel het geval. En ik slaap aan de achterkant en oordopjes helpen vaak ook enorm. Ik ben best moe. De laatste nachten slaap ik verbazend goed nadat afgelopen week juist weer dramatisch slecht was. De truc lijkt toch te zijn dat ik iets later naar bed moet gaan dan ik zelf wil. Dus ik streef naar 22:15 terwijl ik liefst nu al erin zou willen duiken.
Morgen hardlooptraining. We hebben een klein onderling soort-van-wedstrijdje dus dat wordt mijn eerste hardlopen weer van deze week. Dat is geen optimale voorbereiding natuurlijk. Hopelijk houden mijn achillespezen zich gedeisd en weten mijn benen nog wat ze moeten doen als ik ze vraag om heel hard te lopen. Ik heb een reputatie hoog te houden van snelste dame. Het is een kort loopje dus ik ga ondanks de temperaturen voor korte broek en korte mouwen. (maar houd tot vlak voor de start nog veel meer kleren aan en na de finish gaat alles ook meteen weer aan) Ik heb er zin in en weet zeker dat de gevulde speculaas daarna extra lekker smaakt.
RandomWriter
01-12-2023 om 22:25
Bananenbrood, mijn stem is weer (bijna) helemaal terug! Als ik een dag veel moet praten, zoals vandaag, dan ben ik aan het eind van de dag wel weer iets meer hees. Maar het mag geen naam meer hebben, ik kan me weer prima verstaanbaar maken gelukkig!
Sintsnoepgoed is hier nog steeds weinig in huis, op de pepernoten na dus. Heb ze nog niet weer aangeraakt... Het lukt me goed om alles lekker te laten liggen voor anderen, dus dat is fijn. Momenteel totaal geen behoefte aan zoetigheid, of nou ja, het netjes aan mijn eetpatroon houden weegt momenteel gewoon zwaarder. En dat is vaak niet van heel lange duur, dus zolang het nog zo is, probeer ik daar de vruchten van te plukken. Moet ook eerlijk zeggen dat pepernoten (of kruidnoten dan officieel) mij niet eens heel erg trekken ook. Ik ben, net als Anijs, wel heel erg van de gevulde speculaas . Maar die komt er dan ook echt niet in nu. Hopelijk lukt het je om de knop na de sinterklaas weer goed om te zetten!
Anijs, ik vind het inderdaad echt wel wennen, het bf-hardlopen. Maar ik bouw nog steeds heel rustig op, en als ik merk dat ik iets meer dan spierpijn voel, bouw ik extra rust in. Het lopen voelt al iets meer 'gewoon', dus ik denk dat ik de goede slag te pakken heb. Ik hoef niet meer continu na te denken hoe ik mijn voeten nu neer moet gaan zetten. Vriend was bij de fysio laatst, hij was ook begonnen met hardlopen (en heeft wél netjes op mijn advies schoenen laten aanmeten bij de hardloopwinkel ) maar had alsnog redelijk vlot een blessure helaas. Hij heeft een flinke overpronatie en hardlopen is dan niet de beste sport volgens de fysio. Vriend had aangegeven dat ik een fanatieke BF-er was, en toen zei de beste man: nou, misschien moet je dan maar met haar meedoen . Niet qua hardlopen hoor, maar wel qua lopen op blote voeten, dagelijkse bf-schoenen en je voeten trainen. Ik vond het wel fijn om te weten dat we hier dus fysio's in de buurt hebben die wel echt pro-bf zijn. Al was hij ook niet tegen inlegzooltjes hoor, maar dan met name als tijdelijk hulpmiddel om klachten te verminderen. Náást voetentraining om de zooltjes uiteindelijk minder nodig te maken.
Haha, wat die beugel betreft ben ik ook niet heel streng hoor. Ik mag officieel ook geen noten eten, maar ja, dat is toch echt wel een deel van mijn normale dagelijkse dieet (en ik mág al zo weinig ), dus die eet ik wel gewoon. Voordeel is dat mijn slotjes niet tot de allerachterste kiezen gaan. Ze stoppen bij de kiezen ervoor, ik heb ook niet zo'n vervelende ring om mijn kiezen (vroeger wel gehad, dus daar keek ik al tegenop). Dus als ik met die kiezen kauw, maak ik minder snel wat kapot.
Ik ben wel benieuwd hoe het met je wedstrijdje gaat morgen! Hopelijk is je blessure echt mooi opgeknapt en heb je er geen last meer van. Kun je jouw titel van 'snelste dame' nog mooi even prolongeren! En daarna heerlijk een verdiend stukje gevulde speculaas.
Hier gaat het nog steeds oké, maar ik heb een kleine wijziging gemaakt in mijn dieet en ik ben er nog niet over uit of dit een goede wijziging was. In plaats van een ontbijt met kwark met aardbeien en zelfgebakken noten en zaden mengsel, ben ik overgestapt naar havermoutpap. Ik wilde eens wat anders, en liever ook iets goedkoper. Maar ik weet het nog niet zo goed. De eerste dagen na de overstap kon ik niet naar het toilet... Dat is nu wel weer redelijk op de rit, maar de weegschaal weigert verder omlaag te gaan. Of dat nu van die ontbijtwijziging komt of van wat anders, geen idee. Ik wacht het rustig af, maar ik merk dat ik er wel een klein beetje gefrustreerd van raak.
Ook was het de afgelopen week soms weer lastig om me aan mijn eetpatroon te houden. Toch wat lunches buiten de deur gehad, met werk, dus dan kan ik daar weinig anders aan doen. Tja. Zaak van de lange adem zullen we maar zeggen. Ondertussen gewoon maar lekker doorgaan.
Grietje2
04-12-2023 om 08:23
Anijsblokje Morgen start ik. Ik ben benieuwd of ik inderdaad bijwerkingen ga krijgen. We gaan het zien.
Met dochter gaat het wel oké op school. Sommige dingen vind ze saai, maar gaat nu ook interessante dingen leren zegt ze.
In februari stage lopen ze heeft al een plek.
Grietje2
10-12-2023 om 17:08
ik heb niet echt last van bijwerkingen, een beetje droge mond en meer niet. Dinsdag de 2de keer.
Voorde rest gaat het redelijk. Vandaag weer 5 km gerend
RandomWriter
10-12-2023 om 22:00
Grietje, fijn dat het meevalt met de bijwerkingen! Hopelijk blijft dat zo en doet het middel wat het moet doen.
Hier een goed weekend en daarvoor een redelijk goede week, goed aan mijn 'dieet' weten te houden. Zelfs toen de rest pizza had heb ik netjes een soepje voor mezelf gemaakt. En tijdens hun chips had ik wat ongezouten noten. Geen idee hoe lang ik dit ga volhouden, maar voor nu loopt het lekker. Geen gigantische verschillen op de weegschaal, maar er lijkt nu wel een lichte trend omlaag te zijn.
Anijs, jij vroeg mij nog of ik mijn voeding nog opschreef, maar dat doe ik inderdaad nog steeds. Merk wel echt dat ik voor nu die houvast even nodig heb.
Iedereen een goed weekend gehad?
anijsblokje
11-12-2023 om 07:47
@RandomWriter: Ahhh...havermoutpap, gruwelijk. Wat gooi je erdoor om het te 'versieren'? Alleen de geur al als het op het vuur staat, brrrr. Maar het schijnt vreselijk gezond te zijn. Ik heb een zakje in huis, ik gebruik het als ik (vegan) bonenburgers maak, als bindmiddel ipv ei. Maar verder...nooit. Twee zomers geleden heb ik het nog een keer geproefd bij wijze van "laat ik eens kijken of het nou echt zo smerig is als je altijd denkt". Ik at het met kaneel en een beetje suiker, maar dat hele kleine lepeltje was ruimschoots voldoende om mijn weerzin te bevestigen. Maar er zijn veel fans dus je bent niet de enige die haar dag begint met dat spul.
Darmproblemen daardoor...je hebt vast opgezocht hoe FODMAP-proof havermout is voor je het op je menu zette? Ik heb geen idee.
Fijn dat de weegschaal toch langzaam weer naar beneden gaat. Misschien sluipt minder-bewegen er toch een beetje in bij je (...ook door het geweldige weer steeds ieder weekend...) en kan jedaar nog wat aan sleutelen?
@Grietje2: Ah droge mond als bijwerking kan vervelend zijn (gek gevoel) maar trekt vaak ook vrij snel wel weer bij. En anders maar even veel suikervrije harde snoepjes nemen of kauwgom, beide simuleert de speekselaanmaak. (net als citrusfruit en dat komt mooi uit want het is sinaasappeltijd) Ik heb ooit last gehad van een droge vagina door medicatie, dat duurde relatief lang maar herstelde zich ook wel weer. Ik weet nog dat ik dat toen aan de huisarts meldde maar ik was vrij jong (23 ofzo) en kreeg allemaal adviezen dat ik dan uitgebreid aan voorspel moest doen, terwijl ik niet eens een partner had en dus ook geen seks-met-partner. Maar een vagina hoort niet echt droog te zijn natuurlijk en het was gewoon een rotgevoel (en ik wist dat het verband hield met de medicatie want ik kende dit gevoel niet), ik had het niet over seks. In de categorie verkeerd-begrepen-worden-door-de-huisarts!
Wat goed dat het hardlopen ook zo lekker gaat bij je. Loop je altijd meteen vanuit huis of ga je vaak ergens naartoe en dan vanaf daar een rondje lopen?
Hier gaat het redelijk, ik merk dat ik echt minder beweeg/sport dus probeer de wandelrondjes er weer in te gooien. Op dit moment ben ik vreselijk verkouden, zaterdag bij het hardlopen was ik ook een beetje benauwd. Ik weet nog niet of ik vanavond ga trainen. (denk het eigenlijk maar niet) Ik heb een hekel aan dit halfbakken gedoe en ken mezelf zo niet echt. De weegschaal schiet alle kanten op, zaterdag gaf hij 54 kg aan. Dat is natuurlijk waanzin. Ik verschoof hem een beetje en kreeg er direct kilo's bij. Dat klopt weer. Geen idee of het tijd wordt voor nieuwe batterijen. (of een nieuwe weegschaal?) Mijn lijf voelt minder gespierd dan rond de marathon. Dat klopt ook wel want ik doe echt minder. Maar toch wil ik ook wel graag dat gevoelsmatig echt sterkere lijf terug! Ben benieuwd wanneer het allemaal weer wat makkelijker gaat voelen. Van mensen om me heen hoor ik "niet zo hard zijn voor jezelf" maar ik heb niet het gevoel dat ik dat ben, alleen is de combinatie werk en studie en goed voor jezelf willen/moeten zorgen (in de winter wat ik altijd al moeilijker vind) gewoon pittig. Hoe ik minder hard voor mezelf zou kunnen zijn in de ogen van anderen weet ik eigenlijk niet.
Bananenbrood
11-12-2023 om 13:48
Hoi allemaal, ik merk dat het even niet lukt om op iedereen te reageren, maar wel even een berichtje om te laten weten dat ik er nog ben.
Hier gaat het even niet lekker. Er is in de naaste familie iemand overleden en dat heeft nogal wat impact. Heb eerst een paar dagen teveel chocola gegeten, na een paar dagen was ik hier gelukkig ineens klaar mee en eet ik redelijk. Sporten staat ook even op een lager pitje. Heb ook even niet de energie om mezelf aan te sporen om het beter te doen.
Ik lees mee, reageren op iedereen doe ik op een later moment weer.
RandomWriter
11-12-2023 om 20:16
Bananenbrood, een hele dikke knuffel voor jou en natuurlijk gecondoleerd... Dat zijn altijd zware tijden en dan is gezond eten en genoeg bewegen niet het eerste waar je prioriteit ligt. Maar dat komt wel weer. Rustig aan maar!
Anijs, vervelend dat je zo verkouden bent! Er heersen allerlei dingen, hier is het inmiddels erg bekende virus ook weer opgedoken. We testen normaal gesproken niet meer, maar afgelopen weekend hadden we een familiefeest met mijn lieve oude oma, dus als er dan klachten zijn (en je hoort dat er anderen in je omgeving ook al geveld zijn) dan neem je het zekere voor het onzekere. En ja hoor. Vriend dit keer, maar we zijn allemaal maar thuis gebleven voor de zekerheid. Heel sneu voor oma, maar je wilt haar ook niet aansteken. Dat gebeurde bij het vorige familieweekend dus wel, gelukkig kwam ze daar met milde klachten doorheen, toch nu maar extra voorzichtig.
Niet gaan trainen lijkt me een goed plan als je niet zo fit bent, je lichaam kan maar aan één ding tegelijk zijn energie besteden. Dus nu eerst maar even weer opknappen. Dat gekwakkel is zo irritant hè?
En mocht je nog een nieuwe weegschaal zoeken... Ik kan er wel eentje aanraden, hahaha. Tenzij je nog niks hebt van Garmin, dan zou ik er niet aan beginnen. Tis wel weer echt een Garmin-dingetje, gebruiksvriendelijkheid is bij hen soms ver te zoeken. Maar hij bevalt me verder wel erg goed.
Combinatie werk-studie-zelfzorg is ook best lastig. Ik mag volgend jaar ook met een opleiding naast werk beginnen, ben benieuwd hoe me dat afgaat. Ik heb wel vaker dingen naast werk erbij gedaan, dus komt vast goed, en de opleiding lijkt me erg leuk. Maar dan nog zal het wel extra tijd gaan kosten natuurlijk, die ik minder aan andere hobbies (en aan jullie ...) kan besteden. Toch heb ik er wel erg veel zin in!
Ha, ik kan nu eindelijk eens zeggen dat je het niet bij het goede eind hebt qua het insluipen van minder beweging. Het hardlopen gaat nog steeds goed, afgelopen weekend was de eerste en enige keer dat we hebben overgeslagen. Morgen gaan we gewoon weer aan de bak. Ook probeer ik er wat krachttraining bij te doen, maar dat vind ik geen must. Als ik merk dat dat teveel wordt dan zorg ik dat ik in ieder geval blijf hardlopen en dan laat ik de krachttraining weer even voor wat het is.
Havermout vind ik dus echt heel erg lekker. Ik ben nog veel meer fan van rijstepap, maar dat past echt totaal niet in mijn dieet. En dat vind ik ook alleen maar heel lekker met kaneel, basterdsuiker en roomboter . Maar dan is het al helemaal niet gezond meer.
En wat ik in de havermout doe... Nou eehhh... niks eigenlijk. Gewoon melk en havermout.
Het past prima in een FODMAP-arm dieet, haver is één van de weinige graansoorten waar ik prima tegen kan. Inmiddels gaat het qua darmen ook weer redelijk oké. Maar merk gewoon dat ze niet goed tegen veranderingen kunnen. Dan moeten ze even overschakelen of zo. Het zijn ook net weer iets meer koolhydraten dan ik eerder at, en daar reageren mijn darmen ook snel op. Tja. Het blijft altijd maar gissen.
Dat wordt trouwens nog wat, over een paar maanden heb ik een zakelijke reis naar een oord met heel andere eetgewoontes. Geen idee nog hoe ik dat precies moet gaan aanpakken. Misschien dat ik toch weer tijdelijk teruggrijp naar medicatie die ik eerder heb gehad voor mijn PDS, maar daar ben ik niet voor niks mee gestopt dus heel erg happig ben ik daar ook niet op. Maar ja, drie dagen met buikkrampen zit ik ook niet op te wachten, helemaal niet tijdens de reis zelf. Ik moet het maar eens bij mijn huisarts neerleggen. Misschien zijn er inmiddels andere medicijnen.