Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI

Sterkte Bananenbrood! Begrijpelijk dat goed eten en bewegen niet je allereerste prioriteit is nu. Lief zijn voor jezelf hoor. 

Anijs, wat een verhaal van die huisarts  Man zeker?  
Die verkoudheid ken ik, ik ben een dikke maand verkouden/grieperig geweest, wat voor mij echt hoogst uitzonderlijk is. Heb nu eindelijk weer een beetje energie. Hoop dat jij ook gauw weer opknapt! En dat verkoudheid en winter/k*tweer niet echt uitnodigen tot fanatiek sporten snap ik ook. 

Des te knapper dat jij nog wel lekker aan het lopen bent RW! Fijn hoor. En pizza laten staan vind ik een prestatie, al is dat vast wat makkelijker als je toch veroordeeld bent tot glutenvrije pizza..
Kun je je in het land waar je naartoe moet ook moeilijk verstaanbaar maken, of gaat het meer om wat voor soort eten er verkrijgbaar is? Medicatie of buikpijn is niet de allerprettigste keuze..
Ik vind havermout en rijstepap trouwens ook allebei heerlijk, maar ik eet geen ontbijt en geen desserts, dus in de praktijk eet ik het nooit.. al zou een goed gevulde havermout natuurlijk ook prima als lunch kunnen. Ik eet ook geen yoghurt meer sinds ik niet meer ontbijt (en zeker sinds lief daar ook mee gestopt is hebben we het ook niet meer in huis) maar eigenlijk zou ik dat qua calciuminname misschien wel moeten doen..

Grietje, fijn dat de nieuwe medicijnen ok lijken!

Hier gaat het nog steeds wel goed, sporten gaat heel goed zelfs. Elke week pilates, zeker 2 keer per week ‘s avonds een half uurtje oefeningen van de fysio (vooral been- en bilspieren) en 2x een kwartiertje yoga of een Pilates-work out-je. Alleen blijf ik maar klachten in m’n benen houden, wel telkens andere. Achillespees gaat nu heel redelijk, daarna kreeg ik stekende pijnen in heup en knie bij (over)belasten, dat is nu weg maar nu is m’n hele hamstring geïrriteerd en pijnlijk. Dat alles telkens ook gecombineerd met triggerpoints in mijn kuiten en billen. Die haalt de fysio dan vaak weer los, maar ik wil toch eigenlijk ook niet tot in lengte van dagen elke 2/3 weken naar de fysio, ik vind t best duur. En ik vraag me ook een beetje af of dat loshalen zin heeft, als het toch telkens ook weer vast loopt. Volgens hem is de oorzaak van alles te zwakke been- en bilspieren en de oplossing dus trainen. Dus dat doe ik braaf. 

Eten gaat ook redelijk, al merk ik dat ik iets losser ben geworden de laatste 2 maanden. Er is ook een ruime kilo bij (al is dat heel misschien ook wel een beetje spiermassa, ik voel althans echt wel verandering in benen en billen) dus daar gaat de rem weer op. In elk geval weer stoppen met suiker snaaien (een afsnijdseltje taart op werk of een pannenkoek als lunch, dat soort dingen) en me strenger aan de IF eindtijd houden. Kijken of die weegschaal weer een tikkie omlaag wil..

@Bananenbrood: Tja, soms komt het leven er tussendoor, zoals ik dat dan noem. In al zijn facetten. Veel sterkte. Goed dat je tijdig ontdekte dat chocola eten geen echte oplossing biedt en dat je daar weer klaar mee was. Rustig aan, wees lief voor jezelf (dus niks "beter doen", je doet het al goed) en wees eerlijk (ook naar jezelf) in wat nu wel/niet lukt.  

@RandomWriter: Ik weet inderdaad niet of ik het welbekende virus heb opgelopen want niet getest, ik zag daar de noodzaak en het nut niet van in. Ben overigens wel netjes gevaccineerd maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. 
Balen dat jullie het familieweekend moesten laten schieten, zijn jullie virtueel nog even aanwezig geweest of hebben jullie het er maar bij gelaten? Misschien dan maar een kerstvakantie-tripje naar oma ofzo? 
Ik heb niks van Garmin en wil absoluut geen zelfdenkende weegschaal, die heb ik alleen bij mijn diëtist. En ik heb ook niks van Garmin, want trouwe Polarfan hier. Die hebben vast ook wel een zelfde kende weegschaal. Ik vind mijn zelfdenkende horloge al meer dan genoeg. Hijstaat op "zeer actief" en dat klopt ook wel meestal met de hoeveelheid die ik sportte, maar inmiddels is het zeer moeilijk om dagelijks de 100% minimaal te halen. Ik heb gekeken om hem een tandje lager te zetten qua activiteitsdoel maar dat is dan toch weer mijn eer te na, dus ik probeer het te halen maar als het niet lukt (...bijvoorbeeld omdat ik college moet volgen) dan ga ik niet nog 's avonds laat rondjes lopen ofzo. Het moet een hulpmiddel zijn, niet een soort slavendrijver. Als ik niet ziek ben dan red ik ergens tussen de 80 en 100% meestal sowieso wel, maar afgelopen weken heb ik soms genoegen genomen met 30 of 40% ofzo. Ach ja. Jammer dat je in de app niet kunt aangeven wat er speelt. 
Wanneer start jouw opleiding? En is het iets waardoor je ander soort werk kan gaan doen (binnen je huidige functie) of is het verdiepend? Hoe lang ben je onder de pannen? Heeft je buitenlandripje er ook nog mee te maken? 
Hier dus ook een studie naast mijn werk, dus ik heb ineens te maken met een universiteit en de rol als student. Het voelt als gescheiden levens maar ik ben wel heel blij met de keuze die ik heb gemaakt, al is het veel. Ik hoop na het behalen van mijn mastertitel (dan ben ik bijna 3 jaar verder) ander werk te gaan doen. 
Watfijn dat je zo lekker aan het hardlopen bent, dan houd je tenminste voor mij de eer ook een beetje hoog! 

@Moosey: Jaja, die huisarts was een-mens-zonder-vagina inderdaad.  Maar ik vond het ook zo veroordelend dat erbij te zetten! 
Van mijn verkoudheid begin ik wel redelijk te herstellen dus ik denk dat ik de maand niet vol maak. Dat gekwakkel en gemier vind ik echt maar niets. 
Tja, die fysio-adviezen van spieren versterken...wat keurig dat het je lukt die oefeningen ook te doen. Als iedereen dat zou doen, waren er geen fysio's nodig. Wat gebeurt er als je de triggerpoonts er niet uit laat halen, gaat het niet dan 2 weken ofzo later allemaal vanzelf weer beter? Ik snap je dilemma. 
Wat goed dat je inziet wat er is verander qua gedrag als die weegschaal omhoog gaat en dat je meteen weer gaat kijken wat je dus anders kunt doen. Het gaat op die manier vast lukken om je doel te bereiken! Heb je naast pilates ook nog af en toe tijd voor een frisse duik? Hier staat een officiële nieuwjaarsduik alweer gepland, net als vorig jaar. Verder heb ik gisteren even het zeewater gevoeld en dat vond ik heel erg meevallen, maar het hielp vast ook dat de zon scheen. 

Ik ga mijn bed maar eens uit. Ik moet aan de studie. Laatste weekje (ook nog werken, donderdag laatste dag maar die dag ook nog college, meestal combineer ik dat niet maar goed, uitzonderingen bebevestigen de regel) en dan is het kerstvakantie. Hoera. Ik verheug me op twee weken niets hoeven, al moet ik zowel voor mijn werk als natuurlijk voor de studie nog dingen doen. Tweede kerstdag komt de familie bij elkaar, eerste kerstdag heb ik vooralsnog geen plannen maar dat vind ik prima. Het was gisteren een prachtige zonnige dag hier en midden op de dag besloot ik mijn studieboeken dicht te klappen en naar het strand te gaan. Daar heb ik heel erg van genoten! Het is niet ver, maar toch was ik er al maanden niet geweest. Het was heerlijk en de drukte viel gek genoeg mee. Ik dacht bij mezelf: dit moet je toch weer vaker doen. (al was het weer van de afgelopen maanden natuurlijk ook niet uitnodigend) Qua eten gaat het redelijk, ik heb best weer wat chips op en dat is altijd een signaal dat het mentaal niet zo lekker gaat. Maar dat weet ik ook. Ik heb als alternatief nu volkoren soepstengels in huis gehaald. Kijken of dat helpt.

RandomWriter schreef op 11-12-2023 om 20:16:

En mocht je nog een nieuwe weegschaal zoeken... Ik kan er wel eentje aanraden, hahaha. Tenzij je nog niks hebt van Garmin, dan zou ik er niet aan beginnen. Tis wel weer echt een Garmin-dingetje, gebruiksvriendelijkheid is bij hen soms ver te zoeken. Maar hij bevalt me verder wel erg goed.

Ik vind Garmin juist heel gebruiksvriendelijk. Alles is makkelijk aan elkaar te knopen. 

En die weegschaal is inderdaad een top ding, heb 'm nu een half jaar maar heb spijt dat ik 'm niet eerder gekocht heb.

Ysenda, Ik vind de weegschaal heel fijn, maar ik heb soms ruzie met het wisselen tussen gebruikers. Vriend en ik zitten niet heel ver uit elkaar qua gewicht en als ik een 'zware' dag heb  , denkt hij dat ik vriend ben. Een klein tikje is dan niet genoeg, je moet best even een mep erop geven. En in de uitleg vind ik dat niet duidelijk genoemd waar je precies moet tikken en hoe dat het beste werkt. Mijn ervaring met Garmin is dat je voor dingen die niet (goed) werken, beter op fora van gebruikers kunt kijken dan in de online handleidingen van Garmin zelf. Die zijn over het algemeen erg summier en minder handig geschreven. Maar als het werkt, dan werkt het. En het koppelen gaat inderdaad ook prima.

Anijs, klinkt pittig, die studie! Drie jaar dus, en dan een master op zak. Zo extreem is mijn studie niet  . Maar uiteindelijk wil je dus wat anders, spannend! Is dat wel werk in dezelfde branche, of echt heel wat anders? Misschien heb je er ook al wel eens iets over gezegd hoor, ik heb wel iets in mijn hoofd maar weet niet zeker of dat het was.
Fijn dat je verkoudheid inmiddels zijn einde nadert, iedereen om me heen is lang verkouden, het is een flink langdurige dit jaar. Hier in huis wordt inmiddels ook alweer flink gesnotterd, niet door mij dit keer. Het familieweekend hebben we volledig laten schieten, was ook niet direct een mogelijkheid om 'online' mee te doen. Heb oma natuurlijk gebeld, en rond de kerst zien we haar waarschijnlijk weer.
Polar schijnt inderdaad ook wel goed te zijn. Maar als ik het me nog goed herinner, zijn die wel weer wat duurder dan de Garmin. Maar dat kan ik mis hebben hoor. Heb er wel eens naar gekeken maar kwam toch weer bij Garmin uit. Ondanks dat ik dus niet per definitie een grote Garmin-fan ben.

Mijn buitenlandtripje is niet gerelateerd aan mijn opleiding, maar meer een netwerk/congres-achtig iets. Veel verder dan vergaderingen op verschillende plekken in NL ben ik (werktechnisch) nog niet geweest, dus het wordt de eerste keer voor mij. Wel spannend... Het is ook echt een plek waar ik normaal niet zo snel heen zou gaan. Nu meteen een paar dagen onder de pannen. Wordt wel een bijzondere ervaring denk ik.

Mijn opleiding is echt verdiepend, puur om het werk dat ik al doe, (nog ) beter te kunnen gaan doen. Het is een basisopleiding, vooral de vervolgopleidingen zullen interessant zijn voor mijn functie. Maar ja, dan moet je wel eerst de basis gehad hebben. Het is een opleiding van 8-10 maanden en begint aan het begin van 2024. Gelukkig is het volledig online, inclusief de klassikale lessen. Maar het merendeel zal zelfstandig werken zijn aan opdrachten, die dan tijdens de lessen besproken worden.

Lukt het om door middel van de soepstengels van de chips af te blijven? Hier is inmiddels een kerspakket in huis, en die zit zoals gewoonlijk vol met eten dat ik normaal niet zou eten. Tja. Ben me afgelopen weekend ook al aan dingen te buiten gegaan, helaas. Hopelijk kan ik me de komende tijd een beetje inhouden.

Moosey, haha, geen glutenvrije pizza voor mij hoor! Ik snap de verwarring, ik hoor 'm vaker, maar ik kan op zich wel tegen gluten. Waar ik niet tegen kan zijn de koolhydraten in de granen, behalve die in haver of spelt. Maar voor een lekkere pizza negeer ik dat meestal gewoon, dan maar een (flink) opgeblazen buik daarna. Maar nu dus niet, want ik had 'm geskipt. Ook gewoon eigenlijk geen zin in. Al heb ik dat afgelopen weekend weer wat teniet gedaan door weer andere ongezonde dingen te eten. Stom kerstpakket  ... En het is weer die tijd van de maand. Helpt ook niet mee.

Het land waar ik heen ga kunnen ze over het algemeen wel Engels... denk ik, haha. Het verstaanbaar maken gaat dus waarschijnlijk wel lukken. Maar het eten is er wel echt anders, en ik denk dat er veel ingrediënten in het eten verwerkt zitten die ik niet mag. Dus dat wordt wel een uitdaging. Maar lang leve Google maps, waar je ook vaak direct menukaarten kunt zien van restaurantjes, dus ik ben al een planning aan het maken voor de lunches en diners daar . Denk ook dat ik maar een lijstje mee moet nemen van vertalingen van producten waar ik het meest last van heb. Dan kan ik wat beter checken of het erin zit.
Vervelend dat je nog steeds elke keer klachten hebt in je benen, des te knapper dat je gewoon doorgaat voor zover dat lukt. Lastige afweging van de fysio, hopelijk zet het trainen zoden aan de dijk en blijven de triggerpoints steeds meer weg.

Nou, ik ga nog maar even wat nuttigs doen (al was dit ook heeeeeeel nuttig natuurlijk), moet nog even wat gedichten uitprinten voor kerst (geen Sinterklaas voor ons, wij doen gedichten en cadeautjes met kerst!)...

Hier ben ik ook weer even.
Mijn medicijnen zijn niet leverbaar heb nog voor 2 weken.
Over een maand een bel afspraak met de arts.

Gaan jullie nog wat speciaals doen met de kerst?
Wij eerste kerstdag gourmetten. 2de dag naar mijn moeder die is  dan jarig.

Fijne dagen gewenst

@Randomwriter, ik gebruik 'm alleen dat scheelt dan idd met de herkenning

Ik wip even snel binnen om iedereen een hele gezellige kerst te wensen! 

Grietje, onze kerst bestaat uit familiebezoekjes, en het koken daarvoor. Ik maak beide keren het toetje  ...
En voor tweede kerstdag ook de salades, dan weet ik zeker dat er iets gezonds is dat ik volledig verdraag.

Anijs, ja, dat ga ik maar even proberen, de triggerpoints wat meer aankijken. Had de afgelopen twee weken wel echt flink last, overbelasting van de drukte op werk waarschijnlijk. Nou ja, nu lekker vrij! Wel 9 hele dagen Jammer dat de Pilatesschool ook veel minder lessen heeft volgende week, t is me niet gelukt er één te vinden die ook maar enigszins uit komt. 

De frisse duiken zijn sinds oktober niet meer gelukt. Had er wel echt weer zin in sinds de verkoudheid over is, maar het is zulk intens ellendig weer de hele tijd.. Ik hoef er echt niet perse een zonnetje bij, maar droog en niet al teveel wind maakt het wel iets aangenamer.. Maar ik neem aan dat de nieuwjaarsduik hier ook weer gewoon door gaat en dan ben ik van de partij. 

Heb besloten om weer Dry January te doen, dat beviel me zo goed vorig jaar! En daarmee zullen eventuele Kerstpondjes er ook weer zo af zijn. Ik mag best wat meer van mezelf in deze tijd van het jaar, maar vind het vooral heel prettig om te merken dat ik gewoon echt een rem heb tegenwoordig. Gister waren we lekker thuis en hebben we eind van de middag een biertje gedronken en wat geknabbeld (tijdens een spelletje Scrabble, heel kneuterig ) De zelfgemaakte pizza’s kregen we daarna niet meer op. Vroeger registreerde mijn lijf bier en hapjes echt niet als eten. Ben erg blij dat het dat nu wel doet. 

Grietje, wat vervelend van je medicijnen weer! Hoop dat ze toch weer gauw komen. 

Allemaal een gezellige Kerst en O&N gewenst!

pff ben weer ziek wordt er zo moe van. Gisteren aardig hoge koorts.
Vandaag valt het tot nu toe mee. Maand geleden had ik ook al een aantal dagen koorts.
Gourmetten ging voor mij niet door. Paar frietjes en stokbrood op.

Om vervolgens ‘s avonds boven de gootsteen te hangen. Gelukkig kwam er niks 😊

Allemaal de beste wensen voor 2024! 

De beste wensen voor 2024,

dat we met ze allen maar een mooi jaar mogen hebben met de juiste keuzes 

Gelukkig Nieuwjaar allemaal! Ik heb wel meegelezen de afgelopen tijd, maar even niet gereageerd. 

Hoe gaat het met jullie? Alle kerstmaaltijden en oliebollen weer achter de rug? 
Ik moet altijd een beetje gniffelen begin januari, in de supermarkt waren de bakken snoepgroente op en toen ik langs de sportschool liep was deze bomvol. En tegelijkertijd doe ik er ook een beetje aan mee, buiten de feestdagen probeer ik altijd normaal te eten, maar komt er toch vaak net een hapje teveel langs. Sporten heb ik juist extra gedaan rond de kerstdagen. Had vakantie, dus toen de mogelijkheid om extra te sporten, vooral hardlopen is zoveel fijner overdag. Vakantie was ook fijn om even wat dingen op een rijtje te zetten en rust te nemen. De weken ervoor voelden vooral als overleven. 

Gelukkig nieuwjaar!

Hier geen erg ongezonde kerstvakantie gehad, ik was hoofdzakelijk ziek en had vreselijk last van mijn ex-herniabeen, door het meer liggen en hangen was mijn rug op een kluitje geschoten en zat die zenuw beklemd. Au. Dus alle sociale dingen afgezegd en weinig eetlust door de pijn. Gelukkig is de griep ondertussen over en de rug weer zo goed als normaal. All in all zal het wel een kilootje schelen op de weegschaal denk ik

Ik begin het jaar weer goed met Dry January én hopelijk ook met een frisse duik komende zondag, de nieuwjaarsduik durfde ik met m’n verkouden hoofd ook nog niet aan. Verder lekker door op de ingeslagen wegen, heb gister alweer een pittige Pilates-les gedaan en heb alweer zin in volgende week. 

Ik wens jullie een goede start van het nieuwe jaar! En ik kom hopelijk vandaag ook weer even schrijven. (maar eerst even boodschappen halen want oa het fruit is op)

De beste wensen voor het nieuwe jaar, lieve allemaal! Ik kom snel weer een keertje schrijven hier, maar lees in de tussentijd nog altijd mee. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.