Jouw lijf
SamenAfvallen
09-07-2021 om 13:40
Op een gezond tempo naar een gezond BMI
Het vervolg op de 2020 en 2021-edities op Viva. Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.
Deel hier je ervaringen!
Linken naar de oude topics (op Viva en de herstart op Viva) kan niet want er moet een minimaal aantal posts worden geschreven. Dus googlen kan wel, om een indruk te krijgen van wat er in dit topic gebeurt.
Nieuwe meeschrijvers van harte welkom!
De tabel is overgezet van de laatste versie van Viva. Om het topic actief te houden, worden niet-actieve meeschrijvers na een paar weken uit de tabel verwijderd. (tenzij je iets hebt laten horen en bijvoorbeeld even tijdelijk stopt)
Wil je ook in de tabel (of juist eruit!) of wil je je gegevens wijzigen? Laat dit weten met een persoonlijk berichtje aan SamenAfvallen, RandomWriter of anijsblokje, of schrijf in dit topic.
De ervaring leert dat we in dit topic vaak uitgebreid op elkaar ingaan en dat levert soms lange posts op.
Schrijf je liever kortere berichtjes, geen probleem: voel je welkom om te doen wat jij zelf prettig vindt! Ook als je liever niet in de tabel wil, geen probleem!
Naam | Leeftijd | Lengte | Startgewicht
+ datum | Streef | Huidig gewicht
+ datum | Kwijt | BMI |
JEMMER | 25 | 163 | 109 | 60 | 82,2 (17/05) | 26,8 | |
RandomWriter | 43 | 176 | 91,1 (1-2020) | 74 | 80,5 (30/03) | 10,6 | 26,0 |
anijsblokje | 36 | 174 | >100 (2019) | <70 | 68,8 (17/05) | 31,2 | 22,7 |
grietje2 | 45 | 183 | 111,7 | 82 | 83,3 (26/04) | 28,4 | 24,9 |
JtM | 31 | 163 | 77,4 | 65 | 69,7 (25/03) | 7,7 | 26,2 |
Moosey | 45 | 178 | 89,5 (17/10) | 81 | 74,5 (22/01) | 15 | 23,5 |
Bananenbrood | 34 | 180 | 87,0 (26/12) | 77 | 85,7 (03/02) | 1,3 | 26,5 |
anijsblokje
21-12-2022 om 12:29
@JtM: Heb je gisteren weer lekker gesport? Soms kan je daar echt stram van lopen inderdaad, spierpijn... Het lijkt alsof het sporten weer wat meer routine wordt bij je, klopt dat ook? Of moet je jezelf er naartoe slepen? Hopelijk heb jij ook dat het achteraf dan toch altijd lekker is...dat helpt wel echt. Een vriendin van mij heeft dat dus niet, we hadden het daar laatst over. Ik denk misschien dat het ontbreken van dat gevoel je dan een 'sporthater' maakt. Niet dat jij dat bent hoor! Kippensoep, paprikasoep...eigenlijk altijd lekker, soep. Eet je dat 1x per week wel denk je? Ik heb er periodes mee, soms wekenlang niet en dan weer wekelijks. Hier moet ik de vriezer een beetje leger gaan eten, ik kan al weken niets in de vriezer doen omdat het te vol zit. Gisteren heb ik heel lekker ijs gehaald als kersttoetje en nu past het brood er bijna niet meer in. (zeker niet als er weer nieuw brood is want het is nu bijna op) Dus ik denk komende dagen maar niet koken en uit de vriezer eten! Morgen ga ik trouwens uit eten dus ik weet niet of ik met 2 bakjes uit de vriezer genoeg ruimte maak...wat een gedoe wat eigenlijk geen gedoe hoeft te zijn!
@Damoontje: Zo te lezen heb je een drukke periode met allerlei afspraken. Fijn dat de vakantie wel in zicht is voor je.
Kerststress qua calorieën...nee, dat heb ik niet echt. Maar ik heb nog steeds last van mijn buik en ik heb nog niks gevonden wat goed helpt. Dus wat dat betreft kijk ik niet uit naar dagen toch andere dingen dan anders eten. En ik blijf ook die dagen in beweging dus daar zoek ik dan wel balans in. Verder maak ik bewust keuzes waar ik zin in heb qua eten op die dagen. Er zijn ook dingen waar ik niets om geef (kerstkransjes bijvoorbeeld) dus die zal ik eerder overslaan maar kerststol vind ik dan juist weer heerlijk... En ik vind ook niet dat je 3x uitgebreid hoeft te eten op een dag, dus bijvoorbeeld wel kerststol bij het ontbijt en dan nog wat eten wat ik normaal ook eet als ontbijt als ik daar zin in heb, een gewone lunch (waarschijnlijk met extra groente maar dat is voor mij vrij gewoon) en dan bij het avondeten wel drie gangen mee-eten met iedereen. Overdag een wandeling of een hardlooprondje en dan is dat weer prima. Wie weet nog wat krachtoefeningen op de wandeldag, zoiets wordt het denk ik hier. Maar ik heb ook niet zoveel verplichtingen qua familie, ik denk dat dat scheelt. Ik ben behoorlijk de baas over mijn eigen planning! Hoe is dat voor jou, maak je je druk? Ik geloof er heel erg in dat die 1 of 2 dagen niks uitmaken, maar dat het gaat om het grotere geheel. En het belangrijkste is om te eten wat jij lekker vindt.
@MelMel: Je staat weer in de tabel. Alleen je leeftijd was een gokje en de Hartstichting die ik altijd gebruikte voor BMI uitrekenen doet niet meer aan achter de komma gewichten dus het BMI achter de komma weet ik niet of dat klopt. Welkom terug en leuk dat je echt weer komt meeschrijven!
Wat bijzonder dat je overweegt zwanger te worden (het kind te dragen, neem ik aan?) voor vrienden. Zijn dat de vrienden met wie je woont? Als je niet wil antwoorden helemaal prima natuurlijk.
Calorieën tellen is absoluut niet mijn ding. Ik heb het gelukkig ook nooit hoeven doen. (wel opschrijven, maar op papier - diëtist rekende uit) Ik zou wat voedingsstoffen-tekort-komen ook nooit op zoiets als MyFitnessPal vertrouwen, dus goed dat je naar een diëtist gaat als je bang bent dat je tekorten oploopt. Hopelijk krijg je adviezen waar je echt iets aan hebt en waar je mee verder kunt. Zet je regelmatig peulvruchten op het menu? Ei of tofu, vis... (maar dat is niet vegan en ei natuurlijk ook niet) En vitamine C bevordert de opname maar dat zal jij met je medische achtergrond ook wel weten.
Wat betreft meer eten op dagen dat je intensief sport...ik eet inmiddels heel erg op basis van behoefte. Dus als ik extra veel trek heb op mijn intensieve sportdagen, dan eet ik ook meer. Maar dan wel gezonde dingen. Heb ik heel veel trek direct na een training, dan eet ik ook direct. Maar volgens mij is het een veelgemaakte fout om heel erg te vertrouwen op wat horloges enzo zeggen dat je verbrandt aan kcal, dat is namelijk vaak een fikse overschatting. Voor spieropbouw zou je steeds binnen volgens mij 2 uur na je training 20 gram eiwit moeten eten. Dat is vaak een maaltijd qua hoeveelheid, waarbij je soms ook nog moet nadenken over hoe je die 20 gram ook haalt. (dus eiwitrijke keuzes maken) Wel ook een mooie vraag om aan je diëtist voor te leggen denk ik. Merk jij zelf ook dat je meer honger hebt na intensief sporten, of ben je dat gevoel kwijt?
Oh en voor iedereen maar zeker ook @grietje2: Liesbeth van Rossum was te gast in de podcast van Leefstijllab. Ik vond het een interessant gesprek, dus wie weet een luistertip voor als je nog een fijne podcast zoekt deze dagen. (en tip speciaal voor grietje2 omdat zij Liesbeth van Rossum wel eens aan de telefoon heeft gehad! )
MelMel
21-12-2022 om 13:37
@RandomWriter - ik denk altijd dat het sterven van huisdieren een soort markering is van wat er nog meer gebeurt in het leven. Kan het niet helemaal goed uitleggen. Mijn moeders kat moest ingeslapen worden toen het net duidelijk begon te worden dat mijn moeder jong dement werd (en dus bijvoorbeeld ook niet meer kon autorijden maar nog maar begin zestig was). De autorit naar de dierenarts, het verdriet van mijn moeder en de narigheid rond het betalen (mijn moeder snapte niet meer hoe haar pinpas werkte, mijn buitenlandse pinpas deed het in eerste instantie niet) staan in mijn geheugen ingebrand.
@anijsblokje - bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb vaak een uur of zes na het hardlopen wat meer trek maar hongerklop krijg ik er niet van. Op het moment pas ik mijn inname dus ook niet aan en eet eigenlijk ook geen extra proteïne na een workout. Omdat ik regelmatig een proteïne reep of shake wegwerk rond mijn werk als ik geen tijd vind voor een echte maaltijd krijg ik dat wel makkelijk genoeg binnen. FitnessPal telt gewoon op wat je invoert en zet dat weg tegen je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid dus ik denk dat het wel ongeveer klopt maar ben ook benieuwd wat de diëtiste er van vindt. Vooral mijn ijzerinname en vezelinname wil ik even met haar doorspreken. Ook omdat hoge vezel inname beschermend zou moeten zijn tegen zwangerschapsdiabetes. Mijn huisgenoten hebben een kind van vijf, oorspronkelijk heb ik toendertijd overwogen daar draagmoeder voor te zijn maar bij de laatste IVF poging werd zij heel onverwachts zwanger. Dit gaat om andere goede vrienden, zij heeft geen baarmoeder door kanker maar is nu kankervrij verklaard. Allemaal heel spannend, ook omdat ik al 41 ben.
Damoontje
24-12-2022 om 04:19
@Anijsblokje:
Dank je wel!
Ja het was verschrikkelijk, alles kwam tegelijk. Klussen/onderhoud in huis, tandarts, andere medische dingen. Het is wel lekker dat het meeste nu weer klaar is. Alleen de man van de ventilatie is de ventilator in de wc vergeten schoon te maken. Voor de rest werkte hij heel grondig dus dat is wel apart.
Bijzonder dat hier meer mensen zijn die last van hun buik hebben. Ik herken wat je zegt, je hoeft niet alles te nemen. Ik houd van kerststol maar dan is dat gewoon mijn maaltijd. Dan hoeven er geen boterhammen met kaas meer bij.
Soms ga ik voor het kerstdiner nog even wandelen. Tot verbazing van sommige familie dat je gaat wandelen terwijl je op visite bent. Maar het wordt met dan ook teveel, die etenslucht, die mensen, je 'moet' de hele avond nog. Afgelopen jaar is de club nog wat groter geworden want er is weer een neefje bij gekomen. Nee ik maak me eigenlijk niet druk Ik geloof nooit zozeer dat je in twee dagen kilo's aan kunt komen. Misschien eten veel mensen heel november en december al veel, als je in november begint met de pepernoten en daarna door rolt in de kerstkransjes. Wij merkten op het werk wel dat er de laatste weken steeds meer taart etc uitgedeeld werd dus kennelijk hoor je in december wel meer te eten Maar mijn lichaam reguleert het vrij goed. Als ik taart eet in de koffiepauze, heb ik bij de lunch minder trek en neem ik lichte lunch.
Waarschijnlijk begin ik per 1 januari weer met mijn hardloopcoach. Vorig jaar liep het allemaal niet zo lekker want wegens Corona was er van alles niet mogelijk. Op het laatste was het allemaal zo rommelig dat ik er ook niet zoveel zin meer in had. Kon coach niets aan doen maar iedere lockdown hadden ze weer andere regels op de loopclub. Ik houd van regelmaat, haha, geen verrassingen op de maandagochtend.
Dank voor de luistertip!
Damoontje
24-12-2022 om 04:24
MelMel schreef op 21-12-2022 om 13:37:
@RandomWriter - ik denk altijd dat het sterven van huisdieren een soort markering is van wat er nog meer gebeurt in het leven. Kan het niet helemaal goed uitleggen. Mijn moeders kat moest ingeslapen worden toen het net duidelijk begon te worden dat mijn moeder jong dement werd (en dus bijvoorbeeld ook niet meer kon autorijden maar nog maar begin zestig was). De autorit naar de dierenarts, het verdriet van mijn moeder en de narigheid rond het betalen (mijn moeder snapte niet meer hoe haar pinpas werkte, mijn buitenlandse pinpas deed het in eerste instantie niet) staan in mijn geheugen ingebrand.
Bijzonder want zulke verhalen ken ik ook. Een vriendin had een heel oude kat die 'bij haar bleef' tot ze voor het eerst in verwachting raakte. t Beest was op sterven na dood, al een tijdje, was ruim 20. Op de dag van de echo overleed de kat.
Ook verhalen dat de kat op weg naar de dierenarts overlijdt (voor inslapen).
Mijn moeder paste op op een poes van de buurvrouw. Lieve poes maar buurvrouw was erg van wel op vakantie/niet op vakantie, eerder op vakantie, later op vakantie en ik merkte dat mijn moeder heel veel stress had van de buurvrouw die elke keer de plannen wijzigde. Poes is nu overleden, net op tijd eigenlijk want moeder heeft nu weer andere dingen aan haar hoofd. t Beest moest ook allemaal ingewikkelde dure dingen eten, nooit gewoon brokjes. En op allemaal gekke strikte tijden.
Damoontje
24-12-2022 om 04:29
Melmel wat een bijzonder verhaal van de zwangerschap! Het raakt me wel.
Ik ben 40 en heb altijd beetje meegekregen dat er bij 40 een soort eindstreep zit. Ik bedoel niet dat ik dat vind, maar dat is de heersende gedachte hier in de streek. Heb nooit kinderen gekregen.
Tegelijk het idee dat ik nog geen 50 ben in feite... dat het nog wel zou kunnen.
Anyway bijzonder dat je dit wilt doen voor je vrienden! Fijn dat ze kankervrij is, dan gaat er weer een toekomst open. Ik wil graag je verhaal volgen.
Damoontje
25-12-2022 om 17:03
Hoi allemaal, hoe verloopt jullie eerste kerstdag? Gezellig? Met familie of anders? En lekker eten?
Ik had vrijdag erg veel last van mijn darmen, ook door stressvolle situatie. Ook veel winderigheid (sorry), gewoon onrustige buik. Gisteren leek mijn hele lijf vooral rust te willen. Ik heb ook met eten heel rustig gedaan en licht gegeten. Mijn buik is gelukkig veel rustiger nu.
Vandaag heb ik geen programmapunten. Best bijzonder, ben gelovig opgegroeid dus kerst was altijd heel druk met allemaal kerkdiensten en familie. Nu een dagje niks, en het is best ff lekker
IK eet straks een maaltijdsalade. Morgen kaasfondue dus ik had behoefte aan iets lichts.
Moosey
25-12-2022 om 17:32
@Damoontje, dat denk ik ook, dat mensen meer eten in december. Ik maak altijd de menu’s voor de bijeenkomsten en feesten op mijn werk en ik ben daar heel goed in geworden zo onderhand. Schat best wel strak in maar het is altijd genoeg. Nu in december had ik bij het eerste kerstdiner dus echt giérend te weinig. Ik nog aan mezelf twijfelen, vergelijken met andere menu’s, moest toch echt genoeg zijn. Keer daarna toch wat opgehoogd, nét genoeg. Ik begreep er niks van. Tot ik me realiseerde dat er normaal áltijd best veel mensen zijn die bij de eerste ronde opscheppen om kleine beetjes vragen. Nu gebeurde dat helemaal niet. En normaal neemt ook lang niet iedereen een tweede ronde, nu iedereen. Mensen eten gewoon écht meer.
Hier gaat t prima met Kerst, we eten lekker maar ik ben me totaal niet aan het overeten, wat ik vroeger wel echt deed. Vandaag borrel met de familie gedaan en dan eet ik echt wel wat kaas en toastjes zalm, maar niet gek veel. Heel prettig dat ik dat gewoon kan tegenwoordig zonder dat ik er echt bij na hoef te denken.
Damoontje
25-12-2022 om 19:34
Dank je! Grappig ik heb ook een tijd het eten op het werk verzorgd. Was soms geen peil op te trekken hoor, hoeveel de mensen wilden eten. Of soms hadden ze een gast/zakenrelatie die opeens ook aanschoof. Het is me toen niet opgevallen dat mensen in december meer eten. Wel hadden we daar voor de grap ook 'Thanksgiving' ingevoerd en daardoor hing heel december aan elkaar van feestjes en borrels, als je St Klaas ook mee telt.
Hier in de regio wordt uitgebreid St Maarten gevierd dus daar begint het dan al mee.
Ja als ik het zo lees dan snap ik die kilo's wel
Ik herken het, dat overeten had ik vroeger wel. Maar dan gingen we de hele dag langs familie en dan plofte ik s avonds uit elkaar bijna. Nu is het in die zin veel rustiger.
Fijn dat je een leuke kerst had!
IK ben vorig jaar met oud en nieuw wel erg de mist in gegaan met alle verschillende hapjes en drankjes die we hadden en toen voelde ik me de dag daarna echt ziek. We hadden verschillende drankjes, chocomel tussendoor, bah. Ik heb al gezegd dat ik me dit jaar ga inhouden, misschien spa en dan alleen om 24 uur een drankje.
Lotta_86
25-12-2022 om 22:33
wat is er veel bijgeschreven! Ik zit te weinig op het forum merk ik....
@melmel, wat bijzonder dat je draagmoeder wil zijn voor vrienden van je. En dat je mede daardoor zo bewust met je gezondheid bezig bent..mooi! En ook een toewijding.
@anijsblokje. Ik las terug dat dit geen fijne maand voor je is. Ondanks dat het een lastige periode voor je is klink je in balans, alsof je veel inzicht hebt in wat werkt voor jou en wat niet. Bewust sporten en ook bewust eten...
ik heb zelf met name in periodes als het minder gaat dat ik het juist dan moeilijk vind om die knop om te zetten. Ik heb bijvoorbeeld dan vaak juist gezelschap nodig om eruit te komen maar zoek het niet op....
overigens gaat alles nu lekker. Werk is afgerond en nu vakantie. Vandaag geen plannen gemaakt en dat was heerlijk ontspannen. Morgen zoeken we familie weer op! We hebben hier allemaal corona gehad en zijn er ook wel even ziek van geweest. Ben nog wel redelijk moe ook. Helaas daardoor meteen mn conditie weer een stuk minder. Heb ook 2 weken niet gesport en dat mis en ik dan ook wel.
@moosey. Klinkt als een prima kerst tot nu toe. Hier doe ik ook niet meer aan overeten. Vandaag wel genoten maar eigenlijk niet meer gegeten dan anders. Wel iets meer zoet dan normaal maar niet 'meer' gegeten en neit vol gegeten.
dit is trouwens wel een valkuil van me. Teveel eten. Maar gek genoeg doe ik dat sneller als ik alleen ben...dat is nu veel minder aan de orde 😆
al lang niet op de weegschaal gestaan. Laat het dit jaar voor wat het is. Volgend jaar verder!
wat lekker damoontje dat je volgend jaar weer gaat hardlopen met een coach. Loop je ook zonder coach? Hoe gaat dat?
MelMel
26-12-2022 om 03:54
Ik ben ook nieuwsgierig naar het lopen met een coach. Mijn personal trainer doet het ook geloof ik maar het lijkt me een beetje eng met iemand anders lopen. Alhoewel vorig jaar wel lekker gelopen met mijn jongere broer en dan net wat harder dan normaal. (Nou is Nederland ook lekker vlak 😜)
Hier met kerst gewoon pap ‘s ochtends, ‘s middags een snack als ik wakker wordt en ‘s avonds een snelle vega hap want ik draai nachtdienst. Heb een beetje last dat ik overdag met honger maar wat misselijk wakker word en dan niet goed iets vind dat lekker valt. Meer eten ‘s ochtends helpt niet echt.
Bananenbrood
26-12-2022 om 07:43
Hoi allemaal,
Dit topic loopt al een tijdje, zou ik nog mee mogen schrijven? Voor mijn laatste zwangerschap was ik afgevallen naar een gezond BMI en bleef daar ook op, maar na mijn zwangerschap ben ik weer een paar kilo te zwaar. Baby is inmiddels al een dreumes, dus ik ben wel klaar met die kilo's. 😉
Sporten gaat al goed, dat doe ik 3 a 4x in de week en tussendoor wandel ik veel. Mijn valkuil is vooral dat ik ook goed kan eten. 😅 Met maaltijden eet ik vaak net een beetje teveel en op dagen dat er iets feestelijks is zeg ik zeker geen nee tegen zoetigheden.
Hier mee schrijven zorgt hoop ik vooral voor een stok achter de deur en wat extra motivatie om weer meer bewust met eten om te gaan.
Damoontje
26-12-2022 om 09:03
wat lekker damoontje dat je volgend jaar weer gaat hardlopen met een coach. Loop je ook zonder coach? Hoe gaat dat?
Ik zal later reageren op de rest, moet even opschieten. Maar leuke vraag.
Heb in 2013 een hele tijd zelf gelopen met Start to Run. Toen een run van 5 km gedaan. Ik had helemaal mijn dag niet, maar heb het in ieder geval gelopen zonder tussendoor te stoppen of wandelen. Dat kon niet iedereen zeggen
Toen bleef het even liggen en af en toe heb ik het weer opgepakt. Maar ik ben ook verhuisd en vanaf dit huis heb ik echt geen prettig looprondje. Het is alles kruisingen en stoplichten en ik denk dat het vooral daarom is blijven liggen. Het is me ook niet gelukt om de gratis versie van Start to Run op mijn I-phone te zetten.
Begin 2020 begonnen met running therapy, vooral vanwege depressieklachten. Was fijn dat het bijna het enige was wat nog doorging tijdens Corona. Aan de andere kant, op een gegeven moment werd er zo gerommeld met die regels. Wel douchen, niet douchen, koffie achteraf, geen koffie achteraf, naast de kantine afspreken, buiten in de middle of nowhere afspreken zonder de coach (waar betaal ik dan voor?) en op een gegeven moment vond ik dat ik het net zo goed zelf thuis kon doen. En dat is dan weer niet gebeurd
Vorige week even contact gehad en ik neem aan dat we nu weer gewoon de kleedkamers kunnen gebruiken etc. Vond t ook lastig dat je bij je volgende afspraak in sportkleding kwam maarja.
Straks kerst vieren. Fijne dag!
anijsblokje
26-12-2022 om 14:42
@MelMel: De vraag is natuurlijk wat je dan nu doet als je 6 uur na hetsporten meer trek krijgt. Ik vermoed wel dat je dat kunt voorkomen door kort na je training iets meer (maar wel gezond en niet 'teveel') te eten. Grappig dat jij bij meer eiwitten meteen aan shakes en repen denkt. Zelf probeer ik alles op te lossen met 'gewoon' eten. Niet dat het een beter is dan het andere uiteraard maar het verschil in denken viel me op. Wat betreft calorieën tracken weet ik echt dat apparaten meestal verbranding overschatten, inname geen idee hoewel het natuurlijk wel heel scherp op portiegrootte letten is.
Hoge vezelinname is volgens mij beschermend tegen heel veel, tenzij je er last van krijgt/hebt zoals bij PDS of IBD. Is er specifiek nog een reden dat je bang bent voor zwangerschapsdiabetes?
Het zou heel mooi zijn als je zwanger kunt zijn voor je vrienden, bijzonder dat je dat overweegt en heel waardevol! Succes met de nachtdiensten, dat zal best wel eens aanpoten kunnen zijn met de feestdagen. Ik had ook altijd moeite mijn eten te structureren als ik werkte in de nacht, meestal was ik een bodemloze put. Het beste werkte voor mij 's ochtends ontbijten voor ik naar bed ging, bij het wakker worden een gewone avondmaaltijd, meestal qua portiegrootte wat minder dan normaal en midden in de nacht (ergens als er tijd voor was, afhankelijk van de drukte) een lekkere salade. Ik werkte in de kliniek, dus niet op de SEH, en er was eigenlijk altijd wel tijd om even te eten, maar het tijdstip varieerde tussen 2:00 en 5:00.
@Damoontje: Hier ook een 'wandelaar' bij kerstvisite, juist leuk ook om in een andere omgeving de deur uit te gaan. In mijn kringen levert dat eigenlijk geen negatieve reacties op, vooral mensen die dan mee willen. En familieleden die ervoor kiezen binnen te blijven...ook helemaal goed. Fijn dat je het gevoel van wanneer je zin hebt om iets te eten en wanneer niet, niet kwijt bent. Ik ben dat een tijdlang wel kwijt geweest en ben blij dat het terug is. En goed dat je weer wil gaan hardlopen met je coach! Het kan echt een fijne stok achter de deur zijn dat je weet dat je een vaste afspraak hebt. Ben je nog voorzien wat goede hardloopschoenen (niet te oud/versleten) en een fijne sportbeha betreft? Dat laatste overigens wel afhankelijk van cupmaat hoe noodzakelijk het is, maar ik noem het toch even. Qua kleding kan je alle kanten op en ik zie ook van alles voorbij komen op mijn hardlooprondjes. Valt het groepje waar je je nu weer bij wil aansluiten nog steeds onder de paraplu van runningtherapie? In ieder geval zijn er niet meer al die irritante regels uit coronatijd. Wij hebben een tijdlang in groepen van 4 getraind en ik geloof ook nog in duo's.
Grappig dat je nu een relatief rustige kerst hebt en er niks meer hoeft qua geloof. Dat lijkt me een verademing. Mijn feestdag met kerst was gisteren, vandaag ben ik grotendeels met mezelf en dat is prima. We hebben gisteren lekker gegeten en het was ook wel gezellig. Kreeg alleen een opmerking over hoeveel roomboter ik op mijn kerststol smeerde. "Daarom eet ik het hele jaar halvarine," grijnsde ik terug. Irritant dat soort opmerkingen, de meesten hier weten wel dat ik daar vrij allergisch voor ben.
Ik hoop dat je buik zich rustig houdt vandaag, ik heb dus ook echt lang last gehad en ik kon er ook heel weinig aan doen. Gelukkig is nu alles weer normaal dus hopelijk bij jou ook. En super vervelend dat je ook zo slecht slaapt. Ik heb sinds een paar dagen een daglichttherapiebril en ik lijk er wel wat beter door te slapen ook.
Wat betreft oud&nieuw...alcohol en dan chocomel tussendoor... lijkt me geen beste combi. Vervelend dat je moet 'aankondigen' dat je minder wil drinken dit jaar en aan de andere kant ook altijd goed om je voornemens uit te spreken. Er zijn ook steeds lekkerdere alcoholvrije alternatieven! Een tijd geleden dronk ik alcoholvrije gin (& tonic) en daar proefde je echt het verschil niet.
@Moosey: Wat grappig dat mensen echt meer lijken te eten aan het einde van het jaar. En dat je dat echt ziet aan de hoeveelheden die jullie moeten maken/serveren. Ook grappig dat blijkbaar veel mensen om 'een klein beetje' vragen. Dat verzoek zal zelden of nooit van mij komen tenzij het om 'vreetschuureten' gaat, of aardappelpuree uit een pakje of zoals ik laatst hoorde dat een kennis van mij wekelijks spinazie a la crème uit de diepvries dus eet.
Heerlijk dat je merkt dat je er niet over na hoeft te denken hoeveel je wil/gaat eten en dat daar een soort natuurlijk evenwicht op zit nu. Hoe denk je dat dat komt, wat maakt dat je er bewuster van bent nu?
Hopelijk ben je lekker met je Trackers op pad vandaag, fijn aan de wandel. Hier is af en toe zon en na die grijze dag gisteren is dat heel erg welkom!
@Lotta: Prima toch als je af en toe komt aanwaaien in het topic en dan even wat schrijft! Fijn dat je lekker vakantie hebt, even opladen voordat alle nieuwe dingen weer beginnen. En je bent ziek geweest begrijp ik, ik kan me voorstellen dat je dat conditioneel nog wel even merkt. Dat je het sporten hebt gemist kan ik me heel goed voorstellen. Hopelijk kan je weer rustig gaan opbouwen, maar vooral voorzichtig aan en goed luisteren naar je grenzen. Veel kerstplezier vandaag, een gezellige dag met je familie gewenst. En niks mis met even niet wegen. Maar starten met wegen kan ook elke dag weer, daar hoeft het geen 1 januari voor te zijn. Maak die weegschaal vooral niet te groot en denk aan de dingen die je kunt doen of al doet om goed voor jezelf en je lijf te zorgen.
@Bananenbrood: Natuurlijk mag je meeschrijven, je bent van harte welkom. Dit topic kan volgens mij prima dienen als stok achter de deur. Wat voor sport of sporten doe je? Wat goed dat het nu al lukt 3-4x per week te sporten. Dat eren lekker is...dat ben ik helemaal met je eens! Heb je voor jezelf al een keer uitgeplozen wat het is dat je 'teveel' eet, op welke momenten gebeurt dat en hoe denk je bijvoorbeeld dat het komt? Je schrijft dat je voor je zwangerschap ook al afgevallen was, is het altijd al lastiger geweest voor je om balans te vinden?
En mocht je in de tabel willen, geef dan je gegevens nog even door, dan zet ik je erbij.
@JEMMER: 🌲 Even een kleine shout-out. Hopelijk gaat het goed en kom je de kerstdagen rustig en fijn door.
En natuurlijk ook @RandomWriter die ook vanzelf vast weer opduikt!
Hier gaat het oké. Eén kerstdag vol met familiedingen en vandaag is het lekker rustig thuis. Ik heb vanochtend een flinke ronde hardgelopen. Het was nog redelijk vroeg en dus rustig en dat vond ik fijn.. Vermoedelijk is de natuur nu overbevolkt, vol mensen die je het hele jaar niet ziet. Dat vind ik altijd een beetje dubbel en ik ben daar ook een ouwe zeur in. "Wat doen al die mensen hier, je ziet ze het hele jaar niet" (en ik vind dan ook dat je dat merkt qua hoe mensen met elkaar omgaan (wel/niet gedag zeggen of even een blik/glimlach) - maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn) terwijl ik het ook juist fijn vind als meer mensen (iedereen!!!) ontdekken hoe fijn het is om lekker buiten te zijn in plaats van altijd maar opgehokt binnen. Dat zeg ik, ik ben er dubbel in.
Verder heb ik nu wat langer vrij en dat vind ik heel fijn. En ergens schreef ik al dat ik (na vrij lang wikken en wegen) een daglichttherapiebril heb gekocht. Het lijkt al wel wat te doen, al kan ik me ook voorstellen dat het de suggestie is die uitstekend werkt. Mijn huis is nog een puinhoop, ik overweeg vandaag de koelkast eens uit te ruimen en schoon te maken maar eigenlijk zou ik ook kunnen beginnen met het opruimen en stofzuigen van de woonkamer. Maar als ik daar aan denk...heb ik daar echt helemaal geen zin in!
MelMel
26-12-2022 om 20:38
Bananenbrood - welkom! Als je in de tabel wilt moet je even je gegevens doorgeven maar het is ook gezellig als je gewoon meeschrijft. Wat voor sport doe je?
Moosey - hoe ging het verder bij de POH? Ik heb overmorgen voor het eerst sinds ik studeerde een counseling sessie en ben heel benieuwd. Vriend gaat om weer heel andere redenen toevallig ook met iemand praten dus 'met iemand praten' is een redelijk hot topic hier op het moment.
Damoontje - klinkt goed je hardloopsessies. Je hebt me geïnspireerd om toch nog een keertje naar een club te kijken en ook de straat uit te nodigen om volgende maand eens samen naar Park Run te gaan (vind ik erg leuk, lekker 5 km met een groep op zaterdagochtend in heel veel steden in het VK). Over zwanger na je 40e - dat kan zeker wel maar je moet je goed laten voorlichten. Voordeel in onze situatie is dat zij jonger is dan mij en nog jonger was toen de embryo's gemaakt werden. Baarmoeders doen het relatief beter dan eierstokken na je 40e.
Anijsblokje - ik ben een grote chaoot, er is een vermoeden van ADHD maar besloten niet door te testen, voor mij betekent dat dat ik heel geconcentreerd mijn werk kan doen bijvoorbeeld of mijn hond trainen maar dingen die ik niet interessant vind (opruimen, huishouden etc) vind ik heel erg moeilijk te organiseren. Daarom heb ik nu al een jaar lang een stapel repen en shakes staan voor de momenten dat eten voor vertrek of eten klaarmaken er bij in schiet. Anders ga ik tijdens of na mijn werk veel te makkelijk langs de kantine of de winkel om wat ongezonds naar binnen te schuiven. Omdat ik bijna geen dierlijk producten eet en regelmatig sport heb ik een variatie waar redelijk wat proteïne inzit; op die manier en door bewust wel peulvruchten (ook al vind ik ze niet lekker) en eieren te eten kom ik niet te kort. Ik denk dat dus niet dat proteïne = shakes, wel dat voor mij een shake een paar keer per week een handige oplossing is voor deze chaoot. Overigens zijn Huel shakes gericht op een gewoon gezond dieet en bevatten ze dus gewoon per 200 calorieën ook ongeveer 1/10e van je andere dingen die je dagelijks binnen moet krijgen; ze zijn niet voor afvallen bedoeld. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik na dat ik weer aangekomen was ook het draadje voor het Cambridge dieet heb doorgespit maar uiteindelijk heb besloten dat niet te doen, om meerdere reden (vooral omdat ik graag actief ben).
Ik ben vanavond na vier nachtdiensten toch even een rondje gaan hardlopen met de honden. Veel nadelen aan hardlopen met twee honden - de jongste wil het liefst tussen mijn benen lopen, de oudste wil achter alle eekhoorns aan, samen blaffen ze naar allehonden die voorbij komen en ik ben flink afgeleid door het continue opvoeden en gooien van snacks en ballen (jongste is zeven maanden en pubert mega). Maar het grootste voordeel: je gaat want anders gaan ze thuis lopen klieren!
Hebben jullie trouwens een lijst van dingen die je graag eet en ook nu veel eet omdat ze binnen wat bewuster eten passen? En hebben jullie ook dingen die je echt niet meer eet omdat ze er niet in passen? Of met mate eet die je eerst veel at?
Ik eet echt heel graag pap, past ook goed binnen wat bewuster eten. Ik gooi er van alles door elke ochtend en vind het elke keer weer een feestje. Ik at en eet heel graag sla maar ben wel een stuk bewuster van wat ik er door en bij gooi. Het liefste eet ik sla met olijven in olie, stokbrood, hummus en tzatziki. Nu dus zeer regelmatig sla met citroensap en kappertjes en maar af en toe afgemeten hoeveelheden hummus (want anders eet ik alsnog de hele bak leeg!) Ik eet eigenlijk geen chips of chocolade op het moment. Gewoon teveel calorieën en eigenlijk vind ik het niet vreselijk lekker.
Bananenbrood
26-12-2022 om 21:04
@anijsblokje: Ik doe nu vooral bootcamp en hardlopen, maar doe ook wel eens wat anders. Yoga wil ik weer op gaan pakken, mijn doel is dat 2x per week kort met een filmpje van YouTube te doen. Gisteren voor het eerst weer gedaan, dat was lastig maar wel weer lekker.
Mijn relatie met eten is jarenlang wat verstoord geweest en ik ben nog steeds geneigd in die valkuil te stappen. Balans had ik wel, maar ben ik tijdens mijn zwangerschap kwijtgeraakt doordat ik veel dingen die ik normaal eet ontzettend vies vond.
Lekker dat jij vandaag rustig aan hebt kunnen doen en hard hebt gelopen. Hoeveel kilometer loop je? En herkenbaar wbt je denken over mensen in de natuur.
@Melmel: leuk dat jij ook bent gaan hardlopen. Lijkt me best lastig met 2 honden!
Ik eet graag havermout. En ik ben een paar jaar geleden begonnen met soep en groente bij de lunch, dat is bijna iedere dag vaste prik nu. Wat voor soep is afhankelijk van wat ik in huis heb of in de aanbieding is. Altijd iets van groente en bonen of linzen in ieder geval.
Kaas eet ik weinig meer en ik ben ook gestopt met in elke kop koffie melk gooien, ik lust het ook gewoon zwart. Bladerdeeg vervang ik nu vaak door filodeeg, al vind ik bladerdeeg lekkerder. En alcohol ben ik door de jaren heen bijna mee gestopt, ik drink nog maar zo'n 2x per jaar, dat vond ik de calorieën niet waard.
Ik schrijf hier wel mee, maar maak hier meteen een slechte start met al het eten met Kerst. 😅 Wel gisteren een eind gewandeld en vandaag gesport. En vanaf morgen weer normaal, ook weer fijn na al het gekke eten.
Voor de tabel:
34 jaar, 87 kilo, 180cm, streefgewicht 77, BMI 26.9
Ik focus me op leefstijlveranderingen door telkens een paar kleine doelen te stellen en daar mee aan de slag te gaan. Dus ik weeg me maar eens in de maand ongeveer.