Huis, tuin en keuken
Bakblik
14-11-2024 om 06:32
Vochtig wc papier doorspoelen
Ik kwam net dir filmpje tegen op nos.nl.
https://nos.nl/
Bij ons in de straat zijn er al jaren problemen met de riolering en dan gaat het bij ons blok vaak fout en komt de drab in mijn wc omhoog of net bij de buren maar dan loopt het bij ons wel slechter door.
De man van het rioolbedrijf zegt dan dat het komt door die vochtige doekjes. Vaak last hij dat dan zien met zo'n camera waarmee ze het riool bekijken. Als hij dan zegt dat het van die doekjes zijn dan geloof ik dat ik herkende ze nooit op die beelden maar nu in dit filmpje zie ik ze echt.
Peiling
Spoel jij vochtig toiletpapier door?
Bakblik
14-11-2024 om 11:21
Moederkareltje schreef op 14-11-2024 om 09:28:
[..]
Billendoekjes zijn wat groter en steviger als ik dan toch niet meer door kan spoelen dan liever die.
Fijn dat je je gedrag aanpast! En ook natuurlijk voor alle anderen die hun gedrag aanpassen: BEDANKT! dan heb ik hopelijk wat minder last van verstoppingen!
Sassenach
14-11-2024 om 11:28
BlairW schreef op 14-11-2024 om 11:02:
[..]
Maar dan moet je bij de fabrikant van die doekjes zijn. Zodat zij kunnen aangeven dat het niet in de wc mag. Zolang ik daar op zie staan “biologisch afbreekbaar” en “kan doorgespoeld worden” doe ik dat, want dat kan volgens hen.
Ik snap dat je ter goeder trouw die doekjes tot nu toe hebt doorgespoeld. En dat sommige reacties naar jou niet fijn overkomen, waardoor je weerstand voelt om daarmee te stoppen.
Maar nu je weet dat het problemen op kan leveren, ondanks dat het in jouw straat geen problemen oplevert. En nu je weet dat de informatie op die pakjes waarschijnlijk niet klopt. Zou je dan toch in overweging willen nemen om die doekjes voortaan niet meer door te spoelen?
Bakblik
14-11-2024 om 11:28
BlairW schreef op 14-11-2024 om 11:02:
[..]
Maar dan moet je bij de fabrikant van die doekjes zijn. Zodat zij kunnen aangeven dat het niet in de wc mag. Zolang ik daar op zie staan “biologisch afbreekbaar” en “kan doorgespoeld worden” doe ik dat, want dat kan volgens hen.
Met een klein groepje kunnen Mayosaté en ik natuurlijk weinig beginnen tegen grote bedrijven. Ik hoop dat de rioolbedrijven op de deuren kloppen van die fabrikanten van doekjes en ze echt verboden worden of dat ze zodanig aangepast worden dat ze wel snel oplossen.
Maar nu je ziet en leest dat die doekjes dus zulke schade aanrichten en weet dat mensen daar flink schade van hebben wordt je niet gemotiveerd om het vanaf nu anders te doen?
Ademes
14-11-2024 om 12:08
Wij hebben een speciale spray die je op gewoon wc-papier doet. Wel een fris gevoel, geen doekjes in het riool!
Broadway
14-11-2024 om 12:11
Beerlover schreef op 14-11-2024 om 06:57:
Met alleen droog wc papier wordt het echt niet schoon.
de vraag is niet of je het wel of niet gebruikt, de vraag is of je het doorspoelt.
ontopic: wij hebben een douche/föhn wc en gebruiken geen vochtig toiletpapier
Beterlaat2021!
14-11-2024 om 13:46
Ik heb ooit een maagdarm-arts horen zeggen : des te schoner je toiletpapier, des te gezonder je darm. Dus eigenlijk moet je géén vochtig papier nodig hebben!
Bakblik
14-11-2024 om 15:09
Beterlaat2021! schreef op 14-11-2024 om 13:46:
Ik heb ooit een maagdarm-arts horen zeggen : des te schoner je toiletpapier, des te gezonder je darm. Dus eigenlijk moet je géén vochtig papier nodig hebben!
Ja dat ook.
Ik heb sinds weleens het idee dat alleen het voorhanden zijn van bepaalde producten al een soort behoefte in stand houdt.
Deze doekjes zijn één voorbeeld van velen.
Marin125
14-11-2024 om 15:21
Beterlaat2021! schreef op 14-11-2024 om 13:46:
Behalve als je in dat gebied iets mankeert. Dan kan wc papier erg onprettig/pijnlijk zijn.
Bakblik
14-11-2024 om 15:26
Marin125 schreef op 14-11-2024 om 15:21:
[..]
Behalve als je in dat gebied iets mankeert. Dan kan wc papier erg onprettig/pijnlijk zijn.
Oké maar dat is een beperkte groep. Ik kan mij niet voorstellen dat hele gezinnen het hele jaar door iets mankeren in dat gebied.
Heb recent een infectie gehad in dat gebied en toen was wcpapier even onprettig ja, zeker als je 16 keer per dag moet.
Mensen die chronisch iets mankeren in dat gebied zullen ook hun manier vinden om zich prettig te verzorgen maar dat half Nederland die doekjes nodig heeft dat bestaat niet.
Brachiosaurus
14-11-2024 om 15:31
Wij gebruiken het niet, en in de situatie dat ik we het even zouden moeten gebruiken, dan gooien we het gewoon weg.
Ik snap t eigenlijk niet zo, dat is toch gewoon basic kennis? Geen tampons, doekjes oid door de wc, daar is de prullenbak voor.
watertoren
14-11-2024 om 16:51
Brachiosaurus schreef op 14-11-2024 om 15:31:
Wij gebruiken het niet, en in de situatie dat ik we het even zouden moeten gebruiken, dan gooien we het gewoon weg.
Ik snap t eigenlijk niet zo, dat is toch gewoon basic kennis? Geen tampons, doekjes oid door de wc, daar is de prullenbak voor.
Nou, dat is geen basic kennis. Ik ben nu 59 en ben niet meer ongesteld maar mijn hele leven heb ik tampons door de wc gespoeld zowel thuis als bij een ander.
Bakblik
14-11-2024 om 17:11
watertoren schreef op 14-11-2024 om 16:51:
[..]
Nou, dat is geen basic kennis. Ik ben nu 59 en ben niet meer ongesteld maar mijn hele leven heb ik tampons door de wc gespoeld zowel thuis als bij een ander.
Zelfs toen jij net begon met menstrueren stond er al op de verpakkingen van dameshygiëne dat dat niet de bedoeling was. In tekst en in pictogrammen. Dus dat zou je weleens gezien moeten kunnen hebben.
Ysenda
14-11-2024 om 17:20
Bakblik schreef op 14-11-2024 om 17:11:
[..]
Zelfs toen jij net begon met menstrueren stond er al op de verpakkingen van dameshygiëne dat dat niet de bedoeling was. In tekst en in pictogrammen. Dus dat zou je weleens gezien moeten kunnen hebben.
En op bijna alle openbare toiletten (ook die in winkels etc) staat het toch ook al sinds de jaren 80 aangegeven dat in het toilet naast uitwerpselen alleen toiletpapier hoort.